Ostatnia część alfabetu Ani Wódkiewicz

W ostatniej parti emocji i wydarzeń skojarzonych przez Annę Wódkiewicz - pilotkę rajdową - z kolejnymi literami alfabetu dowiadujemy się o pomyłkach na trasie, wymarzonej rajdówce i wynikach z ubiełego sezonu. Na koniec Ania zachęca kobiety, do spróbowania swoich sił w rajdach.

fot. grafii

O JAK OPIS TRASY
Nad opisem trasy pracowaliśmy wspólnie podczas wielu sesji treningowych przed sezonem. Oczywiście opis modyfikowany był również w trakcie trwania sezonu. Pracowałam wspólnie z kierowcą, aby dopracować opis – wiadomo, że najwięcej zależy tutaj od kierowcy, bo to on widzi trasę i on decyduje w jakiej formie zostanie to podyktowane. My (z Arielem Piotrowskim – przyp. red.) dodatkowo współpracowaliśmy z byłym zawodnikiem rajdowym, który przekazywał nam swoją wiedzę i doświadczenie w tej kwestii. Myślę, że w ubiegłym sezonie mieliśmy bardzo dopracowany opis, który skutkował dobrymi czasami na poszczególnych odcinkach specjalnych. Bez dobrego opisu, nie da się szybko jechać na odcinkach specjalnych, w dobrym tempie i z dobrymi czasami. 

fot. grafii

P JAK POMYŁKA
Oczywiście, że pomyłki się zdarzają, choć w moim przypadku bardzo rzadko tak było. Niekiedy uda się podczas przepisywania notatek nanieść korektę na to, co powiedział kierowca, ale nie zawsze uda się to wychwycić. Najczęściej z pomyłką można się spotkać podczas zapoznania z trasą, kiedy kierowca jedzie w skupieniu i zamiast prawego zakrętu – powie lewy. Czasem za pierwszym razem uda się poprawić pomyłkę, a niekiedy jeszcze przy drugim przejeździe poprawiamy przypadkowe błędy. Na rajdach raczej nie zdarzają się tego rodzaju pomyłki, a jeżeli już się zdarzą – to najważniejsze przy pomyłce jest to… aby nie zestresować się do końca i jak najszybciej naprawić błąd. Pamiętajmy, że nikt nie jest doskonały, każdy, nawet najlepszy może się pomylić, trzeba robić wszystko, aby wyprzedzić takie sytuacje i nie doprowadzać do nich, bo tutaj każdy błąd może być bardzo poważny w skutkach. 

R JAK RAJDÓWKA
Ostatnie dwa sezony to jazda Citroenem C2R2, rzeczywiście w porównaniu z poprzednimi rajdówkami jest to pierwsza w pełni profesjonalna rajdówka „z krwi i kości”. Naprawdę bardzo dużo się w niej dzieje, co powoduje, że jazda nią nie wybacza błędów. A ta wymarzona rajdówka… hmmm, skłamałabym gdybym powiedziała, że nie marzę o WRC, jak każda osoba w naszym światku rajdowym, chciałabym się przejechać autem królewskiej klasy WRC lub S2000. Z bardziej przyziemnych marzeń to pewnie byłby jakiś „czterołap” na cały sezon. Choć miałam okazję przejechać się takim autem na krótkim Rajdzie Barbórki Warszawskiej w 2006 roku (Lancer Evo IX, który był nagrodą za sezon 2006 ufundowaną przez naszego sponsora Tomka Kamińskiego i Firmę Schnug), to obawiam się, że na dłuższych odcinkach nie było by tam tyle frajdy – co w C2R2. Odkąd wyeliminowano ukręcające się półosie, jest naprawdę dobrze! 

fot. z archiwum A. Wódkiewicz

S JAK SPORT
Nigdy bym nie powiedziała, że rajdy to sport drugiej kategorii, aby robić coś bardzo dobrze w każdym ze sportów, trzeba dać jak najwięcej od siebie. Tak samo jest w rajdach, my jesteśmy sportowcami i też prócz samej jazdy musimy: trenować, trzymać się diety etc. Jeżeli ktoś uważa, że jest to po prostu jazda samochodem, to zapraszam za kierownicę rajdówki, na kilunasto lub kilkudziesięcio-kilometrowy odcinek specjalny, zobaczymy, czy tą kierownicą się tak lekko macha. W moim przypadku stosuję zarówno trening kondycyjny jak i umysłowy, kondycję staram się ćwiczyć na basenie, na który uczęszczam przynajmniej dwa razy w tygodniu, saunie i jacuzzi, dodatkowo jak tylko mogę staram się chodzić na siłownię. Także każdy kto twierdzi, że to sport drugiej kategorii jest w błędzie, tak samo liczy się tutaj taktyka, kondycja, technika oraz talent, bez którego nie ma przecież żadnego sportu. 

fot. z archiwum A. Wódkiewicz

T JAK TALENT
Na pewno nie każdy może być pilotem, lub inaczej… może każdy, ale nie każdy może być dobrym pilotem. Jeżeli ktoś myśli, że to tylko dyktowanie notatek – to jest w dużym błędzie. To, że trzeba mieć talent do bycia pilotem, to może za dużo powiedziane, ale trzeba mieć pewne predyspozycje. Dyspozycyjność, odwaga, wytrzymałość, koncentracja, zaangażowanie i pracowitość – to jedne z najważniejszych cech, które musi posiadać kandydat na pilota. Jeżeli potencjalny kandydat myśli, że na dyktowaniu jego praca się kończy, to jest w błędzie. Musi się przygotować na to, że jego praca przed rajdem zacznie się długo przed jego rozpoczęciem, a w zasadzie trwa cały rok. Z reguły wszystkie sprawy papierkowe, rezerwowanie noclegów itp. to wszystko jest na głowie pilota. Fakt, jeżeli zespół stać, to wszystkie te sprawy załatwia koordynator, ale na początku swoich startów trzeba zapomnieć o koordynatorze i być przygotowanym na to, że do Twoich obowiązków będzie należeć dużo więcej, niż tylko dyktowanie. Pilot-koordynator, czyli dwa w jednym – to najlepsze co cechuje dobrego pilota!

fot. z archiwum A. Wódkiewicz

U JAK UROK OSOBISTY
Jeżeli jest się w porządku do drugiej osoby, miłym, towarzyskim, koleżeńskim – to i ta osoba jest w porządku wobec Ciebie. Może w niektórych sytuacjach kobieta ma jednak „to” pierwszeństwo. Może ma łatwiej, wygodniej… ale nie staram się tego wykorzystywać. Staram się traktować ludzi tak, jak sama bym chciała być traktowana. Jeżeli chodzi o zawodników, to nie ma znaczenia, czy to jest kobieta czy mężczyzna – jest po prostu koleżeństwo, czasem przyjaźń, ale to chyba normalne jak sporą część roku spędza się wspólnie na rajdach testach etc. 

W JAK WYNIKI
Wynik uzyskany na rajdzie jest tak samo zależny od pilota, jak i od kierowcy, więc procentowe porównanie nie sprawdziłoby się w tym momencie. Najważniejsze jest, by kierowca i pilot potrafili się uzupełnić. Jeżeli coś między tymi dwiema osobami nie gra – to jasne jest również, że można zapomnieć o dobrym wyniku. Mogę to nawet nazwać pseudo „chemią” dwójki ludzi współpracujących ze sobą, bez tego nie da się nic zrobić.
Wyniki minionego sezonu oczywiście mogą być zadowalające, razem z Arielem daliśmy z siebie wszystko. Myślę, że  wyniki były naprawdę dobre, jeżeli ktoś siedzi w rajdach i wie czym się różni Citroen C2R2 od Citroena C2R2 Max wie, że więcej z tego auta nie da się wykrzesać, a my potrafiliśmy przez cały sezon meldować się „na pudle”. Fakt, że czasem pomagała nam w tym konkurencja, ale takie są rajdy.
Gdyby nie pech, który dopadł nas na ostatnim rajdzie Dolnośląskim, cieszylibyśmy się z 3 miejsca w sezonie, ale niestety było to miejsce czwarte. Podsumowując” to był bardzo dobry sezon i zadowalające wyniki. W Citroen Racing Trophy była dodatkowo szansa na nagrody finansowe za każdy rajd, które także mobilizowały do walki i nie poddawania się. Z wyników na odcinkach jestem zadowolona, bo jak już mówiłam, robiliśmy wszystko co mogliśmy; myślę, że wszyscy w zespole są tego samego zdania. Miejmy nadzieję… 

fot. z archiwum A. Wódkiewicz

Z JAK ZACHĘTA
Kobiety nie mogą się bać dążyć do celu, albo czegoś chcą i zmierzają do tego, albo tego nie chcą i zajmują się czymś innym. Jeżeli już się zdecydują na to, że pilotowanie to jest to – co chcą robić, to po prostu trzeba zrobić wszystko, aby być w tym najlepszą! My, kobiety, mamy ten dar w sobie i potrafimy być tak dobre jak faceci, a nawet i lepsze od nich. Bardziej skoncentrowane, dyspozycyjne, odważne, cierpliwe i wytrzymałe, nie tylko na ból, ale i na ciężkie warunki bojowe. Tak jest w moim przypadku, dlatego jestem pilotką, staram się na każdym kroku dorównywać mężczyznom i współpracować z nimi, jak równy z równym. Rajdy to moja druga miłość, bo rodzina i bliscy są na pierwszym miejscu. Pamiętajmy… jeżeli ktoś patrzy na rajdy, pilotaż etc. przez pryzmat imprez – to rajdy na pewno nie są dla niego. Oczywiście, że są imprezy jak wszędzie, ale najpierw ciężka praca, a później dopiero zasłużony odpoczynek, czy impreza. Wybór należy do każdego z osobna. 

Najnowsze

Nagroda dla pierwszej kobiety w Indy 500

Oto prekursorka udziału płci pięknej w sportach motorowych; kobieta, która startowała w słynnych i trudnych wyścigach Indianapolis 500 i w NASCAR, właśnie została nagrodzona.Ta niesłychanie sympatyczna dama w sile wieku twierdzi, że ściganie się nie jest kwestią siły, ale ducha.

Janet Guthrie z Dyrektorem Simeon Foundation Automotive Museum 
fot. Simeon Foundation Automotive Museum

Słowa te wypisane zostały zresztą na jednej ze ścian Simeon Foundation Automotive Museum założonego w 2008 roku w Filadelfii. Pierwszym laureatem nagrody „Spirit of Competition”, przyznawanej przez Stowarzyszenie jest Mario Andretti – utytułowany, amerykański kierowca wyścigowy.

Tegoroczna laureatka, Janet Guthrie, 30 lat  temu była pierwszą kobietą, która wzięła udział w wyścigu Indianapolis 500, a następnie w 33 wyścigach serii NASCAR.  Nagrodę podczas uroczystej kolacji wręczył jej David Donohue, zwycięzca zeszłorocznego wyścigu Daytona 24-Hour. Pani inżynier aeronautyki, pilot, a także instruktor latania zaczynała swoją przygodę z wyścigami samochodowymi od Jaguara, czym zwróciła uwagę Rolla Vollstedta, który posadził ją za kierownicą Lightning-Offenhauser.  

Jak donosił New York Times, 22 maja 1977 roku Miss Guthrie prowadziła ten samochód z prędkością 190 mil na godzinę! Była też najlepszym nowicjuszem Indianapolis 500 tego roku. Wtedy w maju, ponad 30 lat temu, Janet Guthrie dziękowała swoim rodzicom za to, że nie wychowywali jej w poczuciu, że jako kobieta nie może czegoś robić. 9. miejsce, jakie zdobyła w klasyfikacji 1978 roku, było najwyższym zdobytym przez kobietę do czasu, kiedy Danica Patrick w 2005 uplasowała się na 4. pozycji Indy 500.

Okładka biografii Janet Guthrie

Przed pierwszym startem Janet Guthrie, męska część znawców tematu twierdziła, że kobiety nie mają odpowiednich zdolności, umiejętności i odwagi, a jej udział w wyścigu może zagrażać życiu innych na torze. Guthrie wykazywała odwagę nie tylko w samochodzie, ale także przeciwstawiając się takim poglądom. Do tego, borykała się oczywiście z brakiem funduszy. W czasach kiedy inni kierowcy posiadali budżet na poziomie 2 – 3 milionów dolarów, ona dysponowała sumą 120 000! 
– Zastanawiałam się nad tym, że jestem pierwszą kobietą tutaj – mówiła – myślę, że trzeba podziękować ruchowi kobiecemu za stworzenie klimatu, który uczynił moją obecność możliwą.

Taka atmosfera panowała 30 lat temu. Dzisiaj Dyrektor Simeon Foundation Automotive Museum  Dr Frederick A. Simeone mówi:
– Wyścigi samochodowe to jeden z niewielu sportów, w którym kobiety mogą współzawodniczyć z mężczyznami i wygrywać.

– Wyścigi wymagają oddania wszystkiego co masz – intelektualnie, emocjonalnie i fizycznie – i jeszcze musisz znaleźć dodatkowe dziesięć procent i też ich użyć – jak twierdziła Janet Gurthie.

Nie oznacza to z pewnością, że nie jest to sport dla kobiet – o tym chyba wszyscy już dziś wiedzą! 

Najnowsze

Szkopek Junior Team otwarty na kobiety

Wreszcie powstała ciekawa inicjatywa skierowana dla młodych zawodników. Paweł Szkopek - motocyklista startujący m.in. w Mistrzostwach Świata Superbike, Supersport i Endurance zaprasza do profesjonalnego ścigania w swoim teamie także kobiety.

 

fot. www.szkopek.pl

Team Pawła Szkopka potwierdza, że są otwarci na kandydatury kobiet, jednak jedyną motocyklistą czynnie uprawiającą wyścigi motocyklowe w Polsce i jednocześnie spełniająca podstawowe kryteria jest Natalia Florek. Ma mniej niż 23 lata i posiada licencję kategorii A (czyli ma za sobą dwa ukończone wyścigi).

Ale droga dla ścigających się dziewczyn stoi otworem…

Projekt stworzony został wspólnie przez firmę Inter Motors oraz Szkopek Team i jest kierowany do młodych zawodników poniżej 23 roku życia, którzy chcą wystartować w klasie Superstock 600 – Młodzieżowych Mistrzostwach Polski.

Dzięki doświadczeniu teamu każdy zawodnik otrzyma motocykl Triumph Daytona 675 przygotowany w specyfikacji Superstock oraz zaplecze Szkopek Team.

Motocykliści będą pod ciągłą opieką dwóch zawodników teamu seniorskiego – Marka i Pawła Szkopka, którzy mają służyć radą podczas weekendów wyścigowych. Dodatkowo członkowie nowego zespółu otrzymają pełną obsługę PR – trzy informacje prasowe na rundę dystrybuowane do najważniejszych mediów w kraju oraz na oficjalnej stronie teamu, serwis fotograficzny oraz możliwość startu w rundach Mistrzostw Europy Superstock 600 w Walencji oraz Assen. Poniżej szczegóły.

Koszt startów w sezonie 2010 na zawodnika to 10.000 PLN/ rundę.
Koszt startów przy zakupie motocykla Triumph – 7500 PLN/rundę.

Pakiet obejmuje:
– wynajem motocykla Triumph Daytona 675 w specyfikacji Superstock,
– wpisowe na zawody,

– trzy opony przednie oraz cztery tylne na każdą rundę rozgrywaną w Polsce,

– trzy komplety opon na rundy rozgrywane w Czechach i na Słowacji,

– paliwo do motocykla,

– miejsce w namiocie teamowym lub boksie,
– hospitality wraz z wyżywieniem dla 3 osób,

– przewóz motocykli na zawody,
– jeden przegląd silnika/motocykla w sezonie,

– obsługę na zawodach (jeden mechanik),
– wymianę opon na zawodach,

– upust przy zakupie akcesoriów (kask, kombinezon, buty, rękawice z ofery INTER MOTORS).

Szczegóły oferty pod numerem: 601 345 929, 603 580 896 oraz mail: pr@szkopek.pl

Więcej na stronie www.szkopek.pl

Najnowsze

Mercedes Fashion Week – filmy i galeria

Za sprawą Berlin Fashion Week 2010 stolica Niemiec stała się na trzy dni międzynarodową metropolią mody. Jej miłośnicy, projektanci gromadzili się na pokazach i dyskutowali w kuluarach o powiązaniach stylu, technologi oraz trendach. Symbolem tygodnia mody był Mercedes SLS AMG.

fot. Mercedes

To niezwykle przyjemne, zwłaszcza dla kobiet interesujących się motoryzacją, kiedy świat mody przenika się z technologią samochodową. Wielokrotnie wielcy projektanci sięgali po inspiracje motoryzacyjne szyjąc ubrania, a także koncerny produkujące auta zabiegali o współpracę z kreatorami najnowszych trendów.

Bogatą galerię zdjęć z najnowszymi trendami mody, prezentowanymi na Berlin Mercedes Fashion Week zamieszczamy poniżej.

Na Mercedes Fashion Week designerzy mogli zaprezentować swoje umiejętności projektując opakowania dla nagród. Podczas gali marka ze Stuttgartu zaprezentowa rozbudowany pakiet  „designo”, czyli możliwość szycia samochodu „na miarę” (indywidualizacja wnętrza i zewnętrznych elementów auta).  Powstało także sześć modeli SLS AMG w skali 1:24, które poruszały się po torze  wyścigowym  zrobionym z najnowszej kolekcji skóry pakietu „designo”.

Nick Knight, wybitny brytyjski fotograf odpowiedzialny m.in. za kampanię wizualną SLS AMG, wyjaśnił, że oprawa wizualna Berlin Mercedes-Benz Fashion Week sprawia, że ludzie myśląc o samochodzie mają poczucie, że właśnie nadeszła przyszłość.

Mercedes-Benz wraz z topowymi markami po raz kolejny udowodnił, że motoryzacja i moda mają wiele wspólnego. Siła wizji zaprezentowana przez młodych projektantów doskonale harmonizowała z  ponadczasową elegancją samochodów spod znaku gwiazdy.

Tydzień mody sponsorowany przez Mercedesa odbywał się od 20 do 23 stycznia. Niemiecki koncern uświetnił  uroczyste rozdania nagród „Die Goldene Kamera” (Złote Kamery – odpowiednik polskich Telekamer), przyznawanych przez magazyn „Hoerzu”. 

 

Najnowsze

115-letni motocykl do sprzedania!

Motocykl z historią i duszą. Pierwowzór. Inicjator mody. Po prostu pierwszy oficjalnie pokazany motocykl na świecie! Już w kwietniu będzie można go kupić!

Był pierwszym, którego nazwali motocyklem.
rys. Bert Knoester

Nazywa się Hildebrand & Wolfmuller i powstał w 1895 roku. Ma dwa cylindry, chłodzony cieczą silnik o pojemności 1488 cm3, nietypowe tylne koło i sporo do naprawy. Jest motocyklem do odnowienia, gruntownej renowacji, ale i tak na pewno, mimo zbijającej z nóg ceny – około 200 tysięcy złotych – znajdzie się sporo chętnych do jego kupienia. W końcu był prekursorem i zapoczątkował rozwój jednośladów!

Hildebrand & Wolfmuller to marka opatentowana w 1884 roku, stworzona przez braci Henry’ego i Willhelm’a oraz Aloisa Wolfmuller’a i mechanika Hans’a Geisenhof’a. Rozwojowi projektu towarzyszyły olbrzymie marzenia i wielkie wizje, ale już w 1897 roku zaniechano produkcji H&W (również we Francji, gdzie wypuszczano je pod marką „La Petrolette”). Jak podają różne źródła, na rynek wypuszczono więc od 800 do 2000 sztuk tych motocykli. Do dziś na pewno przetwało niewiele z nich…

H&M przyspiesza do niecałych 50 km/h, nie ma sprzęgła, ani hamulców, biegi umieszczone są przy tylnym kole. Motocykl będzie można zobaczyć 25 kwietnia w Strafford na International Classic MotorCycle Show. Później, podczas aukcji, powalczą o niego wielbiciele starych pojazdów. Co ciekawe, sprzedawany właśnie egzemplarz H&W jest w od 1930 roku w tych samych rękach jednej rodziny. Ciekawe, kiedy ostatnio ktoś nim jeździł?

Najnowsze