Przymrozki – jak jeździć po śliskiej nawierzchni?

Przymrozki mogą stanowić dla kierowców większe zagrożenie na drogach niż zimowa pogoda z temperaturami znacznie poniżej zera i śniegiem na ulicach. Na cienkim lodzie zalega bardzo śliska warstwa wody, która pozostaje w stanie ciekłym nawet poniżej temperatury zamarzania!

 

rys. Motocaina

 

Niebezpieczeństwo związane z przymrozkami wynika z tego, że przy temperaturze w granicach od 0OC do nawet -3OC lód nie jest jeszcze całkowicie zamarznięty. Jego powierzchnię wciąż pokrywa cienka, niewidoczna i bardzo śliska powłoka wody w stanie ciekłym.* Im niżej spada temperatura, tym cieńsza staje się warstwa zalegającej na nim wody, przez co lód jest „mniej śliski”.
W okresie przejściowym niebezpieczny jest również tzw. czarny lód, czyli niewidzialna warstwa zamarzającej wody przylegająca bezpośrednio do nawierzchni jezdni. Do występowania tego zjawiska dochodzi najczęściej po opadach deszczu i zamgleniach.

fot. Motocaina

 

 

Ślisko na mostach
Najbardziej śliskie podczas przymrozków, szczególnie tych występujących nocą, są odcinki dróg znajdujące się na mostach. Wynika to przede wszystkim z faktu, że nie dociera do nich ciepło od stabilnego i wciąż relatywnie nagrzanego podłoża, na którym zbudowane są zwykłe drogi.

fot. Motocaina

Kierowcy, wjeżdżając na most, powinni być przygotowani na nagłą zmianę warunków jazdy i znacznie gorszą przyczepność. Najlepszym sposobem na uniknięcie niekontrolowanego poślizgu jest zdecydowane ograniczenie prędkości i zachowanie znacznej odległości od poprzedzającego samochodu. W przypadku poślizgu należy unikać gwałtownych manewrów i natychmiast zdjąć nogę z gazu. Aby wyhamować, kierowcy samochodów bez ABS powinni delikatnie i pulsacyjnie używać pedału hamulca. Ci, którzy mają ten system, muszą zdecydowanie nacisnąć na hamulec w obliczu zagrożenia.

 

Warto pamiętać, że zimą temperatura tuż przy powierzchni gruntu bywa niższa od odczuwalnej, dlatego lód na drodze może pojawiać się nawet wówczas, gdy termometr wskazuje 3OC. Takie zjawisko najczęściej można zaobserwować nocą i nad ranem. Istotny wpływ ma też ukształtowanie terenu, po którym przebiega droga – partie zacienione przez góry czy drzewa są w trakcie przymrozków i tuż po nich szczególnie niebezpieczne. Zagrożenie występuje zwłaszcza nad ranem kiedy lód zalegający w zacienionym miejscu jeszcze się nie stopił.

* źródło: University of Washington, Department of Atmospheric Sciences

Komentarze:

Anonymous - 5 marca 2021

A skąd taka bzdura !!?? W przypadku poślizgu „natychmiast zdjąć nogę z gazu” i hamować. Warto poczytać co dzieje sie w momencie gwatownego odpuszczenia gazu podczas poślizgu i zmiany ociążenia. 😉 Gwałtowne zwolnienie pedału gazu używanie jest często właśnie do świadomego wprowadznie samochodu w poślizg.

Odpowiedz

Anonymous - 5 marca 2021

(…) tłumaczą instruktorzy Szkoły Jazdy Renault 😉 Swoją drogą niezła ta szkoła! A może by dziewczyny z motocainy swoją założyły?

Odpowiedz

Anonymous - 5 marca 2021

Ehh… i znów brak rozróznienia na przedni i tylny naped, przy obu inaczej się reaguje na poślizg, w przednim napędzie, jesli ucieka tył, można wręcz dodać lekko gazu (z naciskiem na słowo lekko).
Nie da sie opisać wychodzenia z poślizgu w paru zdaniach.

Odpowiedz
Pokaż więcej komentarzy
Pokaż Mniej komentarzy
Schowaj wszystkie

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze