Odzież rajdowa dla kobiet

Nie ma zbyt wielu modeli kombinezonów do uprawiania sportów motorowych dedykowanych kobietom, za to inne akcesoria są już zbieżne z tymi "męskimi". Zamieszczamy krótki przewodnik po odzieży rajdowej przeznaczonej dla pań i panów.

Mało jest kombinezonów rajdowych dla kobiet, ale wiodący producenci o tym pomyśleli.
fot. OMP

Komplet odzieży rajdowej to spory wydatek, jednak na bezpieczeństwie nie powinno się oszczędzać. Pamiętajmy też, że do stworzenia takiej odzieży używa się innowacyjnych tkanin  i materiałów, a procesy ich szycia są bardzo skomplikowane.

Słów kilka o przepisach
Rajdy samochodowe to sport, w którym bezpieczeństwo zawodnika jest bardzo ważne. Dba się o to odpowiednio wyposażając rajdówkę i ubierając profesjonalnie startującego. Za bezpieczeństwo w samochodzie odpowiada m.in.: klatka bezpieczeństwa, kubełkowe fotele i system gaśniczy. Wszystko to, jak również ubiór zawodnika, musi spełniać normy FIA; odzież także kwalifikuje się pod względem ognioodporności i specjalnej ochrony głowy. Przepisy dotyczące tych kwestii można znaleźć w załączniku L oraz J do regulaminów sportów motorowych. http://www.pzm.pl/samochody_regulaminy/rajdy

W załączniku L czytamy: „wszyscy kierowcy i piloci biorący udział w zawodach na torze, w wyścigach górskich, w odcinkach specjalnych podczas rajdów i rajdów terenowych, wpisanych do Międzynarodowego Kalendarza Sportowego muszą nosić kombinezon jak również rękawice (nieobowiązkowe dla pilotów), długą bieliznę, kominiarkę, skarpety i buty homologowane zgodnie z normą FIA 8856-2000.”

Przybliżymy kilka produktów, które z powodzeniem mogą zakładać kobiety. Najbardziej znane marki produkujące homologowaną odzież to: Sparco, OMP, Sabelt i Lico.

fot. Oktawian Bieniek

Kombinezon
Dzisiejsze kombinezony składają się z kilku warstw specjalnej tkaniny, wykonanej z syntetycznych włókien aramidowych, odpornych na wysokie temperatury. Nici użyte do szycia, jak i naszywki reklamowe również muszą spełniać normy ognioodporności. Kombinezon powinien być lekki; niektóre modele są wykonane z tkaniny o wysokim wskaźniku oddychalności. Powinien posiadać wstawki z elastycznego materiału „stretch” (wszycie rękawów, kolana, wszycie pleców), które podnoszą ergonomię użytkowania.

Wśród szerokiego wyboru kombinezonów rajdowych znajdują się takie, które dostosowano do kobiecej sylwetki
, przykładem może być OMP Tecnica Lady. To profesjonalny kombinezon, składający się z trzech warstw materiału. Warstwa zewnętrzna wykonana została z lekko błyszczącego materiału Nomex, ze wstawkami odblaskowymi odpowiednio kontrastującymi z całością. Zastosowano tu płaski szew pozwalający na wyeliminowanie nieprzyjemnego efektu ugniatania i ocierania materiału o skórę. Warstwa wewnętrzna kombinezonu wykonana jest z miękkiej, delikatnej bawełny. Model jest wyraźnie wcięty w talii z elastycznym pasem, posiada kieszonkę na nogawce niezbędną dla pilotów oraz elastyczną stójkę. Tecnicę Lady możemy zamówić np. w internetowym sklepie www.racingcar.pl w kolorach: czerwono-srebrnym i granatowo-srebrnym za ok. 3790 złotych. Jako że kombinezony i bielizna ognioodporna to ciepłe ubranie, szczególnie w upalne dni to dozwolone jest korzystanie z powietrznych i wodnych systemów chłodzenia ciała.

fot. Alpinestars

Innym przykładem kobiecego kombinezonu jest Alpinestars STELLA GP PRO SUIT. Warstwa zewnętrzna tego kombinezonu jest wykonana ze 100-procentowego Nomex’u. Część środkowa składa się z trzech warstw materiału Carbon-X, a wewnętrzna warstwa wykonana jest z filcu Nomex. Na wyróżnienie zasługują boczne panele wykonane z elastycznego materiału Preox, które umożliwiają komfort i wygodę paniom o różnych kształtach i budowie ciała. Łączenie rękawów z kombinezonem zrobiono z elastycznego materiału, co powoduje nieskrępowanie ruchów. Dopasowany anatomicznie panel lędźwiowy świetnie podkreśla kobiecą talię. Taki kombinezon to wydatek rzędu 3899 złotych.

 

fot. OMP

Buty
Podeszwy butów kierowcy rajdowego są o wiele cieńsze i bardziej giętkie niż w zwykłych butach, aby zapewnić optymalny kontakt z pedałami w rajdówce. Mają zwykle podeszwę zachodzącą na piętę, by chronić tę część przy tarciu o podłoże. Mogą być wykonane ze skóry zamszowej lub gładkiej, najczęściej są wiązane na sznurowadła i rzep, mają też wysoką cholewkę. Buty np. OMP Daytona wykonane są z gładkiej, miękkiej skóry. Tylna część wyposażona jest w poduszkę powietrzną. Podeszwę antypoślizgową producent wykonał z gumy odpornej na ścieranie o zróżnicowanej giętkości. Buty dostępne są w kolorach: biało-czerwonym i biało-granatowym za ok. 899 złotych. Inny model OMP Smeralda to lekkie buty średniej wysokości, wykonane ze skóry zamszowej. To model przez lata udoskonalany, używany przez kierowców rajdowych i wyścigowych. Wzmocnienie w przedniej części zapobiega szybkiemu zużyciu się buta, a w tylnej poduszka powietrzna, umożliwia komfortowe poruszanie się. Dostępne są w kolorach: czerwonym, granatowym i czarnym za ok. 770 złotych.

fot. OMP – buty dla pilota

Producenci zadbali także o pilotki. Buty te mają grubszą i solidniejszą podeszwę, która jest praktyczniejsza przy poruszaniu się na zewnątrz auta. Np. OMP M+S Boots to niskie i ultralekkie, wykonane z miękkiego zamszu buty; mają antypoślizgową, solidną podeszwę i miękką poduszkę z tyłu kostki. W sklepie motorsport.istore.pl dostępne są w kolorze czarnym za 560 złotych.

 

 

fot. Alpinestars

Niektórzy producenci zwracają baczniejszą uwagę na kobiety w roli zawodniczek i zapewniają do wyboru buty, nawet w kolorze różowym. Znajdziemy takie w ofercie 2010 firmy Alpinestars, model TECH 1-T SHOE za 819 zł.

Rękawice
Ognioodporne rękawice powinny być jak najcieńsze, aby kierowca miał możliwie najlepsze czucie kierownicy, ale także powinny być wykonane z materiału antypoślizgowego. Rękawice nie są obowiązkowe dla pilotów.

OMP Gran Premio
fot. OMP

Model Gran Premio to najpopularniejsze rękawice wyprodukowane przez firmę OMP. Przez wiele lat używali ich czołowi kierowcy rajdowi, ostatnio jeździł w nich Michael Schumacher. Wykonane są z elastycznego, niepalnego materiału ze skórzanymi wstawkami – dla uzyskania lepszej przyczepności do kierownicy. Wzmocnienia wraz ze zgrubieniem ochronnym po zewnętrznej stronie chronią wystające kości dłoni zaciśniętych na kierownicy. Gumka na nadgarstku uniemożliwia zsuwanie się rękawicy z dłoni. Dostępne są w kolorach: czerwonym, granatowym i czarnym za ok. 300 złotych.

Kask
W sporcie rajdowym używa się kasków otwartych, są one dostosowane do montażu interkomu (mikrofonu i słuchawki do porozumiewania się między kierowcą i pilotem), a także systemu HANS (podtrzymującego głowę w razie wypadku). Malowanie kasków jest możliwe jedynie z przestrzeganiem zaleceń producenta, ponieważ farba może wejść w reakcje z materiałem, z którego wykonany jest kask i wpłynąć na jego właściwości ochronne (przeczytaj o tym tutaj), czy stopień niepalności. 

fot. Sparco

Przykładowy kask Sparco Pro – Jet Color to otwarty kask rajdowy wykonany z kompozytu. Wyściółka uszyta jest z niepalnego Nomexu. Można go kupić w kolorach: czerwonym i niebieskim za ok. 1490 złotych. Model Sparco Pro – Jet H Silver z kolei, jest również wykonany z kompozytu i Nomexu, jednak dodatkowo jest dostosowany do systemu Hans (ok. 1930 złotych). Inny kask, Stilo WRC Des Composite, stworzony jest na bazie włókien kewlarowych MSF. W standardzie wyposażony jest już w interkom z mikrofonem mikro-dynamicznym, zintegrowane gniazdo do podłączenia centralki, klipsy HANS i daszek z możliwością regulacji. W opcji dostępny jest wizjer przeciwsłoneczny lub ułatwiający widoczność podczas mgły i śniegu. Kask tego typu to jednak wydatek blisko 3100 złotych.

Bielizna
Pod kombinezonem i kaskiem kierowca nosi jeszcze jedną warstwę odzieży ochronnej – ognioodporną bieliznę, która przykrywa ciało w całości. Do jej produkcji stosuje się tkaniny z Nomeksu o właściwościach termoodpornych. Pod kask zakłada się kominiarkę, zwaną balaklawą. Występuje ona w wersji jednootworowej (możemy część dolną ściągnąć pod brodę) lub dwuotworowej (wtedy ściąganie odbywa się jedynie przez głowę).

fot. OMP – homologowane skarpetki

Balaklawa jednootworowa OMP Classic Line (kolorowa) jest jednootworowa i dwuwarstwowa, wykonana z materiału Nomex. Posiada komfortowe, płaskie szwy i występuje w jednym, uniwersalnym rozmiarze. Kosztuje ok. 150 złotych. Dwuotworowa, dwuwarstwowa balaklawa Cooling One wykonana jest z nomexu w technologi Sofidry Menthol ułatwiającej oddychanie i przepuszczanie powietrza. Ma anatomiczny krój i płaskie szwy poprawiające komfort użytkowania, a także otwór na przewód radiowy. Jej cena to ok. 225 złotych.

Ciekawą propozycją na chłodniejsze dni może być także golf OMP Classic Line (kolorowy, ok. 360 złotych), wykonany z przędzy Nomex. Ma płaskie szwy na klatce piersiowej, więc jest bardzo wygodny w noszeniu. Występuje też w wersji oddychającej Cooling One (ok. 600 złotych).

Do kompletu potrzebne są jeszcze kalesony np. OMP Sofidry i skarpety. Tu także znajdziemy materiał Nomex i technologię Sofidry oraz płaskie szwy. Bielizna ta dostępna jest w kolorze kremowym i kosztuje ok. 190 złotych (65 złotych skarpety).

fot. OMP – kołnierz usztywniający

Wyposażenie dodatkowe i torby
Do kompletu rajdowej „uprzęży” można dorzucić kołnierz usztywniająco-zabezpieczający, np. OMP Profi, który jest zapinany na rzep. Anatomiczna konstrukcja części tylnej zapewnia bezpieczeństwo zarówno przy uderzeniach bocznych, jak i czołowych, chroniąc przed urazami mięśni karku i kręgów szyjnych. Stosowanie go minimalizuje ryzyko kontuzji nie tylko podczas wypadku. Pozwala także na zniwelowanie bólu odczuwalnego po rajdzie, szczególnie po jeździe na dziurawych lub podbijających odcinkach specjalnych. 

Piloci rajdowi narażeni są czasem bardziej podczas wypadków, niż kierowcy. Ci mają zwykle ułamek sekundy, by usztywnić ciało przed momentem uderzenia. Dla zajętych czytaniem notatek pilotów, wypadek jest niespodziewany. Mimo małych uszkodzeń podczas wypadku, gwałtowne przeciążenia często powodują u nich urazy mięśni szyi oraz kręgów szyjnych. Warto zatem zaintestować w kołnierz usztywniający, kosztuje około 300 złotych. 

Hans 20 Pro Version
fot. Shroth

Bardziej profesjonalną ochroną szyji jest Hans System. Skrót HANS pochodzi od angielskich słów: Head and Neck Support system (system wspierania głowy i szyi). Jest to innowacyjne urządzenie zwiększające bezpieczeństwo kierowcy, obowiązkowe podczas startów w Rajdowych Mistrzostwach Świata. Składa się z wykonanego z włókna węglowego kołnierza, noszonego przez kierowcę na ramionach, do których jest przyciskany za pomocą pasów bezpieczeństwa. Kask jest luźno połączony z kołnierzem dwoma wiązaniami, które pozwalają swobodnie poruszać głową w czasie jazdy, a w przypadku czołowego zderzenia kąt odchylenia kasku jest kontrolowana przez te wiązania. Hans występuje w trzech opcjach nachylenia oparcia fotela i w dwóch rozmiarach: – 20 st. stosuje się w samochodach wyścigowych i rajdowych; – 30 st. to samochody Formuły; – 40 st. stosuje sie dla mocno pochylonych foteli (sprint, pilot rajdowy itd.). Przykładowy Hans 20 Pro Version kosztuje ok. 3844 złotych.

fot. OMP

Dla wygody przemieszczania się z odzieżą rajdową zaprojektowano torby na kombinezon i kaski załogi oraz torbę na przybory pilota. Dwukomorowa torba na kaski Stilo to wydatek ok. 466 złotych – ma pojemną część środkową, w którą zmieścimy np. buty. Miękka torba OMP pomieści kombinezon, bieliznę lub inne akcesoria, jak buty, czy rękawice (ok. 63 złote). Model OMP Co-Driver jest z kolei zaprojektowany do potrzeb pilotów rajdowych – zapinana na rzep torba ma funkcjonalne zapinki i możliwość mocowania do klatki bezpieczeństwa w rajdówce (ok. 175 złotych). 

 

Komentarze:

Anonymous - 5 marca 2021

Zapomnieli Państwo dodać, że marka Alpinestars ma specjalną kolekcję dla kobiet, które wygladają o niebo lepiej niż te zaprezentowane na zdjęciach:
Kombinezon- http://www.raceandrally.pl/STELLA_GP_PRO_SUIT-128.html
Buty- http://www.raceandrally.pl/TECH_1_T_SHOE-89.html ( w kolorze różowym)
No i w końcu bielizna, która idealnie przylega do kobiecych ksztautów:
http://www.raceandrally.pl/ZX_NOMEX_TOP-160.html
http://www.raceandrally.pl/ZX_NOMEX_BOTTOM-161.html

Serdecznie polecam, ja jestem mega zadowolona i nigdy nie wróce już do workowatych modeli innych marek.
Alpinestars ruless dear lady s !!!

Odpowiedz

Anonymous - 5 marca 2021

Zapomnieli Państwo dodać, że marka Alpinestars ma specjalną kolekcję dla kobiet, które wygladają o niebo lepiej niż te zaprezentowane na zdjęciach:
Kombinezon- http://www.raceandrally.pl/STELLA_GP_PRO_SUIT-128.html
Buty- http://www.raceandrally.pl/TECH_1_T_SHOE-89.html ( w kolorze różowym)
No i w końcu bielizna, która idealnie przylega do kobiecych ksztautów:
http://www.raceandrally.pl/ZX_NOMEX_TOP-160.html
http://www.raceandrally.pl/ZX_NOMEX_BOTTOM-161.html

Serdecznie polecam, ja jestem mega zadowolona i nigdy nie wróce już do workowatych modeli innych marek.
Alpinestars ruless dear lady s !!!

Odpowiedz
Pokaż więcej komentarzy
Pokaż Mniej komentarzy
Schowaj wszystkie

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze