Rodzice, czytajcie instrukcje montażu fotelika!
Zakup nawet najlepszego fotelika nie gwarantuje bezpieczeństwa, jeżeli jest on nieprawidłowo zamontowany. Aż 70% fotelików samochodowych dla dzieci jest źle montowanych. Dlatego w ramach kampanii społecznej „Zapnij pasy. Włącz myślenie" KRBRD apeluje do rodziców i opiekunów o uważne montowanie fotelików.
|
Art. 39. 3. W pojeździe samochodowym wyposażonym w pasy bezpieczeństwa dziecko w wieku do 12, nieprzekraczające 150 cm wzrostu, przewozi się w foteliku ochronnym lub innym urządzeniu do przewożenia dzieci, odpowiadającym wadze i wzrostowi dziecka oraz właściwym warunkom technicznym. 4. Przepis ust. 3 nie dotyczy przewozu dziecka taksówką osobową, pojazdem pogotowia ratunkowego lub Policji. Art. 45. 2. Kierującemu pojazdem zabrania się: (…) 3) przewożenia pasażera w sposób niezgodny z art. 39, 40 lub 63 ust. 1; 4) przewożenia w foteliku ochronnym dziecka siedzącego tyłem do kierunku jazdy na przednim siedzeniu pojazdu samochodowego wyposażonego w poduszkę powietrzną dla pasażera; 5) przewożenia, poza specjalnym fotelikiem ochronnym dziecka w wieku do 12 lat na przednim siedzeniu pojazdu samochodowego. |
![]() |
| fot. KRBRD |
Wielu dorosłych traktuje fotelik samochodowy jak miękki i wygodny fotel do komfortowego podróżowania lub ciekawy gadżet, a nie jako produkt z branży samochodowej, podlegający profesjonalnym testom.
Z deklaracji rodziców wynika, że większość dzieci (62%) jest przewożona w dostosowanych do wagi i wieku dziecka urządzeniach ochronnych. Natomiast z badań naukowych opartych na kontroli, a nie na deklaracjach, pokazują, że zdecydowanie większa część rodziców nadal nie wie, jak właściwie zamontować fotelik w pojeździe, by spełniał on swoje zadanie. Częściej zwracamy uwagę na dostosowanie fotelika do wagi i wzrostu dziecka, znacznie rzadziej – na jakość fotelika, czy sposób jego zamontowania. W efekcie najwięcej błędów popełnia się przy przewożeniu dzieci powyżej 4. roku życia – ich foteliki są często po prostu już za małe.
Metoda „prób i błędów” może kosztować zdrowie, a nawet życie dziecka. Źle zamontowany fotelik nie utrzyma się na miejscu podczas wypadku, wykonując ewolucje w nieznanym kierunku razem z małym pasażerem. Dziecko niewłaściwie przypięte wysunie się z pasów lub uprzęży i bez jakiejkolwiek kontroli uderzy w kabinę samochodu. Nie wolno zgadywać, jak powinien być przymocowany fotelik. Dlatego trzeba postępować zgodnie z dołączoną do niego instrukcją obsługi, a ponieważ każdy fotelik ma swoją specyfikę przy jego montowaniu należy zwrócić uwagę na szereg elementów:
– Sposób przypięcia fotelika do siedzenia w samochodzie: baza, ISOFIX, przypięcie pasami samochodowymi, w taki sposób, by fotelik był stabilny, czyli wręcz niemożliwy do przesunięcia przy szarpnięciu przez osobę dorosłą,
– Prawidłowe zapięcie dziecka w foteliku za pomocą pasów bezpieczeństwa lub pasów uprzęży fotelika, oznaczające odpowiednie ułożenie pasów na ciele, sprawdzenie czy nie są poskręcane, oraz czy są odpowiednio mocno napięte, by dziecko się nie wyślizgnęło,
– Kierunek ustawienia fotelika: czy powinien być przypięty tyłem, czy przodem do kierunku jazdy,
– Fotelik powinien być odpowiednio dopasowany do samochodu, by trzymał się fotela pojazdu.
Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego zaprasza na stronę www.bezpieczniwpasach.pl, gdzie można znaleźć informacje na temat tego, jak prawidłowo dziecko powinno mieć zapięte pasy bezpieczeństwa lub uprząż fotelika. Zamieszczona jest tam także lista miejsc, w których do dnia 3 września br. można bezpłatnie skorzystać z porad psychologa dziecięcego oraz skonsultować z ekspertem od fotelików dziecięcych, czy jest on prawidłowo zainstalowany i odpowiednio dopasowany do wagi i wzrostu dziecka.
Najnowsze
-
Chińskie samochody dominują w Car of the Year Polska 2026. Niemcy daleko w tyle
Oto zapowiedź kolejnej edycji najważniejszego konkursu motoryzacyjnego w kraju - Car of the Year Polska 2026. Organizatorzy opublikowali oficjalną listę pretendentów do tytułu, która bije wszelkie rekordy pod względem skali. W tegorocznej rywalizacji wezmą udział 52 modele. Skąd pochodzą te auta? -
Lexus LBX – test: elegancja kontra kompromis. Czy to najlepszy crossover w swojej klasie, czy tylko najładniejszy?
-
Chiński szturm na polski rynek. Te marki zyskują na popularności najszybciej
-
Dlaczego regularny serwis auta to podstawa bezpiecznej jazdy?
-
Test Jeep Avenger BEV – najmniejszy z gamy, ale z dużym charakterem

Zostaw komentarz: