Tarczowy układ hamulcowy – budowa, działanie, eksploatacja

Regularna wymiana części i płynów eksploatacyjnych jest niezbędnym minimum dla długiego i bezproblemowego funkcjonowania samochodu. Dotyczy to przede wszystkim części układu hamulcowego, a więc klocków i tarcz, a także płynu hamulcowego. Ich kondycja jest niezwykle istotna dla bezpieczeństwa podróżowania samochodem. Zaniedbanie któregoś z wymienionych elementów może w łatwy sposób doprowadzić do wypadku. Jak działa tarczowy układ hamulcowy? Z czego jest zbudowany? Jakie są rodzaje płynów hamulcowych? O tym w dzisiejszym artykule!

Tarczowy układ hamulcowy – jak działa? Z czego jest zbudowany?

We współczesnych samochodach wyróżnić możemy dwa podstawowe typy układów hamulcowych:

  • Tarczowy układ hamulcowy
  • Bębnowy układ hamulcowy

Dziś zajmiemy się omówieniem pierwszego z nich. Układ tarczowy złożony jest z trzech podstawowych elementów, czyli zacisku, klocków hamulcowych oraz tarcz hamulcowych. W tym układzie tarcza hamulcowa zamocowana jest bezpośrednio na piaście koła. Oznacza to, że kręci się ona razem z obracającym się kołem samochodu. Do jej wyhamowania służą klocki hamulcowe. Znajdziemy je po obu stronach każdej z tarcz. Same klocki umieszczone są we wnętrzu zacisku. Pod wpływem nacisku pedału hamulca przez kierowcę, płyn hydrauliczny wciska tłoczek umieszczony we wnętrzu zacisku. To z kolei prowadzi do stopniowego zaciskania się klocków hamulcowych na powierzchni tarczy. Wytworzona w ten sposób siła tarcia spowalnia, a następnie zatrzymuje samochód.

Klocki hamulcowe – budowa

Jak zbudowane są klocki hamulcowe? Z czego się składają? Jak nie trudno się domyślić, klocki hamulcowe, w przeciwieństwie do tarcz, nie stanowią jednego całego elementu. Złożone są z kilku pomniejszych części, takich jak:

  • Płytka nośna
  • Międzywarstwa
  • Materiał cierny

Płytka nośna to podstawa klocka hamulcowego. To właśnie od niej zależy dobre wpasowanie się tego elementu do zacisku, głośność hamulców podczas ich pracy oraz prawidłowy docisk klocka do tarczy. Międzywarstwa to część klocka, która tłumi wibracje oraz zapobiega przegrzaniu hamulców. Połączona jest z płytką nośną i materiałem ciernym przy pomocy specjalnego kleju. Materiał cierny to cześć robocza klocka. Stworzona ze specjalnych mieszanin materiałów ciernych bierze czynny udział w procesie hamowania. W zależności od producenta oraz typu klocków hamulcowych, do ich produkcji stosowane mogą być lepsze lub gorsze mieszaniny materiałów ciernych. Ich jakość rzutować będzie na trwałości i skuteczności tych podzespołów. Z tego powodu warto wybierać jedynie markowe klocki znanych producentów, a nie ich tańsze zamienniki. Markowe klocki hamulcowe w sklepie motochemia.pl zamówimy bez problemu, a wybierać możemy wśród znanych producentów takich jak ATE, Brembo, Delphi, Kraft, Textar czy TRW.

Tarcze hamulcowe – budowa

Tarcze hamulcowe stanowią jeden nierozbieralny element. Wykonane są ze specjalnych stopów metali, które zapewniają im trwałość i wytrzymałość mechaniczną, a także wysoką tolerancję cieplną. Posiadają one kształt metalowego dysku z uwypukloną wewnętrzną częścią. Podstawowy typ tarcz hamulca nazywamy monolitycznymi. Są to tarcze pełne, które niestety są bardzo podatne na przegrzewanie się. Z tego powodu nie stosuje się ich w sportach motorowych. Kolejnym typem tarcz są tarcze wentylowane. Podzespoły tego typu posiadają otwory, dzięki którym znacznie zwiększa się ich chłodzenie, co zauważalnie poprawia ich wydajność. Niestety tarcze tego typu są zazwyczaj znacznie droższe od ich podstawowych odpowiedników. Ostatnim rodzajem tarcz są tarcze nawiercane i nacinane. Te stosuje się najczęściej w sportach motorowych. Jak nietrudno zgadnąć, odprowadzają one ciepło najlepiej spośród całej trójki. Ze względu na działanie wysokich temperatur sięgających 500 stopni Celsjusza oraz innych warunków zewnętrznych (w tym soli i wilgoci), warto stosować tarcze renomowanych marek. Zaoszczędzi nam to nerwów spowodowanych uszkodzeniem czy odkształceniem tarczy, a przede wszystkim zapewni całkowite bezpieczeństwo podczas podróży. Sklep motoryzacyjny motochemia.pl posiada bogatą ofertę tarcz hamulcowych. Podobnie jak w przypadku klocków, także i w tym przypadku wybierać możemy spośród cenionych marek, do których należą ATE, Brembo, Delphi, Kraft, Textar i TRW.

Co to jest płyn hamulcowy? Do czego służy?

Płyn hamulcowy to nic innego jak olej hydrauliczny, który pozwala na sprawne działanie układu hamulcowego. Płyn ten poprzez przewody hamulcowe przenosi wszystkie ciśnienia hydrauliczne tego układu. Oznacza to, że bez niego niemożliwe byłoby wprawienie w ruch układu hamulcowego. Płyny hamulcowe mogą się różnić od siebie temperaturą wrzenia, lepkością, ściśliwością oraz składem chemicznym. To właśnie te parametry pozwoliły producentom płynów eksploatacyjnych na pogrupowanie płynów hamulcowych w grupy. Podział ten obejmuje:

  • Płyny hamulcowe DOT 3
  • Płyny hamulcowe DOT 4
  • Płyny hamulcowe DOT 5
  • Płyny hamulcowe DOT 5.1

Serwisowanie tarczowego układu hamulcowego

Kiedy wymienić klocku hamulcowe? W nowoczesnych samochodach o konieczności ich wymiany mogą nas poinformować dwa czujniki. Elektroniczny lub akustyczny. Czujnik elektroniczny po prostu wyświetli odpowiedni komunikat na desce rozdzielczej. Czujnik akustyczny natomiast da o sobie znać w trakcie hamowania. Jeśli w naszym samochodzie nie posiadamy żadnego z powyższych, możemy sami ocenić ich stan. Musimy wcześniej dowiedzieć się jakiej marki klocki są zamontowane w naszym samochodzie, a następnie sprawdzić zalecenia tego producenta co do minimalnej ich grubości. Jeśli grubość klocka jest mniejsza niż zalecana, należy je wymienić.

Kiedy wymienić tarcze hamulcowe? W przypadku tarcz sugerujemy się przede wszystkim grubością tarczy i ich stanem. Tutaj tak jak w przypadku klocków, producenci jasno określają minimalną grubość tarcz zdatnych do użytkowania. Jeśli ich grubość będzie mniejsza niż sugerowana przez producenta, należy je wymienić. Innym powodem do wymiany tarczy może być ich zły stan. Nadmierna korozja, pęknięcia, a nawet znaczne wgłębienia na ich powierzchni kwalifikują je do natychmiastowej wymiany.

Kiedy wymienić płyn hamulcowy? Tutaj najczęściej kierowcy robią przysłowiowe wielkie oczy. Niestety mało kto wie, kiedy wymieniać płyn hamulcowy i zazwyczaj większość kierowców nigdy tego nie robi. Tymczasem płyn hamulcowy, tak jak olej silnikowy, stanowi jeden z płynów eksploatacyjnych samochodu. Oznacza to, że podlega on regularnej wymianie. Jak często należy wymieniać płyn hamulcowy? Ogólne interwały jego wymiany przyjmuje się w granicach 40-50 tys. km lub co 2 lata. Warto o tym pamiętać, gdyż stan tego płynu w znacznym stopniu wpływa na nasze bezpieczeństwo.

Najnowsze

Karolina Chojnacka

Jak testuje się akumulatory do samochodów elektrycznych? Na 5000 sposobów!

Zanim jakakolwiek część zostanie umieszczona w pojeździe musi ona zostać dokładnie przetestowana. Producent musi wiedzieć, jak wpłynie ona na bezpieczeństwo pasażerów pojazdu. Jest to szczególnie ważne w przypadku akumulatorów i zestawów akumulatorów do pojazdów elektrycznych, które są sercem elektromobilnej rewolucji.

Volkswagen spędził ostatnie kilka lat na opracowywaniu testów, których wyniki odpowiedzą na wszelkie możliwe pytania. W ten sposób producent chce mieć pewność, że jego akumulatory spełniają standardy, których właściciele pojazdów elektrycznych oczekują dziś, a także… w przyszłości:

Volkswagen testuje prawie każdy możliwy przypadek, który mógłby wpłynąć na układ akumulatorów podczas całego okresu eksploatacji pojazdu – od wypadków po ekstremalne temperatury.

Każdy wariant akumulatora EV, w tym oprogramowanie, musi udowodnić, że jest bezpieczny w ponad 5000 indywidualnych testach.

Jak testuje się akumulatory do samochodów elektrycznych?

Przeczytaj też: Audi R8 ma być teraz elektryczne? Ale jak to? I czemu akumulatory zapewniające zasięg na tysiące kilometrów niedługo przejdą do historii?

Złożoność systemu akumulatorów do pojazdów elektrycznych wymaga kilku poziomów testów w trakcie produkcji. Najważniejsze są bezpieczeństwo i funkcjonalność. Jak więc testuje się akumulatory do samochodów elektrycznych?

Testy Volkswagena obejmują między innymi wstrząsy mechaniczne, spowodowane  na przykład przez przez krawężniki, przejazdy kolejowe lub odłamki kamieni. W dwutygodniowym teście wibracyjnym inżynierowie symulują cykl życia pojazdu o długości prawie 201168 kilometrów. W innych testach akumulator musi wytrzymać ekstremalne szoki temperaturowe i jest sprawdzany pod kątem wytrwałości w różnych warunkach klimatycznych. Na koniec każdy system akumulatorów jest demontowany i sprawdzany.

Jak testuje się akumulatory do samochodów elektrycznych?

Elektronika baterii musi spełniać wysokie standardy bezpieczeństwa. W platformie pojazdu elektrycznego MEB akumulator znajduje się w dolnej środkowej części pojazdu, między szynami ramy, z metalową osłoną ochronną , która chroni go w razie wypadku.

Podobnie jak inni producenci samochodów, Volkswagen oferuje również bezpłatne materiały dla ratowników, zawierające wskazówki, jak bezpiecznie odłączyć przewody zasilające wokół akumulatora i gdzie unikać przecięcia pojazdu:

Jeśli poduszka powietrzna odpali, system akumulatorów jest automatycznie wyłączany. Można go uruchomić i ponownie naładować dopiero po sprawdzeniu bezpieczeństwa.

Jak testuje się akumulatory do samochodów elektrycznych?

Volkswagen buduje nowe laboratorium testowe akumulatorów w Chattanooga, które będzie testować ogniwa i pakiety zasilające montowane w USA wersje SUV-a ID.4, którego produkcja rozpocznie się w przyszłym roku.

Przeczytaj też: 7 mitów o akumulatorach

Najnowsze

Karolina Chojnacka

Tesla Semi jeździ po torze testowym w Fremont. Kiedy ruszy produkcja?

O elektrycznym samochodzie ciężarowym od Elona Muska słyszałyśmy już w 2017 roku. Zapowiada się, że w tym roku jego produkcja jest chyba już pewna.

Na portalu YouTube pojawił się filmik, na którym przyłapano elektryczny samochód ciężarowy od Tesli na torze testowym w Fremont. Zgodnie z opisem zamieszczonym przez autora nagrania, Chrisa Nguyena, filmy zostały nagrane 5 marca 2021 roku. Niestety wystąpiły problemy z dronem, przez co nagrania są bardzo krótkie:

Zauważyłem Teslę Semi na torze testowym za ich fabryką w Fremont w dniu 3/5/21. Wiodącym samochodem jest Model Y. Przepraszam za krótkie wideo, miałem problemy z moim dronem.

Wygląda na to, że Tesla nagrywa filmy promocyjne, przed wprowadzeniem modelu na rynek. Według plotek produkcja pilotażowa ma się rozpocząć w lipcu, natomiast seryjna produkcja ma ruszyć już w sierpniu.

Elektryczny samochód ciężarowy ma mieć zasięg 1000 km, a nie jak zakładano 800 km na jednym ładowaniu. Ciekawe jesteśmy, czy Elon Musk pokusi się także na wprowadzenie systemów autonomicznych jazdy. To by była prawdziwa rewolucja dla kierowców zawodowych!

Przeczytaj też: Elektryczny samochód ciężarowy Tesla Semi coraz bliżej?

Najnowsze

Karolina Chojnacka

Skuterowa ikona popkultury kończy 75 lat. Z tej okazji przygotowano coś specjalnego

Kultowe skutery Vespa są z nami już od 75 lat, z tej okazji producent zaprezentował specjalne malowania swoich bestsellerowych modeli - Primavera i GTS.

23 kwietnia 1946 roku został złożony pierwszy wniosek patentowy marki Vespa. Tego dnia narodził się skuter, który stał się legendą, wyznacznikiem dobrego stylu i jedną z ikon popkultury. Kształtu Vespy nie da się pomylić z żadnym innym pojazdem.

Z okazji swojego 75-lecia producent zaprezentował specjalne malowanie dla modelu Primavera z silnikami 50 i 125 cm3 oraz GTS z silnikami 125 i 300 cm3.

Przeczytaj też: Najstarszy na świecie skuter Vespa odnaleziony

Skutery pomalowano je w kolorze Giallo 75th, który ma nawiązywać do klimatu lat 40. Na bocznych panelach widoczna jest liczba 75. Skutery są dodatkowo wyposażone w stelaże na bagaż oraz okrągłe, skórzane torby.

Przeczytaj też: Unikatowa Vespa Saint Laurent

Najnowsze

Karolina Chojnacka

Volkswagen „Bulli” jako miniaturka Playmobil. Kultowy model po raz pierwszy dostępny jako zabawka

Mimo niewielkich rozmiarów odznacza się dużą dbałością o szczegóły. Zabawka została zainspirowana kamperem T1 „Henrik the Red” z 1962 roku.

Volkswagen „Bulli” jest teraz dostępny w wersji miniaturowej, jako zabawka. Firma Playmobil we współpracy z Volkswagenem zmniejszyła kultowy samochód i nadała swojemu projektowi nazwę: Volkswagen T1 Camping Bus.

Volkswagen „Bulli”

Przeczytaj też: Volkswagen T1 produkowany jest już od 65 lat, ale… do emerytury jeszcze daleko

Zadbano, by w zestawie wszystko wyglądało i funkcjonowało jak w prawdziwym samochodzie: drzwi są otwierane, pokryte charakterystyczną dla lat ’60 kratką tylne siedzenia są rozkładane, stół i szafki można wyciągać i rozkładać. Są one nawet wypełnione produktami żywnościowymi – miniaturkami kartonu z mlekiem i paczki herbatników. Bagażnik dachowy i sam dach są zdejmowane, dając dostęp do wnętrza, gdzie znajdziemy szereg detali charakterystycznych dla samochodów kempingowych – takich jak lodówka, czy zlewozmywak oraz mnóstwo precyzyjnie wykonanych dodatków, w które wyposaża swe zestawy firma Playmobil. Dwie figurki turystów mają do swojej dyspozycji kubeczki, termos, szczoteczki do zębów, grzebień, walizkę, torbę, poduszki, a nawet….aparat fotograficzny. Cały zestaw składa się z 74 elementów.

Pod klapą komory silnika zabawki widać wyraźnie jednostkę napędową – oczywiście klasyczny 4-cylindrowy silnik typu bokser.

„Bulli” stał się jednym z symboli „niemieckiego cudu gospodarczego”.

Model T1 wprowadzono na rynek jako furgon, furgon pasażerski z oknami i 8-miejscowy bus. Najbardziej legendarny „Bulli” pojawił się w roku 1951. Był to „Mikrobus Klasy De Luxe” — nieoficjalnie znany pod nazwą „Samba bus” — z pełnym przeszkleniem, charakterystycznymi oknami dachowymi i składanym dachem. Rok później na rynku pojawił się charakterystyczny dla lat ’50 typ ciężarówki: pickup. Z tej gamy szybko wyłoniły się różne specjalne typy karoserii.

Przeczytaj też: Volkswagen „Bulli” ma już 70 lat! To najdłużej produkowany samochód dostawczy na świecie

Najnowsze