
Słupki drogowe – do czego służą? Przydadzą się, gdy chcesz wezwać policję lub karetkę
Słupki drogowe spotykane przy trasach pełnią kilka funkcji. Warto wiedzieć, do czego możemy je wykorzystać i na co zwracać uwagę, gdy je mijamy.
Spis treści
- Słupki drogowe – czym są i gdzie się je montuje?
- Słupki drogowe – o czym informują?
- Słupki drogowe – rodzaje
Słupki drogowe to widok tak powszechny na trasach szybkiego ruchu, że praktycznie ich nie zauważamy. Jakie mają funkcje?
Słupki drogowe – czym są i gdzie się je montuje?
Słupki zwykle montuje się przy drogach krajowych oraz wojewódzkich. Czasami zdarza się też, że ustawiane są przy drogach powiatowych lub gminnych, ale to już zależy od konkretnej sytuacji. Przykładowo na drogach gminnych umieszcza się je tylko na ostrych zakrętach.
Słupki ustawia się w odległości 50-100 cm od krawędzi drogi, natomiast od siebie oddalone są najwyżej o 100 metrów. Gęstość ich ustawiania zależy od warunków panujących na danej drodze oraz od decyzji jej zarządcy.
Słupki drogowe – o czym informują?
Najbardziej podstawowym zadaniem słupków przy drogach, jest wyznaczanie przebiegu tych dróg. Przydatne jest to szczególnie po zmroku, kiedy elementy odblaskowe na nich umieszczone pomagają zorientować się jak na przykład poprowadzony jest zakręt. W takich miejscach zwykle następuje zagęszczenie słupków.

Kiedy uważniej przyjrzymy się drogowym słupkom, zobaczymy na nich kilka oznaczeń. Na szczycie słupka umieszcza się oznaczenie i numer drogi, a poniżej kilometr tejże drogi. Jeszcze niżej umieszcza się liczbę wskazującą która to część danego kilometra.
Takie informacje mogą być przydatne, kiedy będziemy chcieli wezwać służby do jakiegoś zdarzenia – w ten sposób szybko i dokładnie będziemy mogli określić swoją pozycję. Niektórzy kierujący używają ich także do ostrzegania innych kierowców przed wspomnianymi służbami.
Słupki drogowe – rodzaje
Przepisy przewidują montaż dwóch rodzajów słupków przy drodze. Pierwszy oznaczony jest jako U-1a – to standardowy, wolnostojący słupek. Z kolei U-1b oznacza krótszy słupek, montowany na barierach energochłonnych. Ich rola i sposób stosowania oznaczeń są takie same.
Najnowsze
-
Włączony kierunkowskaz na pasie do skrętu. Przepisy są inne, niż wielu kierowców sądzi
Jedziesz główną ulicą i dojeżdżasz do bocznej uliczki, w którą masz zamiar wjechać. To oczywiste, że włączasz kierunkowskaz. Inni kierowcy muszą wiedzieć, dlaczego hamujesz i odpowiednio zareagować. Dylemat pojawia się w sytuacji, kiedy inne rzeczy jasno wskazują twój zamiar. Czy jest wtedy sens używania kierunkowskazu? -
Film „Ferrari wchodzi wkrótce do kin. Enzo pisał listy miłosne! A co jeszcze wiemy o nowym filmie?
-
Sprzedaż aut elektrycznych w Polsce. Dominuje jedna marka
-
Wsiadasz rano do auta, a tam choinka i różne błędy? To nie usterka, tylko pora roku
-
Na terenie FSO powstanie osiedle. Będzie też akcent motoryzacyjny
Zostaw komentarz: