W pogodni za szybkością – Ferrari Testa D’oro Colani

Testa D'oro (złota głowa) swoją nazwę otrzymała z połączenia Ferrari Testarossy, z której wzięto bazę do produkcji samochodu oraz koloru, na który pomalowano blok silnika. Na ile wyceniane jest to auto i dlaczego wciąż budzi emocje.

Mimo upływu prawie 30 lat Ferrari Testa D’oro Colani nadal zadziwia świeżością projektu, który bardziej przypomina kosmiczną kapsułę niż samochód. Pojazd nie był przeznaczony do jazdy po ulicach. Zamiarem designera było zaprojektowanie i stworzenie auta, które ustanowi rekord prędkości na Bonneville Salt Flats (słynne słone jeziora w Utah, USA). Budował w tym celu przeróżne koncepty aerodynamiczne, które testował na słonym jeziorze.

Autem wyjściowym, które przebudował, było Ferrari Testarossa, wzbogacone o niezwykle długi, przedni spojler, gigantyczną szybę bez krzywizn, krótki tył z licznymi otworami w karoserii, mającymi za zadanie chłodzić hamulce. Silnik położony jest jak w klasycznym Ferrari – centralnie. To 12-cylindrowy bokser o pojemności 4942 cm3, zmodyfikowany przez niemiecką Lotec Racing Team, wspomagany dwoma  turbosprężarkami. Jednostka generuje moc ponad 750KM (739 kW).

Podjęto kilka prób bicia rekordu prędkości Ferrari Testa D’oro Colani. Udało się to dopiero w 1991 roku, gdy ustanowiono rekord prędkości 218 mph (351 km/h) dla aut z katalizatorem – za kierownicą siedział Mike Strasburg. Obecnie prezentowany podczas różnych wystaw światowych egzemplarz Testa D’oro, w stosunku do pierwotnej wersji, która ustanowiła rekord, został zmodyfikowany o znacznie większe, szklane nadwozie.

W Testa D’oro można się zakochać lub znienawidzić od pierwszego wejrzenia. Próżno jednak szukać znanego, klasycznego kształtu Ferrari Testarossy. Jedno jest pewne: to samochód – legenda łączący fantazję projektanta i parametry, które urzeczywistniły fantazję.

Auto wyceniane jest na obecnie na 1,7 miliona dolarów i do dziś budzi bardzo skraje emocje.

Ta legendarna kreacja z końca 1980-tych jest dziełem Lutza „Luigi” Colaniego, który powtarza za Galileuszem: „Mój świat jest okrągły”. Ten niesamowity wizjoner i projektant wciąż projektuje przeróżne przedmioty w swoim warsztacie niedaleko Karlsruhe w Niemczech. Dobiegając dziewięćdziesiątki twierdzi, że jest 30 lat przed swoim czasem. Zawsze był zafascynowany aerodynamiką – jego znakiem rozpoznawczym są formy obłe, które przeniósł między innymi na samochody (BMW 700 Colani GT, aerodynamiczne ciężarówki na bazie DAFa czy Mercedesa i mobilhome’y), elektronikę i sprzęt użytkowy. W 1960 roku zaprojektował serię plastikowych mebli, które uczyniły go znanym. Nie osiągnął statusu ikony „włoskich mistrzów”, jednak wyraziste kreacje zapewniły mu trwałą pozycję w świecie designu.

Najnowsze

Wypadek lub kolizja? Co robić – poradnik

Jest zima, więc jest ślisko, co sprzyja przeróżnym zdarzeniom drogowym. Warto wiedzieć, jak zachować się w razie wypadku lub kolizji i nie popełnić prostych błędów, od których może zależeć nie tylko wypłata odszkodowania, ale także zdrowie i życie.

Czym różni się kolizja od wypadku?
Terminy „kolizja” i „wypadek” nie powinny być stosowanie zamiennie. Kolizja to zdarzenie drogowe, w którym uszkodzeniu ulegają samochód, element nawierzchni, latarnia itp. Pasażerowie i kierujący pojazdami nie odnoszą obrażeń. Wypadkiem określa się natomiast sytuację, w której, poza zniszczeniem mienia, poszkodowani zostali również ludzie – nawet jeśli odnieśli niewielkie obrażenia, jak stłuczenia czy otarcia.

Zabezpieczenie miejsca kolizji lub wypadku
W przypadku kolizji należy usunąć samochody z drogi – przestawić je tak, by nie utrudniały ruchu innym pojazdom. Jeśli nie ma takiej możliwości (brakuje przestrzeni lub auta zostały bardzo uszkodzone) – obowiązkiem kierowców jest ustawienie trójkąta ostrzegawczego w odpowiedniej odległości od miejsca zdarzenia:

  • na autostradzie lub drodze ekspresowej: 100 metrów od miejsca kolizji lub wypadku;
  • na pozostałych drogach poza terenem zabudowanym: 30–50 metrów od miejsca zdarzenia;
  • na terenie zabudowanym: bezpośrednio przy lub na samochodzie, ale nie wyżej niż 1 metr nad ziemią.

Jeśli dojdzie do wypadku, zabronione jest zmienianie położenia pojazdów. Spowodowanie wypadku klasyfikuje się bowiem jako popełnienie przestępstwa – samochody muszą więc pozostać na miejscu w celu określenia przebiegu zdarzeń. Co więcej, w takiej sytuacji często uczestnicy wypadku odnoszą znaczne obrażenia, a nieumiejętne przenoszenie ofiar może spowodować poważne szkody, takie jak uszkodzenie kręgosłupa. Należy więc zabezpieczyć miejsce wypadku trójkątem ostrzegawczym i udzielić pomocy poszkodowanym.

Czy zawsze trzeba wzywać policję?
Jeśli w zdarzeniu nikt nie odniósł obrażeń, a kierowcy potrafią samodzielnie wskazać winnego, nie ma potrzeby wzywania policji. Pozwala to zaoszczędzić czas obu stron i uniknąć mandatu oraz naliczenia punktów karnych. W takiej sytuacji należy bezwzględnie spisać oświadczenie, w którym sprawca przyznaje się do winy. Warto pamiętać, że dokument powinien być napisany ręką sprawcy, by potem winny nie mógł się go wyprzeć (mimo że oświadczenie podpisują obie strony).

W oświadczeniu powinny znaleźć się następujące elementy:

  • dane sprawcy i poszkodowanego (imiona, nazwiska, adresy zameldowania, numery dowodów osobistych);
  • numery praw jazdy uczestników kolizji i nazwy organów je wydających;
  • numery rejestracyjne samochodów;
  • numer polisy ubezpieczenia OC sprawcy wraz z nazwą ubezpieczyciela;
  • jasne oświadczenie, kto jest sprawcą;
  • prosty szkic i opis zdarzenia;
  • podpisy obu uczestników kolizji.

Zdarzają się jednak sytuacje, w których kierowcy nie mogą dojść do porozumienia, jeden z nich wyraźnie jest pod wpływem alkoholu lub nie ma ważnego OC. Należy wtedy obowiązkowo wezwać policję, aby ustaliła winnego i przygotowała odpowiedni dokument. Niekiedy obecność służb mundurowych jest również wymagana przez towarzystwo ubezpieczeniowe – część firm stawia taki warunek do wypłaty odszkodowania. Warto to zweryfikować, by nie mieć problemów z wypłatą należności.

W przypadku zdarzenia klasyfikowanego jako wypadek istnieje natomiast konieczność wezwania policji i pogotowia.

Wezwanie karetki powinno zawierać informacje o:

  • rodzaju zdarzenia;
  • miejscu;
  • liczbie poszkodowanych i ich stanie;
  • udzielonej pomocy.

Po zgłoszeniu okoliczności wypadku powinno się podać również swoje imię, nazwisko i numer telefonu.

Przed przyjazdem pogotowia należy udzielić pomocy poszkodowanym, zaczynając od najciężej rannych. Jedyny czynnik, który zwalnia z tego nakazu, to zagrożenie zdrowia lub życia ratującego. W każdej innej sytuacji udzielenie pomocy jest obowiązkiem – za jego niewypełnienie grożą sankcje prawne.

Oświadczenie po wypadku sporządza policja.

Poinformowanie ubezpieczyciela
Odszkodowanie jest wypłacane z polisy odpowiedzialnego za spowodowanie kolizji lub wypadku, dlatego najszybciej, jak to możliwe, należy zawiadomić ubezpieczyciela sprawcy. W tym celu z reguły wystarczy telefon na infolinię firmy. Na miejscu zdarzenia w krótkim czasie pojawia się rzeczoznawca, który ocenia rozmiar szkód i wycenia ich naprawę.

Jeśli sprawca zbiegł z miejsca wypadku (lub jeśli ma nieważne OC) odszkodowanie zostaje wypłacone z Funduszu Gwarancyjnego. W takiej sytuacji również należy wezwać policję, a ta przygotuje odpowiedni dokument dla towarzystwa ubezpieczeniowego i przeprowadzi postępowanie wyjaśniające.

Najnowsze

50-lecie marki Mercedes-AMG

AMG - te trzy litery dają jasną informację: oto usportowiony Mercedes. W 2017 roku firma założona przez Hansa-Wernera Aufrechta i Erharda Melchera, której produkcja odbywała się w małym warsztacie, obchodzi swoje 50. urodziny.

Dzisiaj spółka należąca w całości do Daimler AG, Mercedes-AMG reprezentuje sportowe ramię koncernu. 1500 pracowników koncentruje się na wypełnieniu obietnicy, jaką składa marka – Driving Performance.

Silnikowe arcydzieła
Inżynierowie z Affalterbach uchodzą za wybitnych ekspertów od silników. Słyną nie tylko z ich projektowania, ale i z filozofii „jeden człowiek, jeden silnik”, która oznacza, że każda jednostka jest niejako ręcznie montowana przez jednego technika (o czym świadczy tabliczka z podpisem). W Affalterbach właśnie znajduje się zakład ręcznej produkcji widlastych „ósemek” AMG. Jednostki 4-cylindrowe wytwarzane są w Kölledzie, a V12 – w Mannheim.

Niedawno niemiecki producent w pełni zademonstrował swoje doświadczenie w zakresie samodzielnej budowy sportowych aut – tak powstała seria AMG GT, druga po SLS AMG konstrukcja opracowana całkowicie samodzielnie.

Najpopularniejsze modele
W 2016 r. firma dostarczyła do Polski 1100 samochodów. Główny składnik tego sukcesu to popularna seria 8-cylindrowych modeli 63, choć coraz więcej nabywców wybiera kompaktowe modele 45, czy samochody z gamy serii 43. Oferta AMG jest bogata – w sumie to 50 modeli, od najmocniejszego produkowanego seryjnie, 4-cylindrowego auta kompaktowego, do sportowo-eleganckiego S 65 z jednostką o 12 cylindrach; od limuzyn i kombi w różnych klasach mocy przez szeroką gamę SUV-ów i coupé, aż po kabriolety oraz roadstery. Auta mają napęd na koła tylne lub na obie osie oraz sportowe przekładnie – od skrzyni dwusprzęgłowej do 9-biegowego „automatu”.

Hipersamochód z technologią z Formuły 1
W 2017 roku Mercedes-AMG zaprezentuje zwiastun dopuszczonego do ruchu hipersamochodu przyszłości. Dysponując technologią żywcem przeniesioną z bolidu Formuły 1, model ten ma być pierwszym na rynku pojazdem z hybrydowym zespołem napędowym z F1 i homologacją drogową. Z mocą przekraczającą 1000 KM i napędem na cztery koła (w tym całkowicie elektrycznym napędem przedniej osi) ma wspiąć się na szczyt aktualnych osiągnięć technicznych.

Najnowsze

Nadciąga nowy SUV Mitsubishi

Marcowy salon samochodowy w Genewie ma być punktem zwrotnym w historii Mitsubishi - tam japoński producent po raz pierwszy zaprezentuje Światu nowego, kompaktowego SUV-a.

Ma być wyjątkowo atrakcyjny wizualnie, usportowiony, o nadwoziu przypominającym coupé. To pozwoli przyciągnąć nowych klientów i powtórzyć sukces modeli ASX oraz Outlander, na to liczy japoński producent. To kolejny etap strategii wzmacniania wizerunku MMC jako kluczowego gracza w europejskim segmencie SUV-ów i jednocześnie walki o spory kawałek tortu sprzedażowego – SUV od kilku lat sprzedają się w Europie wyśmienicie.

Mitsubishi zapowiada nowe model jako bardziej odważny stylistycznie niż klasyczne coupé, który ma się cechować dynamicznym projektem nadwozia z „wydatnie zaakcentowaną linią przewężenia oraz wyrazistym konturem tylnej części karoserii o mocno pochylonych słupkach C oraz muskularnych błotnikach”. Co z tego wyniknie? Więcej informacji wkrótce…

Tymczasem przyjrzyjmy się pierwszemu zdjęciu nowego SUVa Mitsubishi (powyżej).

Najnowsze

Ile sprzedaje się aut Porsche w Polsce?

Wydawać by się mogło, że samochody premium, które kosztują powyżej 200 tysięcy złotych, to cymes dla wybranych - właścicieli grubego portfela, lub prezesów firm. Auta z logo Porsche jednak sprzedają się w Polsce coraz lepiej.

Kolejny rok z rzędu Porsche bije swój własny rekord sprzedaży samochodów w Polsce. Tym razem liczba rejestracji nowych aut z Zuffenhausen po raz pierwszy przekroczyła tysiąc egzemplarzy i wyniosła dokładnie 1116. To oznacza wzrost o blisko 30 procent w porównaniu z 2015 r., kiedy 861 właścicieli usiadło za kółkiem swoich nowych modeli Porsche.

Niezmiennie wśród fanów marki największym zainteresowaniem cieszą się sportowe SUV-y. Sprzedaż modelu Cayenne wzrosła o 3 procent w porównaniu z ubiegłym rokiem, za to na wynik zapracował Macan, będący – podobnie jak na całym świecie – najlepiej sprzedającym się modelem w ofercie Porsche. Kompaktowy SUV miał ponad półtora raza większą liczbę rejestracji (564 egzemplarze w porównaniu do 356 sztuk rok wcześniej).

Z powodu końcowej fazy produkcji pierwszej generacji Porsche Panamera model ten zanotował delikatny spadek liczby zarejestrowanych samochodów. Ubiegły rok był także czasem zastąpienia modeli Cayman oraz Boxster przez nowe Porsche 718 Cayman oraz 718 Boxster – liczba rejestracji tych sportowych samochodów utrzymała się na podobnym poziomie.

Klasyk klasyków – Porsche 911 – może pochwalić się prawie 20 proc. wzrostem rejestracji. Oznacza to, że w 2016 r. aż 125 entuzjastów motoryzacji mogło cieszyć się z obecności tego legendarnego modelu w swoim garażu.

Porsche Polska
rejestracje nowych aut

Rok 2016

2016

2015

Różnica (%)

Porsche 718 Boxster i 718 Cayman

30

0

Porsche 911

125

106

18%

Porsche 918*

0

1

Porsche Boxster

9

12

-25%

Porsche Cayenne

280

271

+3%

Porsche Cayman

19

17

+12%

Porsche Macan

564

356

+58%

Porsche Panamera

89

98

-9%

RAZEM

1116

861

+30%

*produkcja Porsche 918 Spyder została zakończona po wyprodukowaniu wszystkich 918 limitowanych egzemplarzy w czerwcu 2015 r., samochód nie był oferowany w 2016 r.
 

Najnowsze