Przyczyny wypadku Marii de Villota nadal badane. Prasa spekuluje

Maria de Villota, kierowca testowy Marussia F1 Team, która w wyniku wypadku  straciła oko, kilka dni temu opuściła szpital La Paz w Madrycie. Teraz, kiedy sytuacja największego ryzyka została już zażegnana, podjęto kroki, które wyjaśnią przyczyny wypadku.

32- latka uległa wypadkowi poprzez kolizję z innym pojazdem na terenie lotniska Duxford, gdzie testowała bolid Marussia MR-01 (pisałyśmy o tym tutaj). Mimo wszelkich starań służb medycznych i najlepszej opieki w szpitalu, kobieta straciła oko. Choć stan Marii unormował się i opuściła już szpital, to wciąż trwa oficjalne dochodzenie, które wyjaśni – nieznane dotąd – przyczyny całego wydarzenia.

Stan Marii się poprawia. Przyczyny wypadku nie są jeszcze znane
fot. materiały prasowe

„Jesteśmy w stu procentach pewni, że to nie wina samochodu, który Maria wówczas testowała” – mówi John Booth, szef Marussia F1 Team . „To będzie naprawdę bardzo długi proces” – dodaje.

W międzyczasie niemiecki Auto Motor und Sport donosi, że Marussia w ciągu najbliższych dziesięciu dni przedstawi oświadczenie, gdzie wstępnie nakreśli okoliczności sytuacji, w której testerka zderzyła się z ciężarówką przewożącą sprzęt. Auto Motor und Sport dodaje też, że na drodze przez pas startowy znajdował się zakręt i bardzo możliwe, że Maria nie skręciła kierownicy w odpowiednim momencie. W rezultacie nierozgrzane opony nie mogły pozwoliły na zatrzymanie pojazdu o mocy 559 kW. Do tego dużą rolę mogła odegrać panika – to jedna z wielu spekulacji zawarta w niemieckim medium.

Najnowsze

GP Węgier: Hamilton bierze wszystko

Lewis Hamilton odniósł drugie w tym sezonie zwycięstwo. Tuż za Anglikiem metę przekroczył Raikkonen, a jako trzeci zameldował się jego kolega Romain Grosjean.

Mimo zapowiedzi synoptyków podczas wyścigu nie spadła ani kropelka deszczu. Było ciepło i słonecznie, a temperatura toru momentami przekraczała 45 stopni Celsjusza. Jak to bywało już w tym sezonie, największą rolę odegrały opony Pirelli oraz strategia. Najlepszą strategią popisała się ekipa Lotusa oraz mechanicy Kimiego Raikkonena, który w rezultacie po swoim ostatnim postoju awansował na 2 miejsce.

Wyścig można uznać za średnio emocjonujący i ciekawy, ale można się było tego spodziewać, ponieważ tor Hungaroring jest bardzo trudnym torem do wyprzedzania. Ciekawie było  na starcie wyścigu. Michael Schumacher zgasił swój bolid, ponieważ silnik zaczął się przegrzewać. Z tego względu Charlie Whiting – dyrektor wyścigu – postanowił o wykonaniu przez kierowców drugiego okrążenia formującego, co trochę wybiło z rytmu kilku z nich.

Hamilton cieszy się z drugiego zwycięstwa w sezonie
fot. Pirelli

Niestety pech Mistrza trwał dalej. Schumacher nie dosyć, że startował z alei serwisowej, to zjechał do alei serwisowej okrążenie po starcie – jak się okazało, złapał kapcia. Jakby tego było mało, sędziowie dopatrzyli się przekroczenia prędkości w alei serwisowej i nałożyli na Niemca karę przejazdu przez aleję.

„Temperatura silnika była bardzo wysoka przed startem, a gdy pojawiły się żółte flagi, wyłączyłem silnik. Po starcie z pit lane zostałem ukarany oraz złapałem gumę. Podsumowując wszystko, początek wyścigu nie był dla nas łatwy. Wszystko, czego nie chcieliśmy, przytrafiło się nam.” – powiedział po wyścigu Schumacher.

Zwycięska trójka: Raikonnen, Hamilton i Grosjean
fot. Pirelli

Wracając do czołówki. Lewis Hamilton i jadący za nim Romain Grosjean obronili swoje pozycje i dość szybko odjechali od reszty stawki. Słabym startem popisał się między innymi Sebastian Vettel, który uległ Jensonowi Battonowi oraz Felipe Massa, który spadł aż o dwie pozycje. Atomowym startem na średniej mieszance popisał się Mark Webber i Australijczyk z jedenastej pozycji awansował na siódmą pozycję.

Po pierwszej serii postojów Kimi Raikkonen wyprzedził Alonso, a Hamilton i Grosjean pewnie uciekali reszcie kierowców. Ciekawie się zrobiło po drugiej serii zmianie opon, gdy Kimi Raikkonen, który opóźnił oba swoje postoje wyjechał z alei tuż przed nosem swoje partnera z zespołu i pomiędzy tą dwójką wywiązała się mała walka, do której zachęcali nawet ich inżynierowie. Kimi nie tylko wyprzedził swojego partnera z zespołu, ale dzielnie gonił Hamiltona i nawet spodziewano się, że Fin wyprzedzi Anglika, jednak do samej mety skończyło się tylko na „próbach i gonieniu”. Podobnie jak w Kanadzie, na 10 okrążeń przed końcem wyścigu po świeży komplet opon zjechał Vettel, jednak tym razem skończyło się tylko na dogonieniu Grosjeana.

Dla Schumachera GP Węgier okazało się wyjątkowo pechowe
fot. Pirelli

W czasie wyścigu karę przejazdu przez boksy otrzymał również Pastor Maldonado, który – jak uzasadnili sędziowie – doprowadził do kolizji z di Restą. Warto także dodać, że pomimo słabego wyniku Alonso oraz Massy, zespół Ferrari jest zadowolony z osiągniętego rezultatu.

„Bez wątpienia to dobry wynik. Wiedzieliśmy, że to będzie trudny weekend, ponieważ nie byliśmy wystarczająco szybcy, ale ostatecznie udało się nam nawet powiększyć przewagę nad Webberem.” – powiedział po wyścigu Alonso.

Teraz czeka nas miesięczna przerwa, podczas której kierowcy wyjadą na zasłużony odpoczynek. Część z nich – jak zadeklarowała przed wyścigiem – spędzi pierwsze parę dni urlopu na śledzeniu zmagań zawodników na Igrzyskach Olimpijskich. Wraz z końcem sierpnia a początkiem września powrócimy z F1. Tym razem przywitamy was z pięknego i legendarnego toru Spa-Francorchamps w Belgii.

 

Poz.        Kierowca                 Zespół             Czas                Pkt.

   1          L.Hamilton                McLaren          1:41:05.503     25

   2          K.Raikkonen            Lotus               + 1.0               18

   3          R.Grosjean               Lotus               + 10.5             15

   4          S.Vettel                     Red Bull           + 11.6              12

   5          F.Alonso                   Ferrari             + 26.6             10

   6          J.Button                    McLaren          + 30.2             8

   7          B.Senna                    Williams           + 33.8             6

   8          M.Webber                Red Bull           + 34.4             4

   9          F.Massa                   Ferrari             + 38.3             2

   10        N.Rosberg                Mercedes        + 51.2             1

   11        N.Hulkenberg           Force India      + 57.2 

   12        P. di Resta                Force India      + 1:02.8          

   13        P.Maldonado            Williams           + 1:03.6          

   14        S.Perez                     Sauber             + 1:04.4          

   15        D.Ricciardo              Toro Rosso      + 1 okr.          

   16        J.E.Vergne                Toro Rosso      + 1 okr.          

   17        H.Kovalainen            Caterham         + 1 okr.          

   18        K.Kobayashi            Sauber             + 2 okr.          

   19        W.Pietrow                Caterham         + 2 okr.          

   20        C.Pic                         Marussia          + 2 okr.          

   21        T.Glock                    Marussia          + 3 okr.          

   22        P.de la Rosa              HRT F1           + 3 okr.          

   23        N.Karthikeyan          HRT F1           + 9 okr.          

   24        M.Schumacher         Mercedes        + 11 okr.

 

Strategia opon

 

Hamilton:         SU                   MN (18)          MN (40)                                                        2

Räikkönen:       SU                   SU (20)           MU (45)                                                         2

Grosjean:         SU                   SU (19)           MU (39)                                                         2

Vettel:   SU       SU (17)           MN (38)          SU (58)                                                          3

Alonso:            SU                   MN (17)          MN (43)                                                         2

Button: SU                   MN (15)          SU (34)           MN (45)                                 3

Senna:  SU       MN (16)          MN (42)                                                                                2

Webber:           MN                 MN (20)          SN (39)           SU (55)                                   3

Massa: SU       MN (18)          MN (43)                                                                                2

Rosberg:          SN                  MN (16)          MN (40)                                                         2

Hülkenberg:     SU                   MN (15)          MN (39)                                                         2

Di Resta:          SN                  MN (16)          MN (38)                                                         2

Maldonado:     SU                   MN (15)          MN (41)          DT (52)                                   3

Perez:   SN       MN (21)          MN (47)                                                                                2

Ricciardo:        SN                  SN (14)           SU (34)           MN (47)                                 3

Vergne: SU                   SN (12)           SU (30)           MN (46)          MN (64)          4

Kovalainen:      SN                  MN (17)          MN (36)          SU (56)                                   3

Kobayashi:       SU                   MN (8)            SU (40)                                                          2

Petrov:             SN                  MN (18)          MN (35)          MN (51)                                 3

Pic:                  MN                 SN (20)           MN (39)                                                         2

Glock:              MN                 SN (18)           MN (40)                                                         2

De La Rosa:     MN                 MN (22)          SN (41)                                                          2

                                                                      

Kartikeyan:      SN                  MN (18)          SU (39)                                                          2 NC

Schumacher:    SN                  MN (1)            DT (4)             MN (32)                                 3 NC.

 

S = Miękka mieszanka

 

M = pośrednia mieszanka

 

N = nowy komplet

 

U = używany komplet

 

NC = nie sklasyfikowany

 

DT = kara przejazdy przez boksy

 

Najnowsze

GP Węgier: Hamilton dominuje w kwalifikacjach

Lewis Hamilton okazał się bezkonkurencyjny na węgierskim torze i to on wystartuje z pierwszego pola do GP Węgier.  

Lewis Hamilton
fot. Pirelli

Mimo zapowiedzi synoptyków o możliwym deszczu nad torem Hungaroring do końca kwalifikacji świeciło słońce i temperatura toru wynosiła aż 46 stopni Celsjusza. Większość kierowców w trzeciej części czasówki zdecydowała się wykonać tylko jedno pomiarowe okrążenie. Niestety na dobre nie wyszło to zawodnikom Ferrari, którzy zajęli odpowiednio szóste -Alonso i siódme – Massa – miejsce.

Z drugiego pola wyruszy Romain Grosjean, który niespodziewanie pokonał Vettela. Za wspomnianą trójką ustawi się Jenson Button, który był szybszy od Kimiego Raikkonena i wspomnianej dwójki Ferrari. Czołową dziesiątkę uzupełnili Maldonado, Senna oraz dobrze spisujący się podczas tego weekendu Nico Hulkenberg.

Niestety słabo wypadła dwójka Mercedesa, co potwierdziło, że ich tempo z trzeciego treningu nie było spowodowane dużym obciążeniem paliwa. Sensacji dostarczył także Mark Webber, który podobnie jak dwójka Srebrnych Strzał nie awansował do Q3.

Zapowiada się niesamowity wyścig, a synoptycy wróżą opady deszczu. Czy te wróżby okażą się słuszne? Zobaczymy.

Poz.        Kierowca                 Zespół             Czas

   1          L.Hamilton              McLaren         1:20.953

   2          R.Grosjean              Lotus              1:21.366

   3          S.Vettel                    Red Bull         1:21.416

   4          J.Button                   McLaren         1:21.583

   5          K.Raikkonen           Lotus              1:21.730

   6          F.Alonso                  Ferrari             1:21.844

   7          F.Massa                   Ferrari             1:21.900

   8          P.Maldonado           Williams          1:21.939

   9          B.Senna                   Williams          1:22.343

   10        N.Hulkenberg          Force India     1:22.847

   11        M.Webber                Red Bull         1:21.715

   12        P. di Resta               Force India     1:21.813

   13        N.Rosberg               Mercedes        1:21.895

   14        S.Perez                    Sauber             1:21.895

   15        K.Kobayashi           Sauber             1:22.300

   16        J.E.Vergne               Toro Rosso      1:22.380

   17        M.Schumacher        Mercedes        1:22.723

   18        D.Ricciardo             Toro Rosso      1:23.250

   19        H.Kovalainen          Caterham        1:23.576

   20        W.Pietrow               Caterham        1:24.167

   21        C.Pic                       Marussia         1:25.244

   22        T.Glock                    Marussia         1:25.476

   23        P.de la Rosa             HRT F1           1:25.916

   24        N.Karthikeyan         HRT F1           1:26.178

 

Strategia opon pierwszej dziesiątki

Hamilton: 1:20.953s – Soft

Grosjean: 1:21.366s – Soft

Vettel: 1:21.416s – Soft

Button: 1:21.583s – Soft

Raikkonen: 1:21.730s – Soft

Alonso: 1:21.844s – Soft

Massa: 1:21.900s – Soft

Maldonado: 1:21.939s – Soft

Senna: 1:22.343s – Soft

Hulkenberg: 1:22.847s – Soft

 

soft – miękka mieszanka

Najnowsze

GP Węgier: Webber najszybszy przed kwalifikacjami

Mark Webber był najszybszy podczas trzeciego treningu przed kwalifikacjami do GP Węgier.  

Sobotni poranek znów przywitał kierowców słonecznym i błękitnym niebem. Taka aura spowodowała, że zespoły ochoczo zabrały się do pracy i nadrabiania zaległości z wczoraj. Mark Webber, który był najszybszy na torze Hungaroring, na godzinę przed kwalifikacjami ustanowił swój czas na mieszance miękkiej. Najszybszy – jeżeli chodzi o średnią mieszankę – był Lewis Hamilton. Niestety Anglik po zmianie opon ze średnich na miękkie nie był wstanie przebić czasu Australijczyka.

Mark Webber
fot. RedBull

Zaraz za Webberem i Hamitonem dość niespodziewanie trening zakończył Bruno Senna. Brazylijczyk wyprzedził między innymi Alonso oraz Kimiego Raikkonena, który nadal testował podwójny system DRS w swoim Lotusie. Jak się okazało po treningu, odległy czas Buttona był spowodowany mocno obciążonym bolidem.

Prawdopodobnie podobną strategię obrali obaj kierowcy Mercedesa, którzy zajęli odpowiednio siedemnaste i osiemnaste miejsce. Tradycyjnie na końcu zaleźli się kierowcy Caterhama, Marussi oraz HRT. 

  Poz.      Kierowca                 Zespół             Czas                Okr.

   1          M.Webber                Red Bull           1:21.550          27

   2          L.Hamilton                McLaren          1:21.643          17

   3          S.Vettel                     Red Bull           1:21.671          29

   4          B.Senna                    Williams           1:21.876          22

   5          F.Alonso                   Ferrari             1:21.884          13

   6          K.Raikkonen            Lotus               1:21.953          20

   7          R.Grosjean               Lotus               1:22.110          24

   8          F.Massa                   Ferrari             1:22.136          15

   9          P. di Resta                Force India      1:22.191          20

   10        J.Button                    McLaren          1:22.233          24

   11        P.Maldonado            Williams           1:22.381          21

   12        K.Kobayashi            Sauber             1:22.387          20

   13        J.E.Vergne                Toro Rosso      1:22.492          26

   14        N.Hulkenberg           Force India      1:22.530          25

   15        S.Perez                     Sauber             1:22.597          23

   16        D.Ricciardo              Toro Rosso      1:22.716          24

   17        M.Schumacher         Mercedes        1:22.868          30

   18        N.Rosberg                Mercedes        1:22.931          30

   19        H.Kovalainen            Caterham         1:24.036          20

   20        W.Pietrow                Caterham         1:24.547          18

   21        C.Pic                        Marussia          1:25.224          22

   22        T.Glock                    Marussia          1:25.497          21

   23        P.de la Rosa              HRT F1           1:26.785          20

   24        N.Karthikeyan          HRT F1           1:26.898          26

Najnowsze

Jedyna na świecie kobieca załoga w rajdach cross country! Film i galeria zdjęć

27 lipca na terenie poligonu w gminie Dobra koło Szczecina odbyła się prezentacja pierwszej w Polsce i jedynej na świecie kobiecej załogi w rajdach cross country. Od września pilotem Klaudii Podkalickiej będzie Joanna Madej, mistrzyni Polski w klasie Super 1600 w 2007 roku i II wicemistrzyni Polski w Rajdowym Pucharze Peugeota 206 w 2002 roku.

Prezentacja nowej ekipy rajdowej połączona zostanie z testami samochodu Mitsubishi Pajero T2 przed startem w rajdzie Baja Poland 2012, czyli Rundą Pucharu Świata w rajdach terenowych FIA i trzecią rundą Rajdowych Mistrzostw Polski Samochodów Terenowych.

„Chcemy złamać stereotyp, że kobiety są słabe i nie potrafią walczyć. Kobiety XXI wieku są silne i odważne, i, tak jak my, śmiało wkraczają w dziedziny zarezerwowane do tej pory wyłącznie dla mężczyzn… Jestem przekonana, że współpraca z Asią przebiegać będzie świetnie – w końcu obie jesteśmy stuprocentowymi kobietami” – śmieje się Klaudia Podkalicka.

Piękne, kobiece i zdolne – Joanna Madej i Klaudia Podkalicka
fot. biuro prasowe Klaudii Podkalickiej

Bez wątpienia, obecność damskiej ekipy wzbudza zainteresowanie zdominowanego przez mężczyzn świata motoryzacyjnego, tym bardziej, że obie zawodniczki są doświadczone i mają ambitne plany startów w kolejnych imprezach rajdowych. Odwaga, szybkość, precyzja połączona z kobiecą delikatnością i subtelnym wdziękiem oraz wiara w zwycięstwo to bez wątpienia atuty, z jakimi spotkamy się podczas startów Klaudii i Joanny.

Dziewczyny cieszą się na współpracę i wierzą w sukces
fot. biuro prasowe Klaudii Podkalickiej

„Cieszę się na współpracę z Klaudią. To doświadczony sportowiec, z którym na pewno będzie się mi świetnie współpracowało. Myślę, że wspólnie możemy namieszać w tym męskim „świecie”. Znamy i lubimy się prywatnie, a to na pewno pomoże nam w pracy” –  dodaje Joanna Madej.

Pierwszy egzamin kobieca ekipa otoMoto Team będzie zdawać podczas wrześniowych startów w Baja Poland 2012.

Najnowsze