Oznakowanie dróg krajowych – czy jest czytelne? Czy wręcz przeciwnie? Wyraź swoją opinię!
Oznakowanie dróg powinno usprawniać ruch pojazdów, czynić go bezpieczniejszym oraz ułatwiać korzystanie z drogi. Oznakowanie powinno być jednolite, intuicyjne i w pełni czytelne dla kierowców. Czy tak rzeczywiście jest? Jakiego zdania są użytkownicy dróg?
Każdy znak, czy to pionowy czy poziomy, jest nośnikiem konkretnej informacji dla użytkowników danej drogi, a jego wykorzystanie wynika wprost z projektu organizacji ruchu.
Znaki pionowe mają przede wszystkim wpłynąć na kierowcę poprzez nakazywanie mu określonych zachowań (np. nakaz jazdy prosto) lub ich zakazywanie (np. zakaz zawracania, ograniczenie prędkości). Przekazują również informacje o sytuacji na drodze, kierunkach, do których można nią dojechać i ostrzegają o ewentualnych zagrożeniach. Informują także o urządzeniach i obiektach znajdujących się przy drodze oraz zabytkach i atrakcjach turystycznych zlokalizowanych w jej pobliżu. Znaki kierunku i miejscowości mają barwę niebieską na drogach klasy A oraz zieloną na pozostałych klasach dróg.
Problemem przy stosowaniu się do ich zaleceń może być zarówno niedostateczna znajomość znaków drogowych przez kierujących jak i duże nagromadzenie samych znaków. Na drogach krajowych znajduje się bowiem około 196 700 znaków pionowych.
Przeczytaj też: Przepisy drogowe, o których zapomina większość kierowców. A ty je pamiętasz?
Jak oznakowanie dróg krajowych oceniane jest przez kierowców? Chce sprawdzić to Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad za pośrednictwem badania ankietowego, które wystartowało pod koniec lutego. Badanie potrwa do 28 marca.
Jego uczestnicy będą mogli wyrazić opinię między innymi na temat liczby znaków drogowych na sieci dróg krajowych w Polsce oraz czytelności oznakowania eksperymentalnego względem rozwiązań obecnie obowiązujących.
Do tej pory w badaniu wzięło udział 1,5 tysiąca osób. Ty też możesz to zrobić!
Wystarczy wejść na stronę ankiety i poświęcić około 10 minut na jej wypełnienie. Ankieta jest dostępna TUTAJ!
Przeczytaj też: Trójwymiarowe przejście dla pieszych – czy to bezpieczne rozwiązanie?
Wyniki badania będą wykorzystane przez GDDKiA w pracach związanych z oznakowaniem dróg krajowych. Przypominamy jednak, że aby elementy oznakowania eksperymentalnego mogły uzyskać status powszechnie obowiązujących, powinny być wprowadzone stosownymi rozporządzeniami ministra właściwego do spraw transportu.
Zwiększenie czytelności i intuicyjności oznakowania oraz uczynienie go bardziej nowoczesnym było głównym celem wprowadzenia oznakowania eksperymentalnego, które już od siedmiu lat zobaczyć można na niektórych odcinkach sieci dróg krajowych.
Źródło: GDDKiA, opracowanie własne
Najnowsze
-
Renault 5 o włos od wygranej! Jak Fiat Panda odniósł zwycięstwo w najważniejszym polskim konkursie Car of the Year?
Mokry Tor Modlin, sześć finałowych modeli i jedna zwycięska tytułowa statuetka. Zdradzamy kulisy decyzji jury, emocje podczas jazd testowych i powody, dla których to właśnie Panda okazała się bezkonkurencyjna. -
Brak miejsca na pieczątki w dowodzie rejestracyjnym. Czy trzeba wymieniać go na nowy?
-
Prosty sposób na szybsze rozgrzanie kabiny samochodu. Trzeba wcisnąć jeden przycisk
-
Za co można dostać mandat na 30 tys. zł? Najwyższe kary, jakie można dostać w Polsce
-
Uważaj na znak D-13 – to podpucha, na którą łapie się wielu kierowców.
Zostaw komentarz: