Samochód vs. gorący piasek. Jak zadbać o komfort podróży na takiej nawierzchni?

Przed nami rekordowe letnie temperatury. Umiejętność bezpiecznej jazdy po suchej, piaszczystej nawierzchni przydaje się obecnie nie tylko rajdowcom na pustynnych bezdrożach, ale również każdemu kierowcy wyjeżdżającemu za miasto. Mamy dla was mały poradnik, jaki poradzić sobie na piaszczystej drodze!

Niektóre polne i leśne trasy w czasie suszy zamieniają się w pyliste i grząskie drogi, a ich pokonanie wymaga dobrego przygotowania zarówno kierującego, jak i jego samochodu. Pierwszą rzeczą, o której należy pamiętać przed wyruszeniem w piaszczystą trasę, jest obniżenie ciśnienia w oponach o około 1,5 bara niż rekomendowane. W ten sposób zwiększa się powierzchnię styku opon z nawierzchnią, co zapobiega zapadaniu się kół na sypkiej powierzchni.

Elektroniczny system stabilizacji toru jazdy (ESP) nie sprzyja jeździe po piaszczystej nawierzchni. Ten system, montowany obowiązkowo we wszystkich samochodach wyprodukowanych po 2010 roku, może powodować blokowanie się kół na piasku. Przed wyjechaniem w trasę najlepiej dezaktywować ESP, dzięki czemu będziemy mieli większą kontrolę nad przyczepnością pojazdu. 

Jeśli musimy pokonać samochodem wzniesienie pokryte piaskiem, najlepiej wjechać na nią z niewielką, stałą prędkością ok. 20-30 km/godz. Przy wyższej prędkości istnieje zagrożenie, że koła zaczną buksować, zakopując się w piasku. Jako że do pokonania górki potrzebujemy całej mocy silnika, musimy na nią wjechać na pierwszym lub drugim biegu i nie zmieniać biegu podczas podróży.

Wiele osób nie zdaje sobie sprawy, że podczas jazdy po grząskim terenie nie należy zatrzymywać pojazdu. W przypadku zahamowania na piasku samochód może zacząć zapadać się pod własnym ciężarem, co utrudni lub wręcz uniemożliwi ponowne ruszenie. Dlatego gdy na naszej trasie pojawi się odcinek piaszczystej drogi, powinniśmy przejechać go na raz.

Najnowsze

Jakie podejście do jazdy samochodem mają Polacy? Jak odnajdujemy się w drogowej dżungli?

Najczęściej okazje do prowadzenia samochodu związane są głównie z dwoma obszarami życia – zawodowym i rodzinnym. Sprawdzamy, jacy jesteśmy za kierownicą - bardziej pragmatyczni, zachowawczy, czy jeździmy z fantazją?

51% kierowców w Polsce jako najczęstszą okazję do prowadzenia auta wskazuje jazdę do i z pracy, a 34% na duże weekendowe zakupy. Co trzeci Polak podróżuje z rodziną i wybiera właśnie samochód, by udać się w wakacyjną podróż.

Jednocześnie wielu kierowców w Polsce czerpie radość z jazdy i używa samochodu nie tylko po to, by przemieszczać się z punktu A do B, ale po to by się zrelaksować lub sprawdzić swoje umiejętności za kierownicą. Jazda w trudnych warunkach, szczególnie po krętych górskich drogach czy podczas niesprzyjającej pogody jest doskonałą okazją dla prowadzenia auta dla co czwartego Polaka.

Pragmatyczne podejście Polaków do motoryzacji widać również doskonale jeśli przyjrzymy czym kierują się przy wyborze i jakie oleje silnikowe wybierają.  Kierowcy w Polsce stawiają głównie na oleje syntetyczne – ponad 2/3 respondentów wybiera oleje syntetyczne i półsyntetyczne – odpowiednio 35 i 31%. Co więcej, ponad połowa Polaków osobiście wybiera olej do swojego samochodu, ale po zasięgnięciu opinii u specjalisty – mechanika czy doradcy serwisowego. O radę pyta co trzeci Polak. 50% kierowców wymienia olej w niezależnym lokalnym warsztacie, którego właścicielem jest osoba prywatna. Co ciekawe niemal połowa (46%) badanych samodzielnie uzupełnia olej silnikowy jeśli zachodzi taka potrzeba.

Statystyczny kierowca w Polsce ma 40 lat, jest mężczyzną (7 na 10 respondentów), z wykształceniem średnim i wyższym (75% respondentów) ma jedno dziecko oraz jeden samochód. Charakteryzuje się pragmatycznym podejściem do auta jako środka służącego do sprawnego i wygodnego przemieszczania się. Jednak nie brak Polakom fantazji i potrafią delektować się płynnością jazdy czy pokonaniem kolejnego wymagającego zakrętu czy wzniesienia.

Najnowsze

Fiat Ducato debiutuje. 180 KM w najmocniejszej wersji i z automatem

Przed nowym Fiatem Ducato MY2020 stoi dziś nowe, trudne wyzwanie: stać się najlepszym Ducato wszech czasów. Sprawdzamy co zmieniło się w tym modelu po faceliftingu? Przyjrzymy się nowym mocniejszym silnikom i zaproponowanej gamie rozwiązań bezpieczeństwa oraz rozrywki.

Trudno jest udoskonalić już tak udany model: w tym celu inżynierowie Fiata Professional skoncentrowali się na podejściu „skrojonym na miarę”, rozwoju opartym na najlepszych praktykach i konkretnym doświadczeniu.

Ducato MY2020 wyróżniają słupki przednie, które łączą się ze sobą poprzez muskularną maskę silnika z niezwykle istotną osłoną chłodnicy, której konstrukcja obejmuje cały przód pojazdu wyznaczony linią reflektorów. Przód Ducato MY2020 wyróżnia się osłoną chłodnicy w kolorze tytanowym oraz linią reflektorów w kolorze Piano Black, która unowocześnia tę kultową, natychmiast rozpoznawalną cechę. W ten sposób jego wygląd zyskuje siłę i determinację, a jednocześnie i przede wszystkim, został zaprojektowany, by chronić wszystko to, co znajduje się wewnątrz, tak, jak spartański hełm, którym jest inspirowany. Najbardziej narażone na uszkodzenie elementy pojazdu zostały zabezpieczone przez muskularne zderzaki.

Oferta Ducato rozpoczyna się od 2.3-litrowego silnika MultiJet 2 o mocy 120 KM i prędkości obrotowej 2750 obr./min, oferującego maksymalny moment obrotowy wynoszący 320 Nm przy 1400 obr./min, połączonego z manualną skrzynią biegów, która zwiększa moc i moment obrotowy o 10% w porównaniu z poprzednim silnikiem 2.0-litrowym. Sercem gamy jest silnik o mocy 140 KM przy prędkości obrotowej 3500 obr./min. To wszechstronny i elastyczny silnik, którego moment obrotowy wynosi 350 Nm (+ 9% w porównaniu z 130 MultiJet) przy zaledwie 1400 obr./min.; jest on dostępny zarówno z manualną skrzynią biegów, jak i zaawansowaną, dziewięciostopniową, automatyczną skrzynią biegów „9Speed”. Przyjaznym dla środowiska i oferującym doskonałe osiągi jest sinik o mocy 160 KM przy 3500 obr./min, dostarczający 400 Nm przy 1500 obr./min w wersji z automatyczną skrzynią biegów. Ta jednostka napędowa wykorzystuje specjalny wał silnika z powiększonymi łożyskami, specjalnymi tłokami i specjalną turbosprężarką, zapewniając lepsze osiągi  i większą trwałości silnika.

Topową jednostką w gamie jest silnik MultiJet oferujący moc 180 KM przy 3500 obr./min: 400 Nm momentu obrotowego z manualną skrzynią biegów i 450 Nm – + 12% w porównaniu z poprzednim modelem – z nową dziewięciostopniową, automatyczną skrzynią biegów, dzięki której silnik ten jest najlepszy w swojej klasie pod względem momentu obrotowego. Jest on przeznaczony dla Klientów poszukujących najlepszych osiągów i absolutnego komfortu jazdy, zwłaszcza w połączeniu z nową przekładnią automatyczną. Nie może zabraknąć oczywiście wersji Natural Power z silnikiem 3.0 zasilanym metanem i generującym moc 136 KM przy 2730 obr./min i maksymalny moment obrotowy 350 Nm przy 1500 obr./min, która potwierdza zaangażowanie i wiodąca pozycję Fiata Professional w rozwoju tego alternatywnego paliwa.

Od drugiej połowy roku gama Ducato MY2020 jeszcze bardziej rozszerzy ofertę pokładowych systemów informacyjno-rozrywkowych. Teraz dostępne jest nowe urządzenie multimedialne: 7-calowy ekran dotykowy z portem USB i radiem DAB oraz możliwością określenia wymiarów pojazdu i ewentualnej wersji wyposażenia, aby zapewnić wskazówki pozwalające uniknąć ulic, które nie są wystarczająco szerokie lub zbyt niskich przejazdów. 

Apple CarPlay umożliwia użytkownikowi wyświetlenie optymalnych wskazówek, uzależnionych od ruchu, wykonywanie połączeń, wysyłanie i odbieranie wiadomości tekstowych i słuchanie Apple Music, audiobooków lub podcastów, pozostając ciągle skupionym na jeździe. CarPlay umożliwia również obsługiwanie głosowe Siri i jest specjalnie zaprojektowany do prowadzenia samochodu. Ponadto, system jest kompatybilny z Android AutoTM, który umożliwia pozostanie w ekosystemie Android nawet podczas jazdy, poprzez projekcję aplikacji i usług na ekran centralnego wyświetlacza i zaprojektowany jest tak, aby zapewnić łatwy i bezpieczny dostęp do informacji podczas jazdy. Kierowca może korzystać z Google MapsTM lub Waze, aby uzyskać wskazówki na temat trasy i mieć łatwy dostęp do utworów muzycznych, treści multimedialnych oraz ulubionych komunikatorów.

Najnowsze

Jazdy testowe Mitsubishi Eclipse Cross i Outlander oraz turniej Golfa. Relacja z Mitsubishi Motors Golf Championship

Mitsubishi Motors Golf Championship to wyjątkowe wydarzenie. Przyciąga nie tylko miłośników golfa, ale także rodziny z dziećmi. Oprócz znanych gości w pikniku uczestniczyło aż 300 osób. Wzięły one udział w kursie golfa, zabawach i konkursach, a także w jazdach testowych samochodami Mitsubishi Eclipse Cross i Outlander.

W tym niezwykłym wydarzeniu uczestniczyli aktorzy i ambasadzorzy marki Mitsubishi W Polsce – Bartłomiej Topa i Anna Cieślak, a także modelka i influencerka Karolina Pisarek.

Turniej okazał się jeszcze większym sukcesem niż rok temu. Golfiści zarezerwowali wszystkie miejsca na zawody zaledwie w ciągu kilku dni od uruchomienia zapisów. Frekwencja na pikniku również była większa.

Akademia golfa to lekcje gry pod okiem profesjonalnego trenera, który przybliża podstawy gry i pokazuje technikę uderzeń. W akademii golfa podczas Mitsubishi Motors Golf Championship wzięły udział gwiazdy ekranu i ambasadorzy modeli Mitsubishi Outlander i ASX.

Dla Bartłomieja Topy nie były to pierwsze zagrania. Aktor i gwiazda takich filmów jak „Karbala” i „Drogówka” próbował gry wcześniej, a w niedzielę wrócił do golfa po dłuższej przerwie. Anna Cieślak wybijała piłeczkę golfową po raz pierwszy i nie kryła ekscytacji.

Na polu w Sobieniach Królewskich gościła też Karolina Pisarek. Finalistka Top Model i najpopularniejsza polska modelka młodego pokolenia zdążyła zakochać się w golfie i już planuje kolejne lekcje.

Oprócz znanych gości w pikniku uczestniczyło aż 300 osób. Wzięły one udział w kursie golfa, zabawach i konkursach, a także w jazdach testowych samochodami Mitsubishi Eclipse Cross i Outlander.

Najnowsze

Audi e-tron oraz Audi A7 i Audi Q8 pojawią się w nowym filmie „Spider-Man: Daleko do domu”!

Audi jeszcze przed lipcową premierą filmu „Spider-Man: Daleko do domu” pokazało jego ekskluzywny zwiastun we współpracy z Sony Pictures Entertainment!

Krótki filmik pod tytułem „Science Fair – Wystawa Naukowców” przedstawia Petera Parkera (w tej roli Tom Holland) oraz jego najlepszego przyjaciela Neda (Jacob Batalon), mierzących się z mocną konkurencją na szkolnej wystawie naukowców. By ocalić własną prezentację, Peter musi się ścigać z czasem i sprowadzić na wystawę przykład najnowocześniejszego rozwiązania technicznego: w pełni elektryczne Audi e-tron GT concept.

Samochody marki Audi pojawiające się w filmie „Spider-Man: Daleko do domu” to w pełni elektryczne Audi e-tron oraz nowe Audi A7 i Audi Q8. Polska premiera filmu przewidziana jest na 5 lipca br.

&t

Najnowsze