Testy zderzeniowe fotelików samochodowych – jak się je wykonuje?

W testach Euro NCAP bada się, w jakim zakresie samochody w poważnych wypadkach chronią pasażerów, w tym również dzieci w fotelikach. Jak dokładnie przeprowadza się takie testy?

Średnia prędkość podczas badania zderzeń czołowych wynosi 50 km/h (30 mph), ale niektóre firmy (np. Maxi Cosi) testują foteliki przy prędkości 70 km/h (45 mph). Ponadto wykonuje się dodatkowe testy zderzeniowe, aby zasymulować różne boczne i boczno-czołowe zderzenia samochodów.

Niektórzy producenci opracowują własne technologie, np. taką, chroniącą dzieci przed obrażeniami w podczas uderzenia bocznego.

Badanie zderzenia czołowego pełnego
Wykonuje się je na sankach przyspieszeniowych, które są wyposażone w standardową kanapę lub kadłub nadwozia samochodu. Manekina w „odpowiednim wieku” zapina się w foteliku i mocuje do kanapy za pomocą samochodowego pasa bezpieczeństwa lub zaczepów Isofix.

Sanki symulują czołowe uderzenie w ścianę przy prędkości 70 km/h. Szybkie kamery i inne precyzyjne urządzenia pomiarowe zainstalowane na sankach i na manekinie pozwalają nam sprawdzić, jak fotelik dobrze chroni dziecko, a oprócz tego mierzą:
– jak daleko do przodu przemieszcza się głowa;
– jak duże  podparcie ma głowa;
– przyspieszenie klatki piersiowej, głowy i miednicy;
– obciążenia szyi;
– obciążenia brzucha.

Badania wykonuje się na wszystkich etapach produkcji, od wczesnego etapu opracowywania aż po produkcję, kiedy to co 5 tysieczny fotelik podlega ścisłym procedurom kontroli bezpieczeństwa.

Najnowsze

Przełomowy kalendarz Pirelli?

W tym roku już po raz 43. zostanie wydany ekskluzywny i znany na całym świecie kalendarz Pirelli. Tym razem zabraknie tam jednak roznegliżowanych modelek.

Tegoroczna edycja kalendarza Pirelli z pewnością będzie przełomowa. Zamiast rozebranych modelek pojawią się tam kobiety sukcesu, przez co 43. edycja jest postrzeganą trochę jako manifest feministyczny. 

W tym roku za obiektywem stanęła Annie Liebovitz, a zapozowały kobiety z historią, czyli m.in. znane działaczki, aktywistki, a także aktorki komediowe. Firma Pirelli postanowiła grubą kreską odciąć się od przeszłości i sfotografować różne kobiety, gdzie ich talent miał mieć przewagę nad wyglądem zewnętrznym.

Bohaterki tegorocznej edycji kalendarza zostały wybrane tak, żeby ukazać ich wkład w uczynienie świata lepszym. Każdy miesiąc ma ukazywać różnorodność na naszej planecie, gdzie kobiety są nie tylko w różnym wieku, ale mają różne zajęcia , ale także pochodzenie etniczne.

W 43. edycji kalendarza Pirelli ukażą się m.in.: Yoko Ono, Patti Smith, Serena Wiliams, Natalija Woianowa, Yao Chen, Agnes Gund czy Amy Schumer. Większość kobiet została zaprezentowana w ubraniach oprócz ostatniej wymienionej, która jest aktorką komediową i zażartowała, że nie została uprzedzona o zamyśle przed sesją.

Kalendarz Pirelli trafia do rąk starannie wyselekcjonowanych osób. Dostępnych będzie zaledwie kilkanaście tysięcy egzemplarzy, a do Polski z reguły trafia około 150 sztuk. Każdego roku pierwszy egzemplarz jest przekazywany na ręce królowej brytyjskiej.

Najnowsze

Nissan GT-R gotowy na zimę

Pierwsze opady śniegu dopiero przed nami, ale w głowie mamy już odpowiedni samochód marzeń na tegoroczną zimę. Jest to Nissan GT-R z ognistym wydechem.

Ciężko w to uwierzyć, ale Nissan GT-R jest już osiem lat w produkcji i nie zdołały go uśmiercić wyśrubowane normy emisji spalin. Japońska maszyna naszpikowana zaawansowaną elektroniką doskonale radzi sobie na torze, ale potrafi być też do ujarzmienia w codziennym użytkowaniu. 

Okazuje się, że dzięki napędowi na cztery koła, może to być dobra alternatywa do jazdy zimą, bez kompromisu w postaci osiągów. Nawet w głębokim śniegu samochód radzi sobie ze złapaniem przyczepności, a do tego ten rasowy, strzelający ogniem wydech.

Chyba już wiemy, co mógłby przynieść w tym roku Mikołaj pod choinkę.

Najnowsze

Co można zrobić z BMW Serii 3?

Można mówić, że rosyjska motoryzacja nie ma w sobie zbyt dużo polotu, ale ta firma Bilenkin Classic Cars wzbiła się na wyżyny kreatywności. Oto przykład, jak można przerobić BMW Serii 3 E92. Czegoś takiego jeszcze nie było...

Firma Bilenkin Classic Cars pochodzi z Rosji i jeszcze nie zdążyła zdobyć światowego uznania, ale dzięki projektowi Vintage z pewnością usłyszy o niej sporo fanów motoryzacji. Najnowszy pomysł tej firmy powstał w oparciu o BMW serii 3 w typoszeregu E92, które zmieniło się nie do poznania. 

Samochód o nadwoziu coupe nawiązuje nieco swoim stylem do krążowników szos z najlepszego okresu komunizmu. Naprawdę ciężko znaleźć w jego wyglądzie elementy wspólne z BMW. Szybciej zauważymy tutaj inspirację modelem Wołga. Całość prezentuje się naprawdę nieźle.

Dużo większy szok przeżyjemy, gdy zobaczymy zdjęcia wnętrza. Środek został obszyty tapicerką w specyficzne wzorki. Znajdziemy tutaj elementy skórzane, drewniane wstawki oraz sporą ilość kolorowych plastików.

Projekt rosyjskiej firmy został zaprezentowany podczas targów motoryzacyjnych w Dubaju. Specjaliści od tuningu nie zdradzają jednak, co kryje się pod maską tej maszyny. Zamiast tego zwracają uwagę na „styl i elegancję”.

Najnowsze

Goodc

Prawo o ruchu drogowym – foteliki samochodowe

Oto przepisy i kary, które dotyczą przewożenia dzieci w samochodzie, systemu Isofix oraz te, które informują o konieczności używania fotelików samochodowych.

Według badań od 2008 roku odsetek dzieci przewożonych w fotelikach rokrocznie wzrasta o kolejne punkty procentowe i wynosi aktualnie 88 procent.

Przeczytaj też:
Bezpieczny fotelik – nowa norma i-Size
Isofix – kompendium wiedzy
Zmiany w przepisach dotyczących przewozu dzieci samochodem
Fotelik samochodowy czy wyrób fotelikopodobny? Kompendium wiedzy

Montaż systemów Isofix
Regulacja prawna wprowadzająca wymóg montowania systemu Isofix seryjnie na pokładach nowych samochodów weszła w życie w 2006 roku, więc auta z tego rocznika i późniejszego muszą takie uchwyty mieć. Entuzjazm w stosunku do Isofix przycichł w 2009 roku, kiedy drobiazgowe testy ujawniły, że wcale nie stanowi on najwyższej gwarancji bezpieczeństwa. Oczywiście nadal jego przewaga nad mocowaniem za pośrednictwem pasów bezpieczeństwa jest bezdyskusyjna. Dane zebrane przez Amerykanów wskazują jednak, że popularyzacja systemu przyczyniła się również do niebezpiecznej tendencji do generalizowania – w tym sensie, że sam system nie wystarczy, jeśli fotelik sam w sobie będzie pośledniej jakości. Dlatego dobrze przed zakupem zasięgnąć opinii i sprawdzić, jakie są rezultaty testów wybranego przez nas fotelika. Takim źródłem wiedzy jest np. polska strona fotelik.info, gdzie warto zajrzeć, zanim ostatecznie zdecydujemy się na zakup siedziska dla naszego maluszka.

Od roku 2012 dla wszystkich nowych pojazdów stało się obowiązkiem stosowanie mocowań Isofix. To oznacza, że około 60% wszystkich samochodów poruszających się po drogach posiada takie zaczepy.

Co to jest norma i-Size!
“i-Size” jest nazwą nowej europejskiej regulacji bezpieczeństwa, która w istotny sposób wpływa na stosowanie fotelików samochodowych dla dzieci do 15 miesiąca życia. Weszła ona w życie w lipcu 2013 roku i zapewnia dodatkową ochronę na kilka sposobów, przede wszystkim poprzez zapewnienie podróżowania tyłem do kierunku jazdy dla dzieci do 15 miesięca życia zamiast od 9 do 12 miesięcy, co zawarte jest w poprzednim rozporządzeniu UE. Ostatnie badania potwierdziły, że dzieci podróżujące tyłem do kierunku jazdy do co najmniej 15 miesiąca życia znajdują się w bezpieczniejszej pozycji. Dopiero w tym wieku, szyja dziecka staje się wystarczająco silna, aby oprzeć się działaniu siły impulsowej podczas standardowego zderzenia czołowego.

i-Size a norma ECER44/04
Dlaczego nowe przepisy i-Size nie zastąpią obowiązujących przepisów ECER44/04? Obecnie obie normy obowiązują równorzędnie. Norma i-Size obowiązuje wyłącznie dla fotelików Isofix. Norma “ECER44” przez jakiś czas zachowuje swoją ważność dla fotelików mocowanych za pomocą samochodowych pasów bezpieczeństwa oraz dla fotelików Isofix.

Kary
Za przewożenie pociech bez specjalnego siedziska grozi mandat w wysokości 150 złotych i 6 punktów karnych. Naruszenie przepisów dotyczących przewozu dzieci lub młodzieży przez kierującego pojazdem przewożącym dzieci lub młodzież grozi mandatem w wysokości 200 złotych.

Polskie przepisy
W tym roku zmieniły się także polskie przepisy. Najmłodsi nie mogą być przewożeni pojazdami, które na wyposażeniu nie mają pasów bezpieczeństwa, a na przednim siedzeniu nie mają prawa podróżować maluchy niższe niż 150 centymetrów wzrostu – do czasu przekroczenia tej granicy wymagane jest dla pociechy specjalne siedzisko na tylnej kanapie.

Zgodnie z nową normą dzieci powinny podróżować tyłem do kierunku jazdy do 15 miesiąca życia, jednak zaleca się przewożenie w tej pozycji jak najdłużej.

Podział fotelików obejmuje kilka grup wagowych, najczęściej spotykane kombinacje to: 0+ (0-13 kg), I (9-18 kg), II-III (15-36 kg).

Prawo
W ustawie „Prawo o ruchu drogowym” wprowadzono nastepujące zapisy dotyczące przewozu dzieci w fotelikach samochodwych:

Art. 39. p. 3.
W pojeździe kategorii M1, N1, N2 i N3, o których mowa w załączniku nr 2 do ustawy, wyposażonym w pasy bezpieczeństwa lub urządzenia przytrzymujące dla dzieci, dziecko mające mniej niż 150 cm wzrostu jest przewożone, z wyjątkiem przypadku, o którym mowa w ust. 3b, w foteliku bezpieczeństwa dla dziecka lub innym urządzeniu przytrzymującym dla dzieci, zgodnym z:
1) masą i wzrostem dziecka oraz
2) właściwymi warunkami technicznymi określonymi w przepisach Unii Europejskiej lub w regulaminach EKG ONZ dotyczących urządzeń przytrzymujących dla dzieci w pojeździe.
3a. Foteliki bezpieczeństwa dla dziecka oraz inne urządzenia przytrzymujące dla dzieci są instalowane w pojeździe, zgodnie z zaleceniami producenta urządzenia, wskazującymi, w jaki sposób urządzenie może być bezpiecznie stosowane.
3b. Zezwala się na przewożenie w pojeździe kategorii M1, N1, N2 i N3, o których mowa w załączniku nr 2 do ustawy, na tylnym siedzeniu pojazdu, dziecka mającego co najmniej 135 cm wzrostu przytrzymywanego za pomocą pasów bezpieczeństwa w przypadkach, kiedy ze względu na masę i wzrost dziecka nie jest możliwe zapewnienie fotelika bezpieczeństwa dla dziecka lub innego urządzenia przytrzymującego dla dzieci zgodnego z warunkami, o których mowa w ust. 3.
3c. Zezwala się na przewożenie w pojeździe kategorii M1 i N1, o których mowa w załączniku nr 2 do ustawy, na tylnym siedzeniu pojazdu, trzeciego dziecka w wieku co najmniej 3 lat, przytrzymywanego za pomocą pasów bezpieczeństwa, w przypadku gdy dwoje dzieci jest przewożonych w fotelikach bezpieczeństwa dla dziecka lub innych urządzeniach przytrzymujących dla dzieci, zainstalowanych na tylnych siedzeniach pojazdu i nie ma możliwości zainstalowania trzeciego fotelika bezpieczeństwa dla dziecka lub innego urządzenia przytrzymującego dla dzieci.

Art. 45, p. 2. Kierującemu pojazdem zabrania się:
4) przewożenia w foteliku bezpieczeństwa dla dziecka lub innym urządzeniu przytrzymującym dla dzieci dziecka siedzącego tyłem do kierunku jazdy na przednim siedzeniu pojazdu samochodowego wyposażonego w poduszkę powietrzną dla pasażera, która jest aktywna podczas przewożenia dziecka;
5) przewożenia dziecka w wieku poniżej 3 lat w pojeździe kategorii M1, N1, N2 i N3, o których mowa w załączniku nr 2 do ustawy, niewyposażonym w pasy bezpieczeństwa i fotelik bezpieczeństwa dla dziecka lub w pasy bezpieczeństwa i inne urządzenie przytrzymujące dla dzieci;
6) przewożenia na przednim siedzeniu pojazdu samochodowego, poza fotelikiem bezpieczeństwa dla dziecka lub innym urządzeniem przytrzymującym dla dzieci, dziecka mającego mniej niż 150 cm wzrostu.

Art. 39. 4. Przepis ust. 3 nie dotyczy przewozu dziecka:
1) taksówką;
2) specjalistycznym środkiem transportu sanitarnego, o którym mowa w art. 36 ust. 2 ustawy z dnia 8 września 2006 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym (Dz. U. z 2013 r. poz. 757, z późn. zm.8));
3) pojazdem Policji, Straży Granicznej lub straży gminnej (miejskiej);
4) mającego zaświadczenie lekarskie o przeciwwskazaniu do przewożenia w foteliku bezpieczeństwa dla dziecka lub innym urządzeniu przytrzymującym dla dzieci.

Źródła: Prawo o ruchu drogowym, aktualny taryfikator mandatów

Najnowsze