Pozwól materiałom żyć dalej
Wokół nas „drzemie” cała masa prawdziwych skarbów, np. starych samochodów. To cenne surowce, które musimy nauczyć się lepiej odzyskiwać.
Od kilkudziesięciu lat nieustannie zwiększamy ilość odzyskiwanych materiałów i zmniejszamy ilość odpadów trafiających na wysypiska. Jednak musimy być jeszcze lepsi w odzyskiwaniu zasobów, które są dostępne wokół nas. Dotyczy to zarówno przedsiębiorstw, jak i osób prywatnych. Mamy doczynienia obecnie z niedoborem niektórych, ważnych dla krajów Unii, metali. Mowa tutaj o materiałach, które są stosowane w telefonach komórkowych, samochodach i innych produktach codziennego użytku.
Wraz ze wzrostem zapotrzebowania na niektóre materiały ich odzyskiwanie będzie coraz trudniejsze i coraz droższe. Kiedy wyczerpiemy łatwo dostępne źródła najważniejszych dla nas metali, będzie trudniej je zdobyć. Przykładem takiego pierwiastka jest lit. Zapotrzebowanie na lit rośnie lawinowo, ponieważ stanowi on ważny składnik akumulatorów litowo-jonowych do pojazdów z napędem hybrydowym, które stają się coraz bardziej popularne. Innym przykładem jest neodym używany w silnych magnesach. W tej chwili pierwiastek ten wydobywany jest tylko w Chinach, a jego wydobycie wyrządza ogromne szkody w środowisku. Takie magnesy stosowane są między innymi w elektrowniach wiatrowych i silnikach elektrycznych.
Nie ma bezużytecznych odpadów – tak uważają przedstawiciele Stena Recycling. Tam, gdzie inni widzą koniec, oni widzą początek czegoś nowego. Takie podejście zyskuje na znaczeniu w świecie, w którym jest coraz więcej ludzi i coraz mniej zasobów naturalnych – a rozwojowi towarzyszy zwiększona produkcja i konsumpcja towarów.
Recykling umożliwia nie tylko znaczące zmniejszenie negatywnego wpływu na klimat, ale również obniżenie kosztów – zarówno dla przedsiębiorstw, jak i społeczeństwa. Przykładowo Stena Recycling przetwarza prawie 8000 ton materiałów dziennie. Materiały pochodzące ze starych, zużytych produktów zyskują nowe życie w postaci surowców do produkcji innych popularnych produktów, dzięki czemu zmniejsza się zapotrzebowanie na surowce pierwotne pochodzące z lasów, kopalni czy odwiertów głębinowych. Stena Recycling prowadzi także wiele projektów badawczych i rozwojowych, chcąc opracować nowoczesne metody recyklingu spełniające potrzeby w przyszłości.
Seminaria poświęcone inteligentnemu zarządzaniu odpadami
W ramach kampanii „Pozwól materiałom żyć dalej” Stena Recycling zaprasza na serię seminariów odbywających się w całej Europie, które będą mieć miejsce wiosną w pięciu krajach. Ich celem jest nawiązanie dialogu oraz wypracowanie nowych kontaktów pomiędzy przedsiębiorstwami, uczelniami wyższymi i społeczeństwem, dzięki którym będziemy mogli wspólnie doskonalić metody recyklingu wszystkich dostępnych produktów. Taka współpraca ma prowadzić do powstania nowych rozwiązań, które przyniosą korzyści przedsiębiorstwom, środowisku i społeczeństwu. Będą skuteczne nie tylko dzisiaj, ale również jutro. Razem mamy większe szanse na wprowadzenie zmian i tworzenie większej wartości – każdego dnia. Ta praca nigdy nie będzie mieć końca. Wręcz przeciwnie – dopiero się zacznie.
Możemy zrobić jeszcze więcej, aby zagwarantować sobie mądre gospodarowanie zasobami w przyszłości. Im więcej osób będzie oszczędzać materiały i pomagać w rozwoju recyklingu, tym większe będą korzyści dla nas wszystkich.
Informacje na temat Stena Recycling i seminariów: stenarecycling.pl/itstartshere
Najnowsze
-
Znaleziska sprzed ponad 4000 lat na budowie drogi S1. Co dalej z budową ekspresówki?
Budowa dróg często wiąże się z występowaniem nieprzewidzianych utrudnień. Rzadko zdarza się, aby były one tak interesujące jak te na budowie drogi ekspresowej S1 między Oświęcimiem i Dankowicami, gdzie odkryto cenne pozostałości sprzed tysięcy lat. -
Jeden jechał za szybko, drugi wymusił – kto jest winny w tej sytuacji?
-
Co z nowym podatkiem dla kierowców? Rząd ma nowy plan, jak uderzyć nas po kieszeni
-
Minister Gawkowski stracił samochód za 100 tys. zł. Oszukali go metodą „na bliźniaka”
-
Ile samochód przejedzie na rezerwie? Ile pojadę z zasięgiem 0 km?
Zostaw komentarz: