Sezon na rowerzystów…

Maj to okres wzrostu liczby wypadków spowodowanych przez rowerzystów, który trwa aż do sierpnia. Tylko w ubiegłym roku podczas czterech wiosenno-letnich miesięcy odnotowano ponad 900 takich zdarzeń.

Ładna pogoda zachęca do wycieczek rowerowych, ale ta forma aktywności może stanowić wzrost zagrożenia dla rowerzystów. W całym ubiegłym roku rowerzyści uczestniczyli w ponad 4 tysiącach wypadków, w których zginęło 389 osób, a 4 306 zostało rannych.* Najczęściej ofiarami byli sami rowerzyści. W obliczu kolizji lub wypadku z udziałem samochodu, rowerzyści są nieporównywalnie

fot. Renault

bardziej narażeni na ryzyko odniesienia poważnych obrażeń, dlatego powinni zachować szczególną ostrożność. Tej jednak często im brakuje, ponieważ w dużej mierze to sami rowerzyści są sprawcami wypadków. W ubiegłym roku spowodowali ich aż 1 770, z czego aż blisko 1 500 w obszarze zabudowanym!* Najczęstsze przyczyny to: nieprzestrzeganie pierwszeństwa przejazdu, nieprawidłowo wykonany manewr skrętu oraz nieprawidłowe przejeżdżanie przejść dla pieszych.

– Rowerzyści często zapominają o podstawowych zasadach, np. o takiej, że na rowerze mogą przejeżdżać tylko przez przejścia oznakowane ikoną roweru na sygnalizatorze – mówią trenerzy Szkoły Jazdy Renault.  – Jeśli takiego znaku nie ma, rowerzysta ma bezwzględny obowiązek zejścia z roweru i przeprowadzenia go na drugą stronę jezdni. 

Aby uniknąć niebezpiecznych sytuacji, minimalizując ryzyko kolizji oraz wypadków z udziałem rowerzystów i kierowców, warto pamiętać o podstawowych zasadach obowiązujących obie grupy uczestników ruchu drogowego. 

Jeśli jesteś kierowcą samochodu, pamiętaj, że:
–  rowerzysta jest pełnoprawnym uczestnikiem ruchu drogowego;
–  rowerzysta jest znacznie bardziej narażony na poważne obrażenia nawet podczas niegroźnej kolizji;
– rowerzysta jadący po ścieżce rowerowej przecinającej jezdnię po której jadą samochody ma pierwszeństwo;
– widząc jadącego rowerzystę poza terenem zabudowanym, warto użyć krótkiego sygnału dźwiękowego, w celu ostrzeżenia przed nadjeżdżającym samochodem;
–  minimalna odległość od roweru powinna wynosić 1 metr;
–  zbliżając się do jadącego rowerzysty należy zwolnić, zachowując szczególną ostrożność. 

Jeśli jesteś rowerzystą, pamiętaj, że:
–  zawsze kiedy jest to możliwe należy korzystać ze ścieżek rowerowych;
– w przypadku braku drogi dla rowerów lub drogi dla rowerów i pieszych kierujący rowerem jednośladowym jest obowiązany korzystać z pobocza, a jeżeli nie jest to możliwe – z jezdni;
–  rowerzysta w starciu z samochodem ma dużo mniejsze szanse na przeżycie;
– zabrania się przejeżdżania rowerem przez przejścia, które nie są do tego przeznaczone (sygnalizator z ikoną roweru) – przez takie przejścia rower należy przeprowadzać;
– zabrania się jazdy rowerem bez trzymania co najmniej jednej ręki na kierownicy oraz nóg na pedałach lub podnóżkach;
– kierujący rowerem poruszający się po drogach dla rowerów i pieszych jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustępować miejsca pieszym;
–  manewr skręcania powinno się sygnalizować ręką. 

* Żródło: www.policja.pl (Wypadki drogowe w Polsce w 2009 roku)

Komentarze:

Anonymous - 5 marca 2021

„… że na rowerze mogą przejeżdżać tylko przez przejścia oznakowane ikoną roweru na sygnalizatorze..” COOOOOO????? jakie k… mać przejścia?
Przejazdy dla rowerów to się nazywa gamonie.

Odpowiedz

Anonymous - 5 marca 2021

Akurat w tym wypadku państwo robi dobrze swoją robotę, czyli jak ktoś głupi to myśli za niego i dla jego dobra i nakłada ten przepis.

Odpowiedz

Anonymous - 5 marca 2021

Skutki Twojej beztroski ponosi jednak społeczeństwo. Zaniedbanie tak prostej czynności, jak zapięcie pasów, w skali całego kraju przynosi ogromne oszczędności: mniej obrażeń do leczenia za publiczne pieniądze, większa przeżywalność podatników.

Odpowiedz

Anonymous - 5 marca 2021

Dobra dobra, zmuszanie mnie do zapinania pasow lub jezdzenia w kasku to ograniczanie moich praw! Nie dbam o swoje bezpieczenstwo to moja sprawa, nikt nie powinien mi kazac!

Odpowiedz

Anonymous - 5 marca 2021

Dobra dobra, zmuszanie mnie do zapinania pasow lub jezdzenia w kasku to ograniczanie moich praw! Nie dbam o swoje bezpieczenstwo to moja sprawa, nikt nie powinien mi kazac!

Odpowiedz
Pokaż więcej komentarzy
Pokaż Mniej komentarzy
Schowaj wszystkie

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze