Ewa Kania

Skrzyżowanie nierównorzędne – kto ma na nim pierwszeństwo?

Choć każdy z kierowców zdawał kiedyś egzamin na prawo jazdy i powinien wiedzieć, co to jest skrzyżowanie nierównorzędne, to gubią się często w odpowiedzi o pierwszeństwo.

Spis treści

Skrzyżowanie nierównorzędne to niby oczywistość, ale w Polsce nie brakuje niestety kierowców, którzy jeżdżą kierując się własnymi przyzwyczajeniami lub zasłyszanymi zasadami. Problem pojawia się w sytuacji niestandardowej lub kiedy ktoś zada proste pytanie, ale używając prawidłowej terminologii. Na przykład o to, kto ma pierwszeństwo na skrzyżowaniu nierównorzędnym?

Skrzyżowanie nierównorzędne – co to jest?

Intuicja językowa podpowiada, że jest to przeciwieństwo skrzyżowania równorzędnego. To po części racja, ale co to znaczy konkretnie, na drodze?

Skrzyżowanie równorzędne to takie, w którym żadna z przecinających się dróg nie jest podporządkowana względem pozostałych. Stąd prosty wniosek, że ze skrzyżowaniem nierównorzędnym mamy do czynienia, gdy przynajmniej jedna z dróg na skrzyżowaniu, jest podporządkowana względem pozostałych.

Jak jednak określić, czy któraś z dróg jest podporządkowana i jak w takiej sytuacji określać pierwszeństwo?

Skrzyżowanie nierównorzędne – kto ma pierwszeństwo?

To czy mamy do czynienia ze skrzyżowaniem nierównorzędnym, określają znaki drogowe. Po pierwsze znak D-1 informujący nas, że znajdujemy się na drodze z pierwszeństwem. Towarzyszyć może mu tablica T-6 (występująca w różnych konfiguracjach), obrazująca przebieg drogi z pierwszeństwem. Nie zawsze musi ona podążać prosto, a jeśli skręca, mamy do czynienia z pierwszeństwem łamanym.

Mając więc przed sobą znak D-1 wiemy, że mamy pierwszeństwo przed innymi użytkownikami drogi, zakładając, że na skrzyżowaniu podążamy drogą z pierwszeństwem. Co może oznaczać jazdę na wprost, ale również skręcanie (kiedy jest pierwszeństwo łamane). Z kolei zjeżdżając z drogi z pierwszeństwem, musimy ustąpić drogi tym uczestnikom ruchu, którzy na niej pozostają. Czyli na przykład pojazdowi z naprzeciwka, gdy skręcamy w lewo.

Pierwszeństwo łamane – sprawdź, czy dobrze używasz tu kierunkowskazu. To częsty błąd!

Z kolei o tym, że jesteśmy w sytuacji podporządkowanej, informuje znak A-7 „ustąp pierwszeństwa”. Podobne znaczenie ma znak STOP, ale on wymaga jeszcze zatrzymania się, bez względu na sytuację na drodze. Ustępować innym pierwszeństwa muszą także pojazdy zjeżdżające z dróg wewnętrznych lub gruntowych.

Co określa pierwszeństwo na skrzyżowaniu – hierarchia

Warto przy okazji przypomnieć, w jaki sposób określa się, kolejność przejazdu na skrzyżowaniu. Hierarchia prezentuje się następująco:

  • osoba (zwykle policjant) kierująca ruchem
  • sygnalizacja świetlna
  • znaki drogowe
  • przepisy ogólne

Opisywany przypadek skrzyżowania nierównorzędnego, to trzeci z tych przypadków. Jeśli nikt nie kieruje ruchem i nie ma tam sygnalizacji świetlnej, to znaki określają na nim pierwszeństwo.

Najczęstsze błędy na skrzyżowaniu nierównorzędnym

Najbardziej oczywistym błędem na takim skrzyżowaniu, jest niezwracanie uwagi na znaki. Na przykład sytuacja, w której pierwszeństwo jest łamane i jadąc prosto, wcale nie mamy przed wszystkimi pierwszeństwa.

Innym błędem jest przypisywanie dodatkowego znaczenia znakowi STOP. Według niektórych kierowców, jeśli ktoś ma znak „ustąp pierwszeństwa”, a inny uczestnik ruchu znak STOP, to zaczekać musi ten drugi. To nieprawda. Znak STOP nakazuje zatrzymanie się, przed wjechaniem na skrzyżowanie, ale nie stawia kierującego „poniżej” tego pierwszego. Są wobec siebie równorzędni.

Uczestnik ruchu stojący najniżej w hierarchii to ten, który zjeżdża z drogi gruntowej lub wewnętrznej. On musi ustępować wszystkim bez wyjątku. Z czym wiąże się kolejny błąd – niektórzy mylnie uważają, że to typowa droga podporządkowana.

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze