Studentki Politechniki Śląskiej wygrały w wyścigu w Wielkiej Brytanii

Studenci Politechniki Śląskiej po raz kolejny pokazali klasę podczas wyścigu pojazdów elektrycznych The Greenpower Corporate Challenge, który odbywa się co roku na najsłynniejszych torach w Wielkiej Brytanii.

13 października na legendarnym torze Goodwood zespół Silesian Greenpower wystartował z debiutanckim bolidem SG2013 (Shark) zajmując zaszczytne 1. miejsce na podium.

Zawody Corporate Challenge to niezwykła okazja dla studentów do zmierzenia się z przedstawicielami dużych korporacji oraz drużynami z innych ośrodków akademickich. Polegają one na przejechaniu jak największej ilości okrążeń w ciągu 90 minut wykorzystując dwie pary 12-woltowych akumulatorów.

W tym roku na torze Goodwood w kategorii Corporate Challenge wystartowało 8 zespołów. Lekki pojazd elektryczny  zaprojektowany i skonstruowany przez studentów zespołu Silesian Greenpower SG2013 (Shark) pokonał najdłuższy dystans: 17 okrążeń w czasie 1 h 33 min. Ten wynik zapewnił mu 1. miejsce wyprzedzając pojazd teamu JLR Driven (Jaguar Land Rover Driven), bolid amerykańskiego koncernu Lockheed Martin, czy też przedstawicieli firmy motoryzacyjnej Prodrive.

Studenci Politechniki Śląskiej – zespół Silesian Greenpower na zawodach The Greenpower Corporate Challenge.
fot. z archiwum Politechniki Śląskiej

Studenci Politechniki Śląskiej przez cały rok pracowali nad nowym ekologicznym pojazdem wyścigowym, który pojedzie szybciej od konkurencji i będzie wyposażony w profesjonalne systemy telemetrii. Pod czujnym okiem koordynatorów (profesorów Mariana Błachuty, Andrzeja Baiera oraz mgra Wojciecha Adamczyka) samodzielnie projektowali, prowadzili badania naukowe i własnoręcznie wykonywali bolid elektryczny. Przeprowadzili również testy na profesjonalnym torze wyścigowym w Poznaniu oraz torze Fiata.

W zespole Silesian Greenpower nie brakowało także studentek. Cztery dziewczyny z Politechniki Śląskiej dzielnie współtworzyły bolid, a co więcej – dwie z nich dostąpiły zaszczytu bycia jego kierowcami, doskonale wpasowując się w „szyty na miarę” bolid.

Ewelina Wacławik

Ewelina Wacławik
–  Motoryzację kocham od zawsze. Dlatego w przeciągu pół roku zrobiłam prawo jazdy na kategorię B i C. Może to dosyć nietypowe zainteresowanie dla kobiety, ale moim największym marzeniem było wystartować w prawdziwym, profesjonalnym wyścigu. Na moje szczęście mam kompaktowe wymiary i świetnie nadaję się do prowadzenia pojazdu wyścigowego. Aktualnie jestem kierowcą bolidu w projekcie Silesian Greenpower. W tym roku po raz pierwszy wzięłam udział w wyścigu Corporate Challange na torze Goodwood w Wielkiej Brytanii. Oprócz mnie było jeszcze dwóch kierowców, dlatego też zmienialiśmy się w trakcie zawodów. Nie było łatwo podołać wysokim oczekiwaniom innych członków zespołu, ale dzięki opanowaniu i wcześniejszym treningom na torze Fiata i Torze Poznań udało mi się pokonać osiem okrążeń z bardzo dobrym wynikiem. Było to dla mnie pełne wrażeń przeżycie i na pewno powtórzę je w przyszłym roku!

Katarzyna Śmiałek

Katarzyna Śmiałek
– 158 centymetrów wzrostu, waga 45 kilogramów – idealne wymiary kierowcy wyścigowego. Jeżeli dodać do tego jeszcze doświadczenie zdobyte na jazdach testowych oraz bardzo dobry technicznie pojazd, wychodzi bezbłędny przepis na wygraną w wyścigu. Jako kierowca w ekipie Silesian Greenpower miałam za zadanie doprowadzenie bolidu do linii mety z jak najlepszym czasem i liczbą okrążeń. Jeśli chodzi o same zawody, to wszystko działo się bardzo szybko. W powietrzu było czuć nerwową atmosferę, ale przede wszystkim ogromnego ducha walki.  Niestety doskwierały nam niekorzystne warunki atmosferyczne – silny wiatr i ulewny deszcz nie ułatwiały przejazdu. Nie można mówić o komforcie jazdy w takim bolidzie nawet przy dobrych warunkach, a co dopiero gdy mamy do czynienia z typowo angielską pogodą. Sam tor i przejazd nim, to kwestia zupełnie odrębna, ogromna adrenalina i chęć rywalizacji z pozostałymi bolidami – wielka przygoda! Życzę każdej fance motoryzacji przejazdu po tak słynnym torze wyścigowym.

Maja Baier

Maja Baier – studentka wydziału Mechanicznego Technologicznego.
– W zespole Silesian Greenpower jestem odpowiedzialna przede wszystkim za zarządzanie systemem organizującym pracę grupową, tworzenie i administrację strony internetowej oraz kontakt z mediami. Podczas procesu konstrukcyjnego bolidu SG2013 zajmowałam się także wykonywaniem poszycia oraz innych elementów z materiałów kompozytowych w naszym wydziałowym laboratorium. W zawodach Corporate Challenge bardzo istotnym elementem jest, aby ściśle przestrzegać regulaminu. Każdy lekki pojazd elektryczny musi spełniać określone wymagania, w innym przypadku, nie zostanie dopuszczony do wyścigu. Dlatego też jednym z moich zadań było weryfikowanie zgodności z zasadami oraz czuwanie nad bezpieczeństwem kierowcy. Sam udział w wyścigu był niesamowitym przeżyciem dla całej naszej drużyny. Podczas tak silnych wrażeń nawet nie zwracaliśmy uwagi na fatalną pogodę, lecz z zaangażowaniem śledziliśmy przebieg wydarzeń. Jestem dumna, że mogłam uczestniczyć w projekcie Silesian Greenpower i mam ogromną nadzieję, że powtórzymy ten sukces w przyszłym roku.

Dominika Bandoła – studentka wydziału Inżynierii Środowiska i Energetyki.
– Moja przygoda z zespołem Silesian Greenpower zaczęła się od ogłoszenia, że poszukiwany jest kierowca bolidu wyścigowego. Bardzo ochoczo przyszłam na casting, ale niestety okazało się, ze jestem za wysoka. Jednak tak spodobała mi się idea zawodów Greenpower Corporate Challenge oraz cały zespół, że zostałam na stałe jego członkiem. Moim głównym zadaniem było zaprojektowanie i wykonanie chłodzenia silnika elektrycznego w bolidzie.

Zarówno studentki, jak i studenci projektu Silesian Greenpower spisali sie na medal – już trzeci rok z rzędu stanęli na podium w Wielkiej Brytanii, promując polską myśl techniczną, Politechnikę Śląską oraz ekologiczne rozwiązania w przemyśle motoryzacyjnym.

Żródła:
greenpower.co.uk, sg.polsl.pl, bezpośrednia relacja członków zespołu

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze