Otyłość zwiększa ryzyko śmierci w wypadku

Dbałość o właściwą wagę to nie tylko kwestia zdrowia. Jak wynika z najnowszych badań, otyłe kobiety są bardziej narażone na śmierć w wypadku samochodowym niż ich szczupłe koleżanki czy nawet mężczyźni z nadwagą.

Badanie zostało opublikowane przez British Medical Journal. Jego podstawą były dane dotyczące tragicznych wypadków na amerykańskich drogach między 1996 a 2008 rokiem. Badacze skupili się na pojazdach podobnych rozmiarów, w których jechało dwoje pasażerów i co najmniej jedno z nich zginęło. Jedna na trzy ofiary śmiertelne miała nadwagę, jedna na pięć była otyła. Jedna trzecia badanych niewłaściwie zapięła pas bezpieczeństwa lub nie zrobiła tego wcale. W ponad połowie przypadków zawiodła poduszka powietrzna.

Ponad jedna trzecia Amerykanów cierpi na otyłość
fot. materiały prasowe

Badanie odwoływało się do skali otyłości opracowanej przez WHO. I grupa otyłości zwiększała zagrożenie o 21%, II grupa o 51%, a III aż o 80%. Bliższa analiza dowiodła, że szczególnie narażone na śmierć są otyłe kobiety – w przypadku III grupy to niemal dwukrotnie większa liczba. W przypadku ludzi cierpiących na nadmiar kilogramów, w chwili zderzenia dolna część ciała leci do przodu, a pasy nie blokują miednicy, lecz górną część ciała, co zwiększa poziom zagrożenia.

Całkiem dobra motywacja do wiosennej diety, prawda?

Najnowsze

Citroen DS3 cabrio w wydaniu Vogue

Podczas Tygodnia Mody w Mediolanie zaprezentowano wyjątkową wersję Citroena DS3 cabrio pod nazwą „L’Uomo Vogue”.

Model jest efektem współpracy między czasopismem „L’Uomo Vogue” a projektantami Citroena. Inspiracją do jego powstania były najnowsze trendy panujące w modzie męskiej, stąd też nieprzypadkowa data premiery. Matowy lakier pięknie kontrastuje ze srebrnymi obudowami lusterek, na których widnieje laserowo wygrawerowany monogram DS, obecny również na dachu.

fot. Citroen

Auto zostanie wystawione na licytację, a dochód ze sprzedaży zasili konto organizacji Women Create Life, działającej na rzecz zdrowia kobiet i dzieci. Wcześniej można je będzie oglądać na Festiwalu Samochodowym w Paryżu między 20 stycznia a 3 lutego.

 

Najnowsze

Srebrna edycja na stulecie Astona Martina

Kilka dni temu Aston Martin świętował stulecie urodzin. Dla upamiętnienia tego szczególnego jubileuszu firma wypuściła specjalne edycje swoich flagowych modeli: V8 Vantage, DB9, Rapide i Vanquish.

W każdej wersji modelowej wypuszczono 100 sztuk pod nazwą „Centenary Edition”. Nie ma różnic pod względem wyposażenia czy technologii, za to sporo pod względem wizualnym. Każdy samochód z tej limitowanej serii jest pokryty szarym lakierem, którego nałożenie zajmuje aż 68 godzin, czyli 18 godzin więcej niż normalnie. Na masce widnieje srebrne skrzydlate logo.

Wszystkie modele z serii Centenary Edition są indywidualnie numerowane i oznaczone specjalnymi tabliczkami. Wnętrze wyróżnia tapicerka skórzana ze srebrnymi przeszyciami „Deep Soft”, którą wcześniej można było znaleźć wyłącznie w modelu One-77.

Każdy, kto kupi Astona Martina Centenary Edition, dostanie prezent: eleganckie pudełko, a w nim dwa szklane kluczyki, dwa uszyte na zamówienie futerały na kluczyki wykonane ze skóry odpowiadającej wykończeniu wnętrza wybranego modelu, dwie srebrne spinki do mankietów z logo Aston Martin, srebrne pióro oraz słuchawki firmy Bang & Olufsen.

Samochody z serii Centenary Edition dostępne są wyłącznie na zamówienie w 146 punktach dilerskich rozlokowanych w 46 państwach na całym świecie.

Na zaostrzenie apetytu prezentujemy, jak wygląda Aston Martin Vanquish Centenary Edition.

fot. Aston Martin

Najnowsze

Odświeżony Mitsubishi ASX w polskich salonach

W polskich salonach spod znaku Trzech Diamentów zadebiutował właśnie zmodernizowany crossover Mitsubishi ASX. W odświeżonym Mitsubishi ASX 2013 unowocześniono przód, tył oraz wnętrze pojazdu. Silniki nowego modelu ASX spełniają teraz normy Euro 5b. Nowy model Mitsubishi ASX 2013 jest obecnie dostępny w cenie od 65 300 zł.

Wedle danych sprzedażowych, od dnia premiery w 2010 roku Mitsubishi ASX trafił do  325 000 tysięcy klientów na całym świecie, z czego 167 000 samochodów znalazło nabywców w Europie. W 2012 roku ASX był także najlepiej sprzedającym się modelem tej marki w Polsce.

W odmłodzonym ASX zmodyfikowano konstrukcję przedniej części nadwozia. Jednocześnie zmianom poddano tylny zderzak, który odpowiada nowej stylistyce przodu, oraz wygląd reflektorów ksenonowych i kierunkowskazów w lusterkach. Mitsubishi ASX 2013 jest dostępny w 7 barwach nadwozia – wśród nich znalazł się nowy, perłowo-biały kolor.

fot. Mitsubishi

W modelu ASX 2013 zastosowano nowe materiały wykończenia wnętrza, nowe chromowane elementy ozdobne przednich drzwi oraz nowe wzory tapicerki. Zmienił się także wygląd kierownicy, a zamiast obrotowego przełącznika zastosowano przycisk układu kontroli wszystkich kół (AWC).

Najważniejszymi zmianami są modyfikacje zawieszenia samochodu, a dokładnie przekonstruowane tylne zawieszenie wielowahaczowe.

ASX 2013 jest już dostępny w polskich salonach Mitsubishi Motors w 5  konfiguracjach, z benzynowym silnikiem 1.6 o mocy 117 KM, manualną, 5-biegową przekładnią i napędem na 1 oś oraz z turbodoładowanym Dieslem o mocy 150 KM, 6-biegową, manualną skrzynią biegów i napędem na 4 koła. Obydwa silniki spełniają normy Euro 5b. Obecnie klienci zainteresowani modelem ASX MY 2013 wyprodukowanym w 2012 roku mogą skorzystać z jednej z trzech form oferty promocyjnej: zniżki w wysokości 10 000 zł, połączenia 10 000 zł zniżki z 12-miesięcznym, nieoprocentowanym kredytem 50/50  lub zniżki w wysokości 7500 zł wraz z nieoprocentowanym kredytem 3×33%. Najtańszy ASX MY 2013 kosztuje obecnie 65 300 zł.

Najnowsze

Bezpiecznie z góry, bezpiecznie w dół

Zgodnie z przewidywaniami synoptyków powróciła mroźna zima. Jazda po lodzie i śniegu wymaga od kierowców dodatkowych umiejętności i wiedzy.

Zgodnie z opinią ekspertów, wszelkie manewry w okresie zimowym powinno się wykonywać spokojniej i wolniej, aby zostawić sobie większy margines błędu. Szczególnie niebezpiecznie jest, gdy występuje duża amplituda temperatur w krótkich okresach czasu i ciągle musimy przyzwyczajać się do nowych warunków.

Pod górę

Gdy chcemy pokonać wzniesienie wiedząc, że nawierzchnia może być śliska, należy:

  • zachować bardzo duży odstęp za poprzedzającym samochodem, a nawet − gdy istnieje taka możliwość − poczekać, aż auta przed nami wjadą na górę
  • unikać zatrzymywania się w czasie jazdy pod górę
  • utrzymywać stałą, odpowiednią do warunków prędkość
  • przed rozpoczęciem pokonywania wzniesienia ustawić odpowiedni bieg, aby uniknąć konieczności zmiany na niższy w czasie jazdy.

 

Pokonując wzniesienie zimą w miejskim korku należy przede wszystkim pamiętać o zachowaniu kilkukrotnie większej niż zwykle odległości między pojazdami. Samochód przed nami może się nieco zsunąć ruszając na śliskiej nawierzchni. Dodatkowy odcinek może być niezbędny dla odzyskania przyczepności kół i pozwoli uniknąć stłuczki.

fot. Renault

 

Z górki

Zjeżdżając z górki w okresie zimowej aury należy:

  • zredukować prędkość przed szczytem wzniesienia
  • używać niskiego biegu
  • unikać użycia hamulca
  • zostawić maksymalną możliwą odległość do poprzedzającego pojazdu.

 

Na stromym podjeździe, gdy jadące w przeciwnych kierunkach pojazdy mają kłopot z wyminięciem się, to kierowca jadący w dół powinien się zatrzymać i ustąpić miejsca wspinającemu się pod górę. Dla auta podjeżdżającego pod wzniesienie ponowne ruszenie mogłoby bowiem okazać się niemożliwe.

 

Źródło: Szkoła Jazdy Renault

Najnowsze