W czym może nam pomóc elektryczna inteligencja Mercedesa EQC?

Nowy Mercedes EQC określany jest mianem samochodu, który spełni potrzeby każdego kierowcy. Co może zatem zrobić dla nas ten elektryczny Mercedes w trasie i jak to wpłynie na komfort naszej podróży?

Nowy Mercedes-Benz EQC to pierwszy Mercedes sygnowany marką produktowo-techniczną EQ. Podczas prezentacji prasowej modelu w Oslo, europejskiej „stolicy elektromobilności”, EQC po raz pierwszy zademonstrował swoje wszechstronne właściwości na otwartych drogach. 

„Mercedes-Benz EQC to nie tylko pojazd z napędem elektrycznym – to samochód, który łączy charakterystyczne cechy modeli spod znaku trójramiennej gwiazdy, takie jak jakość, bezpieczeństwo oraz komfort. Innymi słowy, to Mercedes wśród aut na prąd, o czym świadczą jego progresywny design, wyjątkowy komfort jazdy oraz zasięg absolutnie wystarczający do codziennych potrzeb.” – takimi słowami zaprezentowano EQC w Oslo. 

Dzięki koordynacji zespołu napędowego, zarządzania akumulatorem i ładowaniem, systemowi informacyjno-rozrywkowemu MBUX, a także zróżnicowanym strategiom rekuperacji oraz usługom cyfrowym Mercedes-Benz EQC , auto można stać się ciekawym rywalem dla Audi e-tron.

Kierowcy EQC mogą wprowadzać swoje cele nawigacyjne z domu lub z biura oraz z wyprzedzeniem określać czas wyjazdu i temperaturę, jaka ma wówczas panować w kabinie. W rezultacie otrzymują inteligentnie zaplanowaną trasę i czas przybycia na miejsce z uwzględnieniem niezbędnych przystanków na ładowanie. Na życzenie mogą nawet dostawać na swoje urządzenie mobilne powiadomienie typu „push”, gdy proces ładowania zostaje rozpoczęty i zakończony – dzięki czemu nadchodzące podróże można planować jeszcze precyzyjniej. 

Przy automatycznym planowaniu trasy wykorzystuje ona wiele czynników, w tym ewentualne postoje na ładowanie, i bierze pod uwagę m.in. aktualny stan naładowania akumulatora, pogodę, topografię terenu, natężenie ruchu oraz dostępność stacji ładowania. Obliczanie trasy zawsze bazuje na szybkiej, wygodnej drodze przejazdu z uwzględnieniem jak najmniejszej liczby przystanków na „tankowanie” oraz dokonania tego w możliwie krótkim czasie – dlatego nawigacja preferuje stacje szybkiego ładowania. Użytkownik nie musi przy tym ładować pojazdu do pełna, ale w stopniu adekwatnym do całkowitego czasu podróży.

Co istotne, algorytm planowania trasy dynamicznie reaguje na zmiany warunków podróży, a jej obliczanie może odbywać się zarówno w samochodzie, jak i na urządzeniach zewnętrznych (za pośrednictwem aplikacji Mercedes me). Podróż można zatem wygodnie zaplanować jeszcze przed wyjazdem lub w razie potrzeby skorygować już w drodze. Dodatkowo obsługę samochodu ułatwia sterowanie głosowe LINGUATRONIC dostosowane do wymogów EQC – dzięki rozpoznawaniu naturalnie formułowanych komend. Aby je uaktywnić, wystarczy wypowiedzieć hasło „Hej Mercedes”. LINGUATRONIC w połączeniu z MBUX rozpoznaje i rozumie wiele pytań oraz poleceń związanych z aspektami specyficznymi dla aut elektrycznych, jak np.: „Pokaż mi przepływ energii”, „Jakie są teraz ustawienia ładowania?”, „Naładuj samochód do 85 procent” albo „Gdzie jest najbliższa stacja ładowania?”.

Twórcy EQ zdecydowali się skonstruować zupełnie nowy zespół napędowy. Zarówno obie jednostki elektryczne (eATS), jak i akumulator zostały stworzone specjalnie dla modelu EQC. Za dostarczanie siły trakcyjnej odpowiadają dwa silniki asynchroniczne – po jednym przy każdej z osi. Jednostki wytwarzają łącznie moc 300 kW (408 KM) oraz maksymalny łączny moment obrotowy o wartości 760 Nm. Motor elektryczny, przekładnię o stałym przełożeniu wraz z mechanizmem różnicowym, układ chłodzenia i energoelektronikę zintegrowano we wspólny moduł o wyjątkowo kompaktowych wymiarach.

Najważniejszym elementem EQC jest akumulator litowo-jonowy umieszczony w podłodze pojazdu. Przy pojemności 80 kWh (cykl WLTP)* zapewnia zasięg od 374 do 417 km (cykl WLTP – dane producenta)*. Mercedes-Benz EQC ładuje swoje akumulatory także w ruchu. W trybie wybiegu lub podczas hamowania ruch obrotowy jest zamieniany na energię elektryczną i wykorzystywany do ładowania akumulatora wysokiego napięcia (rekuperacja). Oba silniki elektryczne pracują wówczas jako generatory. 

Zużycie energii i zasięg pojazdów elektrycznych w dużym stopniu zależą od stylu jazdy. EQC wspiera kierowcę, oferując tryby jazdy o zróżnicowanej charakterystyce (oferta dotyczy Niemiec i rynków europejskich, może różnić się w zależności od rynku). W bardziej ekonomicznych trybach istotną rolę odgrywa haptyczny pedał gazu, zachęcający do oszczędzania energii. Do dyspozycji są następujące tryby jazdy:

COMFORT: ustawienie domyślne; charakterystyka pedału przyspieszenia wspiera komfortowy styl jazdy, ale może też – automatycznie – stać się bardziej dynamiczna, zależnie od stylu jazdy.
ECO: program jazdy skoncentrowany na wysokiej efektywności i niskim zużyciu energii.
MAX RANGE: inteligentny program, który może pomóc kierowcy uzyskać maksymalny dostępny zasięg.
SPORT: program skonfigurowany pod kątem najżwawszej reakcji pedału gazu i zapewnienia najlepszych osiągów.
INDIVIDUAL: pozwala osobno konfigurować różne parametry.

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze