Samochód drugim domem Polaków?

Ponad połowa polskich kierowców prowadzi rozmowy telefoniczne w swoich samochodach, co czwarty Polak pije tam kawę, a prawie 20 proc. je śniadanie i słucha audiobooków.

Jak wynika z badania Kongsberg Automotive Pruszków, aż 56 proc. Polaków codziennie, bądź prawie codziennie podróżuje samochodem jako kierowca, a co piąty badany w roli pasażera. Częściej to mężczyźni niż kobiety deklarują tak regularną jazdę autem (odpowiednio 65 proc. i 46 proc.). Tendencja ta wzrasta wraz z wiekiem – o ponad połowę więcej kierowców w wieku 35-55 niż tych pomiędzy 18. a 24. rokiem życia prowadzi samochód każdego dnia. Wyniki pokazują, że częste przebywanie za kierownicą powoduje, że polscy kierowcy zaczynają traktować swoje pojazdy jak drugi dom.

Z roku na rok możemy obserwować stały wzrost liczby aut, które pojawią się na polskich drogach. W szczególności zauważalne jest to w większych miastach, gdzie kierowców wcale nie zniechęcają niekończące się korki i konieczność spędzania w aucie nawet kilku godzin dziennie. Polacy doskonale radzą sobie z tymi warunkami i na okoliczność ich wystąpienia traktują swoje samochody po prostu jak przestrzeń domową czy biurową – mówi Paweł Cichoń, Dyrektor Działu NPI Kongsberg Automotive Pruszków.

Z badania wynika, że polscy kierowcy najczęściej w samochodzie korzystają ze swoich telefonów komórkowych, w drugiej kolejności natomiast piją kawę (odpowiednio 52 proc. i 25 proc.). Wśród czynności dodatkowych wykonywanych w pojazdach Polacy deklarują również spożywanie posiłków, odsłuchiwanie audiobooków, spanie czy wykonywanie makijażu. Dane potwierdzają, że takie zachowania najczęściej zaobserwować można w miastach powyżej 499 tys. mieszkańców, takich jak: Warszawa, Kraków, Łódź, Wrocław i Poznań.

Kierowcy, którzy spędzają w aucie więcej niż pół godziny dziennie, powinni pomyśleć o poprawie komfortu jazdy. To szczególnie istotne w przypadkach, kiedy jesteśmy zmuszeni do odpoczynku również za kierownicą. Z pewnością systemy takie jak podgrzewanie foteli, masaż czy podparcie lędźwi, sprawią, że godziny spędzone w korkach będą przyjemniejsze i przede wszystkim nieszkodliwe dla naszego kręgosłupa. Nasz organizm zauważy różnicę, ponieważ zastosowanie nowoczesnych rozwiązań poprawiających komfort jazdy, w znaczący sposób minimalizuje ryzyko wystąpienia na przykład chorób zwyrodnieniowych – podsumowuje Paweł Cichoń.

Źródło: Kongsberg Automotive

Najnowsze

Paliwa znów podrożeją

O 20-30 groszy spadły ceny podstawowych paliw na polskich stacjach benzynowych. Niestety, trend z kilku ostatnich tygodni już wyhamował i prawdopodobnie dość szybko się odwróci.

Miesiąc temu ropa (odmiana Brent) kosztowała ok. 56-57 dolarów za baryłkę, ale w drugiej połowie marca potaniała o 10 proc., a przez osłabienie amerykańskiej waluty i wzmocnienie polskiej, spadek cen wyrażony w złotym dochodził nawet do 15 proc.

Ceny gotowych paliw podążały w podobnym kierunku. Litr benzyny bezołowiowej 95 na rynku ARA (Amsterdam – Rotterdam – Antwerpia) spadł z ok. 1,8 do 1,5 zł. Podobnie wyglądała sytuacja diesla w holenderskich portach, których notowania wyznaczają koszt paliw w Europie. Wartość paliwa do silników wysokoprężnych obniżyła się w miesiąc z 1,75 do 1,52 zł za litr.

Nieudana gra na wzrosty
Rynek ropy, podobnie jak innych surowców, w krótkim terminie ulega wpływom kapitału spekulacyjnego. Jednak już w perspektywie kilku kwartałów notowania Brent najczęściej odzwierciedlają fundamentalne zmiany, czyli trendy popytu i podaży.

Pod koniec listopada, gdy kraje z OPEC zawarły porozumienie o ograniczeniu wydobycia ropy naftowej, znaczna część inwestorów oceniła, że gasną szanse na obniżki cen ropy, natomiast podwyżki stają się bardzo prawdopodobne. To spowodowało, że liczba kontraktów terminowych, nastawiona na dalszą aprecjację tego surowca (potocznie nazywanych pozycją długą), zwiększyła się według danych CFTC z 276 tys. do ponad 550 tys. To było jednocześnie największe zaangażowanie kapitału spekulacyjnego na rynku ropy w historii.

Jednak pod koniec lutego, mimo wypełnienia porozumienia o ograniczeniu wydobycia przez kraje OPEC i państwa spoza kartelu, ropa zamiast zyskiwać na wartości zaczęła lekko tracić. To prawdopodobnie wywołało małą panikę wśród inwestorów spekulacyjnych, którzy zaczęli po coraz niższych cenach zamykać długie pozycje, zwiększając przy tym skalę spadku. Między 10 a 17 marca o 100 tys. spadła liczba otwartych kontraktów nastawionych na wzrosty.

Tym sposobem odmiana Brent kosztowała w marcu najmniej od listopada ub.r. Wydarzenia na rynkach finansowych pomogły więc również sprowadzić ceny na polskich stacjach niżej. Trudno jednak liczyć na równie tanie tankowanie w niedalekiej przyszłości.

Fundamenty przemawiają za wyższymi cenami
Według danych Międzynarodowej Agencji Energetycznej (IEA) od sierpnia do grudnia ub.r. zapasy ropy naftowej i jej produktów spadły o 120 mln baryłek – do poziomu 2,98 mld. Wiązało się to głównie ze znacznym wzrostem popytu w czwartym kwartale 2016 r. Ten trend, według marcowego raportu IEA, został zatrzymany, ale perspektywy dla surowca pozostają względnie dobre.

Agencja szacuje, że w pierwszej połowie roku, o ile porozumienie o ograniczeniu produkcji utrzyma się do czerwca, zapasy ropy naftowej w krajach OECD (organizacja zrzeszająca najbardziej uprzemysłowione i rozwinięte ekonomicznie państwa demokratyczne) będą się obniżać średnio o 500 tys. baryłek dziennie. To oznacza, że do lipca rezerwa zmagazynowanego surowca zmniejszy się o kolejne 100 mln baryłek.

Teoretycznie można mieć nadzieję, że producenci ropy łupkowej w drugiej połowie 2017 r. mogliby wywołać presję spadkową na ceny. Jednak, nawet biorąc pod uwagę wyjątkowo szybki wzrost wydobycia tego surowca w USA (z 8,5 mln baryłek w październiku do 9,1 mln baryłek dziennie obecnie), trudno będzie spełnić te oczekiwania.

IEA ocenia, że globalny popyt na ropę wzrośnie w tym roku o 1,4 mln baryłek w ujęciu dziennym. Dodatkowo istnieje duże ryzyko, że OPEC i inni producenci przedłużą ograniczenie wydobycia również na drugą połowę roku, co przełoży się na skuteczną przeciwwagę dla rosnącej produkcji w USA.

W rezultacie kolejne miesiące na rynku ropy naftowej upłyną pod dyktando spadających globalnych zapasów. To z kolei zwiększy prawdopodobieństwo, że ceny surowca przesuną się ponownie z ok. 50 USD za baryłkę w rejon 55-60 USD za baryłkę. Skutki tego dość szybko odczujemy przy dystrybutorach. W porównaniu z cenami obowiązującymi obecnie benzyna bezołowiowa i diesel podrożeją o ok. 20 groszy.

Najnowsze

Poznań Motor Show 2017 – ceny biletów i atrakcje

Już w najbliższy czwartek startuje największe motoryzacyjne wydarzenie roku: Poznań Motor Show. Dla wszystkich tych, którzy uwielbiają delektować się pięknem samochodów, słuchać ryczących dźwięków, spotykać ciekawych ludzi i brać udział w ekscytujących pokazach, przygotowano wiele atrakcji.

Ponad 133 000 zwiedzających, 50 000 m² ekspozycji, 150 wystawców, 14 pawilonów, 4 salony tematyczne: samochodowy, motocyklowy, kampery, truck, 4 targowe dni.

Gdzie?
Międzynarodowe Targi Poznańskie, ul. Głogowska 14, 60-734 Poznań

Kiedy?
07 – 09 kwietnia 2017 r.

Godziny otwarcia:
10.00 – 18.00

Ceny biletów:
piątek, 7 kwietnia 2017
20 złotych – cena w kasach podczas wydarzenia.
15 złotych – cena biletów w przedsprzedaży za pośrednictwem: Ticketpro, Tixer, salonach Empik, Media Markt i Saturn.

sobota, 8 kwietnia 2017
30 złotych – cena w kasach podczas wydarzenia.
23 złotych – cena biletów w przedsprzedaży za pośrednictwem: Ticketpro, Tixer, salonach Empik, Media Markt i Saturn.

niedziela, 9 kwietnia 2017
25 złotych – cena w kasach podczas wydarzenia.
18 złotych – cena biletów w przedsprzedaży za pośrednictwem: Ticketpro, Tixer, salonach Empik, Media Markt i Saturn.

Bilety rodzinne – dostępne tylko w kasach, w cenach biletów z przedsprzedaży danego dnia – min. 3 osoby spokrewnione, w tym 1 dziecko do 13 roku życia.
Cena biletu dla 1 osoby:
piątek – 15 zł / os.
sobota –  23 zł / os.
niedziela – 18 zł / os.

Motor Show Truck
Część poświęcona pojazdom ciężarowym na pewno przyciągnie pod targową iglicę właścicieli firm transportowych, przedstawicieli stowarzyszeń branżowych, dealerów pojazdów ciężarowych
i dostawczych, kierowców zawodowych oraz wszystkich kochających klimaty trakerskie.
W Pawilonie czwartym oraz na przyległym parkingu zobaczymy wyjątkowo ciekawe trucki, między innymi amerykańską ciężarówkę Kenworth W 900. Dużym zainteresowaniem zwiedzających powinna cieszyć się także największa w Europie naczepa hotelowa, zbudowana przez firmę Łączyńscy z Gniezna.

Pasjonatom ciężarówek w pawilonie 4 będą towarzyszyć VI Ogólnopolskie Mistrzostwa Mechaników 2017 w kategorii Młody Mechanik oraz w kategorii Mechanik Zawodowy.
Poprzednie edycje konkursu cieszyły się ogromną popularnością i rozbudzały pozytywną atmosferę rywalizacji wśród fachowców – do eliminacji zeszłorocznej edycji zgłosiło się 460 zespołów.
Te zawody to ogromna szansa, nie tylko dla młodych adeptów mechaniki samochodowej, ale także dla zawodowców. To także znakomita okazja aby sprawdzić swoje umiejętności i wiedzę.

Organizator:
V8 Team, Biznes Motoryzacyjny Polska oraz Międzynarodowe Targi Poznańskie.
Kiedy: 6.04-09.04.2017 r., pawilon nr 4

Wystawa Aut Modyfikowanych
W/A/M
to wystawa aut po tuningu wizualnym oraz mechanicznym organizowana przez ekipę Black Zone. To wyjątkowe miejsce na terenie targów, gdzie będzie można zobaczyć przerobione w efektowny sposób auta. Oprócz licznej grupy zmodyfikowanych aut, odbędzie się 2 runda międzynarodowych zawodów DB Drag Racing Association Poland, czyli pomiary decybeli w najgłośniejszych autach w Polsce i nie tylko organizowana przez democar.pl. Pokażemy Wam
to czego nie doświadczycie w innym miejscu na terenie targów.

Organizator:
Stowarzyszenie Motoryzacyjne Black Zone, democar.pl
Kiedy:08.04-09.04.2017 r., teren otwarty k. Pawilonu 5A

Best Cars 2017
Best Cars 2017 to już 23. edycja motoryzacyjnego plebiscytu. Głosowanie odbywa się w 12 krajach Europy oraz w Chinach, Brazylii i Meksyku. Jury plebiscytu, którego członkiem może być każdy, wybiera najlepsze auta z 378 modeli podzielonych na 11 klas. Ogłoszenie polskich wyników odbędzie się podczas uroczystej gali zorganizowanej w ramach Poznań Motor Show 2017.

Organizator:
Auto Motor i Sport
Kiedy: 6.04.2017 r.

Motor Show Awards
Czwarta edycja plebiscytu dziennikarzy, w którym wezmą udział: Adam Kornacki, Włodzimierz Zientarski, Szymon Sołtysik, Wojciech Kukuła, Stanisław Sewastianowicz, Lech Potyński, Jacek Ociepko, Martin Śliwa, Kuba Bielak, Szymon Dziawer, Adam Majcherek i Piotr Kozłowski.

Ponieważ każdy z nas jest inny i kieruje się czym innym w swoich motoryzacyjnych wyborach, chcemy podkreślić ten indywidualizm, dając dziennikarzom pełną swobodę w dokonaniu wyboru firm, które zasłużyły sobie na uznanie.

Dlatego w ramach Motor Show Awards 2017 przyznane zostaną nagrody osobiste jurorów oraz jedna wspólna nagroda główna Grand Prix. Laureatami mogą zostać tylko firmy, które są wystawcami na Poznań Motor Show 2017. Każdy z członków jury sam określa za co chce przyznać swoją nagrodę. Może to być wyróżnienie produktu, usługi, kampanii promocyjnej czy jakiegokolwiek innego działania firmy, która jego zdaniem zasługuje na uznanie. Ogłoszenie zwycięzców odbędzie się 6.04.2017 r. Każdy z członków kapituły opowie w kilku zdaniach o swoim wyborze.

Custom Festival
Po raz ósmy w swojej historii i po raz szósty w ramach Poznań Motor Show redakcja magazynu motocyklowego „Custom” organizuje Mistrzostwa Polski Motocykli Customowych. W pawilonie 7 będzie można zobaczyć najlepsze customowe maszyny jakie wyjechały z polskich warsztatów w ostatnim czasie. Strefę Custom wypełniają: długie i smukłe choppery, potężne cruisery, komfortowe baggery, zgrabne cafe racery, agresywne street fightery, klimatyczne motocykle w oldschoolowym stylu, imponujące trójkołowce oraz customy na bazie motocykli pochodzących z krajów byłego bloku wschodniego. Wszystkie te dwu i trójkołowe cudeńka zbudowane są przez ludzi obdarzonych niewyczerpaną wyobraźnią i zmysłem estetycznym, które łączą z wysokimi umiejętnościami warsztatowymi. Tylu niepowtarzalnych motocykli napędzanych benzyną i marzeniami nie zobaczycie w naszym kraju w jednym miejscu nigdzie indziej!

Organizator:
Magazyn motocyklowy „Custom”
Kiedy: 6.04-09.04.2017 r. pawilon nr 7

Pokazy Stuntu
To ekstremalne emocje, zagwarantowane przez kaskaderskie pokazy motocykli i quadów. Jedno koło w górze to za mało, a trzy to jeszcze wyzwanie. Leszek „Leo” Gołaszewski to pełen pasji zawodnik stunt ridingowy, który dzięki swojej niekonwencjonalnej jeździe z wykorzystaniem ATV jest jednym z nielicznych tego typu akrobatów w Europie. Początkowo jego motoryzacyjna przygoda związana była z motocrossem, jednak z biegiem lat to właśnie stunt stał się nieodłącznym elementem jego życia. Leo Stunt  to setki godzin spędzonych na treningach, , tysiące przejechanych kilometrów i góry zdartych opon- wszystko po to by każdego roku móc udzielać kilkunastu pełni profesjonalnych pokazów na terenie całej Polski.

Kiedy: 6.04-09.04.2017 r., sektor 10, przy pawilonie 6A

 

Zlot Caravaningu
Jest nieodzownym elementem salonu caravaningowego. Już po raz piąty targowe tereny zostaną zdominowane przez miłośników spędzania wolnego czasu w „domu na czterech kółkach”. Każdy taki zlot, to okazja do spotkań, rozmów, wymiany cennych doświadczeń i co ważniejsze, planowania wspólnych wyjazdów na rozpoczynający się nowy sezon. To również wędrówki między pojazdami, zwiedzanie wnętrz i porównywanie akcesoriów.

Organizator:
Polskie Towarzystwo Turystyki Camperowej i Caravaningowej, Camper Team i magazyn „Polski Caravaning
Kiedy: 6.04-09.04.2017 r.

Aukcja pojazdów używanych na żywo i Golf Papieża Franciszka
Pierwszy raz w Polsce i to na Poznań Motor Show! Międzynarodowa aukcja z jednoczesną opcją składania ofert z całego świata przez Internet. Po internetowych aukcjach samochodowych, jakie Carport z ogromnym sukcesem organizuje na swoim portalu aukcyjnym, przyszedł czas na aukcje pojazdów używanych na żywo, z jednoczesnym wsparciem internetowym. Blisko 40 używanych pojazdów, w tym GOLF VW, którym podróżował po Polsce Papież Franciszek!

Narysuj samochód przyszłości
Już 7 kwietnia podczas Poznań Motor Show spółka ElectroMobility Poland przedstawi szczegóły konkursu na polski samochód elektryczny. Stawką jest produkcja seryjna warta miliony. Spotkanie odbędzie się w pawilonie nr 10, o godzinie 14:00 i jest skierowane do projektantów i potencjalnych uczestników konkursu. Osoby zainteresowane uczestnictwem w spotkaniu zobowiązane są do dokonania wcześniejszej rejestracji poprzez poprawne wypełnienie formularza zgłoszeniowego dostępnego na stronie: www.motorshow.pl. Projekt zakłada stworzenie pojazdu przeznaczonego dla nowoczesnego, świadomego ekologicznie konsumenta. Będzie to auto miejskie, wpisujące się w trendy motoryzacyjnego rozwoju.

Polski super samochód
Polska spółka Arrinera S.A. na swoim stoisku na targach Moto Show 2017 w Poznaniu z dumą zaprezentuje dwa samochody własnej konstrukcji. Pierwszy z nich to drogowa wersja supersamochodu Arrinera Hussarya. Pojazd ten wkrótce rozpocznie badania drogowe, zmierzające do przygotowania europejskiej homologacji. Drugi to profesjonalny samochód wyścigowy Arrinera Hussarya GT3.

Najnowsze

Alpina oficjalnie w Polsce – premiera w Poznaniu

Firma Alpina jest znana od wielu lat z bezkompromisowych przeróbek samochodów marki BMW. W końcu legendarna firma będzie miała oficjalne przedstawicielstwo w Polsce.

Na początku firma Alpina specjalizowała się w ulepszaniu bawarskich samochodów, ale od kilku lat jest niezależnym producentem samochodów. Auta wyjeżdżające z fabryki mają swój unikatowy numer VIN, ale produkcja tych egzemplarzy nie jest masowa. Rocznie powstaje zaledwie 1700 samochodów.

Charakterystyczną cechą wszystkich samochodów ze znaczkiem Alpine są szprychowe felgi oraz paski ciągnące się przez całą długość nadwozia. Do tego trzeba jeszcze dołożyć charakterystyczny, zielony lakier, ale egzemplarze produkowane przez tą firmę będą dostępne również w innych, specjalnie wyselekcjonowanych kolorach.

Dystrybucją samochodów Alpine w Polsce zajmie się spółka Auto Fus, czyli znany dealer samochodów BMW i Rolls-Royce. Oficjalna inauguracja odbędzie się na targach motoryzacyjnych w Poznaniu 6-9 kwietnia, ale już teraz można składać zamówienia na pierwsze egzemplarze. 

Najnowszym modelem produkowanym przez tą firmę jest Alpina B5 Bi-Turbo. Jest to model oparty na BMW Serii 5, ale pod maską pracuje silnik V8 4.4 o mocy 608 KM. Auto przyspiesza od 0 do 100 km/h w 3,5 sekundy, a cena wynosi 95 tys. euro. W ofercie pojawi się również flagowa limuzyna B7 oparta na BMW Serii 7.

Najnowsze

Wjechał w dziurę Ferrari – pozwał miasto

Właściciel Ferrari 458 Italia wjechał w dziurę podczas przejażdżki po mieście, uszkadzając mocno samochód. Postanowił pozwać radę miasta i wygrał.

Na decyzję sądu przyszło poczekać kilka miesięcy, ale finalny werdykt był korzystny dla poszkodowanego właściciela Ferrari. W maju zeszłego roku wybrał się na przejażdżkę Ferrari 458 Italia, które służyło do okazjonalnych przejażdżek.

W pewnym momencie poczuł uderzenie, a w samochodzie wybuchły poduszki powietrzne po stronie pasażera. Po wyjściu okazało się, że wjechał tylko w sporą dziurę w jezdni. Na szczęście nikt nie siedział na miejscu pasażera, a z naprzeciwka nie nadjeżdżał inny pojazd. 

Straty były spore. Sam wybuch poduszki powietrznej i jego konsekwencje wyrządziły straty na ok. 6 tys. funtów, a uszkodzona felga i elementy zawieszenia kosztowały kolejne 3 tys. funtów. Razem z dodatkowymi kosztami miasto będzie musiało wypłacić właścicielowi odszkodowanie w wysokości 10 tys. funtów. Chyba taniej byłoby załatać dziurę w jezdni. 

Scott Nicholas, właściciel włoskiego supersamochodu, powiedział że przekaże środki na konto fundacji działającej charytatywnie. Rzecznik rady miasta Peterborough City potwierdził, że jest to najwyższa rekompensata w historii powiązana z uszkodzeniem samochodu.

 

Najnowsze