Katarzyna Frendl

Strajk stacji diagnostycznych. Czy brak przeglądu „blokuje” ubezpieczenia OC i AC?

Wrześniowy strajk stacji diagnostycznych skierował uwagę wielu kierowców na konsekwencje jazdy bez ważnego badania technicznego. Sprawdzamy, czy brak przeglądu zagraża odszkodowaniom z OC i autocasco (AC).

Spis treści

Nawet 400 właścicieli stacji diagnostycznych 29 września br. wzięło udział w zainicjowanym przez Polską Izbę Stacji Kontroli Pojazdów (PISKP) strajku.

Strajk stacji diagnostycznych miał konkretne cele – chodziło o zwrócenie uwagi opinii publicznej i Ministerstwa Infrastruktury na zamrożone od 18 lat ceny badań technicznych pojazdów i masowe bankructwa diagnostów – tylko w 2022 r. z rynku zniknęło już ponad 150 stacji.

Jak czytamy na stronie Izby:

Zebrało się ponad 400 protestujących! Dodatkowo protest wzmocniony został unieruchomieniem 70 ze 117 warszawskich stacji kontroli pojazdów. W skali całego kraju, także wielu przedsiębiorców włączyło się do protestu poprzez oznakowanie swoich skp oraz czasowe wstrzymanie wykonywania badań technicznych pojazdów. Warto nadmienić, że w niektórych miastach osiągnięto wynik 100% zamknięcia SKP.

Protestujący po przybyciu pod Ministerstwo Infrastruktury złożyli Petycję w sprawie waloryzacji opłat za badania techniczne. Niestety nie udało się złożyć Petycji na ręce Pana Ministra Piotra Adamczyka, czy też innego przedstawiciela ministerstwa. Ostatecznie pismo trafiło do kancelarii resortu. 

Z Petycją można zapoznać się tutaj

Bardzo Państwu dziękujemy za zaangażowanie przez przybycie, oznakowanie swoich skp oraz inne działania, które mogą mieć realny wpływ na waloryzację opłat za badanie techniczne pojazdów.

Otrzymujemy zwrotne informacje od Państwa z całej Polski o przyłączeniu się do protestu poprzez zamknięcie SKP. Dlatego kierujemy szczególne podziękowania do Wszystkich (nie chcemy wymieniać, aby kogoś nie pominąć) i w tych dużych miastach i w najmniejszych miejscowościach za wsparcie jakie Państwo nam udzieliliście. Przez swoje działania pokazaliście Państwo, że głos naszego środowiska jest donośny i nie powinien być lekceważony przez decydentów.

Zatem idąc dalej w tym duchu w przypadku braku reakcji nie wykluczamy dalszych działań zmierzających do waloryzacji opłat za badania techniczne pojazdów.

Być może trzeba będzie zamknąć wszystkie SKP w Polsce.

Strajk stacji diagnostycznych

Według strajkujących, przegląd samochodu osobowego, aby zrównoważyć m.in. rosnące koszty pracy i utrzymania stacji, powinien kosztować co najmniej 150 zł netto (dziś to 98 zł brutto plus 1 zł opłaty ewidencyjnej).

W pewnym sensie efektem ubocznym strajku było przypomnienie kierowcom o upływającym terminie ważności badania technicznego i konsekwencjach jazdy bez przeglądu. Zgodnie z nowym taryfikatorem, policja może za to wystawić nawet 3000 zł mandatu i podczas kontroli drogowej zatrzymać dowód rejestracyjny do czasu przeprowadzenia badania. Z kolei w branży ubezpieczeniowej zarówno doradcy, jak i klienci często sprawdzali, czy bez przeglądu można korzystać z obowiązkowego ubezpieczenia OC i dobrowolnego AC. Inaczej mówiąc: czy brak potwierdzonej sprawności technicznej pojazdu blokuje wypłatę odszkodowania – mówi Damian Andruszkiewicz, odpowiedzialny za ubezpieczenia komunikacyjne w Compensa TU SA Vienna Insurance Group.

Polisom OC i AC należy przyjrzeć się oddzielnie. W pierwszym przypadku zakres ochrony określa ustawa[*], a w drugim kwestię przeglądu technicznego rozstrzygają sami ubezpieczyciele.

Strajk stacji diagnostycznych

Polisa OC: brak przeglądu nie zatrzymuje odszkodowania

Każdy właściciel samochodu czy motocykla musi ubezpieczyć pojazd w ramach OC, aby po kolizji lub wypadku, do którego dojdzie z jego winy, nie pokrywał strat poszkodowanych osób z własnej kieszeni. A zgodnie z kodeksem cywilnym ma taki obowiązek. Dzięki polisie odpowiedzialność za zdarzenie przejmuje na siebie ubezpieczyciel.

Ustawa wskazuje sytuacje, w których OC nie chroni sprawcy wypadku – to np. stłuczka dwóch pojazdów należących do tej samej osoby. Jednak jazda samochodem bez ważnego przeglądu nie stanowi przeszkody do wypłaty odszkodowania z obowiązkowej polisy. Oczywiście, kierowca może „zarobić” za to duży mandat, ale zgodnie z prawem ubezpieczenie będzie go pomimo tego chronić – tłumaczy Damian Andruszkiewicz z Compensy.

Samochód z AC, ale bez przeglądu. Co wtedy?

O tym, czy właścicielowi samochodu należy się odszkodowanie z polisy AC, decydują tzw. Ogólne Warunki Ubezpieczenia (OWU). To dostępny w każdym zakładzie ubezpieczeń zbiór zasad, na podstawie których wiadomo, w jakich sytuacjach polisa zadziała, czyli m.in. kiedy można liczyć na wypłatę odszkodowania. Chociaż OWU różnią się w zależności od ubezpieczyciela, to większość towarzystw podobnie podchodzi do kwestii badań technicznych.

Polisa AC obejmuje swym zasięgiem Polskę i wszystkie Państwa członkowie Unii Europejskiej. Ubezpieczony pojazd musi być w momencie powstania szkody dopuszczony do ruchu zgodnie z prawem obowiązującym w kraju, w którym został zarejestrowany, a ubezpieczenie AC zawarte. Na przykład w Polsce oznacza to posiadanie ważnego badania technicznego, bo bez niego nie wolno wyjeżdżać na drogę. Brak przeglądu może więc być podstawą do odmowy wypłaty odszkodowania, o ile stan techniczny pojazdu był przyczyną szkody – wyjaśnia Damian Andruszkiewicz z Compensy.

Inaczej mówiąc: w ubezpieczeniach AC brak przeglądu może, ale nie musi blokować wypłatę odszkodowania. Jeżeli pojazd bez badania technicznego zniszczył się, bo zawiodły go na drodze np. hamulce, wówczas odszkodowanie prawdopodobnie się nie należy. Z kolei do wypłaty zakwalifikuje się szkoda polegająca np. na kradzieży auta lub zniszczeniu go przez wandali czy podczas wichury – niezależnie od ważności przeglądu. Po prostu w drugim przypadku zdarzenie szkodowe nie wynika z niedopuszczenia pojazdu do poruszania się po jezdniach.

Badanie techniczne pojazdu – cena 2022 (brutto):

  • samochód osobowy: 98 zł
  • samochód osobowy z instalacją gazową: 162 zł
  • motocykl lub ciągnik rolniczy: 62 zł
  • samochód ciężarowy w przedziale 3,5-16 t d.m.c.: 153 zł
  • samochód ciężarowy powyżej 16 t d.m.c.: 176 zł

Źródło: Compensa TU SA Vienna Insurance Group, PISKP


[*] Pełna nazwa: Ustawa z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych.

Komentarze:

jan kowalski - 29 września 2023

Te stacje diagnostyczne ktore mowia ze kiljent nie opdczuje jak zaplaci 2razy tyle to wprost zjebani ludzie ktorzy chca pokradac Polakow bo oni nie maja inflacji.Dlaczego tak napisalem odsylam do GUS tam jest wykaz ile powstaje nowych stacji rocznie,czyli jest to dochodowy biznes,jak jeden debil z drugim nie umie prowadzic interesu niech sie przebranzowi tak jak nierzad mowi Polakom.Takie stacje nie powinny istniec skoro w ich miejsce powstaja nowe,kolejna patologia na Polskim rynku bo debil chce zarobic 300zeta za h a Kowalskiemu placa 25 i przymiera glodem.Prosty temat nie oplaca sie inwestuje w co innego nie okradam Polakow na twoje miejsce sa inni,wezcie sie sami za robote jak to robia innii a nie bycie prezesem.Diagnosta zaklada stacje i sam wykonuje prace i nie narzeka a ze wy chcecie byc bosami i djagnostom placic od przerobu pod stolem zawsze wam bedzie malo.

Odpowiedz
Pokaż więcej komentarzy
Pokaż Mniej komentarzy
Schowaj wszystkie

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze