Taksówki dla kobiet w Nowym Delhi

Brutalny gwałt i zabójstwo 23-letniej studentki w Nowym Delhi to kolejny dowód na to, jak bardzo to miasto jest niebezpieczne dla kobiet. Wiele z nich czuje się zastraszanych na ulicach i w środkach komunikacji miejskiej. Stąd pomysł na eksperyment w postaci taksówek dla kobiet.

Na razie takich taksówek jest mało: zaledwie siedem pojazdów i osiem kierowców. Wszyscy kierowcy są płci żeńskiej i zabierają w kurs wyłącznie damską klientelę. Inicjatywa nosi nazwę Cabs for Women by Women.

fot. Sakha

31-letnia Shanti Sharma, samotna matka trójki dzieci, pracuje tam już ponad rok. Mówi, że od czasu grudniowego gwałtu zapotrzebowanie na ich usługi znacznie wzrosło. Klientek nie zniechęca nawet to, że usługi są droższe od standardowych i że trzeba rezerwować kurs z wyprzedzeniem. Dla Shanti to powód do dumy: czuje, że ma osobisty wpływ na zwiększenie bezpieczeństwa kobiet w Indiach. Swoją karierę za kierownicą zaczynała jako osobisty szofer, ale ceni sobie niezależność, jaką daje prowadzenie taksówki. Nawet jeśli mężczyźni z branży nie ułatwiają jej życia. Często trąbią bez powodu, usiłują zepchnąć ją z drogi albo bezsensownie wyprzedzić. Shanti wierzy, że to się zmieni. Warunek jest jeden: kobiet za kierownicą taksówek i za kierownicą w ogóle musi być coraz więcej. Kobiet domagających się respektowania własnego prawa do komfortu i bezpieczeństwa – również.

Najnowsze

Co kobiety cenią w samochodach?

Wpływ kobiet na wybór rodzinnego auta staje się coraz większy. Powoli zaczyna to być widoczne w strategiach sprzedażowych marek i drobnych usprawnieniach wprowadzanych z myślą o kobietach.

Te drobne zmiany to na przykład klamki pomyślane w ten sposób, by nie uszkodzić długich paznokci, albo automatycznie otwierane bagażniki, przydatne wtedy, gdy docierasz do samochodu obładowana zakupami.

Cristi Landi, mieszkanka Novi i dyrektorka marketingu w miejscowym oddziale Chevroleta, wybrała Sonic RS z uwagi na jego oszczędność i niewielkie rozmiary. Lubi mieć poczucie, że zmieści się nawet na wąskiej i niewygodnej przestrzeni na parkingu.

Chris Barman z Brighton zdecydowała się na luksusowo wyposażony model Chryslera 300. Wykupiła wszystko, co było dodatkowo dostępne w opcji, ponieważ na liście jej priorytetów komfort zajmuje bardzo wysokie miejsce.

Simms Thomas, specjalistka Toyoty, twierdzi, iż bardzo rzadko zdarzają się ze strony kobiet argumenty w stylu „kolor mi się podoba”. Najczęściej panie skupiają się na kwestiach bezpieczeństwa. Zależy im na licznych poduszkach powietrznych, systemie nawigacji, ubezpieczeniu.

fot. materiały prasowe

Erin Wolak z Shelby postawiła na Dodge’a Darta, ponieważ ten wybór odpowiada jej poczuciu stylu – a styl uważa za ważny w swoim samochodzie. Jej zdaniem Dart jest sportowy, ale nie przesadnie agresywny.

Uwaga Annalisy Bluhm z Berkley skupia się natomiast na wnętrzu pojazdu. Obecnie jest właścicielką Chevy Malibu, ma jednak słabość do małych SUV-ów. Jej wymarzonym autem jest Equinox. Ceni sobie podgrzewane siedzenia, dużo miejsca na dziecinny wózek i możliwość połączenia z internetem zawsze i wszędzie.

„Kobiety szukają idealnej harmonii między prostotą i komfortem” – tłumaczy Simms Thomas. „Chcemy czuć się bezpiecznie, wszystko mieć w zasięgu ręki… i oczywiście prezentować się stylowo”.

Najnowsze

Niebezpieczne parkingi „tylko dla kobiet”

Kobiety w Malezji coraz głośniej protestują przeciwko wprowadzaniu parkingów przeznaczonych tylko dla nich. To niczym zaproszenie dla kryminalistów, mówią.

To przekonanie ma zresztą uzasadnienie w faktach. Liczba przestępstw na tle seksualnym znacząco się zwiększyła od lata 2012. Parkingi przeznaczone wyłącznie dla kobiet zaczęły się pojawiać w Malezji od roku. Gwałtowny wzrost przestępstw, których ofiarami są kobiety, zapoczątkował debatę publiczną na temat konieczności zwiększenia ochrony żeńskiej części populacji.

fot. materiały prasowe

Zdaniem organizacji WCC (Women’s Center for Change) wydzielone parkingi to krok w niewłaściwym kierunku i marnowanie pieniędzy z budżetu, które powinny zostać przeznaczone na dofinansowanie policji, zwiększenie liczby patroli i rozbudowę sieci monitoringu. Niektóre centra handlowe wprowadziły już dodatkową ochronę na parkingach dla kobiet.

Najnowsze

MotoGP: Lorenzo wskazuje faworytów następnego sezonu

Jorge Lorenzo, aktualny mistrz świata Moto GP, podał swoje typy zwycięzców w przyszłym sezonie rozgrywek królewskiej klasy. Według Lorenzo, najbardziej konkurencyjnymi zawodnikami, oprócz niego samego, będą Dani Pedrosa, Valentino Rossi oraz Marc Marquez.

„Jestem bezsprzecznie zawodnikiem, którego można pokonać, ponieważ wygrałem ostatnią rundę, a Pedrosa, z kolei wygrywał wiele innych wyścigów, a w tym finał, dlatego może być faworytem” – powiedział w rozmowie z La Gazzetta dello Sport Jorge Lorenzo. 

Poruszając temat nowego kolegi w teamie, Valentino Rossiego, Lorenzo powiedział: „Rossi jest również konkurencyjny i z pewnością nie zapomniał, jak to jest być zwycięzcą. Jest trzech czterech, ale niespodzianki są zawsze możliwe i nie chcę niczego przewidywać” – kontynuował.

fot. materiały prasowe

„Mam ogromny szacunek dla wszystkich zawodników Moto GP… Valentino ma bardzo wiele sukcesów na koncie, jest motocyklistą spełnionym, a ponadto nie posiada żadnych słabości, może z wyjątkiem swojego wieku” – podsumował Lorenzo.

Kto sięgnie po koronę MotoGP? Czy Valentino Rossi przygotowuje dla nas renesans?

Najnowsze

Fiat wspiera studentów

W Mediolanie na Katolickim Uniwersytecie Najświętszego Serca odbyła się konferencja prasowa poświęcona prezentacji drugiej fazy projektu „Fiat Likes U”.  Projekt oferuje wielorakie korzyści dla około 280 tysięcy studentów, uczących się w ośmiu szkołach wyższych z Turynu, Rzymu, Mediolanu, Salerno, Parmy, Cosenzy, Pizy i Katanii.

Po raz pierwszy w Europie producent samochodów wraz ze społecznością akademicką przystępuje do inicjatywy dającej wiele możliwości, takich jak mobilność, dzięki „car sharing”, bezpłatnej usłudze dla studentów; studiowanie, dzięki przyznaniu ośmiu stypendiów, każde o wartości 5.000 euro i ośmiu wykładom wygłaszanym przez menadżerów Fiata; praca, dzięki ośmiu płatnym stażom w firmie.

Projekt przedstawiony 13 września w Rzymie przez Gianluca Italia i Francesco Profumo, ministra edukacji, został entuzjastycznie przyjęty przez młodzież biorącą udział w pierwszej fazie, która od 15 września do 15 grudnia odbyła się na dwóch prestiżowych uczelniach: Politechnice Turyńskiej i LUISS w Rzymie. Wystarczy uzmysłowić sobie, że 8 studentów na 10 miało styczność z projektem, również dzięki partnerom Erasmus Student Network i Ustation, ponad 1.800 studentów korzystało z ośmiu samochodów – modeli Nowej Pandy i 500L, udostępnionych w ramach bezpłatnej usługi „car sharing”, a ponad 500 młodych ludzi uczestniczyło w wyborze pierwszych czterech Ambasadorów Fiata.

fot. Fiat

Fiat przekazuje każdej biorącej udział w projekcie uczelni stypendium o wartości 5.000 euro za prace magisterskie na tematy związane ze światem motoryzacji oraz 8 płatnych stażów w firmie. Przy okazji konferencji prasowej w Mediolanie, Gianluca Italia wręczył dwa pierwsze stypendia: Gabriele Bergoglio z Politechniki w Turynie i Matteo Mariano z Uniwersytetu w Pizie.

Aby promować ideę racjonalnego korzystania ze środków transportu i przyczynić się do uwrażliwienia świata akademickiego na tematy ochrony środowiska, Fiat oferuje bezpłatną usługę „car sharing”, stworzoną we współpracy z zarządzającymi ICS (inicjatywa Car Sharing) w miastach uczestniczących w projekcie. Korzystanie z niej jest proste. Student wchodzi na stronę www.fiat.it/likesu, rezerwuje samochód, wybierając spośród modeli Nowa Panda i 500L, a następnie odbiera go w wyznaczonym miejscu na uczelni, gdzie później musi go zwrócić o ustalonej godzinie. Student będzie mógł korzystać z samochodu do woli przez 24 godziny na dobę, w ciągu całego tygodnia albo przez weekend. Poza tym, w miastach, w których  aktywna jest usługa „car sharing” „Ja prowadzę”, samochody Fiat mogą wjeżdżać do stref ograniczonego ruchu i bezpłatnie parkować.

fot. Fiat

Flota „uniwersytecka”, wykorzystywana w ramach usługi „car sharing” w projekcie „Fiat Likes U”, składa się z modeli Nowa Panda i 500L.

Z czasem inicjatywa będzie się rozszerzać na kolejne kraje w Europie. Czy dotrze również do nas?

 

Najnowsze