Romana Młynarska – zawodniczka motocyklowego offroadu z lat 50.
Cudze chwalicie, swego nie znacie? Znamy, i to bardzo dobrze. Kolejną prekursorką motocyklizmu, którą chcemy przedstawić, jest Romana Młynarska – 80-letnia już dziś mieszkanka Kwidzyna, królowa rajdów terenowych ubiegłego wieku.
Urodzona w okresie międzywojennym Romana już jako 23-latka została pierwszą mistrzynią Polski w kategorii, którą dziś nazywamy off-roadem. Swoje sukcesy pani Romana osiągała na – wydawałoby się – czymś nietypowym jak na rajdy w terenie, a w dzisiejszej dobie nawet zabytkowym – motocyklu kieleckiej marki SHL.
W wywiadzie dla portalu Interia.pl Romana podkreśla szczególne walory polskich modeli, które użytkowała, w porównaniu do niemieckich motocykli marki DKW. „To nie było to” – mówi.
Co więcej, zaznacza również szeroką rozbieżność między obecną definicją off-roadu a tą, jaką dane jej było praktykować. Wspomina przede wszystkim o braku jakichkolwiek serwisów w trakcie rajdów i konieczności radzenia sobie samej na każdym etapie trasy. Przytacza też sytuację, kiedy podczas awarii motocykla udało jej się zmienić dętkę w rekordowym czasie dwóch minut.
Romana Młynarska brała udział również w jeszcze bardziej wymagających zawodach – Rajdzie Tatrzańskim: 450 km w maksymalnie trudnym, górskim i kamienistym terenie. To jeden z najtrudniejszych w Europie rajdów, a jednak ukończyła go jako jedna z niewielu startujących.
Jak widać, okres funkcjonowania płci (w teorii) „słabszej” w środowisku motocyklowym rozpoczął się na długo przed tym, niż moglibyśmy przypuszczać.
Z pełną odpowiedzialnością: „swoje” znamy i „swoje” chwalimy.
By dokładniej zrozumieć, jak trudny jest Rajd Tatrzański:
Zostaw komentarz:
Najnowsze
-
Test Skoda Enyaq Coupe RS Maxx. Ile warta jest najdroższa Skoda w historii?
Kiedy debiutowała na rynku, wielu przecierało oczy w niedowierzaniu. Elektryczna Skoda wyceniona na ponad 300 tys. złotych zwiastowała poważną zmianę wiatru w ofercie czeskiego producenta. Co otrzymamy, kupując najdroższy model w historii marki? Sprawdziłyśmy to, testując model Enyaq Coupe w topowej wersji wyposażenia RS Maxx. -
Finał trzeciego sezonu TOYOTA GR CUP
-
Dynamiczne i wszechstronne: Audi Q5 Sportback drugiej generacji
-
Gosia Rdest z kolejnym podium w tym roku!
-
Brak miejsca na pieczątki w dowodzie rejestracyjnym. Czy trzeba wymieniać go na nowy?
Komentarze:
Anonymous - 5 marca 2021
Dzień dobry Panie Adamie,
wspaniale, że interesuje Pana taka tematyka. Nas również! Same szukałyśmy informacji o Pani Romanie, ale niestety nie jest takie proste. To wszystko, co udało nam się zdobyć / dowiedzieć. Jeśli cokolwiek Panu wpadnie w ręce proszę też nam dać znać, chętnie to opublikujemy (nasz adres to redakcja@motocaina.pl). Jeśli chodzi o inne kobiety w sporcie motorowym, to na naszej stronie znajdzie Pan opisy bardzo wielu takich kobiet, zarówno w dyscyplinach samochodowych, jak i motocyklowych, także w ujęciu historycznym. Ale trzeba tego samemu poszukać, przebić się przez gąszącz naszego menu. Oto sekcje, w których powinien Pan szukać:
https://www.motocaina.pl/artykuly/wywiady-i-reportaze-14
https://www.motocaina.pl/artykuly/wywiady-i-reportaze-motocyklowe-75
https://www.motocaina.pl/artykuly/motorsport-4
W kategorii motorsport proszę poszukać po poszczególnych dyscyplinach – górne menu jest rozwijalne.
Polecam Panu także takie artykuły jak:
https://www.motocaina.pl/artykul/motocyklowa-kobieta-renesansu-janina-loteczkowa-6463.html
https://www.motocaina.pl/artykul/nasze-babcie-automobilistki-motocyklistki-lotniczki-31437.html
https://www.motocaina.pl/artykul/goralka-na-motocyklu-106.html
Pozdrawiam serdecznie!
Anonymous - 5 marca 2021
Czy jest szansa na uzyskanie większej ilości informacji i zdjęć dotyczących Pani Romany Młynarskiej i jej kariery w motosporcie? Poszukuję informacji o kobietach w pilskim sporcie motorowym.
ADAHO.