Karolina Chojnacka

„To była elektryzująca przygoda”. Historia Audi w Formule E

Audi Sport, dwoma wyścigami i jednym zwycięstwem w Berlinie w ostatni weekend, zakończyło swój oficjalny udział w Mistrzostwach Świata Formuła E. Teraz na zespół Juliusa Seebacha czeka już kolejny elektryzujący projekt: Rajd Dakar 2022.

„Dziękujemy Ci Formuło E, to była elektryzująca przygoda!” – takie hasło pojawiło się na halo systemach dwóch Audi e-tron FE07 prowadzonych przez Lucasa di Grassi i René Rasta. To wiadomość od nich i od całego teamu Audi Sport ABT Schaeffler dla organizatorów i kibiców pierwszych mistrzostw świata elektrycznych samochodów wyścigowych, które zainaugurowano 13 września 2014 roku w Pekinie. Zwycięzcą pierwszego takiego wyścigu był Lucas di Grassi.

Ten sam zawodnik – Lucas di Grassi – wygrał w sobotę, w Berlinie, pierwszy z dwóch ostatnich wyścigów siódmego sezonu Formuły E, odnosząc swoje dwunaste zwycięstwo w tej serii wyścigowej:

To był bardzo emocjonujący weekend. W ciągu siedmiu lat osiągnęliśmy z Audi Sport ABT Schaeffler wyjątkowo dużo sukcesów. Wielka szkoda, że to udane partnerstwo dobiega końca.

Julius Seebach, dyrektor zarządzający Audi Sport GmbH, odpowiedzialny w Audi za sporty motorowe, wyznał:

Audi było pierwszą niemiecką marką samochodową, która fabrycznie zaangażowała się w Formułę E. Audi Sport ABT Schaeffler jest najbardziej utytułowanym zespołem w Formule E i był jednym z założycieli tej serii wyścigowej. Teraz czeka na nas jedno z największych wyzwań jakie istnieją w motorsporcie: Rajd Dakar.

„To była elektryzująca przygoda”. Historia Audi w Formule E
„To była elektryzująca przygoda”. Historia Audi w Formule E, fot. materiały prasowe / Audi

Wiele z ważnych podzespołów udanego projektu bolidów Audi zbudowanych dla potrzeb Formuły E zostało z powodzeniem zastosowanych w Audi RS Q e-tron, które w styczniu 2022 roku po raz pierwszy wystartuje w słynnym Rajdzie Dakar. W innowacyjnym napędzie tego specjalnego samochodu cross-country zastosowano opracowany przez Audi Sport 250-kilowatowy generator-rozrusznik (MGU) z Audi e-tron FE07. W Audi RS Q e-tron zamontowano trzy MGU: jeden na osi przedniej, jeden na osi tylnej – oba zapewniają elektryczny napęd quattro. Trzecia jednostka MGU, wraz z wysokowydajnym silnikiem TFSI tworzy konwerter energii, który w razie potrzeby ładuje podczas jazdy wysokonapięciowy akumulator. Każdy z MGU waży mniej niż 35 kilogramów i osiągnął sprawność 97 procent – to imponujący dowód na wydajność elektrycznej mobilności.

„To była elektryzująca przygoda”. Historia Audi w Formule E
„To była elektryzująca przygoda”. Historia Audi w Formule E, fot. materiały prasowe / Audi

Allan McNish, szef teamu Audi Sport ABT Schaeffler, powiedział:

Naszą największą siłą w tym sezonie była zdecydowanie sprawność układu napędowego. Lucas i René zachwycili kibiców dwoma zwycięstwami, pierwszym i drugim miejscem w Meksyku, a także wieloma spektakularnymi akcjami na torze. Ten sezon był niezwykle zacięty, z ciężkimi pojedynkami, a nasz zespół może być niezwykle dumny z tego, co razem osiągnęliśmy. To była fantastyczna podróż.

Po siedmiu sezonach, w chwili swojego odejścia, Audi Sport ABT Schaeffler jest najbardziej utytułowanym zespołem w Formule E. W 84 wyścigach team zgromadził 1380 punktów, 14 zwycięstw i 47 miejsc na podium. Lucas di Grassi zdobył pierwszą pozycję w klasyfikacji kierowców w sezonie 2016/2017. W swoim pierwszym sezonie jako zespół fabryczny – 2017/2018, Audi Sport ABT Schaeffler zdobyło tytuł mistrzowski w klasyfikacji zespołowej.

Lucas di Grassi i René Rast zakończyli ten sezon na pozycjach odpowiednio 7 i 13 w klasyfikacji kierowców. W klasyfikacji zespołowej, Audi Sport ABT Schaeffler zajęło miejsce czwarte.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze