Spadek rejestracji motocykli i skuterów
Według informacji Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, w roku 2012 zmniejszyła się liczba rejestracji motocykli i motorowerów. Spadek ten wyniósł 12.4 proc. (motocykle) i 13.9 proc. (motorowery) w stosunku do ubiegłego roku.
Cały rok 2012 zamknął się liczbą 123 605 pierwszych rejestracji wszystkich jednośladow w Polsce. Spadki dotknęły zarowno rynek jednośladów nowych:
67 754 (-13,4% r/r, -10 468 szt.) jak i używanych: 55 851 (-11,1% r/r, -6 958 szt.).
MOTOCYKLE
W całym 2012 roku zarejestrowano 45 469 nowych i używanych motocykli, czyli 9,5% mniej niż przed rokiem. Zaledwie co szósty był nowym pojazdem, tj. 17% ogólnej liczby, czyli 7 750 (-1 211; -13,5% r/r). Tendencja spadkowa w rejestracjach nowych motocykli utrzymywała się właściwie przez cały rok. Tylko marzec zamknął się wynikiem lepszym niż w 2011 roku. Największym powodzeniem wśrod kupujących nowe motocykle cieszyły się marki: Romet Motors (1 402, wzrost o 6,8%), Honda (980; -7,6%) oraz Yamaha (664, -35,7%). W pierwszej dziesiątce jedynie dwie marki odnotowały wzrost. Pierwsza, to Romet Motors a druga, to KTM, ktora zwiększyła pierwsze rejestracje o ponad 10% w porownaniu z rokiem poprzednim.
W ciągu ostatnich pięciu latach, po rekordowym 2008 roku, kiedy zarejestrowano 10 696 nowych motocykli, rok 2012 zamknął się najsłabszym wynikiem.
Najczęściej wybieranymi nowymi motocyklami w 2012 roku były niezmiennie pojazdy z silnikami do 125 cm3 pojemności, ktorych zarejestrowano 2 497 (-19,6% r/r, -608 szt.). Ich udział w rynku zmniejszył się z 34,7% w 2011 roku do 32,2%. Następnie klienci wybierali motocykle największe, z silnikami o pojemności ponad 750 cm3. One z kolei objęły 25,8% udział w rynku, ktory był niższy zaledwie o 0,3 punktu procentowego niż w roku 2011. Niezmienni są liderzy tych dwoch grup. Wśrod małych motocykli – Romet Motors (806 sztuki, 4,6% r/r), Junak (399; -24,1%) i Honda (239; -32,9%). Wśrod ciężkich – BMW (487 sztuk -18,3% r/r), Harley-Davidson (361; -12,6%) i Yamaha (207; -31,9%), ktora o włos wyprzedziła Kawasaki (206; + 7,9%).
fot. materiały prasowe
|
Według segmentacji rynku (PZPM), w 2012 roku najwięcej zarejestrowano motocykli typu STREET (2 950 sztuk), przy znaczącym spadku (-24,3%) w porównaniu do ubiegłego roku. Segment ten stanowi 38,1% rynku i chociaż jest niemal dwukrotnie większy od kolejnego, stracił swój udział o 5,4 punktu procentowego. Na drugim miejscu znalazły się motocykle typu CHOPPER & CRUISER (1 505 sztuk; -1,8% r/r) z 19,4% udziałem w rynku.
Na kolejnych pozycjach znajdują się kategorie ON/OFF (1 033 szt., -2,3%) oraz BIG SCOOTER (985, +1,5%) z odpowiednio 13,3% oraz 12,7% udziałem w rynku. Spadek dotyczy także przywozu używanych motocykli, chociaż nieco mniejszy niż w przypadku pierwszych
rejestracji nowych. W 2012 roku zarejestrowano po raz pierwszy w Polsce 37 719 motocykli sprowadzonych, czyli o 3 580, 8,7% mniej niż w roku 2011. W rankingu marek motocykli najchętniej sprowadzanych jednak nie nastąpiły większe zmiany w porównaniu z rokiem 2011. Najwięcej zarejestrowano motocykli Honda (9 889; -9,2% r/r), następne są Yamaha (8 945; -11,1%) i Suzuki (7 214; -11,1%). Na kolejnych miejscach zachowały swoje pozycje sprzed roku – Kawasaki (3502; -13,6%) i BMW, które jako jedyne w pierwszej piątce odnotowało wzrost rejestracji (1 433; +3,1%).
MOTOROWERY
W grudniu zarejestrowano 916 (-43,2% r/r, -696 szt.) nowych i używanych motorowerow. W tej liczbie znajduje się 598 (-47%, -530) pojazdow nowych.
W roku 2012 zarejestrowano ogołem 78 136 nowych i używanych motorowerów. Liczba rejestracji w porównaniu z rokiem poprzednim spadła tym samym o 12 635 sztuki (-13,9%). Nowe motorowery stanowiły 76,8% wszystkich rejestracji. Zarejestrowano ich 60 004, mniej o -13,4% niż w roku 2011. Tutaj podobnie jak w rejestracjach motocykli spadki utrzymywały się przez cały rok. Tylko w lipcu zarejestrowano więcej motorowerow niż przed rokiem, ale chociaż był to miesiąc z najwyższą sprzedażą, nie miało to większego wpływu na wynik całoroczny.
Najchętniej wybierane marki nowych motorowerów to: Romet Motors (17 938, +50,2%), Zipp (7 994, -19,4%) i Toros (6 264, +25%). Romet Motors i Zipp utrzymały swoje pozycje w rankingu sprzed roku natomiast Toros wspiął się o jedną pozycję wyżej. Router, ktory w 2011 roku był na trzeciej pozycji zniknął z pierwszej dziesiątki. Preferencje kupujących sprowadzane używane motorowery są stałe, podobnie jak wśrod kupujących używane motocykle. Najwięcej motorowerow zarejestrowano marek: Peugeot (2 494; +5,4%), Piaggio (2 068, +0,1%) i
Yamaha (1 862; +2,0%). Kolejność sprzed roku została zachowana.
Jak pokazują liczby, jesteśmy świadkami kolejnych, drastycznych spadków rejestracji. Czy to objawa wszechogarniającego kryzysu? Być może. Co gorsze, rok 2013 może nas jeszcze bardziej zaskoczyć – z doświadczenia wiemy, że sytuacja na rynku motoryzacyjnym nie poprawia się z dnia na dzień. Czy to ten moment, kiedy producenci maszyn powinni rwać sobie włosy z głów? Niewykluczone. Miejmy jednak nadzieję, że sytuacja ta wynika z tego, że najczęściej motocykla nie zmienia się co sezon, motonici są zwyczajnie wierni swoim maszynom, a rozwój rynku nastąpi wraz z najbliższymi latami.
Najnowsze
-
Test Skoda Enyaq Coupe RS Maxx. Ile warta jest najdroższa Skoda w historii?
Kiedy debiutowała na rynku, wielu przecierało oczy w niedowierzaniu. Elektryczna Skoda wyceniona na ponad 300 tys. złotych zwiastowała poważną zmianę wiatru w ofercie czeskiego producenta. Co otrzymamy, kupując najdroższy model w historii marki? Sprawdziłyśmy to, testując model Enyaq Coupe w topowej wersji wyposażenia RS Maxx. -
Finał trzeciego sezonu TOYOTA GR CUP
-
Dynamiczne i wszechstronne: Audi Q5 Sportback drugiej generacji
-
Gosia Rdest z kolejnym podium w tym roku!
-
Brak miejsca na pieczątki w dowodzie rejestracyjnym. Czy trzeba wymieniać go na nowy?
Zostaw komentarz: