Karolina Chojnacka

Pamiętacie koncepcję Sony Vision-S? Model ten zostanie przetestowany na drogach

Trwają prace nad w pełni funkcjonalnym samochodem koncepcyjnym Sony.

Sony zrobiło dużo zamieszania na targach CES w styczniu tego roku, dzięki w pełni sprawnemu samochodowi elektrycznemu, ale firma jasno dała do zrozumienia, że ​​nie ma zamiaru przekształcać tej koncepcji w pojazd produkcyjny. Od tego czasu nic nie słyszeliśmy od Sony na temat tego samochodu.

Aż do dziś. Sony właśnie z pomocą filmu na YouTubie ogłosiło powrót samochodu:

Prototyp Vision-S przybył do Tokio w celu udoskonalenia naszych technologii wykrywania i dźwięku. Prototypowy pojazd jest również obecnie opracowywany do testów na drogach publicznych w tym roku podatkowym.

Przeczytaj też: Rządowy program dopłat do elektryków oficjalnie totalną porażką

Vision-S to dwusilnikowy samochód elektryczny (jeden silnik z przodu, i jeden z tyłu), który może osiągnąć prędkość prawie 100 km/h w 4,8 sekundy. Posiada również niezależne zawieszenie z podwójnymi wahaczami. Sony poważnie podeszło do tej koncepcji, ponieważ samochód działa i robi wszystko, czego oczekujemy od aut do jazdy po drogach publicznych.

Przeczytaj też: Ładowanie samochodu elektrycznego w 15 minut? Już w 2025 roku!

Wcześniej Sony stwierdziło, że jedynym powodem powstania tej koncepcji było pokazanie swojej technologii producentom samochodów. Teraz, gdy Sony ma własny pojazd do testowania nowych technologii, firma powinna z tego skorzystać. Wydaje się więc, że oprócz testowania technologii zastosowanych w pojeździe, Sony kontynuuje prace nad rozwojem samego pojazdu. Oczywiście intencje Sony mogą być znacznie mniejsze, niż zakładamy, ale testy na drogach publicznych są znaczącym krokiem dla każdego prototypowego pojazdu. Firma może po prostu chcieć sprawdzić swoje czujniki, kamery i inne elementy w rzeczywistych sytuacjach i warunkach, ale przy okazji stworzyła do tego całkiem poważną maszynę.

Najnowsze

Ścigacz kontra Porsche 911 – wyścig zakończył się szybko i bardzo boleśnie

Wyścigi na ulicach to jeden z najbardziej niebezpiecznych pomysłów, na jaki można wpaść. Jak pokazuje to wideo, nawet na prostej i pustej drodze o nieszczęście nietrudno.

Co jest szybsze na prostej – motocykl czy samochód? Zazwyczaj jest to pytanie retoryczne, chyba że samochodem o którym mowa, jest Porsche 911. Wielkie tylne skrzydło sugeruje, że jest to wersja GT3, więc zawodnik z którym naprawdę trzeba się liczyć.

Motocyklista tak bardzo chciał być szybszy, niż Nissan GT-R, że zapomniał patrzeć przed siebie

Nie wiemy jaki motocykl jest na nagraniu, ale z opisu wynika, że napędza go litrowy silnik, więc również jest to bardzo poważny sprzęt. Problem z mocnym motocyklem jest jednak taki, że trzeba umieć nad nim zapanować. Tymczasem w nowoczesnych samochodach wystarczy wcisnąć gaz i trzymać prosto kierownicę.

Motocyklista w krótkich spodenkach i klapkach upadł przy prędkości 200 km/h. Więcej szczęścia niż rozumu?

Różnicę między tymi pojazdami w praktyce pokazuje poniższe wideo. Chociaż „wyścig” rozpoczynał się z lotnego startu, niemal natychmiast po odkręceniu manetki motocykl podniósł przednie koło i to tak gwałtownie, że zamiast efektownego wheelie, rider zleciał z maszyny, która roztrzaskała się na asfalcie.

Najnowsze

Agresywny kierowca BMW rozprawia się z blokującym go rowerem

Poniższe wideo to w sumie cała kompilacja sytuacji, w których nagrywający próbuje utrudniać życie nieprawidłowo parkującym kierowcom.

Wszyscy wiemy, jak jest z miejscami do parkowania, szczególnie w dużych miastach jak na przykład Warszawa. Niektórzy kierowcy akceptują taki stan rzeczy, ale zdarzają się też kombinatorzy, którzy zostawiają swoje pojazdy w miejscach, w których teoretycznie nie utrudniają ruchu (przynajmniej samochodowego), ale nie mają prawa tam stać.

Kierowca BMW pobił się z kierowcą Skody. O co poszło?

Poniższe wideo nagrał ktoś, kto bardzo nie lubi takiego zachowania i w wolnym czasie biega za takimi kierowcami z kamerką przyczepioną do ubrania. Poniżej możecie zobaczyć jak kłóci się z kilkoma właścicielami samochodów oraz z motocyklistą, a także co dało zastawienie rowerem drzwi pewnemu kierowcy BMW.

Najnowsze

Nocny pościg ulicami miasta. Ścigani wyrzucali narkotyki przez okno!

Kilkunastominutowy pościg w centrum Zielonej Góry zakończył się zatrzymaniem czterech osób. Kierowca stwarzał bardzo poważne zagrożenie podczas próby ucieczki, ale na szczęście nikt postronny nie ucierpiał.

Uwagę zielonogórskich policjantów zwróciła Honda Civic z czterema osobami w środku. Chcieli zatrzymać pojazd do kontroli, ale kierujący zlekceważył polecenia i zaczął uciekać ulicami w centrum miasta. Policjanci ruszyli w pościg za samochodem, powiadamiając jednocześnie dyżurnego o sytuacji i informując na bieżąco o przebiegu i kierunku pościgu, czego można posłuchać na poniższym wideo.

Kierowca z 3 promilami uciekał lepiej, niż niejeden na trzeźwo!

W pewnym momencie funkcjonariusze zauważyli, że z Hondy ktoś wyrzucił małą czarną torbę. Radiowóz jeszcze kilkanaście minut jechał za uciekającym samochodem, który próbował zgubić pościg wjeżdżając pod prąd w wąskie uliczki, a nawet na chodniki. Akcja zakończyła się gdy Honda wjechała w kompleks leśny i zatrzymała się, a kierujący i jeden z pasażerów zaczęli uciekać pieszo. Zostali zatrzymani przez policjantów prowadzących pościg, a pozostałe dwie osoby w samochodzie zatrzymał kolejny patrol policji, który także dotarł na miejsce.

Cała czwórka zatrzymanych spędziła noc w policyjnym areszcie. W odnalezionej przez inny patrol czarnej torebce wyrzuconej wcześniej z samochodu znajdowała się metaamfetamina w zapakowanych porcjach. Honda Civic została odholowana na zabezpieczony parking, a podczas przeszukania samochodu policjanci znaleźli jeszcze dowód osobisty innej osoby, który figuruje w bazie danych jako utracony.

Uciekał przed policją i odgryzł funkcjonariuszowi palec. Postawiono mu zarzuty

Kierującym Hondą okazał się 28-letni zielonogórzanin, który ma zakaz prowadzenia pojazdów mechanicznych do 2024 roku. Test na narkotyki wykrył w jego organizmie obecność marihuany i amfetaminy. 28-latek dwa tygodnie wcześniej opuścił zakład karny, gdzie odbywał siedmioletni wyrok pozbawienia wolności za przestępstwa rozboju i kradzieży. Mężczyzna dotychczas usłyszał zarzut niezatrzymania się do policyjnej kontroli oraz kierowania pojazdem mimo sądowego zakazu. Po uzyskaniu opinii biegłego kolejnym zarzutem będzie kierowanie samochodem pod wpływem środków odurzających.

Pijany i bez prawa jazdy uciekał na samych felgach

Pasażer samochodu, także 28-letni zielonogórzanin, powiedział policjantom, że narkotyki wyrzucone w torbie należały do niego. Usłyszał zarzut posiadania środków odurzających i przyznał się do winy. Pozostała dwójka pasażerów – 19-latka i 24-latek zostali przesłuchani w charakterze świadków.

Najnowsze

Rządowy program dopłat do elektryków oficjalnie totalną porażką

Niedługo po uruchomieniu programu dopłat do zakupu aut elektrycznych wieszczyliśmy, że okaże się on kompletną klapą, na co wskazywało początkowe, wyjątkowo skromne, zainteresowanie nim. Oficjalne dane jedynie potwierdziły nasze prognozy.

Nabór wniosków na dofinansowanie zakupu samochodu elektrycznego ruszyły 26 czerwca i do 31 lipca Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przyjmował podania o taką dotację. Dostępne były w sumie trzy programy – „zielony samochód” skierowany do osób fizycznych, „e-van” przeznaczony dla firm oraz „koliber” dla taksówkarzy. Na pierwszy z nich zarezerwowano 150 mln zł, na drugi 70 mln zł, a na trzeci 40 mln zł.

Program dofinansowania elektryków spełnił swoją rolę – (niemal) nikt z niego nie korzysta

Przypomnijmy jeszcze, że rząd pierwotnie obiecywał do 30 proc. zwrotu za zakup nowego auta elektrycznego (nie więcej niż 37,5 tys. zł), ale później zmniejszył wysokość dofinansowania o połowę, a także przygotował osobne propozycje dla przedsiębiorców oraz taksówkarzy. Powód? Chciano aby dopłaty trafiły do większej grupy osób i aby środki nie wyczerpały się przedwcześnie.

Jak podaje Instytut Samar, obawy te były zupełnie niepotrzebne. Złożono w sumie 344 wnioski o wartości 11,2 mln zł. Nadal pozostało więc 138.8 mln zł do rozdysponowania. Przedsiębiorcy wystąpili o 68 dopłat na kwotę 4,6 mln zł (pozostało 65,4 mln zł). Natomiast na program „koliber” skusiła się tylko jedna osoba. Maksymalna kwota dofinansowania w tym przypadku wynosiła 25 tys. zł. Do rozdysponowania pozostało zatem 39 975 000 zł.

Uwierzyłam w dopłaty do aut elektrycznych i zamówiłam samochód. A rząd mnie oszukał

Dlaczego Polacy przyjęli długo wyczekiwany start programu dopłat do elektryków tak chłodno? Powodów może być kilka. Samochody elektryczne to nadal pojazdy niszowe, a do tego drogie. W dobie epidemii koronawirusa i problemów finansowych wielu przedsiębiorstw, a co za tym idzie także ich pracowników, dla wielu osób to nie jest najlepszy moment na duże wydatki.

Ponadto rząd bardzo się postarał, żeby zniechęcić potencjalnych zainteresowanych dopłatami. Poza zmniejszeniem ich o połowę i zachowaniu maksymalnej ceny pojazdu na poziomie 125 tys. zł (co bardzo zawęża wybór), do ostatecznej wersji programu dodał jeszcze kilka innych warunków. Między innymi konieczność wożenia na drzwiach wielkiej naklejki, informującej o tym, że skorzystaliśmy z dopłaty. Narzucono także minimalny przebieg 10 tys. km rocznie, jaki trzeba takim autem pokonywać.

Rząd jednak rusza z programem dopłat do elektryków, tylko kto się odważy z niego skorzystać? Obowiązkowa m.in. wielka naklejka

Teoretycznie taksówkarze mieli lepiej, ale w ich przypadku dofinansowanie 25 tys. zł obejmowało także instalację punktu ładowania, więc nie wszystko można było przeznaczyć na samochód. Przedsiębiorcom z kolei zakazano korzystania z elektrycznego dostawczaka w celach zarobkowych, co jest absurdem samym w sobie. Po co w takim razie firmy miałyby kupować takie auta?

Jak zdradził wiceprezes NFOŚiGW Artur Lorkowski z rozmowie z Samarem, trwają prace nad drugą edycją programu dopłat, która dla osób fizycznych miałaby ruszyć już jesienią. Miejmy nadzieję, że na znacznie lepszych warunkach – w przeciwnym wypadku ponownie będziemy mieli do czynienia z działaniem pozorowanym, a nie realnym wsparciem elektromobilności.

Najnowsze