Peugeot i Carlos Sainz oraz Cyril Despres w Dakarze 2015

26 marca 2014
Peugeot Sport, Red Bull i Total podejmują nowe ekstremalne wyzwanie: chcą pokonać 10 tysięcy kilometrów w najdłuższym i najtrudniejszym rajdzie na świecie! Kierowcami zespołu zostaną: Carlos Sainz i Cyril Despres.

Już w 2015 roku, po 25 latach nieobecności, marka ze znakiem lwa będzie gotowa do ataku w rajdzie Dakar, z udziałem tak prestiżowych kierowców jak Carlos Sainz i Cyril Despres.

Nasz wywiad z Cyrilem Depres tutaj.

Wszyscy jeszcze mamy w pamięci niedawny rekord, pobity w czerwcu br. Wystarczyło 8’13’’878, żeby przypomnieć Peugeot smak zwycięstwa. Po takim pokazie umiejętności na górskich i pełnych pułapek drogach rajdu Pikes Peak, zespół Peugeot Sport nie mógł poprzestać na jednorazowym zwycięstwie. Potrzebne były mu nowe wyzwania, stanowiące pożywkę dla sportowej rywalizacji. Decyzja została podjęta.

Po emocjonującej przygodzie w Kolorado, na wysokości 4301 m.n.p.m. Peugeot Sport, Red Bull i Total przechodzą do ataku w zupełnie innej scenerii. Teatrem ich zmagań będzie najbardziej wymagający z rajdów - Dakar. Dla francuskiego zespołu będzie to niemal powrót do źródeł. W latach 1987-1990 francuski team czterokrotnie triumfował dzięki kultowym modelom 205 T16 Grand Raid i 405 T16 Grand Raid, które zapisały bardzo piękną kartę w historii tej dyscypliny.

Carlos Sainz (z lewej) i Cyril Depres - nowi kierowcy Peugeota na Rajd Dakar 2015.

fot. Peugeot

W międzyczasie afrykańskie wydmy ustąpiły miejsca południowoamerykańskim drogom, równie ciężkim dla ludzi i dla maszyn. Właśnie 25 lat po pierwszym starcie, team Peugeot Total podejmie już w styczniu przyszłego roku wyzwanie, wystawiając swój nowy samochód, 2008 DKR. Po 20-kilometrowym sprincie na asfalcie, Peugeot Sport skoncentruje wszystkie swoje wysiłki na dwutygodniowym maratonie, podczas którego będzie musiał pokonać 10 tysięcy kilometrów. Francuska marka już nieraz w przeszłości udowodniła swoje wszechstronne umiejętności.

Jest to wieloletni program sportowy. Głównym celem jest oczywiście Dakar, ale Peugeot będzie startował również w innych rajdach, aby zapewnić sobie jak najlepsze przygotowanie. Mocnym atutem zespołu są jego dwaj kierowcy: Carlos Sainz i Cyril Despres. Mający na swoim koncie zwycięstwo w sezonie 2010, Carlos Sainz wniesie całe swoje doświadczenie i umiejętność dopracowywania ustawień pojazdu, natomiast Cyril Despres, pięciokrotny zwycięzca i niezwykle popularny motocyklista rajdowy, wybrał zespół Peugeot, żeby rozpocząć nową karierę i przesiąść się z dwóch kółek na cztery..

W oczekiwaniu na styczeń 2015, obaj kierowcy czekają na możliwość zapoznania się z ich nowym samochodem, przygotowanym przez ten sam zespół, który opracowywał model 208 T16 Pikes Peak. Więcej o nowym modelu będziemy się mogli dowiedzieć 20 kwietnia br. na Salonie w Pekinie.

Peugeot w rajdzie Dakar - smak przygody
Cztery starty, cztery zwycięstwa... Udział Peugeot w rajdzie Dakar można by w zasadzie sprowadzić do tego, równie chłodnego co imponującego stwierdzenia. Oznaczałoby to jednak pominięcie wszystkich przygód - czasami wręcz niewiarygodnych - jakie przeżył zespół Peugeot na łącznej trasie 48 125 km pokonanych między 1987 a 1990 rokiem.

1 stycznia 1987 r. Wszystko jest przygotowane do pierwszego startu Peugeot w tym pokazie siły, jakim jest rajd „Paryż - Algier - Dakar”. Ari Vatanen rusza w trasę za kierownicą Peugeota 205 Turbo 16, oznaczonego legendarnym numerem 205. To idealne warunki do zaprezentowania wszystkich zalet kultowego modelu Marki. Niestety już na samym wstępie w Cergy-Pontoise, „dwieściepiątka” uległa poważnemu uszkodzeniu, a czołowy kierowca Peugeota został sklasyfikowany na … 274. miejscu! Zanim jeszcze samochód znalazł się na kontynencie afrykańskim, rajd Paryż-Dakar pokazał swoją prawdziwą naturę świetnie zaprawionemu przecież w rajdowych zmaganiach zespołowi. Kilka dni później przekonał się o tym również Shekhar Mehta, kiedy niewyjaśnione problemy z silnikiem zakłóciły prawidłową pracę prowadzonej przez niego 205-ki T16. Na szczęście po fenomenalnym odrobieniu strat Ari Vatanen przejął pałeczkę i zapewnił Peugeot pierwsze zwycięstwo po 13 000 kilometrach wyścigu!

Edycja 1988 jedynie potwierdziła nieprzewidywalny charakter tego najsławniejszego spośród rajdów. Obie 405-ki T16 dawały duże nadzieje na zwycięstwo, ale niewiarygodne zdarzenie zniweczyło plany dyrektora teamu Jeana Todta. Po ukończeniu 13 etapów, Ari Vatanen dotarł na pierwszym miejscu do Bamako, ale jego 405-ka T16 została tej samej nocy skradziona! Samochód udało się w końcu odnaleźć, ale było już za późno... Fin został zdyskwalifikowany, a zwycięstwo przypadło w udziale 205-ce T16 kierowanej przez Juha Kankkunena, który musiał szybko ratować sytuację!

Model  405 T16 Grand Raid też miał swój dzień chwały. Już na początku edycji 1989, dwaj kierowcy teamu, Ari Vatanen i Jacky Ickx, wdali się w bezlitosny pojedynek. Nie chcąc zaprzepaścić dotychczasowych sukcesów Peugeota, Dyrektor teamu podjął w Gao decyzję o rozdzieleniu obydwu zawodników przez rzut monetą. Los zadecydował, że padło na Ari Vatanena... pomimo zaliczonych przez niego dwóch wywrotek.

W roku 1990 Ariemu Vatanenowi, prowadzącemu z dwugodzinną przewagą nad pozostałymi zawodnikami, przydarzył się niezwykle „burzliwy” etap między Niamejem a Gao. Na odcinku szczególnie wymagającym dokładnej nawigacji, pilot miał problemy zdrowotne, kompas uległ awarii i Ari ... uderzył w drzewo, które wybiło ogromną dziurę w nadwoziu jego 405-tki! Nie wystarczyło to jednak wytrącenia Fina z równowagi. Mimo tych zdarzeń zapewnił marce czwarte z rzędu zwycięstwo.

Trzy pytania do Carlosa Sainza

„Nie mogę nie odpowiedzieć na takie wezwanie”

• Co przekonało Pana do pomysłu dołączenie do zespołu Peugeot?

Carlos Sainz - „W przeszłości często przychodziło mi rywalizować z marką Peugeot i przez wszystkie te lata mogłem naocznie stwierdzić, że jest to zespół który żyje sportem i jeśli decyduje się na coś w tej dziedzinie to robi to w stu procentach. Ja także wyznaję podobną filozofię. Biorąc pod uwagę moje przywiązanie do idei Dakaru, jasne jest, że jeżeli zespół Peugeot wraca do tego rajdu i dodatkowo oferuje mi możliwość wzięcia udziału w tej przygodzie, nie mogę nie odpowiedzieć na takie wezwanie”.

• Peugeot nie brał udziału w Dakarze od 25 lat, czy Pana zdaniem jest to duża przeszkoda?

Carlos Sainz - „Nie wierzę, że to przeszkoda, tym bardziej, że Peugeot nigdy nie przestał konstruować najwyższej jakości samochodów rajdowych, i dzisiaj także to robi, niezależnie od tego, czy mówimy o rajdach samochodowych, czy też o wyścigach w kategorii endurance. Widać to wyraźnie na przykładzie rajdowego modelu 208 T16 klasy R5. Ponieważ miałem już okazję wygrać w Dakarze, będę mógł wnieść do zespołu moje jeszcze świeże doświadczenia z udziału w rajdzie, zdobyte na samochodach z napędem na dwa i cztery koła. Mogę powiedzieć, że jesteśmy w pełni gotowi aby podjąć to wyzwanie”.

• Czy myśli Pan, że zespół może osiągnąć stan pełnej gotowości do rywalizacji o czołowe miejsca w rajdzie?

Carlos Sainz - „W sportach motorowych nigdy nic nie jest pewne. Na dzień dzisiejszy poziom zespołów biorących udział w rajdzie Dakar jest bardzo wysoki i naprawdę nie jest łatwo tam wygrać. Z drugiej strony bardzo wierzę w sukces, ponieważ widzę, że cały zespół jest bardzo zmotywowany. Będziemy wszyscy ciężko pracować i spróbujemy wygrać. Nie mamy wiele czasu na przygotowania przed pierwszym startem, ale wierzę, że nam się uda”.

Carlos Sainz -  w kilku słowach

Urodzony 12 kwietnia 1962 w Madrycie, gdzie aktualnie mieszka.

• 1 zwycięstwo w rajdzie Dakar (2010)

• 7-krotnie brał udział w rajdzie Dakar : 1 zwycięstwo, 1 trzecie miejsce (2011), 1 dziewiąte miejsce (2007), 1 jedenaste miejsce (2006), 3-krotnie się wycofał (2009, 2013, 2014)

• Triumfator FIA Cross-Country Rally World Cup (2007)

• Podwójny rajdowy mistrz świata (1990, 1992), 4-krotny wicemistrz świata

• 26 zwycięstw w Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Świata

Trzy pytania do Cyryla Despres

„Dla mnie zaczyna się nowe życie”

• Ma Pan za sobą naznaczoną sukcesami karierę motocyklisty, ze szczególnym podkreśleniem pięciu zwycięstw w rajdzie Dakar. Skąd się wzięła decyzja o zamianie dwóch kół na cztery?

Cyril Despres - „Pomysł pojawił się w mojej głowie w naturalny sposób. Ścigając się na Dakarze na motocyklu, człowiek przez dziesiątki godzin jest sam ze sobą i z motocyklem, a to daje sporo czasu na przemyślenia. Na ostatnim Dakarze doznałem olśnienia i właśnie wtedy, zespół Peugeot i Red Bull zaproponowali mi udział w tej niewiarygodnej przygodzie, co uważam za prawdziwy łut szczęścia. Jestem z tego bardzo dumy. Nie musiałem długo się zastanawiać nad decyzją. Dla mnie to marzenie, które się urzeczywistnia, dla mnie właśnie zaczyna się nowe życie”.

• Jak ma Pan zamiar przygotować się do podjęcia tego nowego wyzwania?

Cyril Despres – „Jestem w pełni świadomy, że mam wielką szansę wejść do świata rajdów samochodowych frontowymi drzwiami, wejść od razu do profesjonalnego i stojącego na wysokim poziomie zespołu, jakim jest Peugeot. Nie jestem pewien, że zdecydowałbym się od razu na skok na głęboką wodę, gdyby chodziło o inny zespół. Ciągle jeszcze mam w pamięci wspomnienia zwycięstw Peugeot na Dakarze, gdy byłem dzieckiem… Z wielką niecierpliwością czekam na moment, gdy sam będę mógł usiąść za kierownicą!”

• Znamy przykłady motocyklistów, którzy z powodzeniem zamienili dwa koła na cztery. Jakie są Pana ambicje?

Cyril Despres – „W pierwszym okresie mam zamiar głównie się uczyć i pomagać. W zespole takim jak Peugeot i z partnerem takim, jak Carlos Sainz, będę mógł szybko czynić postępy. To dla mnie ogromna motywacja. Mam wielką ochotę zapoznać się lepiej ze specyfiką jazdy i prowadzenia samochodów rajdowych, zasadami współpracy z pilotem. Konieczność spędzania tak długiego czasu w towarzystwie drugiej osoby – pilota, będzie dla mnie zupełnie nowym doświadczeniem, gdyż od piętnastu lat jestem przyzwyczajony do samotności na trasie!”.

Cyril Despres – w kilku słowach

Urodzony 24 stycznia 1974 r., w Fontainebleau, mieszka w Andorze.

• 5 zwycięstw w rajdzie Dakar, w kategorii motocykle: 2005, 2007, 2010, 2012 et 2013

• 14-krotnie brał udział w rajdzie Dakar na motocyklu: 5 zwycięstw, 3-krotnie zdobył drugie miejsce (2006, 2009, 2011), 1 trzecie miejsce (2004), 2-krotnie czwarte miejsce (2003 i 2014), 1 trzynaste miejsce (2001), 1 szesnaste miejsce (2000) i jeden raz się wycofał (2002)

• Mistrz świata w rajdach terenowych (2003)

• Zespołowy mistrz świata enduro (2001)

Komentarze

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy. Twój może być pierwszy!