Prawidłowe wyważanie kół – dlaczego jest tak istotne?

Każdy kierowca przynajmniej dwa razy do roku staje przed koniecznością sezonowej zmiany opon. Czasem dodatkowo musimy wymieniać oponę gdy dojdzie do jej uszkodzenia.

Zazwyczaj nie przejmujemy się tym, co robi wulkanizator ufając, że wie doskonale jak prawidłowo założyć oponę na felgę.

Niestety, czasem zdarza się, że po wyjeździe z zakładu wulkanizacyjnego zaczynamy odczuwać nieprzyjemne doznania w trakcie jazdy. Drżenie kierownicy, wyższy poziom hałasu, uczucie ściągania kierownicy na jedną stronę – wszystko to może być spowodowane nieprawidłowym wyważeniem kół w trakcie zmiany opon. Sprawdźmy dlaczego tak się dzieje i jak powinna wyglądać prawidłowa wymiana opony aby czuć się komfortowo i bezpiecznie za kierownicą.

Na czym polega wyważanie kół?
Zacznijmy od początku a więc od odpowiedzi na pytanie na czym polega wyważanie kół. Jest to usługa, którą świadczą obecnie praktycznie wszystkie firmy wulkanizacyjne. Dzięki niej możliwe jest prawidłowe umieszczenie ciężarków w feldze aluminiowej co minimalizuje ryzyko bicia koła podczas jazdy a więc brak nieprzyjemnych drgań i wibracji kierownicy, które odczuwane są przy dużych prędkościach.

Wyważanie kół przebiega dwuetapowo: “Każda felga wyważana jest zarówno statycznie jak i boczne. Niewyważenie statyczne to takie, w którym oś obrotu „chce” przesunąć się poza punkt centralny felgi. Natomiast niewyważenie boczne, to te w którym oś obrotu „chce” odchylić się od linii pionowej.” cyt. http://ladnefelgi.pl/.

Dlaczego koło jest źle wyważone?
Czasem mimo wyważenia koła bicie i drgania i tak są zauważalne. Dlaczego? Powodów takiego stanu może być kilka. Są to między innymi wady felg aluminiowych i opon, brak odpowiedniego oczyszczenia felgi aluminiowej (np. sytuacja, w której poprzednie ciężarki nie zostają usunięte lub luźno przemieszczają się w obrębie felgi). Problem może dotyczyć również nie tyle wyważenia co zużycia elementów mocujących koło lub stosowanie nieodpowiednich nakrętek lub śrub.

Wina uszkodzonej felgi – to możliwe!
Czasem zdarza się tak, że przyczyną bicia koła w trakcie jazdy jest uszkodzona felga aluminiowa. Nie da się ukryć, że stan naszych dróg wciąż nie jest najlepszy – nie trudno więc o zgięcie lub zgniecenie felgi spowodowane np. wpadnięciem w dziurę na jezdni. Jeśli usterka ta nie jest duża i widoczna może umknąć uwadze naszej oraz wulkanizatora a mimo to powodować nieprzyjemne doznania w trakcie jazdy. Dlatego też warto dokładnie sprawdzić stan felg zanim zamontujemy opony – większość problemów z ich stanem można bowiem bez problemu naprawić a koszt usunięcia odkształcenia nie jest wcale wysoki.

Optymalizacja opony względem felgi, czyli sprawdźmy dokładnie co się dzieje
Jeśli zwykłe wyważanie kół nie daje odpowiednich rezultatów i w czasie jazdy narzekamy na bicie koła to znak, że należy przyjrzeć mu się bliżej. Temu służy usługa, o której wielu kierowców nie ma tak naprawdę pojęcia. Mowa tu o optymalizacji opony względem felgi. Na czym polega? Mówiąc najprościej jest to wyjątkowo dokładne wyważanie kół, które polega na określeniu odstępstw koła od ideału,oraz odpowiednim przesunięciu felgi względem opony tak, by niedoskonałości zarówno jednej jak i drugiej występowały po przeciwnych stronach środka koła. Skorzystanie z tego rodzaju usługi to nie tylko szansa na dopasowanie nawet problematycznych felg i kół tak, aby nie odczuwalne były żadne drgania ale również na zmniejszenie ilości używanych ciężarków. Kierowcy, którzy zdecydowali się na skorzystanie z takiej możliwości zgodnie twierdzą, że dzięki optymalizacji opony względem felgi aluminiowej nawet przy bardzo dużych prędkościach wstrząsy, hałas czy drgania nie są odczuwalne. Przekłada się to więc bezpośrednio również na bezpieczeństwo w czasie jazdy.

Podsumowując, samo założenie opony na felgę to stanowczo za mało by była ona bezpieczna a jazda nie wiązała się z nieprzyjemnościami. Profesjonalne serwisy i firmy zajmujące się wulkanizacją zdają sobie z tego sprawę, dlatego też oferują swoim klientom nie tylko wyważanie kół, ale również optymalizację opony względem felgi. Warto mieć tego świadomość i korzystać z możliwości jakie mamy.

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze