
Pilot jazdy w korkach w Audi AI
Koncern z Ingolstadt prezentuje nowe rozwiązanie na przykładzie Audi A8 - układ przejmuje zadanie prowadzenia samochodu w korku lub w wolno poruszającym się ruchu drogowym, gdy prędkość nie przekracza 60 km/h.
Pilot jazdy w korkach Audi AI to system umożliwiający zautomatyzowaną jazdę na poziomie 3. wg. skali Instytutu SAE. Gdy pilot jazdy w korkach jest włączony, kierowca nie musi stale nadzorować prowadzenia pojazdu i skupiać się na drodze. Musi jednak zachować czujność i być gotowym do ponownego przejęcia kontroli nad pojazdem, gdy system tego zażąda. Dziennikarze z wielu krajów mają przez kilka dni możliwość testowania pilota jazdy w realnych warunkach w okolicach Düsseldorfu – jednego z bardziej zatłoczonych regionów Niemiec.
W sytuacji, gdy nowe Audi A8 porusza się w szyku „jeden za drugim” po jezdni autostrady lub drogi szybkiego ruchu z barierami odgradzającymi przeciwległe pasy ruchu i z prędkością nie przekraczającą 60 km/h, pilot przejmuje prowadzenie. W takiej sytuacji zarządza ruszaniem, przyspieszaniem, manewrowaniem i zwalnianiem w granicach obranego pasa ruchu. Radzi sobie również z nagłymi sytuacjami, np. z takimi gdy inny pojazd wjeżdża na pas tuż przed naszym Audi. Sygnały sterujące, których system potrzebuje dla zautomatyzowanej jazdy, pozyskiwane są z centralnego sterownika systemu wsparcia kierowcy (zFAS) oraz metodą wtórnej fuzji danych ze sterownika czujników radarowych.
Gdy kierowca aktywuje pilota przyciskiem na konsoli środkowej, może zdjąć nogę z pedału gazu, a ręce z kierownicy. Musi jednak zachować czujność i być zdolnym do ponownego przejęcia kontroli nad pojazdem, kiedy system tego zażąda. Inaczej niż podczas jazdy automatycznej na poziomie 2., osoba prowadząca nie musi ciągle nadzorować pojazdu i może skupić się na innych aktywnościach proponowanych przez pokładowy system infotainment. Zakres możliwości automatycznej jazdy i możliwości zajęcia się innymi czynnościami, zależy jednak ściśle od przepisów prawa obowiązujących w danym kraju. Audi virtual cockpit w nowym Audi A8 wyświetla wtedy stylizowany obraz poruszającego się pojazdu jego otoczenia.
W trakcie pracy pilota, kierowcę cały czas monitoruje kamera, sprawdzająca, czy prowadzący jest gotów do ponownego przejęcia kontroli nad pojazdem. Kamera analizuje pozycję i ruchy głowy oraz powiek i generuje pliki anonimowych danych. W sytuacji, gdy na przykład oczy kierowcy są zamknięte przez określony czas, system zmusza go do ponownego przejęcia zadania prowadzenia. Może to nastąpić w trzech fazach – od ostrzeżenia dźwiękowego i wizualnego, aż do wdrożenia hamowania awaryjnego. Jeśli prędkość pojazdu przekroczy 60 km/h lub w sytuacji, gdy korek się rozładuje, pilot jazdy w korkach również informuje kierowcę o konieczności przejęcia kontroli nad pojazdem. Gdy osoba prowadząca zignoruje wezwania i odpowiednie ostrzeżenia, Audi A8 zahamuje awaryjnie i zatrzyma się w obrębie wybranego pasa ruchu.
Wdrożenie pilota jazdy w korkach Audi AI wymaga zarówno jasności co do przepisów prawa obowiązujących w danym kraju, jak i adaptacji i przetestowania systemu na konkretnym rynku. Ponadto brać należy pod uwagę różne procedury homologacyjne w różnych państwach i różne terminy ich trwania. Stąd Audi podjęło decyzję, że system pilota jazdy w korkach w nowym A8 będzie wprowadzany na rynki stopniowo, w zależności od dostosowania przepisów prawnych tam obowiązujących.
Najnowsze
-
Tłusty obiad i piwo? Polak pije, jedzie i ryzykuje. Szokujące dane o polskich kierowcach!
65% Polaków decyduje się prowadzić po alkoholu, wierząc w mity o "trzeźwieniu". Tłusty obiad, godzina czekania - czy to wystarczy? -
Tranzyt przez Warszawę to koszmar? Nowy wariant trasy S7 dzieli mieszkańców i kierowców!
-
Jeździłyśmy Alpine A290. To początek nowego rozdziału
-
Jelcz walczy z niemieckimi producentami: kto wygra wyścig o kontrakty NATO? Prawda o miliardowych inwestycjach
-
Chery TIGGO 7 vs europejska konkurencja: czy niska cena wystarczy, by pokonać Skodę, Volkswagena i Hyundaia? Prawda o technologii, bezpieczeństwie i ryzyku zakupu
Zostaw komentarz: