Karolina Chojnacka

Od dziś wchodzą w życie nowe przepisy dla pieszych i kierowców! Co trzeba wiedzieć?

Ujednolicenie dopuszczalnej prędkości w obszarze zabudowanym niezależnie od pory dnia, zwiększenie zakresu ochrony pieszego w rejonie przejścia dla pieszych, obowiązek zachowania szczególnej ostrożności przez pieszego oraz uregulowanie kwestii bezpiecznej odległości między pojazdami na autostradach i drogach ekspresowych, te rozwiązania wprowadzają wchodzące dzisiaj przepisy.

W marcu prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy Prawo o ruchu drogowym – wiele zmian będzie wymagało jeszcze większej odpowiedzialności ze strony kierowców jak i przechodniów. Najbardziej kluczową zmianą jest nabywanie przez pieszego pierwszeństwa, już w momencie wchodzenia na przejście.

Większa ochrona pieszego w rejonie przejść dla pieszych

Zwiększenie zakresu ochrony pieszego w rejonie przejścia dla pieszych jest planowane poprzez nałożenie na kierującego pojazdem dodatkowych obowiązków. Będzie on zobowiązany do dokładnej obserwacji nie tylko przejścia dla pieszych, ale i jego okolicy oraz do stworzenia możliwości bezpiecznego przejścia przez jezdnię dla pieszych znajdujących się na przejściu dla pieszych oraz tych, którzy wchodzą na przejście:

Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejścia dla pieszych, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność, zmniejszyć prędkość tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo pieszego znajdującego się na tym przejściu albo na nie wchodzącego i ustąpić pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na tym przejściu albo wchodzącemu na to przejście.

Dodajmy, że w praktyce pieszy nadal powinien zaczekać przed przejściem, aż samochody przejadą lub zatrzymają się. Wchodzenie bezpośrednio pod nadjeżdżający pojazd nadal będzie zabronione i w razie potrącenia wina będzie leżała po stronie pieszego. To co ważne dla kierowców – piesi podczas przechodzenia przez przejście będą mieli bezwzględny zakaz korzystania z telefonów komórkowych, w sposób ograniczający obserwację tego, co się wokół nich dzieje.

Koniec z jazdą na zderzaku

Niezachowanie odległości między pojazdami na drogach ekspresowych i autostradach, jak wynika z policyjnych statystyk, jest jedną z głównych przyczyn wypadków, obok niedostosowania prędkości do warunków ruchu, nieprawidłowego wyprzedzania, zmęczenia i nieprawidłowej zmiany pasa ruchu.

Zachowanie zbyt małego odstępu pomiędzy pojazdami często bywa przyczyną niebezpiecznych zdarzeń drogowych. Nagminną na polskich drogach jest tzw. „jazda na zderzaku”, w niewielkiej odległości za poprzedzającym pojazdem. To niezwykle ryzykowana praktyka zwłaszcza na drogach szybkiego ruchu, takich jak autostrady i drogi ekspresowe. W sytuacji awaryjnej, która wymaga natychmiastowego działania, kierowca nie ma żadnych szans na szybką reakcję. W przypadku niezachowania odpowiedniej odległości ograniczone jest również pole widzenia, uniemożliwiając zidentyfikowanie przeszkody znajdującej się przed poprzedzającym pojazdem. Nagłe wyhamowanie pojazdu jadącego z przodu zmusza jadących z tyłu do gwałtownego hamowania, przez co nierzadko dochodzi do karambolu.

Na drogach szybkiego ruchu (autostradach i drogach ekspresowych) bezpieczna odległość między pojazdami ma wynosić połowę aktualnej prędkości, czyli kierowca jadący 100 km/h musi jechać 50 m za poprzedzającym samochodem, 120 km/h – 60 m, 140 km/h – 70 m.

Odstępstwo od obowiązku zachowywania bezpiecznej odległości między pojazdami na drogach ekspresowych i autostradach ma dotyczyć przypadków, w których kierujący pojazdem wykonuje manewr wyprzedzania.

Zrównanie prędkości w obszarze zabudowanym do 50 km/h w dzień i w nocy

Warto również przypomnieć o ujednoliconej prędkości w obszarze zabudowanym – teraz w godzinach 23-5 będziemy mogli się poruszać z dopuszczalną prędkością 50 km/h. Z aanaliz badawczych wynika, że różnica prędkości między 50 i 60 km/h ma istotne znaczenie dla długości drogi hamowania pojazdu oraz potencjalnych skutków zdarzeń drogowych. Ponad 95% pieszych ma szanse przeżyć wypadek przy prędkości uderzenia przez pojazd mniejszej niż 30 km/h, a szanse te bardzo spadają, gdy prędkość pojazdu uderzającego w pieszego jest większa od 50 km/h.

Źródło informacji: Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (KRBRD), GDDKiA, opracowanie własne

Najnowsze

Karolina Chojnacka

Życie ratowniczki medycznej zza kulis. Ford publikuje wyjątkowy film, który powinien zobaczyć każdy!

Na ich drodze mógłby stanąć strach i zwątpienie we własne siły, a jednak – bez względu na okoliczności – niezwykli bohaterowie spieszą z pomocą. Ta siła ducha jest głównym tematem nowej serii filmów Ford of Europe, zatytułowanej „Lifesavers” (Ratownicy).

Pierwszy odcinek nowej serii „Lifesavers” opowiada o ratowniczce medycznej, realizującej swoje marzenia. Po ukończeniu studiów, Sarai Granell Vicente wybrała karierę w handlu, jednak nowa praca nie przynosiła jej satysfakcji, bez względu na to, jak bardzo się starała. Nadszedł moment, kiedy postanowiła zrealizować swoje marzenie o pracy ratownika medycznego.

„Lifesavers” - Pogotowie ratunkowe w Walencji, Hiszpania
„Lifesavers” – Pogotowie ratunkowe w Walencji, Hiszpania, fot. materiały prasowe / Ford

Pierwszy odcinek nowej serii dokumentalnej Forda „Ratownicy” przedstawia Sarai zaledwie cztery miesiące po rozpoczęciu pracy w nowym zawodzie. Kamery rejestrują ją w akcji podczas dwunastogodzinnej nocnej zmiany i przybliżają jej motywacje wyboru zawodu ratownika. Sarai czeka jedna z wielu nocy, wypełnionych zarówno adrenaliną, jak i chwilami refleksji – od pośpiechu, by zająć się 96-letnim mężczyzną, który już od godziny ma problemy z oddychaniem, po wezwanie do ofiary bójki w jednym z miejskich barów:

Największe obawy budzi we mnie to, że nie będę wiedziała, co robić podczas wezwania i zawiodę… musisz być przygotowana na wszystko.

 Sarai, pracująca w hiszpańskiej firmie Valencia Ambulancias Edetanas, może zmagać się z wątpliwościami i obawami, ale ma poczucie, że jest to praca, którą chciałaby wykonywać każdego dnia.

Valencia Ambulancias Edetanas zostało założone w 1991 roku. Dysponuje około 200 ambulansami i zatrudnia 100 kierowców. Niektórzy członkowie zespołu medycznego są związani z firmą od początku jej istnienia.

Na drugim planie, za plecami bohaterów stoją pojazdy Forda, pomagające im w wykonywaniu ich pracy. Są najważniejszymi narzędziami, pomagającymi europejskim służbom ratowniczym wykonywać ich ciężką pracę, zapewniając na przykład możliwości holownicze i pewność prowadzenia, jakie oferuje Ford Ranger, czy wszechstronność, niezawodność i nieskończone możliwości dostosowania, z których znana jest gama Transita.

W każdym z odcinków serii „Lifesavers” kamery Forda uchwyciły trudne codzienne wyzwania, przed którymi stają ratownicy, służąc swoim lokalnym społecznościom. Na cykl składają się:

Odcinek 1: Pogotowie ratunkowe w Walencji, Hiszpania

Odcinek 2: Ratownictwo wodne, Czechy

Odcinek 3: Ratownicy górscy z Derby, Wielka Brytania

Odcinek 4: Straż pożarna z Marsylii, Francja

Odcinek 5: Straż pożarna, Słowenia

 Odcinek 6: Bawarski Czerwony Krzyż, Niemcy

Najnowsze

NEONET licytuje dla WOŚP – road tour Porsche 718 za nami

Na kanale You Tube firmy NEONET pojawił się właśnie najnowszy film poświęcony licytacji na rzecz WOŚP, tym razem z udziałem sportowego Porsche 718 Cayman. Atrakcja została wylicytowana w ramach 29. Finału Orkiestry za kwotę kilkakrotnie większą w porównaniu do zeszłorocznej.

>>> Obejrzyj film z road tour Porsche 718 Cayman we Wrocławiu! <<<

W styczniu 2021 pan Bartosz z Wrześni wygrał licytację organizowaną przez NEONET na rzecz 29. Finału Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy, której przedmiotem była jazda testowa sportowym Porsche 718 Cayman. Sieć NEONET w swoich działaniach regularnie od lat wspiera Fundację WOŚP. Podczas finału firma prowadziła aktywną zbiórkę we wszystkich sklepach, a także w formie licytacji online. Tegoroczna akcja z Porsche Centrum Wrocław, to kreatywne nawiązanie do zeszłorocznej atrakcji, której przedmiotem była również jazda samochodem sportowym.

Spełnienie marzenia pana Bartosza

Podczas Porsche Road Tour pan Bartosz, zwycięzca aukcji, miał okazję po raz pierwszy w życiu zasiąść za kierownicą sportowego wozu z napędem na tylną oś. Jak podkreśla, pomoc Fundacji WOŚP zawsze odgrywała dla niego ważną rolę w życiu.

Fascynują mnie auta sportowe. Na trasie w okolicach Wrocławia miałem okazję przetestować auto w roli kierowcy, a jego właściwości jezdne i dynamika naprawdę przyjemnie mnie zaskoczyły. Dziękuję Neonet za ten pozytywny zastrzyk drogowej adrenaliny – wspomina darczyńca.

Udział w licytacji NEONET był dla pana Bartosza dość naturalny, z racji jego zainteresowań, ale samo jej wygranie nie było oczywistą sprawą. Rywalizował o przywilej udziału w atrakcji  z kilkunastoma allegrowiczami. Jak wspomina zwycięzca, założył sobie kwotę, do której chciał uczestniczyć w aukcji, jednak emocje oraz chęć wsparcia WOŚP wzięły górę.  Nasz darczyńca znacznie przekroczył założony budżet. Jak sam powiedział w rozmowie, jest w pełni zadowolony, że mógł wspomóc tak szczytny cel.

Legenda pod postacią Porsche 718 Cayman

Model Porsche 718 nawiązuje do najlepszych sportowych tradycji marki. Od lat modele Porsche o profilach sportowych coraz częściej widać na polskich na drogach. Tworzone są tak, aby osiągać najlepsze wyniki pod kątem trakcyjnym i przyśpieszenia. Cayman nie jest wyjątkiem – to dynamiczny wóz, stworzony praktycznie dla każdego fana motoryzacji.

Pomimo wymagających warunków pogodowych w dniu jazdy testowej, auto świetnie poradziło sobie na drodze, mocno trzymając się nawierzchni. Krótkie przeszkolenie dla zwycięzcy aukcji, przed wyruszeniem w trasę, wykonał Bartosz Pełka, zawodowy kierowca sportowy, na co dzień pracujący w Porsche Centrum Wrocław.

Mimo typowej kwietniowej pogody nasz gość dobrze poradził sobie za kierownicą. Starałem się dobrać trasę optymalnie – aby pan Bartosz sprawdził auto zarówno przy wyższych prędkościach, jak i niższych. Zadbałem też o zróżnicowanie trasy pod kątem stylu jazdy, tak aby przetestować tryb sport, jak i sport plus oraz umożliwić zmianę biegów manetkami. Warunki nie były na tyle złe, aby nie odczuć radości z jazdy, a o to właśnie chodziło – komentuje Bartosz Pełka.

Seria licytacji dla Orkiestry

W tym roku na aukcjach internetowych NEONET, poza jazdą testową Porsche, wystawił też inne ciekawe atrakcje. W styczniu do wylicytowania była m.in. wyjątkowa sesja zdjęciowa, godna gwiazdy Instagrama – z profesjonalnym zespołem fotograficznym i wizerunkowym, czy też całodzienny trening w klubie motorowodnym.

Cieszymy się, że w prowadzonych zbiórkach na rzecz Orkiestry możemy podkreślać nasze więzi z Wrocławiem i przy okazji pokazywać darczyńcom piękno tego miasta. Razem z partnerami już pracujemy nad listą licytacji, które zorganizujemy na 30. Finał Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy – wspomina Agnieszka Majewska, prezeska Fundacji NEONET.

– Wielkie dzięki dla NEONET za kolejne granie z WOŚP i niezwykłe aukcje na naszą rzecz. To miedzy innymi takie oferty tworzą niezwykły klimat Finału i jeszcze mocniej napędzają nas do działania. Wielkie gratulacje i podziękowania również dla zwycięzców – Marcin Podstawka, pracownik działu aukcji w Fundacji WOŚP.

Najnowsze

Karolina Chojnacka

Nowa Kia Sportage zadebiutuje już w lipcu! Oto pierwsze zdjęcia piątej generacji SUVa!

Nowa filozofia projektowania marki Kia „Przeciwieństwa, które się uzupełniają”, zaprezentowana na początku roku, leży u podstaw designu nowego Sportage i ma wpływ na jego każdy detal. Jak będzie wyglądać piąta generacja popularnego SUVa?

Kia zaprezentowała pierwsze zdjęcia nowego Sportage – to już piąta generacja najpopularniejszego SUVa marki. Oto on:

Nowa Kia Sportage zadebiutuje już w lipcu
Nowa Kia Sportage zadebiutuje już w lipcu, fot. materiały prasowe / Kia

Nowa filozofia projektowania marki Kia „Przeciwieństwa, które się uzupełniają”, zaprezentowana na początku roku, leży u podstaw designu nowego Sportage i ma wpływ na jego każdy detal. Nowy Sportage ma muskularne nadwozie i sylwetkę. Uwagę zwracają wyraźnie zaznaczone przetłoczenia, które zdają się marszczyć na powierzchni blachy. Z przodu dominuje czarna osłona chłodnicy, która wypełnia całą szerokość auta. Z tyłu linia nadkoli delikatnie opada ku tyłowi i płynnie przechodzi w smukłe światła do jazdy dziennej, które otaczają nowe logo marki i napis Sportage.

Nowa Kia Sportage zadebiutuje już w lipcu
Nowa Kia Sportage zadebiutuje już w lipcu, fot. materiały prasowe / Kia

Szkic projektu wnętrza przedstawia kabinę, która jest zorientowana na kierowcę. Naszą uwagę natychmiast przykuwa zakrzywiony wyświetlacz.

Nowa Kia Sportage zadebiutuje już w lipcu
Nowa Kia Sportage zadebiutuje już w lipcu, fot. materiały prasowe / Kia

Nowa Kia Sportage będzie miała swoja oficjalną premierę w Korei, w lipcu. We wrześniu, po raz pierwszy w 28-letniej historii Sportage, Kia Europe zaprezentuje wersję przeznaczoną wyłącznie na rynki europejskie. Opublikowane dziś zdjęcia przedstawiają auto w specyfikacji koreańskiej.

Najnowsze

Karolina Chojnacka

Volkswagen ID.3 i ID.4 są już dostępne ze zwiększoną mocą ładowania!

Kierowców z pewnością ucieszy dzisiejsza informacja, że Volkswagen ID.3 i ID.4 oferują teraz możliwość ładowania większą mocą - w wypadku ID.3 i akumulatora Pro moc zwiększyła się ze 100 do 120 kW. Wzrosła również moc ładowania prądem stałym dla akumulatora Pure (ze 100 na 110 kW) w wypadku ID.4 - pierwszego elektrycznego SUV-a Volkswagena.

Volkswagen ID.3 i ID.4 dostępne w nowej ofercie i ze zwiększoną mocą ładowania

Wraz z wprowadzeniem zmian w ofercie, kierowca będzie mógł jeszcze bardziej spersonalizować swój samochód – zarówno ID.3 jak i ID.4 nie będą już oferowane w prekonfigurowanych wariantach, jak miało to miejsce do tej pory. Konfigurując elektrycznego Volkswagena, od dziś wybieramy kolejno: akumulator, silnik (standardowy lub mocniejszą wersję Performance), kolor lakieru, kolor wnętrza i obręcze kół.

Następnie dobrać można pakiety wyposażenia (Design, Assistance, Infotainment, Komfort i Sport). Wymienione pakiety wyposażenia mogą podlegać rozszerzeniu w ramach wersji Plus. Na ostatnim etapie konfiguracji, klient może zdecydować się na zakup dodatkowych akcesoriów, związanych między innymi z optymalizacją procesu ładowania samochodu (jak kabel do ładowania z gniazda 230 V lub wallbox ID. Charger).

Volkswagen ID.3 – akumulatory, zasięg, cena

Kompaktowy ID.3 jest dostępny z trzema akumulatorami do wyboru – o pojemnościach 45 kWh, 58 kWh i 77 kWh. ID.3 Pure Performance z podstawowym akumulatorem o dostępny jest teraz za 139 990 złotych – to samochód do codziennego użytku, zwłaszcza przy pokonywaniu w głównej mierze krótkich, miejskich dystansów. Z akumulatorem Pro i Pro Performance ID.3 może zapewniać zasięg do 426 kilometrów. Jego elektryczny silnik osiąga moc 204 KM. ID.3 Pro S z silnikiem o identycznej mocy, ale wyposażony w akumulator o pojemności 77 kWh, gwarantuje zasięg do 555 kilometrów. Cena ID.3 w tej wersji zaczyna się od 185 090 złotych.

Volkswagen ID.4 – akumulatory, zasięg, cena

ID.4 jest oferowany do wyboru z dwoma akumulatorami, które różnią się pojemnością. W ID.4 Pure i ID.4 Pure Performance akumulator ma pojemność 52 kWh, co pozwala na pokonanie odległości do 346 kilometrów. Ceny elektrycznego SUV-a z akumulatorem o tej pojemności zaczynają się od 160 990 złotych. W pozostałych odmianach ID.4 zastosowano akumulator o pojemności 77 kWh, dzięki któremu może on przejechać do 522 kilometrów. ID.4 z akumulatorem o pojemności 77 kWh – Pro Performance – kosztuje 195 690 złotych. Najdroższa – sportowa wersja GTX wyposażona w dwa silniki elektryczne i napęd na cztery koła – jest wyceniona na 226 190 złotych.

Najnowsze