Romana Młynarska – zawodniczka motocyklowego offroadu z lat 50.
Cudze chwalicie, swego nie znacie? Znamy, i to bardzo dobrze. Kolejną prekursorką motocyklizmu, którą chcemy przedstawić, jest Romana Młynarska – 80-letnia już dziś mieszkanka Kwidzyna, królowa rajdów terenowych ubiegłego wieku.
Urodzona w okresie międzywojennym Romana już jako 23-latka została pierwszą mistrzynią Polski w kategorii, którą dziś nazywamy off-roadem. Swoje sukcesy pani Romana osiągała na – wydawałoby się – czymś nietypowym jak na rajdy w terenie, a w dzisiejszej dobie nawet zabytkowym – motocyklu kieleckiej marki SHL.
W wywiadzie dla portalu Interia.pl Romana podkreśla szczególne walory polskich modeli, które użytkowała, w porównaniu do niemieckich motocykli marki DKW. „To nie było to” – mówi.
Co więcej, zaznacza również szeroką rozbieżność między obecną definicją off-roadu a tą, jaką dane jej było praktykować. Wspomina przede wszystkim o braku jakichkolwiek serwisów w trakcie rajdów i konieczności radzenia sobie samej na każdym etapie trasy. Przytacza też sytuację, kiedy podczas awarii motocykla udało jej się zmienić dętkę w rekordowym czasie dwóch minut.
Romana Młynarska brała udział również w jeszcze bardziej wymagających zawodach – Rajdzie Tatrzańskim: 450 km w maksymalnie trudnym, górskim i kamienistym terenie. To jeden z najtrudniejszych w Europie rajdów, a jednak ukończyła go jako jedna z niewielu startujących.
Jak widać, okres funkcjonowania płci (w teorii) „słabszej” w środowisku motocyklowym rozpoczął się na długo przed tym, niż moglibyśmy przypuszczać.
Z pełną odpowiedzialnością: „swoje” znamy i „swoje” chwalimy.
By dokładniej zrozumieć, jak trudny jest Rajd Tatrzański:
Zostaw komentarz:
Najnowsze
-
Minister Gawkowski stracił samochód za 100 tys. zł. Oszukali go metodą „na bliźniaka”
Funkcjonariusze CBŚP zatrzymali osoby należące do międzynarodowej grupy przestępczej, zajmującej się kradzieżą samochodów. Podczas działań służb udało się odzyskać kilka skradzionych pojazdów w tym Peugeota 5008, który, jak się okazało, należy do ministra cyfryzacji Krzysztofa Gawkowskiego. Ten podzielił się swoją historią w mediach społecznościowych. -
Ile samochód przejedzie na rezerwie? Ile pojadę z zasięgiem 0 km?
-
Znaki C-5 oraz D-3 wyglądają prawie identycznie, ale kierowca nie może ich pomylić
-
Będzie nowy odcinek drogi ekspresowej S10. Znamy datę otwarcia
-
Wyrzuciła papierosa z auta, napluła na zwracających jej uwagę, a potem nasłała agresora
Komentarze:
Anonymous - 5 marca 2021
Dzień dobry Panie Adamie,
wspaniale, że interesuje Pana taka tematyka. Nas również! Same szukałyśmy informacji o Pani Romanie, ale niestety nie jest takie proste. To wszystko, co udało nam się zdobyć / dowiedzieć. Jeśli cokolwiek Panu wpadnie w ręce proszę też nam dać znać, chętnie to opublikujemy (nasz adres to redakcja@motocaina.pl). Jeśli chodzi o inne kobiety w sporcie motorowym, to na naszej stronie znajdzie Pan opisy bardzo wielu takich kobiet, zarówno w dyscyplinach samochodowych, jak i motocyklowych, także w ujęciu historycznym. Ale trzeba tego samemu poszukać, przebić się przez gąszącz naszego menu. Oto sekcje, w których powinien Pan szukać:
https://www.motocaina.pl/artykuly/wywiady-i-reportaze-14
https://www.motocaina.pl/artykuly/wywiady-i-reportaze-motocyklowe-75
https://www.motocaina.pl/artykuly/motorsport-4
W kategorii motorsport proszę poszukać po poszczególnych dyscyplinach – górne menu jest rozwijalne.
Polecam Panu także takie artykuły jak:
https://www.motocaina.pl/artykul/motocyklowa-kobieta-renesansu-janina-loteczkowa-6463.html
https://www.motocaina.pl/artykul/nasze-babcie-automobilistki-motocyklistki-lotniczki-31437.html
https://www.motocaina.pl/artykul/goralka-na-motocyklu-106.html
Pozdrawiam serdecznie!
Anonymous - 5 marca 2021
Czy jest szansa na uzyskanie większej ilości informacji i zdjęć dotyczących Pani Romany Młynarskiej i jej kariery w motosporcie? Poszukuję informacji o kobietach w pilskim sporcie motorowym.
ADAHO.