Rampy do odśnieżania ciężarówek powstają przy polskich drogach ekspresowych

Za właściwe przygotowanie pojazdu do drogi, w tym jego dokładne odśnieżenie, odpowiedzialny jest kierowca, ale wielu tego niestety nie robi, narażając innych użytkowników dróg na niebezpieczeństwo. Ciężkie tafle lodu, spadające z dachów ciężarówek, mogą powodować uszkodzenia innych pojazdów, a nawet doprowadzić do wypadku. Aby je usunąć, potrzebne są jednak specjalne rampy. Dlatego od 2021 r., w każdym postępowaniu przetargowym na dzierżawę Miejsca Obsługi Podróżnych GDDKiA uwzględniała zapisy dotyczące obligatoryjnego lub fakultatywnego stworzenia infrastruktury do odśnieżania pojazdów ciężarowych.

Choć aktualnie temperatury w większości kraju są powyżej zera, to już niebawem zima powróci, a wraz z nią mróz, opady śniegu i wszystkie związane z tym zagrożenia na drogach. Dlatego GDDKiA od kilku lat prowadzi rozmowy z branżą logistyczną i zarządcami MOP-ów na temat konieczności zapewnienia kierowcom ciężarówek infrastruktury do odśnieżania pojazdów. Obecnie ramp do odśnieżania nie posiadają bowiem nawet bazy przeładunkowe i centra logistyczne wyspecjalizowane w obsłudze pojazdów ciężarowych.

Lód z naczepy spadł na jadący samochód!

Od 2021 r., w wyniku wprowadzonych przez zapisów do postępowań przetargowych, infrastruktura do odśnieżania ciężarówek będzie musiała obligatoryjnie lub fakultatywnie (czyli w zależności od zgłoszonych przez GDDKiA potrzeb) powstać na MOP kat. II i III.

Obowiązek budowy platform do odśnieżania

W trwających obecnie postępowaniach przetargowych, obowiązek wybudowania infrastruktury do odśnieżania pojazdów ciężarowych dotyczy:

  • S3 MOP Racula Zachód,
  • S5 MOP Gruczno Wschód,
  • S5 MOP Gruczno Zachód,
  • S7 MOP Widoma Wschód,
  • S7 MOP Widoma Zachód,
  • S7 MOP Lubień,
  • S7 MOP Krzeczów,
  • A1 MOP Kargał Las,
  • A1 MOP Wola Krzysztoporska,
  • A1 MOP Siomki,
  • A1 MOP Danielów.

Infrastruktura ma być gotowa w ciągu 12 miesięcy od dnia przekazania terenu dzierżawcy.

Spadający lód z ciężarówki ranił jadącą autem kobietę

Po zakończeniu trwającej obecnie rozbudowy węzła sanitarnego na A1 MOP Mszana Południe, obligatoryjna budowa ramp do odśnieżania zostanie również uwzględniona w postępowaniu przetargowym na dzierżawę tego obiektu. Najpóźniej w październiku br., platformy powstaną też na A1 MOP Woźniki Wschód i Woźniki Zachód, na które zakończono już postępowania przetargowe.

Dodatkowo, do końca października 2023 r. rampy do odśnieżania powstaną na autostradzie A4 na MOP kat. I Prószków i Przysiecz.

Tafle lodu z dowstawczaka omal nie rozbiły szyby osobówki!

Kolejne platformy powstaną, gdy będzie taka potrzeba

Oprócz MOP, na których budowa ramp do odśnieżania jest obligatoryjna, w przetargach na dzierżawę pozostałych MOP kat. II i III uwzględniono zapisy dotyczące ich fakultatywnego stworzenia. Oznacza to, że infrastruktura zostanie zbudowana, po zgłoszeniu takiej potrzeby ze strony GDDKiA. Dotyczy to trwających przetargów na dzierżawę:

  • S8 MOP Biernatki Wschód,
  • S8 MOP Biernatki Zachód,
  • S8 MOP Kołaki,
  • S8 MOP Kossaki,
  • S8 MOP Cibory,
  • S6 MOP Kamień Północ,
  • S6 MOP Kamień Południe,
  • S61 MOP Chomentowo Wschód,
  • S61 MOP Chomentowo Zachód,
  • S61 MOP Górki Zachód,
  • S61 MOP Górki Wschód,
  • S61 MOP Zabiele Wschód,
  • S61 MOP Zabiele Zachód,
  • S7 MOP Smyków,
  • S7 MOP Dłużniewo,
  • S7 MOP Ćwiklinek,
  • S7 MOP Pepłowo Wschód,
  • S7 MOP Pepłowo Zachód,
  • S19 MOP Janów Lubelski Wschód,
  • S19 MOP Janów Lubelski Zachód,
  • S19 MOP Jeżowe,
  • S19 MOP Podgórze,
  • S17 MOP Niwa Babicka,
  • A2 MOP Ostrów Kania Północ,
  • A2 MOP Ostrów Kania Południe.

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze