Potrójne zwycięstwo Volkswagena w Rajdzie Monte Carlo

Volkswagen rozpoczął sezon 2015 Rajdowych Mistrzostw Świata FIA (WRC) historycznym sukcesem w Rajdzie Monte Carlo. Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F), Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN) i Andreas Mikkelsen/Ola Fløene (N/N) w Polo R WRC odnieśli potrójne zwycięstwo w rajdzie posiadającym najdłuższą tradycję na świecie. Volkswagen został w ten sposób piątą marką w historii, której udał się taki sukces w Monte Carlo.

Rajd Monte Carlo 2015 to debiut nowego Polo R WRC, który szybko zmienił się w wielki sukces. Ogier/Ingrassia i Latvala/Anttila zasiedli w drugiej generacji World Rally Car z Wolfsburga, natomiast Mikkelsen/Fløene do Rajdu Portugalii będą jeździć poprzednią, również odnoszącą sukcesy wersją. Premiera 318-konnego auta wypadła znakomicie: z miejscami pierwszym i drugim w rajdzie, nowe Polo R WRC poprawiło rezultat rajdowego Polo z lat 2013 i 2014.

Historyczny sukces: Volkswagen w jednym rzędzie z wielkimi rajdowymi legendami
Zwycięstwo w Rajdzie Monte Carlo 2015 to dwudziesty trzeci wygrany rajd Volkswagena z Polo R WRC od pierwszego startu w 2013 roku oraz jedenasty rajd, w którym co najmniej dwie załogi z Wolfsburga były najlepsze. Sébastien Ogier i Julien Ingrassia stanęli dzisiaj po raz 25-ty na najwyższym stopniu podium, a drugi raz z rzędu w Rajdzie Monte Carlo. Tym samym Ogier wyrównał rezultat rajdowej legendy Colina McRae. Miejsca pierwsze, drugie i trzecie w Monte Carlo 2015 są zarazem dopiero szóstym potrójnym zwycięstwem w historii tego rajdu. Volkswagen jest piątą marką od 1973 roku, która zapisała swój „triple” w księdze historii Rajdu Monte Carlo i tym samym dołączyła do takich marek, jak Renault Alpine, Lancia, Audi i Citroën.

Typowe Monte Carlo – poker przy wyborze opon i zmienne warunki
Suchy asfalt z doskonałą – jak na warunki Monte Carlo – przyczepnością, gładki jak lustro lód, śnieg i błoto pośniegowe – to wszystko czekało na zespoły WRC w Rajdzie Monte Carlo 2015. Warunki zmieniały się nieustannie, z kilometra na kilometr. Można sobie doskonale wyobrazić, jak trudny był odpowiedni dobór opon. Trzeba było wybrać 30 z 82 opon Michelin – ośmiu twardych, 16 miękkich i 24 super miękkich oraz dziesięciu opon zimowych i 24 opon z kolcami.

Seb kontra Seb – emocjonujący, lecz zbyt krótki pojedynek
W dwóch pierwszych dniach Rajdu Monte Carlo pojedynek Seb kontra Seb trzymał kibiców w napięciu. Sébastien Ogier w Polo R WRC i Sébastien Loeb w Citroënie zacięcie walczyli o prowadzenie. W połowie rajdu Ogier miał osiem sekund przewagi, gdy wracający do Rajdowych MŚ Loeb spadł na daleką pozycję. I tak ten prestiżowy pojedynek zakończył się zbyt wcześnie. Już nie dziewięciokrotny mistrz świata był teraz głównym przeciwnikiem Sébastiena Ogiera, lecz jego koledzy z zespołu Jari-Matti Latvala i Andreas Mikkelsen.

Osobiste rekordy – wymarzony start w Rajdowych MŚ Latvali i Mikkelsenena
Dla Jari-Matti Latvali/Miikka Anttlli drugie miejsce, a dla Andreasa Mikkelsena/Ola Fløene – trzecie miejsce, to ich najlepsze lokaty w Rajdzie Monte Carlo. A tym samym poprawa w porównaniu z ubiegłym rokiem. Wtedy Latvala/Anttila ukończyli rajd z piątym czasem, a Mikkelsen ze swoim ówczesnym pilotem Mikko Markkula (FIN) zajęli siódme miejsce, jednocześnie było to ich pierwsze minięcie linii mety w Monte Carlo. Latvala/Anttila przedarli się na siódmym odcinku specjalnym na drugą pozycję i utrzymali ją do mety, Mikkelsen/Fløene na tym samym odcinku wywalczyli trzecie miejsce.

500 odcinków specjalnych – doskonały bilans
Power Stage kończący Rajd Monte Carlo był pięćsetnym odcinkiem specjalnym Polo R WRC w Rajdowych Mistrzostwach Świata od momentu startu w Monte Carlo w 2013 roku. Od tego czasu World Rally Car z Wolfsburga awansował na samochód rajdowy WRC, który może się pochwalić najwyższym odsetkiem zwycięstw w historii. Nie tylko 85,2 procent wygranych rajdów trafiło do Wolfsburga, lecz także 347 z 500 możliwych najlepszych czasów na odcinkach specjalnych.

Kropka nad „i”: dodatkowy punkt z Power Stage dla Jari-Matti Latvali
Prawie perfekcyjnie Rajd Monte Carlo skończył się dla Jari-Matti Latvali i Miikka Anttili. Na kończącym rajd Power Stage, za który przyznawane są dodatkowe punkty dla trzech najlepszych zespołów, fiński duet Volkswagena miał trzeci czas, zdobywając jeden punkt.

Wypowiedzi, 4. dzień Rajdu Monte Carlo

Sébastien Ogier, Volkswagen Polo R WRC #1
„Fantastyczny początek nowego sezonu! Jestem niezmiernie szczęśliwy. Wygrana w Rajdzie Monte Carlo dla każdego kierowcy jest czymś wyjątkowym, a dla mnie szczególnie, bo jestem tutaj właściwie u siebie w domu. Przyjaciele, rodzina i kibice dali mi wiele wsparcia i wiary w siebie. Atmosfera była po prostu magiczna. Cieszę się, że mogłem wszystkim trochę się odwdzięczyć. 83. Monte Carlo to jeden z najtrudniejszych rajdów jakie pamiętam, jeżeli chodzi o warunki. Wybór opon był trudny przede wszystkim na początku. Do tego ta zacięta walka z Sebastienem Loebem, który w czwartek rzeczywiście wykręcił znakomite czasy. Bardzo dziękuję naszemu zespołowi i moim „lodowym szpiegom”. Naturalnie cieszy mnie także wspaniały wynik ogólny z punktu widzenia Volkswagena. Jeżeli mam stać na najwyższym podium, to najchętniej w towarzystwie Jari-Matti i Andreasa”.

Jari-Matti Latvala, Volkswagen Polo R WRC #2
”Lepszego rozpoczęcia sezonu nie moglibyśmy sobie wymarzyć. Od samego początku naszym celem było znaleźć się w pierwszej trójce. I udało nam się to z nawiązką. Jestem przeszczęśliwy. Kamień spadł mi z serca, bo moje dotychczasowe starty w Rajdzie Monte Carlo nie kończyły się wielkimi sukcesami. Warunki nie były łatwe i musiałem iść na kompromis, jeżeli chodzi o prędkość, aby nie popełnić żadnego błędu. Gdy dość wcześnie zyskaliśmy dobrą przewagę, nie chodziło mi już o najlepsze czasy, lecz oto, aby dowieźć moją pozycję do mety. Potrójne zwycięstwo to naturalnie najlepsza nagroda dla całego zespołu, który włożył w stworzenie nowego Polo wiele pracy i pasji”.

Andreas Mikkelsen, Volkswagen Polo R WRC #9
„Dla całego zespołu było to znakomite rozpoczęcie nowego sezonu. Potrójne zwycięstwo w Monte Carlo nie zdarza się codziennie. Jestem dumny, że miałem swój wkład w ten sukces. I jestem również niezmiernie szczęśliwy, że ten sezon zaczął się tak dobrze dla mnie samego. Przed startem byłbym w pełni zadowolony z dowolnego miejsca w pierwszej piątce. Trzecia lokata przewyższyła moje oczekiwania. To podium będziemy dziś hucznie świętować, to pewne. Warunki w tym Monte Carlo były ekstremalnie trudne i to był pierwszy raz, gdy startowałem tutaj w śniegu, lodzie i na śliskim asfalcie. Od początku postawiłem głównie na to, aby dojechać do mety – i to się opłaciło. Dużo się nauczyłem i na koniec jeszcze spotkała mnie taka nagroda w postaci trzeciego miejsca. Co tu dużo mówić, to był wymarzony start!”

Jost Capito, Dyrektor Volkswagen Motorsport
„Wspaniały rezultat dla Volkswagena, ale przede wszystkim dla naszych kierowców. Nie ma trudniejszego rajdu niż Monte Carlo. Tutaj czynnik ludzki odgrywa większą rolę, niż przy wszystkich innych rajdach. Jestem bardzo dumny z tego, że Sébastien Ogier, Jari-Matti Latvala i Andreas Mikkelsen dotarli do mety jako pierwsza, druga i trzecia załoga. Nie brakowało silnych konkurentów, podobnie jak trudnych warunków, w których trzeba przez cały czas zachować chłodną głowę. Tak samo jak z kierowców i pilotów, jestem dumny z całego zespołu, który codziennie perfekcyjnie przygotowywał Polo R WRC do odcinków specjalnych i po raz kolejny udowodnił, że potrafi doskonale pracować”.

Co się jeszcze wydarzyło…
… drugi prawdziwy „występ na własnym podwórku” w Rajdzie Monte Carlo. Po przeniesieniu parku serwisowego z Gap (Francja) do Monako, najbliżej miał do niego Andreas Mikkelsen. Serwis Volkswagena w Monako mieścił się przy Quai Antoine 1, zaraz przy basenie portowym, a tam właśnie mieszka Andreas Mikkelsen, który podczas serwisów miał do domu niecałe pięćdziesiąt kroków. Jednak podczas rajdu Mikkelsen, jak reszta zespołu, mieszkał w hotelu, a swoje mieszkanie oddał do dyspozycji rodzinie i znajomym. Swój pierwszy występ na „własnym podwórku” miał drugiego dnia także Sébastien Ogier, bowiem trasa rajdu prowadziła przez miejscowość Forest Saint Julien, w której się urodził, niedaleko domu jego rodziców.

Rajdowe mistrzostwa Świata FIA (WRC), Rajd Monte Carlo – zestawienie wyników

Czwartek, 22 stycznia 2015

#1 Ogier

#2 Latvala

#9 Mikkelsen

OS 01

Entrevaux–Rouaine I

21,31 km

P03 (+30,9 s)

 P08 (+43,0 s)

P13 (+53,9 s)

OS 02

Norante–Digne-les-Bains

19,68 km

P01

P02 (+ 10,7 s)

 P05 (+23,6 s)

Klasyfikacja ogólna

40,99 km

P02 (+13,3 s)

P03 (+36,1 s)

 P07 (+59,9 s)

 

 

 

 

Piątek, 23 stycznia 2015

#1 Ogier

#2 Latvala

#9 Mikkelsen

OS 03

 La Salle–Corps I

15,84 km

P02 (+15,0 s)

P12 (+42,7 s)

P04 (+22,8 s)

OS 04

Aspres–lès-Corps-Chauffayer I

25,81 km

P02 (+3,0 s)

P03 (+5,3 s)

P10 (+30,0 s)

OS 05

 Les Costes–St Julien I

25,40 km

P02 (+0,8 s)

P03 (+15,7 s)

P06 (+27,8 s)

OS 06

La Salle–Corps II

15,84 km

P03 (+3,6 s)

P02 (+3,5 s)

P06 (+10,3 s)

OS 07

Aspres–lès-Corps-Chauffayer II

25,81 km

P02 (+1,3 s)

P07 (+18,9 s)

P08 (+19,3 s)

OS 08

Les Costes–St Julien II

25,40 km

P01

P04 (+20,2 s)

P05 (+21,7 s)

Klasyfikacja ogólna

134,10 km

P01

P02 (+ 1.45,4 min)

P03 (+ 2.34,8 min)

 

 

 

 

Sobota, 24 stycznia 2015

#1 Ogier

#2 Latvala

#9 Mikkelsen

OS 09

Prunières–Embrun I

(19,93 km)

 

odwołany

 

OS 10

Lardier et Valença–Faye

51,70 km

P09 (+1.49,5 min)

P06 (+1.09,0 min)

P04 (+1.04,1 min)

OS 11

Prunières–Embrun II

19,93 km

P05 (+7,4 s)

P03 (+5,3 s)

P07 (+9,1 s)

OS 12

Sisteron–Thoard

36,85 km

P08 (+38,4 s)

P04 (+18,4 s)

P07 (+37,1 s)

Klasyfikacja ogólna

108,48 km

P01

P02 (+42,8 s)

P03 (+1.49,8 min)

 

 

 

 

Niedziela, 25 stycznia 2015

#1 Ogier

#2 Latvala

#9 Mikkelsen

OS 13

Col St Jean–St Laurent I

10,16 km

P05 (+4,0 s)

P09 (+8,6 s)

P07 (+6,9 s)

OS 14

Forêt de La Petite PierreII

31,66 km

P05 (+22,1 s)

P07 (+33,5 s)

P08 (+40,0 s)

OS 15P

 Col St Jean–St Laurent II

10,16 km

P04 (+2,7 s)

P03 (+1,9 s)

P05 (+4,4 s)

Klasyfikacja ogólna  

51,98 km

 P01

P02 (+58,0 s)

P03 (+2.12,3 min)

Rajdowe Mistrzostwa Świata FIA (WRC), Rajd Monte Carlo – wyniki końcowe

01. Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F), Volkswagen           3:36.40,2 godz.

02. Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN), Volkswagen    + 58,0 s

03. Andreas Mikkelsen/Ola Fløene (N/N), Volkswagen            + 2.12,3 min

04. Mads Řstberg/Jonas Andersson (N/S), Citroën                  + 2.43,6 min

05. Thierry Neuville/Nicolas Gilsoul (B/B), Hyundai                  + 3.12,1 min

06. Dani Sordo/Marc Martí (E/E), Hyundai                               + 3.12,9 min

07. Elfyn Evans/Daniel Barritt (GB/GB), Ford                           + 5.23,7 min

08. Sébastien Loeb/Daniel Elena (F/MC), Citroën                    + 8.34,7 min

09. Martin Prokop/Jan Tománek (CZ/CZ), Ford                       + 9.54,8 min

10. Kris Meeke/Paul Nagle (GB/IRL), Citroën                           + 10.55,6 min

Rajdowe Mistrzostwa Świata FIA (WRC), Rajd Monte Carlo – wyniki Power Stage

01. Kris Meeke/Paul Nagle (GB/IRL), Citroën                           6.30,5 min

02. Sébastien Loeb/Daniel Elena (F/MC), Citroën                    + 0,2 s

03. Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN), Volkswagen    + 1,9 s

Rajdowe Mistrzostwa Świata FIA (WRC), punktacja*

Kategoria kierowców

01. Sébastien Ogier, 25 punktów;

02. Jari-Matti Latvala, 19;

03. Andreas Mikkelsen, 15;

04. Mads Østberg, 12;

05. Thierry Neuville, 10;

06. Dani Sordo, 8;

07. Sébastien Loeb, 6;

08. Elfyn Evans, 6;

09. Kris Meeke, 4;

10. Martin Prokop, 2

Kategoria producentów

01. Volkswagen Motorsport; 43 punkty;

02. Hyundai Motorsport, 27;

03. Citroën Total Abu Dhabi WRT, 12;

04. M-Sport, 12;

05. Jipocar Czech National Team, 6;

06. FWRT, 1

* wymaga zatwierdzenia przez FIA

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze