
10 mln przejazdów w 16 miesięcy i inne ciekawostki o najważniejszym tunelu w Polsce
No dobrze, może lekko przesadzamy. Nie można jednak zaprzeczyć, że budowa tunelu pod Luboniem Małym na Zakopiance była szeroko komentowana w mediach, a jego otwarcie wzbudziło duży entuzjazm kierowców. Teraz przyszedł czas podsumowań z okazji 10-milionowego przejazdu.
Spis treści
- Budowa i otwarcie tunelu pod Luboniem Małym na Zakopiance
- Kierowcy są pod stałym nadzorem w tunelu na Zakopiance
- Odcinkowy pomiar prędkości w tunelu na Zakopiance
Budowa i otwarcie tunelu pod Luboniem Małym na Zakopiance
Tunel pod Luboniem Małym na drodze ekspresowej S7 służy kierowcom już od 16 miesięcy. Obiekt kosztował prawie miliard zł i był budowany przez 6 lat. Samo drążenie tunelu rozpoczęto 6 marca 2017 r od portalu północnego w Naprawie na jezdni w kierunku Rabki-Zdroju. Ze względów technologicznych i bezpieczeństwa prace były prowadzone w tzw. ruchu ciągłym, czyli 24 godziny na dobę, przez 7 dni w tygodniu.
Ekipy budowlane drążące tunel jednocześnie z obu stron, od północy i południa, spotkały się wewnątrz masywu Lubonia Małego 23 października 2019 r. Po 2 latach i 5 miesiącach pracy przebito pierwszą nawę tunelu w kierunku Rabki-Zdroju. Pół roku później, 27 kwietnia 2020 r., używając materiałów wybuchowych metodą tzw. mikrostrzałów , udało się przebić nawę tunelu w kierunku Krakowa.
Każda z dwóch nitek tunelu ma dwa pasy ruchu w każdym kierunku i dodatkowo pas awaryjny, który w przyszłości może stać się dodatkowym pasem ruchu. Przejazd tunelem o długości 2058 metrów i z prędkością 100 km/h zajmuje dokładnie 75 sekund.
Kierowcy są pod stałym nadzorem w tunelu na Zakopiance
Emocje na temat tunelu pod Luboniem Małym budził, i nadal budzi, wyjątkowo rozbudowany system nadzoru kierowców. Umieszczono w nim aż 170 kamer i każdy przejazd jest dokładnie śledzony. Stąd wiadomo, że od 12 listopada 2022 roku do 9 marca roku bieżącego, przejechało nim dokładnie 10 019 911 pojazdów. To daje średnio 20,7 tysiąca pojazdów dziennie.

Tunel od samego początku jest pod stałym nadzorem naszego centrum zarządzania. Pracują tam osoby, które bez przerwy monitorują sytuację na drodze, a w razie konieczności podejmują odpowiednie kroki. Za system monitoringu wizyjnego odpowiadają kamery obrotowe, wideodetekcji, kamery stałopozycyjne oraz kamery dualne (pokazujące zwykły obraz oraz termowizyjny).
Łączność alarmową i system ostrzegania pożarowego zapewnia 119 ręcznych ostrzegaczy pożarowych, 240 sztuk czujników dymu oraz cztery czujniki liniowe ciepła. Takie czujniki to przewody biegnące przez całą długość obydwu naw tunelu. Wyposażenie uzupełnia w sumie 178 głośników przez które można podawać ostrzeżenia i polecenia w przypadku wystąpienia sytuacji alarmowych. Zamontowane są wewnątrz tunelu, w przejściach pomiędzy nawami i w budynkach technicznych.
Oszustwa na parkingach Lidla i Biedronki. Rozpoznasz je w prosty sposób
Tunel i sama Zakopianka nie są typową drogą tranzytową, na których ruch odbywa się głównie w dni powszednie, a w weekendy jest nieco mniejszy. Na tej trasie jest inaczej – większe natężenie ruchu notowane jest w weekendy, a mniejsze w dni powszednie. Widać wyraźnie, że jest to trasa w znacznym stopniu turystyczna, na której ruch kształtują przede wszystkim pora roku, kalendarz świąt i pogoda.
Te dwa zupełnie różne oblicza – powszednie i weekendowe – świetnie widać w statystykach przejazdu przez tunel. Nawet latem od poniedziałku do czwartku ruch zwykle niewiele przekraczał 22 tysiące pojazdów na dobę (w samym roku szkolnym w te dni było to ok. 20 tysięcy samochodów). Od piątku do niedzieli było to już prawie 29 tysięcy aut każdego dnia.
Rekordową liczbę przejazdów zanotowano 10 września 2023 – było ich wtedy 40 524.
Odcinkowy pomiar prędkości w tunelu na Zakopiance
Kierowcy dyscyplinowani są w tunelu za pomocą odcinkowego pomiaru prędkości, za który odpowiada Główny Inspektorat Transportu Drogowego. System skutecznie zmusza kierowców do przestrzegania przepisów. Ponad 99 proc. kierowców jeździ więc w tunelu zgodnie z przepisami.
Wśród tych, którzy przekraczają dozwoloną prędkości (a jest to mniej niż 0,5 proc kierowców), zdecydowana większość jedzie o maksymalnie 20 km/h więcej, niż dopuszczają przepisy. Zdarzają się jednak także znacznie poważniejsze przekroczenia, nawet o 80 km/h.
Zostaw komentarz:
Najnowsze
-
Kto może żądać badania trzeźwości kierowcy autokaru? Oto jak wygląda bezpieczeństwo dzieci jadących autobusem na ferie
Na trwających feriach zimowych wg. MEN przebywa obecnie 957 tys. dzieci. To czas, kiedy najmłodsi często korzystają z transportu autobusowego, podróżując na zimowiska czy obozy. To także czas wzmożonej aktywności nietrzeźwych kierowców na drogach. -
Cena paliwa spadnie? Do końca ferii czekają nas zmiany na stacjach
-
Kierunkowskaz na rondzie włączają niedouczeni kierowcy – kiedy możesz to zrobić a kiedy nie wolno?
-
Elektroniczne winiety Węgry – co warto wiedzieć o węgierskim systemie opłat drogowych?
-
Pachnieć Rolls-Roycem? Teraz można! Marka wprowadza nowy zapach perfum Rolls-Royce Scent
Komentarze: