Paula Lazarek

Volkswagen ID. Buzz Ad – autonomiczna jazda przyszłości?

Prace rozwojowe nad pierwszym autonomicznym prototypem bazującym na modelu ID.BUZZ już teraz nabierają intensywności. Jeszcze tego lata, w bazie doświadczalnej w pobliżu Portu Lotniczego Monachium, odbędą się pierwsze jazdy testowe tego samochodu.

Jest pięć stopni automatyzacji jazdy, a stopień czwarty to poziom wysoki – kierowca nie musi wtedy kierować pojazdem, który porusza się i wykonuje manewry samodzielnie. Samochód ma urządzenia do ręcznego kierowania (np. kierownicę, joystick lub wolant), ale wykorzystywane są one tylko na życzenie kierowcy „chcącego samemu poprowadzić”.

Poza tym i poza wyjątkowymi sytuacjami, jak bardzo złe warunki pogodowe (np. intensywna śnieżyca), samochód sam doskonale radzi sobie na drodze. Nawet jeżeli kierowca zignoruje sygnały, że w złych warunkach ma przejąć prowadzenie, samochód samodzielnie, bezpiecznie się zatrzyma na poboczu. Kolejny stopień – piąty – przewiduje już tylko pojazdy w pełni autonomiczne, w których nie ma nawet przyrządów do kierowania.

„Naszym celem związanym z jeżdżącym samodzielnie modelem ID. BUZZ AD jest umożliwienie autonomicznego transportu już w roku 2025” – powiedział podczas konferencji prasowej Christian Senger, dyrektor departamentu jazdy autonomicznej.

„Klienci i użytkownicy w wybranych lokalizacjach będą mieli wtedy możliwość wyboru samodzielnie poruszającego się pojazdu, który dowiezie ich do wybranego miejsca. Nasza usługa jazdy autonomicznej ułatwi też znacznie dostarczanie towarów i przesyłek.”

By rozwijać technikę jazdy autonomicznej w elektrycznym modelu ID.BUZZ AD, Volkswagen Samochody Dostawcze utworzył nowy dział i nawiązał partnerstwo z firmą Argo AI, amerykańską spółką technologiczną rozwijającą platformy i systemy jazdy autonomicznej. Już w pierwszych miesiącach tego roku, system jazdy autonomicznej Argo został zaimplementowany do prototypu Volkswagena i rozpoczęły się jego testy.

Najnowsze

Karolina Chojnacka

Bentley Momentum Unbreakable – dla tych, którzy chcą wyróżnić się z tłumu

Bentley kojarzy się z luksusem. Nieodłączne cechy brytyjskiej firmy to rzemiosło, dziedzictwo, tradycja, ekskluzywny styl i niebanalne projekty. Łączy je w sobie Bentley Momentum Unbreakable.

Bentley Fragrances przedstawia nowy zapach – Momentum Unbreakable. Najnowsza propozycja Bentley Fragrances, została stworzona z myślą o osobach o niezłomnym charakterze. To odważny i ostry, a jednocześnie kremowo-kwiatowy zapach dla mężczyzn.

Bentley Momentum Unbreakable łączy nowe, zaawansowane technologicznie składniki z odwiecznymi tradycjami perfumeryjnymi, wydobywając to, co najlepsze z wysokiej jakości naturalnych składników, spełniając te same bezkompromisowe standardy co samochody Bentley.

Bentley Momentum Unbreakable
Bentley Momentum Unbreakable, fot. materiały prasowe / Bentley

Z przodu fakturowanej butelki znajduje się kamienna płyta, która odzwierciedla wyjątkowe opcje forniru kamiennego dostępne dla klientów firmy Bentley Motors.

Perfumy Bentley Momentum Unbreakable można kupić TUTAJ.

Najnowsze

Paula Lazarek

Słuchawki podczas jazdy za kierownicą lub na rowerze? Eksperyment Forda uświadamia zagrożenie

Słuchawki mogą zapewnić nam najwyższą jakość dźwięku, pozbawionego zakłóceń podczas słuchania muzyki lub podcastów. Wiele osób uważa również, że słuchawki pomagają im się skoncentrować lub zrelaksować, ponieważ izolują od rozpraszającego uwagę hałasu otoczenia.

Jednak noszenie słuchawek podczas jazdy – przez kierowców, rowerzystów, użytkowników elektrycznych skuterów czy pieszych – może być niebezpieczne, a w niektórych krajach zostało nawet zakazane.

Eksperyment akustyczny przeprowadzony na zlecenie Forda, pokazuje, że osoby słuchające muzyki w słuchawkach są średnio o ponad 4 sekundy wolniejsze w rozpoznawaniu potencjalnych zagrożeń na drodze niż osoby, które nie słuchają muzyki.

W badaniu wykorzystano wyniki specjalnie opracowanego testu z użyciem dźwięku przestrzennego „8D”, który przeniósł ponad 2000 uczestników z całej Europy na wirtualną ulicę, aby sprawdzić czas ich reakcji w sytuacjach niosących potencjalne ryzyko. Większość uczestników przeprowadzonego eksperymentu stwierdziła, że nie założyłaby już słuchawek w ruchu drogowym.

Badanie, będące częścią kampanii Forda „Podziel się drogą”, mającej na celu promowanie większej harmonii i zrozumienia pomiędzy użytkownikami dróg, miało na celu podkreślenie roli, jaką słuch odgrywa w naszej zdolności identyfikowania zagrożeń na drodze i do szybkiej reakcji.

Badania

W ramach zleconych przez Forda badań, dotyczących korzystania z dróg i słuchania muzyki, przeanalizowano nawyki ponad 2000 osób z Francji, Niemiec, Włoch, Hiszpanii i Wielkiej Brytanii, pytając o ich stosunek do ryzyka podczas jazdy samochodem, rowerem, skuterem lub podczas poruszania się pieszo.

Większość uczestników badania stwierdziła, że korzysta ze słuchawek podczas jazdy; wśród 56% osób, które deklarowały, że brały udział w wypadku, 27% miało wtedy na uszach słuchawki.

Następnie uczestnicy zostali poproszeni o uruchomienie na swoich smartfonach specjalnie opracowanej aplikacji – Podziel się drogą: Bezpieczeństwo i dźwięk (Share The Road: Safe And Sound) – aby przeanalizować wpływ, jaki noszenie słuchawek miało na ich zdolność do reagowania na sygnały dźwiękowe.

Aplikacja wykorzystuje technologię dźwięku przestrzennego „8D”, pomagającą uczestnikom zanurzyć się w miejskiej wirtualnej rzeczywistości. Dźwięk kierunkowy uzyskuje się dzięki złożonemu procesowi panoramowania i kompensacji, co umożliwia aplikacji tworzenie bardzo realistycznych wskazówek dźwiękowych – na przykład imitowanie pojazdu służb ratunkowych zbliżającego się od tyłu.

Czasy reakcji uczestników na zagrożenia były mierzone w trzech różnych scenariuszach, zarówno z muzyką odtwarzaną przez słuchawki użytkownika, jak i bez niej. Uczestnicy słuchający muzyki byli średnio o 4,2 sekundy wolniejsi w rozpoznawaniu i reagowaniu na zagrożenie na drodze.

Pytania zadawane zarówno przed, jak i po eksperymencie z użyciem dźwięku 8D, pozwoliły określić, jak skutecznie aplikacja przyczynia się do zmian świadomości i postaw w kwestii bezpieczeństwa drogowego.

Przed badaniem 44% osób twierdziło, że nie założy słuchawek podczas podróży. Po badaniu już 58% osób zobowiązało się, że nigdy więcej nie skorzysta w drodze ze słuchawek, co stanowi wzrost o 31%. Z kolei o 64% mniej osób stwierdziło, że regularnie chciałoby korzystać ze słuchawek podczas jazdy.

Najnowsze

Karolina Chojnacka

Genesis G70 Shooting Brake zaprezentowany! Pod maską ma silnik o mocy 255 KM!

Bardziej elegancki i bardziej pojemny niż sedan. Genesis G70 Shooting Brake wreszcie został zaprezentowany w całej okazałości i jest gotowy na podbój Europy.

Sylwetka Genesis G70 Shooting Brake oparta jest na odświeżonej wersji sedana. Przód samochodu jest bardziej elegancki i łagodniejszy niż tył, który jest bardziej masywny i dynamiczny. Podzielone na cztery części tylne światła i potężne wyloty układu wydechowego dają mu wrażenia mocy.

Genesis G70 Shooting Brake
Genesis G70 Shooting Brake, fot. materiały prasowe / Genesis

Wymiary G70 Shooting Brake to 4685 milimetrów długości, 1850 szerokości, 1400 wysokości, a rozstaw osi to 2835 mm.

Genesis G70 Shooting Brake ukrywa pod maską dwulitrowy, benzynowy silnik o mocy 255 KM, która przekazywana jest na wszystkie cztery koła.

Sprzedaż Genesis G70 Shooting Brake w Europie rozpocznie się w Niemczech, Szwajcarii i Wielkiej Brytanii. Ceny samochodu nie są jeszcze znane.

Najnowsze

Karolina Chojnacka

W województwie kujawsko-pomorskim powstaną trzy nowe obwodnice. Gdzie?

Będą to trzy z sześciu obwodnic, które powstaną w woj. kujawsko-pomorskim w ramach rządowego programu budowy 100 obwodnic. Główne założenia tego programu to poprawa bezpieczeństwa na drogach, wyprowadzenie ruchu z zatłoczonych miast, czystsze powietrze, mniejszy hałas i poprawa przepustowości sieci drogowej.

W ramach programu budowy 100 obwodnic w województwie kujawsko-pomorskim powstaną trzy nowe obwodnice. Właśnie rozpoczynają się prace przy dokumentacji projektowej dla obwodnic Strzelna, Kruszwicy i Brześcia Kujawskiego. Obwodnice te wyprowadzą ruch tranzytowy, co powinno wpłynąć pozytywnie na komfort życia mieszkańców tych miejscowości.

Obwodnica Kruszwicy 

Celem inwestycji jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki koncentruje się w mieście na drodze krajowej nr 62. Jest to ruch prowadzący ze strony autostrady A1 i Włocławka. DK62 jest istotna dla układu komunikacyjnego województwa kujawsko-pomorskiego. Rozprowadza ruch na osi wschód-zachód pomiędzy autostradą A1 i Włocławkiem a korytarzami dróg krajowych nr 15 i 25. Inwestycja ma pozwolić na uspokojenie ruchu w centrum miasta.

Szacunkowa długość obwodnicy to około 7 kilometrów.

Obwodnica Brześcia Kujawskiego 

Celem inwestycji jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki koncentruje się w mieście na DK62. Jest to ruch prowadzący ze strony autostrady A1 i Włocławka. Inwestycja poprawi również warunki i bezpieczeństwo przejazdu dla ruchu dalekobieżnego i regionalnego, szczególnie związanego ze strefą ekonomiczną, która posiada liczne tereny w okolicy miejscowości. 

Szacunkowa długość obwodnicy to około 9 kilometrów.

Obwodnica Strzelna 

Inwestycja umożliwi wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki koncentruje się w mieście. W Strzelnie krzyżują się drogi krajowe nr 15, 25 oraz 62. DK15 i DK25 prowadzą od strony północnej z Torunia i Bydgoszczy, dalej na południe do korytarzy drogi ekspresowej S5 oraz autostrady A2. Ponadto od strony wschodniej ruch do Strzelna doprowadza DK62, biegnąca od Włocławka i autostrady A1. Obwodnica ma na celu wyprowadzenie ruchu z kierunków najbardziej zatłoczonych. 

Szacunkowa długość obwodnicy to około 8,5 kilometra.

Program budowy 100 obwodnic
Program budowy 100 obwodnic, fot. materiały prasowe / GDDKiA

Obwodnice powstaną w ramach Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030. Okres przygotowawczy dla obwodnic w woj. kujawsko-pomorskim przewidziany jest na lata 2020-2024. Realizacja inwestycji w systemie Projektuj i buduj planowana jest w latach 2025-2029.

Program budowy 100 obwodnic   

W województwie kujawsko-pomorskim w ramach rządowego Programu powstanie łącznie sześć obwodnic: 

  • Brześcia Kujawskiego w ciągu DK62 
  • Kowalewa Pomorskiego w ciągu DK15 
  • Strzelna w ciągu DK15 i DK25 
  • Nowej Wsi Wielkiej w ciągu DK25 
  • Kruszwicy w ciągu DK62 
  • Lipna w ciągu DK67 

Źródło informacji: GDDKiA, opracowanie własne

Najnowsze