Porsche świętuje dziesięciolecie Panamery

Dziesięć lat temu Porsche zadebiutowało w nowym segmencie rynku: w kwietniu 2009 r. producent zaprezentował swoje pierwsze Gran Turismo - model Panamera. Łączy on osiągi, jakich można oczekiwać od pojazdu sportowego, z luksusem i wszechstronnością limuzyny. Początkowo Porsche planowało produkcję na poziomie 20 tysięcy sztuk rocznie, ale do tej pory dostarczono ponad 235 tys. egzemplarzy modelu.

Porsche dla czworga – w ciągu ponad 70-letniej historii firmy inżynierowie Porsche nie raz powracali do tego pomysłu. W latach 50. opracowali komfortowy, czteromiejscowy pojazd oparty na modelu 356. Typ 530, bo o nim mowa, miał wydłużony rozstaw osi, większe drzwi i podniesioną tylną krawędź dachu.

Później jego śladem podążały kolejne konstrukcje, w tym czterodrzwiowy prototyp oparty na modelu 911, a w latach 80. – wydłużone warianty 928. Jednego z nich Ferry Porsche używał jako swojego prywatnego samochodu.

W 1988 r. Porsche zaprezentowało czterodrzwiowe coupe typoszeregu 989, które oferowało z tyłu przestrzeń dla dwóch „pełnoprawnych” siedzeń. Do jego napędu służył zamontowany z przodu silnik V8. Elementy konstrukcyjne z 989 zostały później wykorzystane w 911 generacji 993. Samochód, podobnie jak wszystkie pokrewne koncepty, pozostał jednak w stadium prototypu. Ze względów ekonomicznych na początku 1992 r. jego rozwój został przerwany.

Na początku nowego tysiąclecia Porsche przeprowadziło badania rynku, przeanalizowało konkurencję i postanowiło opracować czterodrzwiową limuzynę z nadwoziem typu hatchback. Wejście do segmentu aut luksusowych było w dużej mierze życzeniem ówczesnego prezesa zarządu, Wendelina Wiedekinga. Specyfikacja pojazdu uwzględniała między innymi świetną dynamikę jazdy, dużą przestronność i typowy dla Porsche wygląd. Michael Mauer, wiceprezes Style Porsche, dodaje: „Chcieliśmy zbudować czteroosobowy samochód sportowy z mocną linią dachu, dużą tylną klapą i nadwoziem hatchback”. W trakcie procesu projektowania zrodziły się trzy koncepcje: Mirage, Meteor i Phantom. Późniejszy seryjny model najwięcej wspólnego miałby z muskularnym projektem Mirage. Koniec końców wykorzystano elementy ze wszystkich trzech wariantów i wybrano nową nazwę – Panamera, inspirowaną meksykańskim wyścigiem wytrzymałościowym Carrera Panamericana.

Swój pierwszy oficjalny występ Panamera zaliczyła 19 kwietnia 2009 r. Przedstawicieli mediów z całego świata Porsche zaprosiło na konferencję prasową na 94. piętrze wieżowca Światowego Centrum Finansowego w Szanghaju. Panamera została przetransportowana na górę windą towarową, do której – w pionie – wwieziono ją specjalnie skonstruowanym wózkiem. Sześćdziesięcioosobowa ekipa pracowała nad tym przez kilka godzin, choć sam transport samochodu na wysokość 400 m trwał zaledwie minutę.

Pierwsza generacja Porsche Panamera wyróżniała się przy tym licznymi innowacjami: to pierwszy luksusowy samochód z przekładnią automatyczną i systemem start-stop. Topowa Panamera Turbo wprowadziła na rynek zawieszenie pneumatyczne z dodatkową ilością powietrza na żądanie, a także regulowany, wielowymiarowo rozkładany tylny spojler. Jednocześnie, dzięki nowej koncepcji wyświetlania informacji i obsługi, Gran Turismo wytyczyło kierunek dla wszystkich pozostałych linii modelowych Porsche.

Szybko i systematycznie poszerzano gamę wariantów, która w szczytowym momencie przed liftingiem obejmowała jednostki benzynowe, wysokoprężne i układy hybrydowe o mocy od 250 do 550 KM, a także napęd na tylne lub wszystkie koła. Początkowo wolnossące silniki V6 i V8 były dostępne z sześciobiegową skrzynią manualną. Większość klientów wybierała jednak siedmiostopniową przekładnię dwusprzęgłową PDK. Napędy dieslowskie i hybrydowe oferowano w połączeniu z automatyczną skrzynią o 8 przełożeniach.

W ramach liftingu przeprowadzonego w 2013 r. pojawił się wariant Executive ze zwiększonym rozstawem osi – stworzony głównie z myślą o klientach z Chin. Wzmocniono też jednostki napędowe – maksymalnie do 570 KM. Panamera była dla Porsche niezwykle istotnym modelem: Gran Turismo pozwoliło zaistnieć marce w nowym segmencie rynku i pomogło jej mocno „zakotwiczyć się” na dynamicznie rozwijającym się rynku Państwa Środka.

Opracowanie drugiej generacji modelu Panamera odbywało się na wielu płaszczyznach: oprócz Gran Turismo ze standardowym i rozszerzonym rozstawem osi na tej samej platformie powstał trzeci wariant modelu o nazwie „Sport Turismo” wprowadzony w 2017 r. Prekursorem drugiej generacji modelu Panamera był prototyp Concept Sport Turismo, po raz pierwszy zaprezentowany podczas salonu samochodowego w Paryżu w 2012 r. Seryjne wydanie Gran Turismo świętowało swoją globalną premierę 28 czerwca 2016 r..

W chwili debiutu sportowe nadwozie po raz kolejny kryło wiele innowacji, w tym nową, cyfrową koncepcję obsługi i wyświetlania informacji. Za sprawą układów podwozia, takich jak trójkomorowe zawieszenie pneumatyczne, skrętna tylna oś oraz elektromechaniczny system stabilizacji przechyłów PDCC Sport, Panamera czuła się równie dobrze na ulicach, co na torze. Potwierdził to czas okrążenia północnej pętli toru Nordschleife – 7 minut i 38 sekund, ustanowiony przez fabrycznego kierowcę Porsche Larsa Kerna za kierownicą standardowego wariantu Panamera Turbo. Gama silników była stale optymalizowana, zaś ich moce zostały zwiększone: w gamie modelu zadebiutowały nowe jednostki, a za przeniesienie napędu odpowiadała teraz ośmiobiegowa przekładnia PDK. Bazowy wariant rozwija moc 330 KM, a topowa dziś odmiana plug-in osiąga 680 KM.

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze