Starszych kierowców przybywa

Nie jest nowością stwierdzenie, że społeczeństwo nam się starzeje. To już jest fakt - ludzie, którzy na świat przyszli w erze wielkiego „Baby Boom" mają już trochę lat. Siłą rzeczy, wzrasta więc liczba kierowców w podeszłym wieku. Jaki ma to wpływ na motoryzację?

W ciągu najbliższych lat przybędzie kierowców w podeszłym wieku.

fot. Goodyear

Najnowsze badania Narodowej Rady Bezpieczeństwa Transportu (NTSB) wykazują, że kierowcy w wieku powyżej 65 lat niejednokrotnie nie mają już tak dobrego refleksu czy wzroku jak niejeden dwudziestolatek. Istotnym problemem starszych kierowców mogą też być zaburzenia funkcji poznawczych i demencja starcza, z pewnością nie pomagające w prowadzeniu samochodu.

Już dziś na świecie zliczono ok. 32 milionów kierowców, którzy mają więcej niż 65 lat. Do 2025 roku co piąty kierowca będzie właśnie w tym wieku, a w 2030 – ludzie ci będą stanowili aż 25 procent wszystkich prowadzących samochody na drogach. Istotnym problemem jest również ogólna tendencja co do przedłużania terminu ważności prawa jazdy. Od 1997 do 2010 roku wśród odsetek 70-latków posiadających prawo jazdy wzrósł z 73 do 79 procent.

Wraz z tym problemem rodzą się nowe pytania – jak zadbać o bezpieczeństwo wszystkich kierowców na drogach? Jak weryfikować zdolności i umiejętności starszych kierowców? Czy przeprowadzać specjalistyczne badania? A może odpowiednio dostosowywać dla nich drogi, przepisy i samochody? Bo przecież zabieranie kierowcom prawa jazdy tylko na podstawie ich wieku niekoniecznie jest sprawiedliwym rozwiązaniem. Argumenty, jakie przemawiają za tym, by tego nie robić jest fakt, że starsi kierowcy spędzają za to mniej czasu za kółkiem, wybierając jedynie krótkie trasy z domu do najbliższej rodziny lub na zakupy w najbliższym supermarkecie. Dowiedziono też, że kierowcy w podeszłym wieku zachowują również więcej ostrożności zapinając częściej pasy bezpieczeństwa. Rzadziej też zdarzają się im takie „wpadki” jak jazda pod wpływem alkoholu.

Nawet 98-latka może uwielbiać samochody – do tego stopnia, że kupiła już 23 samochód z logiem Forda…

fot. Motocaina

Tak czy inaczej jednak – osoby w starszym wieku, siłą rzeczy, w przypadku stłuczki potencjalnie mają mniejsze szanse na przeżycie. Ich słaby organizm może po prostu nie wytrzymać wielkich przeciążeń, jakie towarzyszą temu zdarzeniu.

Warto zastanowić się nad tym, jak dostosować przepisy i prawo, by i starsi kierowcy i młodsi za parę lat czuli się na drodze bezpiecznie. W niektórych stanach USA kierowcy, którzy przekraczają pewien próg wiekowy, muszą poddać się obowiązkowym badaniom lub nawet od nowa podejść do egzaminu z prawa jazdy. Oczywiście, wraz z takim postępowaniem pojawiły się grupy, które uważają, że jest to dyskryminacja osób starszych. Należało by jednak zadać sobie jedno, bardzo istotne pytanie: co jest ważniejsze – uprzejmość czy jednak może bezpieczeństwo?

O poradach dla starszych kierowców można przeczytać tutaj, natomiast o niesamowitej,

98-letniej „babci”, która jest zagorzałą fanką aut marki Ford – tutaj.


Co ciekawe, producent opon, firma GoodYear w jednej ze swoich reklam twierdzi, że niekoniecznie starszy kierowca musi być niebezpieczny….



 

 

Najnowsze

Relacja z I eliminacji Motocaina Cup

27 odważnych zawodniczek I eliminacji Motocaina Cup stanęło wczoraj na starcie, by walczyć o tysięczne części sekundy na krętym i wymagającym torze kartingowym N-Gine Grand Prix. Motywacją jest wygrana w finale i wyjazd na ufundowane przez Renault Polska jazdy bolidem Formuły 1!

fot. Motocaina.pl

Do I eliminacji Kartingowego Pucharu Kobiet zgłosiły się 32 zawodniczki. Wśród nich znalazły się panie nigdy nie jeżdżące gokartami oraz takie, które do tej pory traktowały ten sport jako sporadyczne hobby. Część kobiet bardzo poważnie podeszła do zmagań i już wcześniej – korzystając z 25-procentowej zniżki na torze – trenowała swoje umiejętności. Klasę gość utworzyło w sumie 6 doświadczonych uczestniczek, połowa z nich to zawodniczki startujące w profesjonalnych konkurencjach kartingowych w Polsce i za granicą.

Rywalizację sportową poprzedziła odprawa, na której Dyrektor Zawodów – Mikołaj Sokół, przedstawiciel toru N-Gine Grand Prix – Maciej Tonderski oraz Magdalena Wilk – ze strony Motocaina.pl (czyli pełny skład sędziowski), zapoznali uczestniczki z zasadami obowiązującymi zarówno na torze, jak i podczas poszczególnych części zawodów.

W ostatecznym wyścigu sklasyfikowanych zostało 27 pań.
fot. Motocaina.pl

Motocaina Cup rozpoczęły wolne treningi, w trakcie których można było poczuć prawdziwą atmosferę wyścigową i zapach spalonej gumy. Mimo, że każda z pań jechała zapoznawczo, od początku wyczuwało się rywalizację; godna pochwały była postawa fair play. Zawodniczki z każdym okrążeniem poprawiały swój czas, kwalifikując się do odpowiednich grup. W ostatecznym wyścigu sklasyfikowanych zostało 27 pań, którym kibicowała licznie zgromadzona widownia: partnerzy, dziennikarze, kibice.
Wyniki oraz pierwszą galerię zdjęć zamieszczamy poniżej.

W klasie amatorskiej najlepsza okazała się 14-letnia Marta Paśnik, wyprzedzając Dorotę Chodorską, która dojechała na drugiej pozycji i Edytę Żak zajmującą ostatecznie trzecią lokatę. W klasie gość triumfowała Małgorzata Rdest, zdecydowanie odjeżdżając konkurentkom – Karinie Rulskiej i Katarzynie Kłos, które zajęły odpowiednio drugie i trzecie miejsce. Paniom serdecznie gratulujemy! Wszystkie uczestniczki wykazały się zacięciem sportowym i chęcią poprawy własnych wyników – to rokuje na coraz bardziej zażartą rywalizację w drugiej eliminacji Motocaina Cup, która odbędzie się już 13 grudnia na torze N-Gine Grand Prix.

W klasie gość triumfowała Małgorzata Rdest.
fot. Motocaina.pl

Zawody uatrakcyjnił pokaz kosmetyków firmy Mary Kay. Uczestniczki zasiliła Pizza Hut.

Zwyciężczynie poza pucharami otrzymały nagrody:

Klasa Amator:
1. Kurs w Szkole Jazdy Renault, elegancki zestaw od Renault (portfel, długopis, breloczek), karnet miesięczny do siłowni Pure
2. elegancki zestaw od Renault (portfel, długopis, breloczek), karnet miesięczny do siłowni Pure
3. elegancki zestaw od Renault (portfel, długopis, breloczek), karnet miesięczny do siłowni Pure

Klasa Gość:
1. model bolidu Renault F1 Team (Minichamps)
2. rękawiczki do jazdy gokartem Alpine Stars
3. parasolka z kolekcji Renault F1 Team

Wszystkie uczestniczki otrzymały dyplomy za udział w I eliminacji Motocaina Cup, balaklawy, kupony do Pizza Hut, jednodniowy wstęp do siłowni Pure oraz zniżki w sklepie z motoryzacyjną kolekcją Puma.

II eliminacja Motocaina Cup:
Lokalizacja:
trzeci poziom centrum handlowego Blue City, tor N-Gine Grand Prix
Kiedy: 13 grudnia 2010 roku, godzina 18.00

Partner zawodów Renault Polska:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zapraszamy wszystkich do kibicowania paniom – wstęp bezpłatny.

Więcej informacji na www.motocaina.pl i www.grandprix.com.pl

 

 

 

 

 

 

Najnowsze

Utrzymuj tor jazdy

Pokonywanie zakrętów to jeden z najczęstszych manewrów, jakie kierowcy wykonują podczas jazdy. Umiejętne przejeżdżanie krętych dróg wymaga odpowiedniej wiedzy, techniki, ale przede wszystkim ostrożności.

Zwłaszcza jesienią i zimą pokonywanie zakrętów może być niebezpieczne.
fot. Renault

W ubiegłym roku na zakrętach i łukach drogi doszło do 5 265 wypadków, w których zginęło 720 osób, a ponad 7,5 tysiąca zostało rannych.* Kierowcy jadący krętymi odcinkami dróg, bez względu na swoje umiejętności, powinni zachować ostrożność. Z jednej strony jest to spowodowane ograniczoną widocznością i brakiem możliwości prawidłowej oceny tego co dzieje się za zakrętem, z drugiej strony ma to związek z przyczepnością. Szczególnie jesienią i zimą, kiedy nawierzchnia dróg często jest mokra i śliska, znacznie trudniej utrzymać kontrolę nad pojazdem jadącym po łuku drogi – mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault. – Należy jednak podkreślić, że nawet na suchej nawierzchni jazda krętymi odcinkami bywa niebezpieczna: liście czy rozsypany piasek lub żwir mogą być tak samo niebezpieczne jak deszcz czy śnieg zalegający na powierzchni – dodaje.

W ostatniej fazie zakrętu należy płynnie i delikatnie przyspieszyć.
fot. Renault

Podstawową zasadą przy zbliżaniu się do zakrętu jest zmniejszenie prędkości. Manewr hamowania nie może być jednak nagły i powinien rozpoczynać się odpowiednio wcześnie. W zależności od prędkości, należy zacząć hamować kilka sekund przed zakrętem i też zredukować bieg tak, aby nie robić tego już podczas jazdy w zakręcie – radzą trenerzy Szkoły Jazdy Renault. – Zbyt szybkie wejście w zakręt grozi poślizgiem, wjechaniem na sąsiedni pas ruchu czy wręcz wypadnięciem z drogi, co w każdym z tych przypadków może mieć tragiczne skutki – dodają. Bezpieczeństwo podczas pokonywania zakrętów zwiększa montowany w niektórych modelach samochodów system 4Control z czterema kołami skrętnymi, który gwarantuje trzymanie się drogi. Zachowanie samochodu z takim systemem podczas pokonywania zakrętów nawet z dużą prędkością jest podobne do zachowania samochodów z napędem 4×4.

System 4Control z czterema kołami skrętnymi zwiększa bezpieczeństwo podczas pokonywania zakrętów.
fot. Renault

Kolejny element to prawidłowe pokonanie zakrętu. Generalna zasada doboru toru jazdy podczas pokonywania zakrętów mówi o wykonywaniu tego manewru po możliwie łagodnym łuku. Pokonywanie zakrętu powinno rozpoczynać się od zewnętrznej krawędzi zajmowanego pasa drogi. W połowie łuku kierowca powinien zbliżyć auto do wewnętrznej krawędzi pasa, a na wyjściu z zakrętu znów znaleźć się przy skrajnej zewnętrznej krawędzi drogi, płynnie wracając do jej środka. W ostatniej fazie pokonywania zakrętu należy delikatnie i płynnie przyspieszyć.

Podczas tych czynności kierowca nie może wjeżdżać na sąsiedni pas ruchu, bo takim zachowaniem może stwarzać zagrożenie dla innych uczestników ruchu drogowego – podkreślają trenerzy Szkoły Jazdy Renault. Ręce prowadzącego powinny spoczywać na kierownicy przez cały czas pokonywania zakrętu w celu utrzymania odpowiedniej kontroli nad autem.

 

Zakręt pokonasz bezpiecznie, jeśli:

– zwolnisz przynajmniej na sekundę przed zakrętem

– zredukujesz bieg przed wejściem w zakręt

– przejedziesz zakręt po możliwie łagodnym łuku, pozostając jednak na swoim pasie ruchu

– w trakcie zakrętu nie będziesz zmieniać biegów ani jechać na biegu jałowym, czyli tzw. luzie

– przy wyjściu z zakrętu dodasz lekko gazu.

 

* Źrodło: www.policja.pl

Szczegóły: www.szkolajazdyrenault.pl

Najnowsze

Wygraj jeden z pięciu modeli Chevroleta!

Niewiele wysiłku, a nagrody zacne - Chevrolet zorganizował konkurs, w którym do wygrania jest aż pięć samochodów - od Sparka i Aveo poczynając, poprzez Cruze'a i Orlando, na SUV-ie Captiva kończąc. Jeden z nich już niedługo może znaleźć się w Twoim garażu!

Czy ta gra jest warta świeczki? Jak najbardziej – stawka jest niemała, a wystarczy odrobina czasu i łut szczęścia, by wygrać jednego z pięciu Chevroletów. Producent ogłosił właśnie wciągający konkurs internetowy o nazwie „Garaż marzeń”. Zadaniem uczestników jest odgadnąć, jaki model Chevroleta i w jakim kolorze został ukryty w danej rundzie na podstawie kilku wskazówek, a także odpowiedź na dodatkowe pytanie.

Nagrodą za wskazanie właściwego modelu oraz najlepszą odpowiedź jest ten właśnie ukryty model Chevroleta – samochody miejskie Spark i Aveo, kompaktowy Cruze, siedmiomiejscowy Orlando lub praktyczny SUV Captiva. Dodatkowo uczestnicy od pierwszej do ostatniej rundy biorą udział w specjalnym konkursie, w którym do wygrania jest Chevrolet Captiva.

Aby wziąć udział w konkursie należy kliknąć tutaj.

Od 22 listopada udział w konkursie można brać również na Facebook’u.

Najnowsze

Ania Jackowska na XII Explorers Festival

Kobieta, motocykl i Bliski Wschód. Konfrontacja z motocyklem i samą sobą w obliczu nieznanej kultury. Ania Jackowska podzieli się wrażeniami ze swojej samotnej podróży motocyklem do Syrii i Jordanii z uczestnikami XII Explorers Festival.

fot. z archiwum Ani Jackowskiej

Na XII Explorers Festival, który odbędzie się w Łodzi w dniach 17-21 listopada 2010 roku Ania Jackowska wystąpi obok Piotra Pustelnika, Martyny Wojciechowskiej i innych światowych indywidualności alpinizmu, eksploracji, sportu, przygody i filmu. Samotna kobieta na potężnym motocyklu – tam, gdzie pojawia się, wzbudza zainteresowanie i sympatię ludzi, co pomaga jej szybciej wniknąć w świat, najczęściej całkowicie odmienny od tego, w którym żyje. Dla Ani Jackowskiej podróżowanie to oczekiwanie na spotkanie z drugim człowiekiem, jego kulturą, obyczajami i możliwość poznania odwiedzanych krajów. Jej ostatnia podróż po Syrii i Jordanii była właśnie taką próbą dotknięcia i zrozumienia świata, w którym ma się poczucie nieustającej obecności wielkiej historii i tradycji wywodzącej się z czasów, gdy rodziły się początki cywilizacji, których jesteśmy spadkobiercami.

W ramach festiwalu odbędą się również pokazy filmów o tematyce podróżniczej, konkurs wspinaczkowy oraz koncerty. W czasie festiwalu zostaną wręczone nagrody Explorer oraz nagroda Camera – dla twórców dzieł o „eksploracji, przygodach, działaniach niezwykłych”.

Szczegółowy program festiwalu można znaleźć tutaj.

Wstęp na festiwal i wszystkie związane z nim imprezy jest bezpłatny.

Więcej o Ani Jackowskiej przeczytasz tutaj.

Najnowsze