Subaru potwierdza – będzie model elektryczny na rynek europejski

Subaru Europe, filia Subaru Corporation w Europie, potwierdziła dziś, że firma przygotowuje się do wprowadzenia na rynek w pełni elektrycznego pojazdu

Zaplanowany do przedstawienia w pierwszej połowie 2020 roku całkowicie elektryczny pojazd Subaru będzie średniej wielkości SUV-em, podobnym rozmiarami do modelu Subaru Forester. Zostanie zbudowany na platformie współdzielonej z Toyotą. Dodatkowe informacje zostaną udostępnione w przyszłym roku.

Przeczytaj też: Test Subaru Forester 2.0 e-Boxer 150 KM CVT Platinium – auto do wszystkiego?

Ta wiadomość podkreśla wysiłki Subaru mające na celu zmniejszenie wpływu na środowisko w Europie i zaspokojenie rosnącego zapotrzebowania na alternatywne układy napędowe. Sygnalizuje również drugi krok elektryfikacji marki w Europie po niedawnym wprowadzeniu na rynek łagodnych hybrydowych wariantów trzech podstawowych modeli, w których modele Impreza e-BOXER, Subaru XV e-BOXER i Forester e-BOXER stanowią obecnie 60% wielkość sprzedaży. 

Niestety polski importer nie podaje więcej informacji, ale i tak cieszy fakt, że Subaru nie zwleka w globalnym wyścigu do elektromobilności i nadąża na światowym trendem.

Przeczytaj też: Motoryzacyjne muffinki z miłości do Hondy i Subaru

Najnowsze

Nie masz pomysłu na prezent gwiazdowy? Może gadżet od Opla?

Jest coraz mniej czasu na świąteczne zakupy. Nadal nie masz pomysłu na idealny prezent? Zamiast tłoczyć się w centrach handlowych, zajrzyj na stronę Opel Collection, nie ruszając się z kanapy.

Opel przygotował bogatą ofertę odzieży. Damskie T‑shirty, bluzy z kapturem i kamizelki mają ponadczasowy styl. Nie inaczej jest w dziale męskim, natomiast motywem przewodnim kolekcji jest oczywiście sport. Dominują czernie i szarości, uzupełnione o niebieskie lub żółte akcenty i logo Opel Motorsport. W sklepie znajdziesz między innymi ciepłe i wygodne bluzy z kapturem (49,90 EUR; wszystkie ceny są sugerowanymi cenami detalicznymi z VAT w Niemczech) oraz chroniące przed surową pogodą kurtki zimowe (111,97 EUR).

Amatorów zimowej rekreacji na świeżym powietrzu Ope zaprasza do X‑World. Poleca między innymi kurtkę polarową X (39,92 EUR) oraz szalik/komin X (6,27 EUR). Na wyprawę w plener przyda się też solidny plecak X z miękkim wyściełaniem na tylnej ściance i pasach naramiennych. Plecak dostępny w cenie obniżonej do 39,92 EUR – ma nadrukowane logo „X” oraz żółte zamki błyskawiczne.

Zegarki Opla

Fani sportowej stylizacji docenią zegarki z Brand Collection, oferowane obecnie w wyprzedażowej cenie 108,00 EUR. Wodoodporny do 10 atmosfer, kwarcowy zegarek naręczny w kopercie ze stali nierdzewnej jest dostarczany w opakowaniu upominkowym z nadrukowanym logo błyskawicy Opla. Jeszcze bardziej elegancki ekskluzywny zegarek ma wysokiej jakości skórzany pasek i tarczę z dyskretnym emblematem „Blitz” Opla (225,00 EUR).

Dziecięca mobilność na Gwiazdkę

Mobilność nabierze nowego znaczenia, gdy dziecko znajdzie pod choinką swój pierwszy rowerek biegowy (89,90 EUR). Wolisz cztery kółka zamiast dwóch? Może samochodzik biegowy w stylu retro, nawiązujący do legendarnego modelu RAK 2 (119,00 EUR), zachęci twoje dziecko do kariery kierowcy wyścigowego? A gdy dzieci (i dorośli) zmęczą się zabawą, zasnąć pomoże im pluszowy miś Opla w dzierganej kamizelce Grandland (12,90 EUR).

Modele samochodów Opel

Mali i duzi fani Opla poczują szybsze bicie serca na widok miniaturowych modeli samochodów ze sklepu Opla. Oferta obejmuje modele dla kolekcjonerów w skali 1:43, wiernie odwzorowujące nową Corsę, Grandlanda X i Insignię, a także wiele zabytkowych samochodów. Gdy dorośli będą odsypiać wigilijną kolację, dzieci chętne pobawią się Corsami w skali 1:55 dostępnymi w wielu różnych kolorach.

O tej porze roku trafionym prezentem są zwykle kalendarze, takie jak kalendarz na 2021 rok Opla. Produkt zawiera zdjęcia wybranych model z aktualnej oferty marki i jest dostępny w formatach A3 (9,95 EUR) lub A2 (12,50 EUR).

Wobec faktu, że tegoroczne święta będą prawdopodobnie upływać pod hasłem #STAYATHOME (zostań w domu), tym bardziej warto wybrać gwiazdkowe prezenty właśnie z internetowej oferty Opla.

Najnowsze

Mercedes-Benz Polska pokazuje innym korporacjom, jak w dobie pandemii można pomóc potrzebującym

Takie pomysły warto podawać dalej. Pracownicy poskiego oddziału Mercedesa udowodnili, że okres pandemii może być także okresem pomagania innym. Zebrano ponad 15 tys. złotych na pomoc charytatywną.

Powszechnie stosowana praca zdalna spowodowała, że przestronne biura Mercedesa przy ulicy ul. Gottlieba Daimlera 1 w Warszawie stoją prawie puste. Zatrudnieni pracują z domu, nie spędzają dni od poniedziałku do piątku w budynku, nie korzystają z jego infrastruktury. Tym samym nie ma obrotów w kantynie pracowniczej. Kantyna działa tylko na wynos, a firma MB Foods Group przestała szykować setki posiłków dziennie. Pracownicy, którym firma dotuje obiady, nie korzystali z jej usług i zaoszczędzali środki, które z tygodnia na tydzień rosły, a stołówka generowała coraz większe straty.

Rada Pracownicza Mercedesa wpadła na pomysł: poinformowała pracowników, że mogą przekazać niewykorzystane środki na kartach na zakup posiłków dla dziecięcego szpitala Centrum Zdrowia Dziecka. Odzew był wspaniały: już zebrano ponad 15 tys. złotych, mimo zakończenia zbiórki środki wciąż napływają. Kantyna zaoferowała przygotowanie zestawów oferując znaczącą zniżkę.

Pani Magdalena Reid z Rady Pracowniczej Mercedes-Benz Polska podkreśla:

Pomysł poddała Marlena Kowalska – koleżanka z Controlingu, a Rada zrobiła głosowanie wśród pracowników, czy chcieliby wesprzeć taką akcję. Odzew był błyskawiczny i w stu procentach pozytywny. W ciągu kilku godzin od naszego maila miałyśmy już kilkadziesiąt pozytywnych deklaracji udziału z kwotą kilku tysięcy złotych. Wraz z kolejnymi mailami informującymi pracowników o postępach i rozmiarach akcji, coraz więcej osób zgłaszało swój akces.

Klinika Neonatologii, Patologii i Intensywnej Terapii Noworodka Instytutu Szpitala Centrum Zdrowia Dziecka z radością przyjęła zaoferowaną pomoc. Oddział codziennie – aż do Świąt – będzie otrzymywał 40 zestawów składających się z ciepłego dania obiadowego oraz zestawu kanapek, które będą bezpłatnie przekazywane rodzicom i opiekunom najmniejszych pacjentów.

Pierwsza dostawa posiłków dotarła do szpitala 11 grudnia. Osobiście odebrał ją prof. dr hab. n. med. Dariusz Gruszfeld. Kierownik Kliniki podziękował Radzie Pracowniczej Mercedes Benz Polska za okazane wsparcie. Na pierwszy dostarczony zestaw składała się zupa pomidorowa, danie rybne z dorsza, sałatka i kanapki.

Codzienne dostawy będą realizowane przy pomocy elektrycznego dostawczego eVito. Bezemisyjnie auto pokonuje dystans ponad 20 km z siedziby Mercedesa do szpitala CZD w warszawskiej dzielnicy Wawer. Możliwość jazdy pojazdem elektrycznym po bus-pasach spowoduje, że posiłek dotrze na miejsce ciepły – punktualnie na godzinę 13.00.

Mercedes eVito furgon jest wyposażony w akumulator o pojemności (zainstalowanej) 41,4 kWh, co daje zasięg 150 kilometrów wg WLTP. W mieście wystarcza to do realizacji różnego rodzaju zadań transportowych. Akumulator można w pełni naładować ze stacji ładowanie prądem AC o mocy 7,4 kW w ciągu około 6 godzin, a moc 85 kW i moment obrotowy do 295 Nm zapewnia dynamiczną, miejską jazdę. Maksymalna prędkość to 120 km/h. Instalacja akumulatora pod pojazdem umożliwia nieograniczone użytkowanie całej przestrzeni ładunkowej, co pozwala na bezpieczny przewóz, szybki załadunek i rozładunek.

Najnowsze

Transport baterii do samochodów elektrycznych – tu logistyka może być skrajnie niebezpieczna. Ale nie musi

Świat nieodwołalnie odchodzi od tradycyjnych pojazdów napędzanych paliwami kopalnymi, a akumulatory litowo-jonowe stają się jednym z najbardziej niebezpiecznych elementów w łańcuchu dostaw dla branży motoryzacyjnej. Jak więc zadbać o bezpieczeństwo transportu, obsługi i utylizacji baterii?

Akumulatory o dużej gęstości energii to komponenty ciężkie, produkowane głównie w Azji i bardzo wrażliwe na zmiany temperatury, niewłaściwą obsługę
i uszkodzenia. Takie uszkodzenia mogłyby mieć potencjalnie bardzo poważne konsekwencje w postaci wybuchu lub toksycznej emisji[1]Z tego względu wprowadzono kosztowne, złożone i nieustannie zmieniające się regulacje dotyczące pakowania, przechowywania i przenoszenia tych podzespołów.

Należy też pamiętać o innych kwestiach, takich jak zagrożenia dla dostaw surowców, postępowanie po zakończeniu cyklu użytkowania, recykling i utylizacja. Ważne są także konsekwencje prawne i ubezpieczeniowe oraz rentowność układów napędowych elektrycznych pojazdów akumulatorowych (Battery Electric Vehicle, BEV), w których system zasilania może stanowić nawet 80% kosztów[2].

Każde z tych wyzwań wpływa na wiele fragmentów łańcucha dostaw w sektorze motoryzacyjnym. Ogromny wspólny wysiłek jest niezbędny, aby branża szybko, bezpiecznie i ekonomicznie przestawiła się na produkcję bardziej zrównoważonych pojazdów na skalę masową.

W związku z powyższym zawiązano forum – grupę ekspercką „Battery in Focus” – utworzone przez ekspertów firmy CHEP, które ma pomóc przyspieszyć rozwój bezpiecznego, efektywnego i zrównoważonego łańcucha dostaw akumulatorów litowo-jonowych do pojazdów elektrycznych. Funkcjonuje ona jako platforma robocza i dyskusyjna, a uczestniczą w niej liderzy wszystkich segmentów branży motoryzacyjnej i transportu w łańcuchu dostaw, a także zewnętrzni specjaliści, konsultanci i prawnicy.

Dotychczas zorganizowano dziesięć sesji eksperckich, przy dużym zaangażowaniu głównych producentów OEM, dostawców z segmentu Tier 1, producentów akumulatorów i wielu innych zainteresowanych stron.

Źródło: CHEP Automotive & Industrial Solutions.

 


[1] Royal Society of Chemistry Advances: Rozbieganie termiczne dużych akumulatorów litowo-jonowych
https://pubs.rsc.org/en/Content/ArticleLanding/RA/2018/C8RA06458J#!divAbstract

[2] PWC – Badanie dot. układów napędowych 2020, https://www.strategyand.pwc.com/de/de/studie/2020/powertrain-study.html

Najnowsze

Jakimi klasykami jeździmy w Polsce? Raport 2020

Oto ranking najpopularniejszych klasyków na polskich drogach w 2020 roku. Zestawienie obejmuje stare samochody w czterech kategoriach wiekowych - od 25 do ponad 50 lat - i powstało na podstawie ok. 30 tys. polis OC zawartych w tym roku.

Choć pojęcie „klasyk” jest bardzo pojemne, to nie każdy samochód zasługuje na to miano. Podstawowym kryterium jest wiek, bo przecież auta nie od razu stają się klasykami. To przede wszystkim pojazdy zabytkowe, mające wartość kolekcjonerską lub sentymentalną, z różnych względów wyjątkowo popularne czy wręcz kultowe.

Jakie klasyki najczęściej pojawiają się na polskich drogach?

Aby odpowiedziec na to pytanie przeanalizowano ok. 30 tys. polis OC, zawartych w 2020 roku przez właścicieli ponad 25-letnich samochodów.

W przeważającej większości są to auta kierowców zrzeszonych we współpracujących z nami klubach: Polskim Związku Motorowym (PZM), Clubie Antycznych Automobili i Rajdów (CAAR) i Klubie Pojazdów Zabytkowych. Na potrzeby analizy pogrupowaliśmy pojazdy na cztery kategorie wiekowe: samochody w przedziale od 25 do 29, od 30 do 39, od 40 do 49 i powyżej 50 lat – tłumaczy Karol Domżała z Compensa TU S.A. Vienna Insurance Group.

TOP 10 najpopularniejszych marek w poszczególnych przedziałach wiekowych znajduje się w tabeli poniżej.

Miejsce

Wiek auta

25-29

30-39

40-49

50 i więcej

1.

VOLKSWAGEN

POLSKI FIAT

POLSKI FIAT

VOLKSWAGEN

2.

AUDI

VOLKSWAGEN

MERCEDES-BENZ

MERCEDES-BENZ

3.

MERCEDES-BENZ

MERCEDES-BENZ

VOLKSWAGEN

MUSTANG

4.

OPEL

AUDI

SYRENA

WARSZAWA

5.

BMW

BMW

UAZ

UAZ

6.

Polski FIAT

SUZUKI

FORD

FORD

7.

FIAT

POLONEZ

CHEVROLET

FIAT

8.

FORD

TRABANT

FIAT

CHEVROLET

9.

HONDA

FORD

TRABANT

CITROËN

10.

TOYOTA

ŁADA

BMW

CADILLAC

A jakimi konkretnie modelami jeżdżą najczęściej polscy fani motoryzacji? Wyjaśniamy w punktach poniżej.

  • Samochody w przedziale 25-29 lat

Wśród klasyków wyprodukowanych w latach 1991-95 dominują auta pochodzenia niemieckiego. Przede wszystkim VW Golf drugiej i trzeciej generacji, a także passaty. Bardzo popularne są również Audi 80, BMW serii 3 oraz pojazdy Opla: Astra i Vectra.

  • Samochody w przedziale 30-39 lat

Niekwestionowanym liderem wśród aut wyprodukowanych w latach 80. jest Fiat 126p, czyli potocznie „maluch” lub „kaszlak”. W tym przedziale wiekowym również dużo jest golfów, 80-tek od Audi i BMW „trójek”. Popularnością cieszą się też: Mercedes 190, Polonez czy Suzuki Samurai. Zaskakuje stosunkowo niewielka liczba Trabantów.

  • Samochody w przedziale 40-49 lat

Klasyki z lat 70. to przede wszystkim polskie lub sowieckie modele. Najpopularniejszy z nich to Fiat 125p, czyli tzw. „duży Fiat”. Za nim znalazły się: Syrena, Trabant, Zastava, Wartburg i terenowy UAZ. Wysokie miejsce zajmuje też VW Garbus i Chevrolet Corvette.

  • Samochody minimum 50-letnie

Wśród najstarszych samochodów królują: VW Garbus, Warszawa i Ford Mustang. Warto dodać, że auta 50+ to często amerykańskie modele. Takie jak Ford Taurus, Chevrolet Impala czy Camaro oraz Cadillac Fleetwood czy Deville.

Ubezpieczenie OC dla klasyka. Na rok czy na miesiąc?

Właściciele użytkowanych na drogach klasyków muszą wykupić polisę OC. Auta ubezpiecza się zazwyczaj na rok, ale pojazdy historyczne można ubezpieczyć krótkoterminowo – na minimum 30 dni. To możliwe w przypadku pojazdów zabytkowych, będących tzw. dobrami kultury w muzeach, ponad 40-letnich i ponad 25-letnich, jeśli te ostatnie mają dużą wartość historyczną lub są unikatowe.

Właściciele klasyków często decydują się na zakup OC z miesięcznym okresem ubezpieczenia. Chcą w ten sposób oszczędzić na składce, czyli nie płacić za cały rok ochrony. Zwłaszcza, jeśli samochód przez kilka miesięcy stoi nieużywany w garażu. Przed zakupem warto jednak zrobić symulację obu wariantów – miesięcznego i rocznego, bo w wielu przypadkach oszczędność jest tylko pozorna.

Warto również pamiętać, że dzięki rocznej polisie właściciel auta nie musi kupować OC za każdym razem, gdy po dłuższym czasie wyjeżdża na drogę. Mając ubezpieczenie nabywa też zniżki za bezszkodową historię ubezpieczenia, które obniżają składkę za OC auta użytkowanego na co dzień.

Źródło: Compensa TU S.A. Vienna Insurance Group

Najnowsze