Przygotuj auto na majówkę
Jak się przygotować, aby podczas weekendowej czy wakacyjnej podróży samochodem uniknąć przykrych niespodzianek? Warto wybrać się na badanie diagnostyczne do warsztatu. Ale pewne czynności sprawdzające można także wykonać samodzielnie.
Jeśli nie lubisz „dłubać” w samochodzie zaprowadź go do warsztatu na przegląd. |
fot. Michelin
|
Podstawa to odpowiedni poziom powietrza w oponach i dobry stan wszystkich świateł. Warto również zobaczyć, czy wystarczy nam płynu do spryskiwaczy. Niezależnie od rodzaju paliwa, które tankujemy – powinniśmy zadbać o jego jak najwyższą jakość.
– Warto omijać niewielkie stacje. Duże sieci dbają o swój wizerunek i stale kontrolują jakość paliwa – komentuje Paweł Sitarski, szef regionu sieci stacji Neste Polska. – Zwykle różnicę odczujemy, gdy po dłuższym okresie tankowania na „podejrzanej” stacji, wlejemy do baku paliwo wysokiej jakości, które ma właściwości smarujące. Pamiętajmy, że nagromadzone na wewnętrznych ścianach silnika nagary mogą oderwać się i zatkać filtry, a nawet doprowadzić do awarii całych układów paliwowych. Szczególnie ostrożni powinni być posiadacze aut z silnikami diesla, w których wszelkie paliwowe „nieczystości” natychmiast zatykają wtryskiwacze. Zabierajmy paragon kasowy na paliwo. Jest to dowód zakupu paliwa na konkretnej stacji, który będzie niezbędny w przypadku reklamacji – dodaje Paweł Sitarski.
Pod maską
Czas na sprawdzenie stanu oleju. Zmniejsza tarcie, chłodzi i utrzymuje silnik w czystości. Odpowiednio częsta wymiana oleju da nam gwarancję, że silnik będzie pracował dłużej bez awarii. W nowszych autach wystarczy zaufać kontrolce. Gdy zaświeci się na czerwono, musimy skorzystać z fachowej pomocy.
– Kierowcy starszych aut muszą zajrzeć pod maskę, żeby ocenić, czy nie ma śladów wycieku oleju – mówi Marek Stępień, Dyrektor Biura i Rozwoju Polskiego Związku Motorowego. Jeśli zauważymy zacieki, powinniśmy jak najszybciej odstawić samochód do warsztatu. Drobne nieszczelności mogą zamienić się w poważne wycieki powodujące awarię silnika. Silnik warto rozgrzać przed podróżą na jałowym biegu. Pozwoli to równomiernie rozprowadzić olej. Przed rozpoczęciem jazdy wskazane jest chwilowe przytrzymanie sprzęgła, celem rozprowadzenia oleju w skrzyni biegów – tłumaczy Marek Stępień.
Sama możesz zadbać o podstawowe czynności eksploatacyjne. |
fot. Motocaina
|
Zaglądając pod maskę zwróćmy uwagę na stan przewodów elektrycznych. Przyjrzyjmy się, czy nie widać pęknięć, śladów nadpalenia lub otarcia. Jeśli znajdziemy takie usterki, trzeba odstawić samochód do mechanika. Niewielkie pęknięcia, nie wypatrzone w porę, mogą nas słono kosztować.
Ważna jest również odpowiednia ilość płynu w układzie chłodzenia. Jego zbyt niski poziom może spowodować przegrzanie i zatarcie silnika. Warto, co jakiś czas, przeczyścić chłodnicę, bo w środku może znajdować się osad.
Kierowcy, którzy korzystają z instalacji gazowej, przed wyjazdem w dłuższą trasę powinni zasilić silnik mieszanką benzynową, aż do momentu osiągnięcia wymaganej temperatury. Pozwoli to uniknąć wszelkich zadławień, wyłączeń silnika w nieoczekiwanym momencie. Pamiętajmy, że przy instalacji gazowej powinniśmy posiadać w zbiorniku przynajmniej 10 litrów paliwa. Zapobiegnie to uszkodzeniu pompy paliwa.
Użytkowniczki silników diesla muszą pamiętać o właściwej regulacji układu wtryskowego, stanu wtryskiwaczy, pompowtryskiwaczy, świec żarowych. Każdy z tych elementów ma duży wpływ na pracę i zachowanie się silnika podczas jazdy. Parametry możemy ustawić prawidłowo tylko w specjalistycznym serwisie. Powód? Potrzebne są do tego specjalnie przygotowane stanowiska badawcze, wykorzystujące dane techniczne producenta.
fot. Peugeot
|
Na koniec sprawdźmy, czy mamy ze sobą apteczkę, trójkąt ostrzegawczy, sprawne koło zapasowe, linkę holowniczą i gaśnicę. Licho nie śpi, a drobny wypadek może przydarzyć sie każdemu. Lepiej zadbać o szczegóły zawczasu, niż być mądrym po szkodzie.
Zatem:
1. wybierz się na stację diagnostyczną.
2. Jeśli Twoje auto było na przeglądzie niedawno, sprawdź stan świateł, ciśnienie w oponach, ilość płynu do spryskiwaczy i poziom oleju.
3. Zadbaj o odpowiednią jakość paliwa. Tankuj tylko na zaufanych stacjach.
4. Rozgrzej silnik przed podróżą na jałowym biegu (tzw. „luz”)
Wszystkim kobietom i mężczyzonom za kierownicą życzymy bezawaryjnej, niezapomnianej majówki. Szerokiej drogi!
Najnowsze
-
Test Skoda Enyaq Coupe RS Maxx. Ile warta jest najdroższa Skoda w historii?
Kiedy debiutowała na rynku, wielu przecierało oczy w niedowierzaniu. Elektryczna Skoda wyceniona na ponad 300 tys. złotych zwiastowała poważną zmianę wiatru w ofercie czeskiego producenta. Co otrzymamy, kupując najdroższy model w historii marki? Sprawdziłyśmy to, testując model Enyaq Coupe w topowej wersji wyposażenia RS Maxx. -
Gosia Rdest z kolejnym podium w tym roku!
-
Brak miejsca na pieczątki w dowodzie rejestracyjnym. Czy trzeba wymieniać go na nowy?
-
Ford Puma 2024 – test. Miejski crossover ze sportowymi korzeniami
-
La Squadra One Shoot – do takich samochodów wzdychają fani motoryzacji!
Zostaw komentarz: