Opel Mokka 2021: producent nie tylko postawił na dobry wygląd, ale także na aerodynamikę

Nadwozie nowego Opla Mokki nie jest tylko designerskie, ale i aerodynamiczne. Jakie ulepszenia zastosował niemiecki producent?

Współczynnik oporu aerodynamicznego (Cd) wnoszący zaledwie 0,32 należy do najniższych w tym segmencie rynku. Nowa Mokka dołącza więc do takich mistrzów aerodynamiki, jak bijący rekordy Opel Calibra (Cd 0,26) oraz aktualni liderzy w swoich klasach, czyli Astra (Cd 0,26) i Insignia (Cd 0,25). Wysoka sprawność aerodynamiczna nowej Mokki to w dużej mierze zasługa stosunkowo niewielkiej powierzchni czołowej samochodu. Wynosi ona zaledwie 2,27 m2.

Inżynierowie zoptymalizowali konstrukcje charakterystycznego przedniego pasa Opel Vizor, a także kształt przednich słupków i bocznych lusterek nowej Mokki. Ponadto osłony pod komorą silnika oraz podwoziem poprawiają przepływ powietrza pod samochodem.

Opel Mokka 2021: producent nie tylko postawił na dobry wygląd, ale także na aerodynamikę

Pionowe spojlery przy krawędziach tylnej klapy oraz wydłużony spojler przy tylnej krawędzi dachu pomagają ograniczyć separację powodującą opór aerodynamiczny. Zadaniem spojlera jest też aerodynamiczne dociążenie tylnej osi w celu poprawy stabilności w czasie jazdy na wprost, zwłaszcza przy wyższych prędkościach. 

W nowym Oplu Mokka zastosowano także aktywną żaluzję wlotu powietrza do komory silnika. Żaluzja zamyka się automatycznie, gdy zapotrzebowanie na chłodzenie jest najmniejsze. Maleje wówczas opór aerodynamiczny, a tym samym zużycie paliwa. Do niedawna to innowacyjne rozwiązanie było zarezerwowane dla droższych samochodów z wyższych segmentów.

Opel Mokka 2021: producent nie tylko postawił na dobry wygląd, ale także na aerodynamikę

Gdy żaluzja jest zamknięta, poprawiają się własności aerodynamiczne pojazdu, ponieważ powietrze opływające jego przód jest rozprowadzane na boki, zamiast trafiać do mniej efektywnej aerodynamicznie komory silnika. Zamykanie i otwieranie żaluzji zależy od temperatury płynu chłodzącego i prędkości pojazdu. Na przykład żaluzja otwiera się, kiedy samochód jedzie pod górę lub porusza się w intensywnym ruchu miejskim. Zamyka się natomiast, gdy zapotrzebowanie na chłodzenie silnika jest mniejsze, na przykład w czasie jazdy z prędkościami dopuszczalnymi w terenie zabudowanym.

Najnowsze

BMW iX otworzysz bezpiecznie nawet bez kluczyka! Producent zapowiada funkcję BMW Digital Key Plus

Producent samochodów premium opracowuje teraz wygodny i bezpieczny sposób odblokowania i uruchomienia samochodu bez konieczności wyjmowania iPhone’a ze spodni lub torebki.

Nadchodzący etap rozbudowy usługi opiera się na technologii ultraszerokopasmowej (UWB), która jest zintegrowana na chipie U1 iPhone’a. Funkcja BMW Digital Key Plus zostanie wprowadzona w całkowicie elektrycznym BMW iX.

Dodatkowe funkcje zawarte teraz w BMW Digital Key Plus są możliwe dzięki technologii ultraszerokopasmowej. Jest to cyfrowa technologia radiowa bliskiego zasięgu o dużej przepustowości charakteryzująca się wyjątkowo precyzyjną lokalizacją przy zachowaniu możliwie największego bezpieczeństwa.

Precyzja UWB uniemożliwia również ataki przekaźnikowe, które blokują lub przechwytują sygnał radiowy. Apple i BMW ściśle współpracowały z Car Connectivity Consortium (CCC) w celu uzgodnienia specyfikacji kluczyka cyfrowego 3.0 w technologii UWB będącej światowym standardem dla przemysłu motoryzacyjnego.

Najnowsze

Lexus NX przyłapany na testach drogowych. Możemy się spodziewać debiutu w 2021 roku?

Coraz więcej mówi się o nowej generacji jednego z modeli Lexusa na europejskim rynku – SUV-a NX.

O zakamuflowanym SUV-ie dostrzeżonym na drodze publicznej w Colorado informuje amerykański portal Motor1.com. Mimo dokładnego maskowania udało się dostrzec kształty nawiązujące do aktualnej generacji modelu, światła podobne do tych obecnych w mniejszym Lexusie UX czy sporą atrapę chłodnicy w kształcie klepsydry.

Amerykańscy dziennikarze są zdania, że stylistka auta ulegnie raczej ewolucji, niż wielkiej metamorfozie. Większych zmian spodziewają się natomiast we wnętrzu popularnego Lexusa. Jednym z jego centralnych punktów będzie najpewniej nowy, potężny dotykowy wyświetlacz multimedialny, którego przekątna może sięgać 14 cali. Łatwo jest też spodziewać się obecności bardziej zaawansowanych systemów bezpieczeństwa aktywnie wspierających kierowcę.

Nowy Lexus NX będzie najprawdopodobniej bazował na platformie podobnej do tej zastosowanej w najnowszej Toyocie RAV4. To pozwoli japońskim inżynierom zwiększyć sztywność nadwozia i umieścić środek ciężkości auta niżej, co z pewnością przełoży się na lepsze właściwości jezdne. Przykład aut opartych na architekturze TNGA pozwala też spodziewać się bardziej przestronnego wnętrza.

Według aktualnych pogłosek debiutu nowego Lexusa NX możemy spodziewać się jeszcze w 2021 roku.

Najnowsze

Skoda Enyaq iV dotarła do Polski. Znamy ceny i… Nie jest tanio

Skoda postawiła na elektromobilność. Sprawdzamy, ile trzeba zapłacić w Polsce za nowy, elektryczny SUV Enyaq iV!

Enyaq iV to duży elektryczny SUV stworzony w oparciu o modułową platformę dla pojazdów elektrycznych MEB Grupy Volkswagen. To czwarty SUV w portfolio Skody, ale pierwszy z napędem elektrycznym. Wprowadzenie modelu na rynek to kolejny etap wdrażania strategii zrównoważonej mobilności przez Skodę. Elektryczny SUV produkowany jest fabryce w Mladá Boleslav, która została przebudowana specjalnie z myślą o produkcji nowoczesnych pojazdów elektrycznych.

Elektryczny SUV oferuje kierowcom w zależności od rozmiaru akumulatora zasięg samochodu do 536 kilometrów w cyklu WLTP, dzięki czemu Enyaq wydaje się być idealnym wyborem nie tylko do miasta, ale także na dalsze, rodzinne podróże.

Skoda Enyaq iV dotarła do Polski. Znamy ceny i... Nie jest tanio

Skoda oferuje aż trzy wygodne sposoby ładowania. Jeden z nich to konwencjonalne domowe gniazdo elektryczne 230 V. Drugi to ładowarka ścienna o mocy do 11 kW, która naładuje akumulator w ciągu sześciu lub ośmiu godzin, w zależności od jego pojemności. Trzecia opcja to stacje szybkiego ładowania prądem stałym o mocy do 125 kW, dzięki którym akumulator zostanie naładowany do 80% w zaledwie 38 minut.

Skoda Enyaq iV dotarła do Polski. Znamy ceny i... Nie jest tanio

W pierwszym elektrycznym SUV-ie marki debiutuje nowa struktura wyposażenia wnętrza. Design Selections to zróżnicowane opcje designu inspirowane wystrojem typowym dla współczesnych domów i mieszkań. We wszystkich wariantach wykorzystano materiały pochodzące z recyklingu lub wytworzone w zrównoważony sposób, np.: wełnę, skórę garbowaną ekstraktami roślinnymi czy poliester pochodzący z butelek PET. Poszczególne warianty Design Selections różnią się między sobą m.in. tapicerką, elementami ozdobnymi, deską rozdzielczą, użytymi materiałami oraz wyglądem konsoli środkowej i oświetlenia wnętrza. Odmiana Loft jest zainspirowana nowoczesnymi mieszkaniami młodych rodzin. Lodge reprezentuje zrównoważony charakter i innowację, Lounge to jakość i ekskluzywność, a Suite i ecoSuite oferują luksusowe detale.

Skoda Enyaq iV dotarła do Polski. Znamy ceny i... Nie jest tanio

Model można wyposażyć również w wyświetlacz typu head-up z rozszerzoną rzeczywistością oraz matrycowe światła FULL LED Matrix. Bezpieczeństwo jest jednym z priorytetów Skody, dlatego elektryczny EnyaqiV jest wyposażony nie tylko w liczne systemy wspomagające kierowcę, ale także w aż do dziewięciu poduszek powietrznych. Elektryczny model marki otrzymał również nowoczesne funkcje ułatwiające parkowanie.

Ceny startują od 182 300 zł (dla wersji z akumulatorem 62 kWh i zasięgiem 412 km). W wersji z akumulatorem 82 kWh i zasięgiem ww. czyli 536 km musimy zapłacić 211 700 zł. 

Najnowsze

Moto Guzzi V9 w nowej odsłonie. Producent nie zwalnia tempa

Kolejną nowością na rok 2021 będą odświeżone modele z gamy V9, wśród których znajduje się V9 Roamer oraz V9 Bobber.

V9 Roamer to uniwersalny, prosty i intuicyjny custom, który uwielbia się popisywać i dawać wielką przyjemność z jazdy. Wzbogacony jest w wiele unikalnych dodatków oraz został znakomicie wykończony. Jego mroczniejszą wersją jest V9 Bobber z szerokimi oponami i minimalistycznym wyglądem. Obie wersje ewoluowały znacząco, aby zwiększyć komfort i przyjemność z jazdy.

Moto Guzzi V9 w nowej odsłonie. Producent nie zwalnia tempa

Najbardziej widoczną zmianą jest wprowadzenie nowego silnika 850cm3 o mocy 65 KM i momencie obrotowym na poziomie 73 Nm, który z powodzeniem montowany jest w modelu V85 TT. Dobrze znana jednostka potrafi zagwarantować dynamiczne osiągi i płyną jazdę, dzięki wzmocnionej ramie. Nowością są również podnóżki zamontowane na gumowych podkładkach, które redukują wibracje i poprawiają komfort jazdy. Oprócz ABS w standardzie znajdziemy również regulowany system kontroli trakcji MGCT (z możliwością ręcznego wyłączenia).

V9 Bobber ma nowe siodełko o minimalistycznym wyglądzie, zgodnie z filozofią całej konstrukcji. Nowe są również panele boczne i krótki przedni błotnik. Oprócz tego zmodernizowano również zestaw wskaźników, który jest teraz w pełni cyfrowy, a także dołożono pełne oświetlenie LED. Na przedniej lampie wyróżnia się dobrze już znany „Orzeł z Mandello”, zastosowany jako DRL.

Moto Guzzi V9 w nowej odsłonie. Producent nie zwalnia tempa

Jak każde Guzzi, również V9 posiada szeroką gamę oryginalnych dedykowanych akcesoriów, które podkreślają osobliwy charakter tego modelu. Wśród nich znajduje się również platforma Moto Guzzi MIA, która umożliwia podłączenie smartfonu do motocykla, dzięki czemu istnieje możliwość rozszerzenia wielu funkcji takich jak komunikacja czy szczegółowy odczyt danych.

Zarówno V9 Roamer, jak i V9 Bobber są dostępne w wersji o zmniejszonej mocy, zgodnie z ograniczeniami prawa jazdy A2 i są idealne dla nowych Guzzisti. Moto Guzzi V9 Roamer jest dostępny w wyjątkowej kolorystyce Grigio Lunare, z błyszczącymi akcentami na błotnikach, zbiorniku paliwa i panelach bocznych, aby podkreślić elegancję tego modelu. Moto Guzzi V9 Bobber jest dostępny w dwóch wersjach, obu z całkowicie matowym wykończeniem. Kolorystyka Nero Essenziale podkreśla jego mroczny i zadziorny charakter.

Moto Guzzi V9 w nowej odsłonie. Producent nie zwalnia tempa

Najnowsze