Poważny problem importerów i całego rynku. Zostali odcięci od bardzo ważnych danych
Rynek motoryzacyjny, tak jak każdy inny, jest złożony, a firmy w nim działające potrzebują szczegółowych informacji, aby móc lepiej zrozumieć preferencje oraz zachowania klientów i odpowiednio dostosowywać swoją strategię. Ostatnio jednak pojawił się poważny problem.
Do tej pory szczegółowe informacje na temat rynku samochodów w Polsce, można było uzyskać z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców. Korzystały z niej firmy analityczne, korzystał Samar czyli Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego, a także korzystali importerzy. Można było na ich podstawie ustalić jak wygląda struktura sprzedaży nowych samochodów w Polsce, jaki udział mają w nim poszczególne kanały sprzedaży i wyciągać wnioski na temat rozwoju rynku.
Najczęściej kupowany samochód w 2022 roku? Lider rankingu to prawdziwy bestseller
Niestety kilka tygodniu temu pojawił się problem, ponieważ na podstawie decyzji ministra cyfryzacji, nagle odmówiono wszystkim instytucjom dostępu do danych gromadzonych w CEPiK-u. Niespodziewanie uznał on bowiem numery REGON za dane osobowe. Warto dodać, że decyzja taka nie była wynikiem tego, że zmieniło się prawo i z dniem wejścia w życie nowych przepisów, zmieniło się stanowisko ministerstwa. Osoby zainteresowane zawiłościami prawnymi, którymi COI uzasadnia swoją decyzję, odsyłamy do analizy przeprowadzonej przez Stowarzyszenie Prawników Rynku Motoryzacyjnego.
Jakie kolory samochodów wybierają kierowcy? Nie przepadamy za jaskrawymi barwami
Dodajmy tylko na koniec, że nowa interpretacja przepisów, nie sprawiła, że nie wiemy, ile samochodów sprzedaje się w Polsce. Jednak jak wyjaśnił w rozmowie z nami Wojciech Drzewiecki, prezes Instytutu Samar, obecnie otrzymują jedynie informacje o sprzedaży pojazdów z prostym podziałem na osoby fizyczne oraz firmy. Dla instytutu, który od wielu lat zajmuje się szczegółowymi analizami, pokazującymi sytuację polskiego rynku, a także wykonującym dedykowane raporty dla różnych firm oraz instytucji, to poważny cios. Cios jeszcze większy dla podmiotów potrzebujących takich analiz, aby sprawdzić jaki wpływ odniosły ich dotychczasowe działania i jaką strategię przyjąć na przyszłość. Niestety póki co nic nie wskazuje na to, żeby Centralny Ośrodek Informatyki zmienił swoje stanowisko.
Najnowsze
-
Co obejmuje 145 punktów kontroli technicznej w Toyota Pewne Auto?
Lśniące nadwozie, posprzątane wnętrze i nabłyszczone opony - na rynku samochodów używanych prawdziwy stan techniczny potrafi być zamaskowany naprawdę starannie. Nie wszystko da się ocenić podczas krótkiej przejażdżki i powierzchownych oględzinach. Przy odrobinie pecha, zamiast radości od pierwszych kilometrów czeka nas długa lista ukrytych wad i pilne naprawy do wykonania. Właśnie dlatego kluczowe znaczenie przy takim zakupie ma rzetelna i szczegółowa kontrola, która daje wiarygodną odpowiedź na pytanie o kondycję samochodu. -
Chińskie samochody dominują w Car of the Year Polska 2026. Niemcy daleko w tyle
-
Lexus LBX – test: elegancja kontra kompromis. Czy to najlepszy crossover w swojej klasie, czy tylko najładniejszy?
-
Chiński szturm na polski rynek. Te marki zyskują na popularności najszybciej
-
Dlaczego regularny serwis auta to podstawa bezpiecznej jazdy?
Zostaw komentarz: