Pamiętajmy o zmianie opon sezonowych
Za oknem powoli coraz cieplej. Wiosna zbliża się wielkimi krokami. Niedługo nadejdzie czas na zmianę opon z zimowych na letnie. Przy okazji warto przybliżyć, czemu właściwie należy to zrobić.
![]() |
fot. motocaina.pl
|
Tym, co użytkownik zauważa w pierwszej kolejności, jest różnica w konstrukcji bieżnika. O ile opony zimowe są bardziej ponacinane, co zwiększa przyczepność na ośnieżonej jezdni, o tyle powierzchnia opony letniej jest bardziej gładka. To ogranicza emisję hałasu, ale również obniża opór toczenia. Dodatkową zaletą jest obecność szerokich rowków obwodowych, zapewniających odprowadzenie wody spod opony w przypadku deszczu.
Te różnice są widoczne gołym okiem i wyczuwalne podczas użytkowania. Inne jednak są mniej oczywiste. Opony sezonowe letnie i zimowe są produkowane z innych mieszanek. Materiał, z którego wykonana jest opona letnia, wykazuje większą odporność na ścieranie i gwarantuje większą przyczepność w ciepłej temperaturze, jednak zimą twardnieje, przez co opona staje się mniej elastyczna. Opony zimowe natomiast zostały zaprojektowane w ten sposób, by zapewniać przyczepność i skracać drogę hamowania nawet przy dużych mrozach.
Na szczęście w naszym społeczeństwie świadomość wyraźnie się zmienia. Coraz więcej z nas zaczyna zdawać sobie sprawę, że zmiana opon sezonowych to jeden z warunków bezpieczeństwa na drodze. Jeszcze kilka lat temu nie było to wcale takie oczywiste. Pamiętajmy zatem, żeby – kiedy temperatura zacznie przeciętnie oscylować w granicach 7 stopni – zmienić opony na letnie, zapewniając im tym samym dłuższy żywot, a nam, kierowcom, większy komfort jazdy.
Najnowsze
-
Elektryk czy hybryda – co bardziej opłaca się w leasingu?
Coraz więcej firm i osób prywatnych zwraca uwagę na ekologię i koszty użytkowania aut. Rosnąca popularność napędów alternatywnych wypiera tradycyjne rozwiązania, ale rodzi pytanie: co w leasingu bardziej się opłaca – hybryda czy elektryk? -
Nocleg pod namiotem czy w kamperze? Porównanie opcji dla fanów motoryzacji
-
Test Peugeot 408 GT: masaż na trasie i pazury na ulicy
-
Test Ford Bronco Badlands – powrót legendy na bezdroża
-
Mercedes Vision V: gdzie podziała się motoryzacja, a pojawił się… 65-calowy telewizor?
Zostaw komentarz: