Spadek rejestracji motocykli i skuterów
Według informacji Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, w roku 2012 zmniejszyła się liczba rejestracji motocykli i motorowerów. Spadek ten wyniósł 12.4 proc. (motocykle) i 13.9 proc. (motorowery) w stosunku do ubiegłego roku.
Cały rok 2012 zamknął się liczbą 123 605 pierwszych rejestracji wszystkich jednośladow w Polsce. Spadki dotknęły zarowno rynek jednośladów nowych:
67 754 (-13,4% r/r, -10 468 szt.) jak i używanych: 55 851 (-11,1% r/r, -6 958 szt.).
MOTOCYKLE
W całym 2012 roku zarejestrowano 45 469 nowych i używanych motocykli, czyli 9,5% mniej niż przed rokiem. Zaledwie co szósty był nowym pojazdem, tj. 17% ogólnej liczby, czyli 7 750 (-1 211; -13,5% r/r). Tendencja spadkowa w rejestracjach nowych motocykli utrzymywała się właściwie przez cały rok. Tylko marzec zamknął się wynikiem lepszym niż w 2011 roku. Największym powodzeniem wśrod kupujących nowe motocykle cieszyły się marki: Romet Motors (1 402, wzrost o 6,8%), Honda (980; -7,6%) oraz Yamaha (664, -35,7%). W pierwszej dziesiątce jedynie dwie marki odnotowały wzrost. Pierwsza, to Romet Motors a druga, to KTM, ktora zwiększyła pierwsze rejestracje o ponad 10% w porownaniu z rokiem poprzednim.
W ciągu ostatnich pięciu latach, po rekordowym 2008 roku, kiedy zarejestrowano 10 696 nowych motocykli, rok 2012 zamknął się najsłabszym wynikiem.
Najczęściej wybieranymi nowymi motocyklami w 2012 roku były niezmiennie pojazdy z silnikami do 125 cm3 pojemności, ktorych zarejestrowano 2 497 (-19,6% r/r, -608 szt.). Ich udział w rynku zmniejszył się z 34,7% w 2011 roku do 32,2%. Następnie klienci wybierali motocykle największe, z silnikami o pojemności ponad 750 cm3. One z kolei objęły 25,8% udział w rynku, ktory był niższy zaledwie o 0,3 punktu procentowego niż w roku 2011. Niezmienni są liderzy tych dwoch grup. Wśrod małych motocykli – Romet Motors (806 sztuki, 4,6% r/r), Junak (399; -24,1%) i Honda (239; -32,9%). Wśrod ciężkich – BMW (487 sztuk -18,3% r/r), Harley-Davidson (361; -12,6%) i Yamaha (207; -31,9%), ktora o włos wyprzedziła Kawasaki (206; + 7,9%).
fot. materiały prasowe
|
Według segmentacji rynku (PZPM), w 2012 roku najwięcej zarejestrowano motocykli typu STREET (2 950 sztuk), przy znaczącym spadku (-24,3%) w porównaniu do ubiegłego roku. Segment ten stanowi 38,1% rynku i chociaż jest niemal dwukrotnie większy od kolejnego, stracił swój udział o 5,4 punktu procentowego. Na drugim miejscu znalazły się motocykle typu CHOPPER & CRUISER (1 505 sztuk; -1,8% r/r) z 19,4% udziałem w rynku.
Na kolejnych pozycjach znajdują się kategorie ON/OFF (1 033 szt., -2,3%) oraz BIG SCOOTER (985, +1,5%) z odpowiednio 13,3% oraz 12,7% udziałem w rynku. Spadek dotyczy także przywozu używanych motocykli, chociaż nieco mniejszy niż w przypadku pierwszych
rejestracji nowych. W 2012 roku zarejestrowano po raz pierwszy w Polsce 37 719 motocykli sprowadzonych, czyli o 3 580, 8,7% mniej niż w roku 2011. W rankingu marek motocykli najchętniej sprowadzanych jednak nie nastąpiły większe zmiany w porównaniu z rokiem 2011. Najwięcej zarejestrowano motocykli Honda (9 889; -9,2% r/r), następne są Yamaha (8 945; -11,1%) i Suzuki (7 214; -11,1%). Na kolejnych miejscach zachowały swoje pozycje sprzed roku – Kawasaki (3502; -13,6%) i BMW, które jako jedyne w pierwszej piątce odnotowało wzrost rejestracji (1 433; +3,1%).
MOTOROWERY
W grudniu zarejestrowano 916 (-43,2% r/r, -696 szt.) nowych i używanych motorowerow. W tej liczbie znajduje się 598 (-47%, -530) pojazdow nowych.
W roku 2012 zarejestrowano ogołem 78 136 nowych i używanych motorowerów. Liczba rejestracji w porównaniu z rokiem poprzednim spadła tym samym o 12 635 sztuki (-13,9%). Nowe motorowery stanowiły 76,8% wszystkich rejestracji. Zarejestrowano ich 60 004, mniej o -13,4% niż w roku 2011. Tutaj podobnie jak w rejestracjach motocykli spadki utrzymywały się przez cały rok. Tylko w lipcu zarejestrowano więcej motorowerow niż przed rokiem, ale chociaż był to miesiąc z najwyższą sprzedażą, nie miało to większego wpływu na wynik całoroczny.
Najchętniej wybierane marki nowych motorowerów to: Romet Motors (17 938, +50,2%), Zipp (7 994, -19,4%) i Toros (6 264, +25%). Romet Motors i Zipp utrzymały swoje pozycje w rankingu sprzed roku natomiast Toros wspiął się o jedną pozycję wyżej. Router, ktory w 2011 roku był na trzeciej pozycji zniknął z pierwszej dziesiątki. Preferencje kupujących sprowadzane używane motorowery są stałe, podobnie jak wśrod kupujących używane motocykle. Najwięcej motorowerow zarejestrowano marek: Peugeot (2 494; +5,4%), Piaggio (2 068, +0,1%) i
Yamaha (1 862; +2,0%). Kolejność sprzed roku została zachowana.
Jak pokazują liczby, jesteśmy świadkami kolejnych, drastycznych spadków rejestracji. Czy to objawa wszechogarniającego kryzysu? Być może. Co gorsze, rok 2013 może nas jeszcze bardziej zaskoczyć – z doświadczenia wiemy, że sytuacja na rynku motoryzacyjnym nie poprawia się z dnia na dzień. Czy to ten moment, kiedy producenci maszyn powinni rwać sobie włosy z głów? Niewykluczone. Miejmy jednak nadzieję, że sytuacja ta wynika z tego, że najczęściej motocykla nie zmienia się co sezon, motonici są zwyczajnie wierni swoim maszynom, a rozwój rynku nastąpi wraz z najbliższymi latami.
Najnowsze
-
Minister Gawkowski stracił samochód za 100 tys. zł. Oszukali go metodą „na bliźniaka”
Funkcjonariusze CBŚP zatrzymali osoby należące do międzynarodowej grupy przestępczej, zajmującej się kradzieżą samochodów. Podczas działań służb udało się odzyskać kilka skradzionych pojazdów w tym Peugeota 5008, który, jak się okazało, należy do ministra cyfryzacji Krzysztofa Gawkowskiego. Ten podzielił się swoją historią w mediach społecznościowych. -
Ile samochód przejedzie na rezerwie? Ile pojadę z zasięgiem 0 km?
-
Znaki C-5 oraz D-3 wyglądają prawie identycznie, ale kierowca nie może ich pomylić
-
Będzie nowy odcinek drogi ekspresowej S10. Znamy datę otwarcia
-
Wyrzuciła papierosa z auta, napluła na zwracających jej uwagę, a potem nasłała agresora
Zostaw komentarz: