
Ten elektryczny kolos ma 26 ton i 200 km zasięgu. Godny zastępca pojazdów z dieslem?
Posten Norge Group wprowadziła do swojej floty pierwszy napędzany wyłącznie elektrycznie pojazd ciężarowy MAN eTGM o masie do 26 ton. Czy sprawi się lepiej niż tradycyjna ciężarówka zasilana ropą?
Zastąpi on dotychczasowy pojazd z silnikiem Diesla i będzie dostarczał i odbierał przesyłki w centrum paczek na terenie śródmieścia Oslo. Nowy MAN eTGM jest pierwszym krokiem norweskiej poczty w kierunku wymiany dotychczasowej floty pojazdów ciężkich na pojazdy z napędem alternatywnym.
MAN eTGM produkowany w niewielkiej serii od 2019 roku spełnia wszystkie istotne wymagania stawiane przed miejskim ruchem dostawczym w przyszłości. Pojazd dostępny jest w konfiguracji jako samochód-chłodnia, w wersji z wymienną skrzynią ładunkową lub z zabudową do przewozu napojów.
Zobacz: Koronawirus: mobilne laboratorium na bazie samochodu MAN TGE. Ile może wykonać testów w ciągu doby?
MAN eTGM o całkowitej masie dopuszczalnej 26 ton jest napędzany silnikiem o mocy 360 KM z maksymalnym momentem obrotowym 3.100 Nm. Agregaty pomocnicze, takie jak wspomaganie układu kierowniczego, sprężarka powietrza oraz klimatyzacja, są napędzane elektrycznie i sterowane energooszczędnie za pośrednictwem systemu zarządzania energią.
Na etapach hamowania silnikiem i hamowania energia kinetyczna pojazdu jest przekształcana w energię elektryczną i odprowadzana do zbiornika energii, co przyczynia się do odczuwalnego wydłużenia zasięgu. Pojazd zaopatrywany jest w energię przez baterie litowo-jonowe produkowane w koncernie Volksawagena. Są one umieszczone pod kabiną kierowcy nad osią przednią. Pozostałe akumulatory umieszczone są na ramie pojazdu.
Sprawdź: Elektryczny samochód ciężarowy Tesla Semi coraz bliżej?
Zasięg MAN eTGM wynosi do 200 kilometrów, w zależności od zastosowania, warunków klimatycznych i topograficznych. Baterie mogą być ładowane prądem przemiennym o mocy 22 lub 44 kW lub prądem stałym o mocy 150 kW (tzw. „High-Power-Charging“).
Najnowsze
-
Elektryk czy hybryda – co bardziej opłaca się w leasingu?
Coraz więcej firm i osób prywatnych zwraca uwagę na ekologię i koszty użytkowania aut. Rosnąca popularność napędów alternatywnych wypiera tradycyjne rozwiązania, ale rodzi pytanie: co w leasingu bardziej się opłaca – hybryda czy elektryk? -
Nocleg pod namiotem czy w kamperze? Porównanie opcji dla fanów motoryzacji
-
Test Peugeot 408 GT: masaż na trasie i pazury na ulicy
-
Test Ford Bronco Badlands – powrót legendy na bezdroża
-
Mercedes Vision V: gdzie podziała się motoryzacja, a pojawił się… 65-calowy telewizor?
Zostaw komentarz: