
Opel Mokka 2021: producent nie tylko postawił na dobry wygląd, ale także na aerodynamikę
Nadwozie nowego Opla Mokki nie jest tylko designerskie, ale i aerodynamiczne. Jakie ulepszenia zastosował niemiecki producent?
Współczynnik oporu aerodynamicznego (Cd) wnoszący zaledwie 0,32 należy do najniższych w tym segmencie rynku. Nowa Mokka dołącza więc do takich mistrzów aerodynamiki, jak bijący rekordy Opel Calibra (Cd 0,26) oraz aktualni liderzy w swoich klasach, czyli Astra (Cd 0,26) i Insignia (Cd 0,25). Wysoka sprawność aerodynamiczna nowej Mokki to w dużej mierze zasługa stosunkowo niewielkiej powierzchni czołowej samochodu. Wynosi ona zaledwie 2,27 m2.
Inżynierowie zoptymalizowali konstrukcje charakterystycznego przedniego pasa Opel Vizor, a także kształt przednich słupków i bocznych lusterek nowej Mokki. Ponadto osłony pod komorą silnika oraz podwoziem poprawiają przepływ powietrza pod samochodem.
Pionowe spojlery przy krawędziach tylnej klapy oraz wydłużony spojler przy tylnej krawędzi dachu pomagają ograniczyć separację powodującą opór aerodynamiczny. Zadaniem spojlera jest też aerodynamiczne dociążenie tylnej osi w celu poprawy stabilności w czasie jazdy na wprost, zwłaszcza przy wyższych prędkościach.
W nowym Oplu Mokka zastosowano także aktywną żaluzję wlotu powietrza do komory silnika. Żaluzja zamyka się automatycznie, gdy zapotrzebowanie na chłodzenie jest najmniejsze. Maleje wówczas opór aerodynamiczny, a tym samym zużycie paliwa. Do niedawna to innowacyjne rozwiązanie było zarezerwowane dla droższych samochodów z wyższych segmentów.
Gdy żaluzja jest zamknięta, poprawiają się własności aerodynamiczne pojazdu, ponieważ powietrze opływające jego przód jest rozprowadzane na boki, zamiast trafiać do mniej efektywnej aerodynamicznie komory silnika. Zamykanie i otwieranie żaluzji zależy od temperatury płynu chłodzącego i prędkości pojazdu. Na przykład żaluzja otwiera się, kiedy samochód jedzie pod górę lub porusza się w intensywnym ruchu miejskim. Zamyka się natomiast, gdy zapotrzebowanie na chłodzenie silnika jest mniejsze, na przykład w czasie jazdy z prędkościami dopuszczalnymi w terenie zabudowanym.
Najnowsze
-
Płatne parkowanie a wzrost wypadków motocyklowych – to szokujące dane! Jak jeździć bezpieczniej?
Wydaje się, że przesiadka na jednoślad w mieście to same korzyści - dowiedz się, czy ma to sens i czy jesteś na to gotowy. -
Test BMW 120 – z potencjałem na przyjaciela
-
Nowy Volkswagen Touareg R – flagowy SUV z wtyczką i sportowym zacięciem
-
Foteliki samochodowe na każdą kieszeń: jak znaleźć bezpieczny model w dobrej cenie?
-
Parking w Warszawie: bezkarność na „kopertach” uderza w najsłabszych – kto na tym zarabia? Cena kopert i fałszywych kart
Zostaw komentarz: