Pamiętajmy o zmianie opon sezonowych
Za oknem powoli coraz cieplej. Wiosna zbliża się wielkimi krokami. Niedługo nadejdzie czas na zmianę opon z zimowych na letnie. Przy okazji warto przybliżyć, czemu właściwie należy to zrobić.
![]() |
fot. motocaina.pl
|
Tym, co użytkownik zauważa w pierwszej kolejności, jest różnica w konstrukcji bieżnika. O ile opony zimowe są bardziej ponacinane, co zwiększa przyczepność na ośnieżonej jezdni, o tyle powierzchnia opony letniej jest bardziej gładka. To ogranicza emisję hałasu, ale również obniża opór toczenia. Dodatkową zaletą jest obecność szerokich rowków obwodowych, zapewniających odprowadzenie wody spod opony w przypadku deszczu.
Te różnice są widoczne gołym okiem i wyczuwalne podczas użytkowania. Inne jednak są mniej oczywiste. Opony sezonowe letnie i zimowe są produkowane z innych mieszanek. Materiał, z którego wykonana jest opona letnia, wykazuje większą odporność na ścieranie i gwarantuje większą przyczepność w ciepłej temperaturze, jednak zimą twardnieje, przez co opona staje się mniej elastyczna. Opony zimowe natomiast zostały zaprojektowane w ten sposób, by zapewniać przyczepność i skracać drogę hamowania nawet przy dużych mrozach.
Na szczęście w naszym społeczeństwie świadomość wyraźnie się zmienia. Coraz więcej z nas zaczyna zdawać sobie sprawę, że zmiana opon sezonowych to jeden z warunków bezpieczeństwa na drodze. Jeszcze kilka lat temu nie było to wcale takie oczywiste. Pamiętajmy zatem, żeby – kiedy temperatura zacznie przeciętnie oscylować w granicach 7 stopni – zmienić opony na letnie, zapewniając im tym samym dłuższy żywot, a nam, kierowcom, większy komfort jazdy.
Najnowsze
-
Parking w Warszawie: bezkarność na „kopertach” uderza w najsłabszych – kto na tym zarabia? Cena kopert i fałszywych kart
Każdy, kto choć raz próbował zaparkować w Warszawie, wie, że to walka o każdy centymetr. W tej codziennej bitwie o przestrzeń, na pierwszej linii frontu często stoją ci, którzy najbardziej potrzebują wsparcia – osoby z niepełnosprawnościami. Przeznaczone dla nich miejsca, oznaczone jako tzw. „koperty”, bywają bezczelnie zajmowane. Inny proceder to kupno karty uprawniającej do legalnego […] -
Zapomnij o HIMARS-ie? Oto polscy producenci sprzętu wojskowego, których nie uznają rodzimi „patrioci”
-
Od Couriera do Transita – kompletny przegląd modeli Ford Pro i zabudów. Który wariant wybrać dla swojej firmy?
-
Via Carpatia to droga donikąd? Oto dlaczego Polska wschodnia wciąż nie ma swojej ekspresówki
-
Tłusty obiad i piwo? Polak pije, jedzie i ryzykuje. Szokujące dane o polskich kierowcach!
Zostaw komentarz: