Agnieszka Serafinowicz

Tesla Model 3 2023 – cena w Polsce, opis i dane techniczne

Spis treści

Tesla w 2022 roku wyprodukowała i sprzedała ponad milion samochodów. W tym roku Elon Musk rozpoczął globalną wojnę cenową z konkurencją, znacznie obniżając ceny najpopularniejszych modeli: Tesla Model Y i właśnie Tesla Model 3. Patrzymy na polską ofertę amerykańskiej marki i przyglądamy się dokładniej najtańszej Tesli Model 3 2023. Ile kosztuje? Jakie opcje? Na jakie funkcje, wydajność, wyposażenie i osiągi można liczyć? Jakie są dostępne odmiany?

Tesla Model 3 2023 – cena w w Polsce

W zasadzie nie ma w naszym kraju salonu amerykańskiej marki w tradycyjnym rozumieniu tego słowa. Owszem, w Ząbkach jest serwis Tesli i punkt odbioru zamówionych aut. Można też na miejscu zamówić wymarzoną Teslę, ale dokonuje się tego i tak online, znacznie wygodniej jest z domu. Co Tesla proponuje polskim klientom? Dostępne w tej chwili (koniec stycznia 2023 roku) są trzy odmiany interesującego nas tu modelu, poniżej wymieniamy poszczególne wersje oraz ich ceny:

  • Tesla Model 3 – od 219 990 zł
  • Tesla Model 3 Long Range – od 254 990 zł
  • Tesla Model 3 Performance – od 284 990 zł
Tesla Model 3 2023

Tesla Model 3 2023 – wymiary i forma nadwozia

Tesla Model 3 2023 to kompaktowy sedan, choć patrząc na formę auta, bardziej przypomina on liftbacka, ale tylna klapa bagażnika unosi się samodzielnie bez tylnej szyby, więc – choć nie wygląda – Tesla Model 3 2023 jest opływowym sedanem. Nawet bardzo opływowym, bo bryła tego samochodu stawia bardzo mały opór opływającemu ją powietrzu w trakcie jazdy. Podawany przez producenta współczynnik oporu powietrza Cx wynosi 0,23. Tyle samo, co we wcześniej przez nas prezentowanym crossoverze, czyli Tesli Model Y 2023. Poniżej wymiary Tesli Model 3:

  • Długość: 4694 mm
  • Szerokość: 1849 mm
  • Wysokość: 1443 mm

Pod względem gabarytów Tesla Model 3 nie jest małym kompaktem. Samochód jest nieznacznie dłuższy od popularnej Škody Octavii (4689 mm długości). Choć producent oficjalnie nazywa ten model kompaktowym sedanem, to według europejskich standardów gabaryty Tesli Model 3 kwalifikują ją bardziej do segmentu D niż C.

Tesla Model 3 2023

Tesla Model 3 2023 – przestronna kabina i duża przestrzeń bagażowa

Tesla Model 3 2023 w kabinie pasażerskiej zapewnia przestrzeń dla pasażerów porównywalną z wieloma autami właśnie z segmentu D. Również miejsca na bagaże nie powinno zabraknąć. Tylny bagażnik ma pojemność aż 561 l co jest imponującą zawartością jak na sedana. Ale w przypadku Tesli Model 3 mamy jeszcze bagażnik z przodu, zwiększający łączną przestrzeń na bagaże do 649 litrów.

Tesla Model 3 – ograniczona ładowność w mocniejszych wersjach

Mimo sporego bagażnika, pewnym ograniczeniem Tesli Model 3 jest ładowność, szczególnie w najmocniejszej i najcięższej wersji Performance. Maksymalna ładowność wynosi 389 kg, to podobny problem, co w przypadku Tesli Model Y. Może to oznaczać, że wybierając się w podróż z kompletem pasażerów bagażu nie da się zabrać zbyt dużo ze względu na masę. Zobaczmy jakie cechy wyróżniają poszczególne odmiany opisywanego modelu.

Tesla Model 3 2023 – wersja bazowa, na co możemy liczyć?

Podstawowy wariant Tesli Model 3 jest wyposażony w jednosilnikowy, elektryczny układ napędowy, przekazujący moc 239 kW (325 KM) na tylną oś. Ten wariant przyspiesza od 0 do 100 km/h w 6,1 sekundy, a prędkość maksymalna jest ograniczona do 225 km/h, więcej danych poniżej, tutaj skupmy się na wyposażeniu. Bazowy wariant Tesli Model 3 malowany jest w kolorze białym, perłowym (taki lakier nie wymaga dopłaty), a auto stoi na 18-calowych aerodynamicznych kołach z felgami ze stopów lekkich.

Tesla Model 3 2023

Tesla Model 3 2023 – wyposażenie

Każdy wariant Tesli Model 3 jest wyposażony w tzw. podstawowego autopilota, co w praktyce oznacza adaptacyjny tempomat z monitorowaniem martwego pola, wykrywaniem pieszych i rowerzystów (z hamowaniem awaryjnym w razie braku reakcji kierowcy na przeszkodę). W standardzie mamy czarne wykończenie wnętrza i tapicerkę z ekoskóry, olbrzymi panoramiczny, automatycznie przyciemniany (fotochromatyczny) szklany dach z filtrem UV, w centralnej części deski rozdzielczej umieszczono 15-calowy ekran dotykowy, stanowiący w zasadzie centrum sterowania każdą funkcją pojazdu, wliczając w to np. regulację lusterek, foteli (z pamięcią ustawień przypisaną do konkretnego konta kierowcy), czy nastawy klimatyzacji, a nawet kierunek nawiewu. Standardowo fotele przednie i tylne są podgrzewane.

W zasadzie jedynym, fizycznym przyciskiem w kokpicie jest wymagany prawem włącznik świateł awaryjnych. Co prawda fizyczne są również manipulatory sferyczne na ramionach kierownicy, ale ich funkcja określana jest już w systemie operacyjnym pojazdu. Tegoroczny model w standardzie ma też podwójną, ładowarkę indukcyjną, łącznie 4 gniazdka USB (z tyłu są dwa gniazdka USB-C do ładowania sprzętu mobilnego). Oprócz tego w schowku podręcznym jest gniazdko USB-A do którego można podłączyć np. pamięć masową z muzyką.

Tesla Model 3 2023 – niezłe pokładowe audio

Atutem każdej Tesli Model 3 jest niezły sprzęt grający. Mamy tu system audio generujący dźwięk przestrzenny. System obsługuje interfejs Bluetooth, co pozwala na strumieniowanie muzyki z urządzenia mobilnego, ale w systemie pokładowym są dostępne natywne aplikacje wielu usług strumieniowych (np. Spotify), więc posiadacze kont w takich usługach mogą przesyłać ulubione utwory bezpośrednio do pojazdu, a nie udostępniać ich za pośrednictwem telefonu.

Tesla Model 3 2023 – usługi cyfrowe

Wybierając bazową odmianę Tesli Model 3 otrzymamy nawigację, ale nie dożywotnio, bo pakiet łączności standardowej jest bezpłatny przez 8 lat od daty dostarczenia pojazdu. Dodatkowo przez 30 dni nabywca nowego egzemplarza może korzystać z subskrypcji usług cyfrowych premium, do których oprócz wspomnianej nawigacji należą:

  • Wizualizacja ruchu drogowego w czasie rzeczywistym
  • Mapy satelitarne
  • Przesyłanie strumieniowe wideo
  • Funkcja karaoke
  • Przesyłanie strumieniowe muzyki
  • Przeglądarka internetowa

Warto zaznaczyć, że cztery ostatnie funkcje dostępne są również w standardowym pakiecie, ale wyłącznie poprzez udostępnione przez użytkownika (np. z telefonu) łącze WiFi, w pakiecie premium usługi te korzystają z łączności komórkowej modułu komunikacyjnego samego auta. Jak widać Tesla zastosowała zupełnie odmienne podejście niż np. niemieckie marki – już bazowy wariant jest bogato wyposażony.

Tesla Model 3 2023 – wersja bazowa, dane techniczne

Poniżej podajemy dane techniczne bazowej odmiany opisywanego modelu.

Dane techniczne:

  • Wymiary (długość/szerokość/wysokość): 4694 / 1849 / 1443 mm;
  • Rozstaw osi: 2875 mm;
  • Prześwit: 140 mm;
  • Pojemność bagażnika/ów (przy normalnym ustawieniu foteli): 561 l;
  • Pojemność baterii brutto: 60 kWh;
  • Moc silnika: 208 kW / 283 KM;
  • Moment obrotowy: 420 Nm;
  • Przyśpieszenie 0-100 km/h: 6,1 s;
  • Prędkość maksymalna: 225 km/h;
  • Średni zasięg (wg WLTP): 491 km (na standardowych felgach);
  • Cena od: 219 990 zł;

Tesla Model 3 2023 Long Range – jakie różnice?

Paradoksalnie droższa o 35 000 zł od odmiany bazowej wersja Long Range różni się od wariantu bazowego w niewielkim stopniu. Najważniejszą zmianą jest układ napędowy. W tej wersji mamy bowiem już nie jeden, lecz dwa silniki elektryczne, co automatycznie oznacza napęd na obie osie i większą moc. Dwa silniki czerpią tu energię z większego zestawu akumulatorów trakcyjnych co ma również wpływ na zasięg, który w wersji Long Range jest najdłuższy w całej gamie opisywanego tu modelu. Jednak jeżeli chodzi o standard wyposażenia wnętrza, czy nadwozie, wersja Long Range nie różni się od odmiany bazowej. Płacimy więcej za mocniejszy układ napędowy i większą baterię, nawet felgi w Long Range są standardowo identyczne jak w bazowej, jednosilnikowej odmianie.

Tesla Model 3 2023 Long Range – dane techniczne

Dane techniczne:

  • Wymiary (długość/szerokość/wysokość): 4694 / 1849 / 1443 mm;
  • Rozstaw osi: 2875 mm;
  • Prześwit: 140 mm;
  • Pojemność bagażnika/ów (przy normalnym ustawieniu foteli): 561 l;
  • Pojemność baterii brutto: 78,1 kWh;
  • Moc silnika: 366 kW / 498 KM;
  • Moment obrotowy: 493 Nm;
  • Przyśpieszenie 0-100 km/h: 4,4 s;
  • Prędkość maksymalna: 233 km/h;
  • Średni zasięg (wg WLTP): 602 km (na standardowych felgach);
  • Cena od: 254 990 zł;
Tesla Model 3 2023

Tesla Model 3 2023 Performance – jakie różnice?

Edycja ze słowem Performance w nazwie to najmocniejsza i najszybsza odmiana Modelu 3. Tę rozpoznamy na pierwszy rzut oka przede wszystkim po większych, 20-calowych alufelgach Uberturbine. Auto ma w tym przypadku również sportowe hamulce, dodatkowo w standardzie mamy spojler z włókna węglowego oraz pedały ze stopu aluminium.

Tesla Model 3 2023 Performance – dane techniczne

Dane techniczne:

  • Wymiary (długość/szerokość/wysokość): 4694 / 1849 / 1443 mm;
  • Rozstaw osi: 2875 mm;
  • Prześwit: 140 mm;
  • Pojemność bagażnika/ów (przy normalnym ustawieniu foteli): 561 l;
  • Pojemność baterii brutto: 78,1 kWh;
  • Moc silnika: 393 kW / 534 KM;
  • Moment obrotowy: 660 Nm;
  • Przyśpieszenie 0-100 km/h: 3,3 s;
  • Prędkość maksymalna: 261 km/h;
  • Średni zasięg (wg WLTP): 547 km;
  • Cena od: 284 990 zł;
Tesla Model 3 2023

Tesla Model 3 2023 – jakie opcjonalne dodatki?

Mimo bogatego wyposażenia w standardzie, Tesla pozostawiła klientom niewielki margines opcjonalnych dodatków. Nie ma ich jednak wiele i w zasadzie są one identyczne dla każdej z trzech dostępnych wersji (może z wyjątkiem felg). Wymieniamy je poniżej wraz z żądaną kwotą dopłaty.

  • Opcjonalny lakier – dopłata od 5500 zł do 9000 zł
  • Opcjonalne felgi 19″ (dla wersji standardowej i Long Range): dopłata 8 000 zł
  • Opcjonalne koła 18″ z zimowymi oponami Pirelli: dopłata 9500 zł
  • Opcjonalne koła 20″ (dla wersji Performance) z zimowymi oponami Pirelli: 19 500 zł
  • Opcjonalny hak holowniczy (tylko dla wersji bazowej i Long Range, w edycji Performance opcja niedostępna; Tesla Model 3 może holować przyczepę hamowaną o masie do 1000 kg): dopłata 6500 zł
  • Wykończenie wnętrza w tonacjach bieli i czerni: dopłata 5500 zł;
  • Rozszerzony autopilot: dopłata 19 500 zł;
  • Pełna zdolność do samodzielnej jazdy: dopłata 39 000 zł.

Podpowiadamy tylko, że zamawianie ostatniej opcji w Polsce nie ma obecnie najmniejszego sensu (chodzi o pełną zdolność do samodzielnej jazdy). Prawo w Polsce nie pozwala nawet na niepełną autonomię samochodów. Wciąż o wszystkim ma decydować kierowca, a nie komputer.

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze