Nowy SUV Porsche – model Cajun

Nowy model Porsche - Cajun, ma poszerzyć obecność marki w segmencie SUV oraz dotrzeć do kolejnej, młodszej niż dotychczas, grupy docelowej.

Cajun będzie już niebawem zjeżdżać z taśm fabryki w Lipsku. Ma być lekkim, łatwym w prowadzeniu i posiadającym typowe cechy Porsche samochodem. 

Auto ma być wyposażone w cztery oddzielne fotele, ale osoby siedzące z tyłu prawdopodobnie będą miały mniej miejsca niż np. w Q5, z powodu krótszej tylnej części nadwozia i opadającej linii dachu.
fot. Porsche
Projekt Cajun zakłada 3-drzwiowe nadwozie, korzystające z płyty podłogowej Audi Q5.
fot. Porsche

Nabywcy będą mieli do wyboru dwie jednostki benzynowe i dwie wysokoprężne, współpracujące z przekładniami manualnymi oraz 7-biegową PDK. Podstawowy, 4-cylindrowy, turbodoładowany silnik będzie pochodzić z Audi. Ma mieć pojemność 2.0 i dysponować mocą 240 KM. Najmocniejsza wersja ma osiągać setkę poniżej 6 sekund. Jest również plan, aby w późniejszym czasie samochód dołączył do grona aut z napędem hybrydowym. 

W stosunku do Audi,Q5, Porsche Cajun będzie krótszy i o 9 centymetrów szerszy.
fot. Porsche

Większość rozwiązań wykorzystanych przy projektowaniu Cajuna korzysta z doświadczeń Audi. Jednak można być pewnym, że o sportową charakterystykę układu jezdnego (pakiet Sport Chrono) zadba Porsche.

Najnowsze

Jennifer Jo Cobb zwyciężyła odmawiając startu w wyścigu – film

W ubiegły weekend, Jennifer Jo Cobb jako jedyna przeciwstawiła się od dawna panującym złym praktykom stosowanym w NASCAR i odmówiła udziału w wyścigu. Decyzja poruszyła światem sportu motorowego, a Cobb już została okrzyknięta sportowcem roku.

37-letnia Jennifer Cobb, w ciągu ostatnich kilku lat powoli wspinała się po drabinie serii NASCAR. Miała w planach startować w kilku seriach sportów motorowych, jednak, z powodu zmian w przepisach, musiała wybrać jedną, aby zdobywać cenne punkty do klasyfikacji. Wybór padł na Nationwide, czyli drugą pod względem trudności serię cyklu NASCAR.

Nie od dziś wiadomo, że aby kierowca mógł startować w wyścigach, potrzebny jest duży nakład gotówki. Tym samym, im bardziej zaciekła toczy się walka, tym istnieje większe ryzyko uszkodzeń samochodu, który i tak generuje ciągłe koszty. Jak dużo startować za niewielkie pieniądze? To proste! Większość mniejszych teamów postanowiła zastosować taktykę „start and park”, gdzie szef teamu decyduje, po ilu okrążeniach auto ma zjechać do boksu, aby znaleźć się w klasyfikacji, odebrać nagrodę pieniężną i uniknąć nadmiernych uszkodzeń. Nieuczciwy proceder rozrósł się w NASCAR do tego stopnia, że niektórym kierowcom kazano popełniać falstart. Czemu miało to służyć?

Nie można zapominać, że jeżdżące w wyścigach auta, są oklejone w barwy sponsorów. Łatwo więc przeliczyć, jak cenna jest dla sponsora nawet półsekundowa wzmianka przed 7,5-milionową publicznością o zawodniku, który jeździ takim samochodem.

Dla Jennifer liczy się przede wszystkim możliwość rozwijania swoich umiejętności.
fot. z archiwum zawodniczki

Jennifer Cobb, w obawie o swoją reputację i dalszą karierę, postanowiła postawić wszystko na jedną kartę i nie zgodziła się na takie rozwiązanie podczas ostatniego wyścigu. Jak do tego doszło?

Jennifer podpisała kontrakt na udział w 5 wyścigach serii Nationwide samochodem Ricka Russella. Według ustaleń umowa obejmowała wyścig, który odbywał się w ostatnią sobotę w Bristolu w stanie Tennessee. Przygotowując się do wyścigu Russell postanowił, że ich budżet jest za mały, aby pozwolić sobie na walkę, ponieważ zwiększa to prawdopodobieństwo kolejnych uszkodzeń. Dlatego też postanowiono podczas teamowego spotkania w piątek, że Cobb ma zastosować „start and park”.

Kiedy zawodniczka oraz załoga była gotowa do pracy, na dziesięć minut przed startem, dostała polecenie od szefa temau, że ma tylko rozpocząć wyścig, a zaraz potem zjechać do boksu. Została również poinformowana, że Russell zamierza zerwać z nią umowę, jednak daje jej ostatnią szansę na zaprezentowanie się przed publicznością. Zdumiona i rozżalona Cobb postanowiła zrezygnować ze startu.

– Myślałam o tym przez 10 sekund. Dlaczego miałbym zmienić całą filozofię mojej kariery i grać nieczysto, a tym bardziej dla kogoś, kto nie zamierza wywiązać się z kontraktu?!

Cobb wyjaśnia mediom swoją decyzję o  rezygnacji z wyścigu.

fot. NASCAR

Na pięć minut przed wyścigiem, Cobb poprosiła swoją ekipę, aby razem z nią opuściła paddok. Russel został kompletnie sam z autem. Ostatecznie samochodem Russella wystartował drugi kierowca, zjeżdżając do boksu po 5. okrążeniu.

Decyzja Cobb odbiła się szerokim echem w NASCAR, a tym samym wzbudziła do niej ogromny szacunek ze strony pozostałych kierowców. Dzisiaj już wiemy, że chociaż wybór zawodniczki był dość ryzykowny, z pewnością przyniesie jej same korzyści. Obecnie Jennifer podpisała nowy kontrakt z Rickiem Ware, który zagwarantował jej, że będzie miała szansę na coś więcej, niż kilka okrążeń w wyścigu.

Najnowsze

Wiosenna kolekcja dla kobiet KTM – galeria

Bluzy z kapturem, t-shirty, krótkie spodenki w urocze kwiatki to tylko część damskiej kolekcji KTM Power Wear; do kompletu producent offroadowych motocykli przygotował także ofertę przydatnych akcesoriów. Oto damska kolekcja KMT na wiosnę i lato 2011.

Kolejna kolekcja KTM to nie tylko pomysł na to, jak się ubrać wiosną, aby podkreślić swoje zainteresowania i motocyklowe hobby, ale też propozycja ciekawych krojów bluz, kolorowych koszulek z chwytliwymi hasłami oraz kilka przydatnych gadżetów. Wszystkie artykuły można już zamawiać u autoryzowanych dealerów KTM. Zapraszamy do obejrzenia galerii.

Najnowsze

Mercedes klasy C 63 AMG coupé – uwodzi kobiety. Galeria i film

Jak podaje producent, klasa C 63 AMG coupé to broń, która obezwładnia wszystkie zmysły. Brzmi kusząco. Już pierwsze zdjęcia samochodu zapowiadają, że będzie to samochód marzeń wielu kobiet. Trafi do sprzedaży już w lipcu.

Nowy, dwudrzwiowy model dołącza do obecnej już na rynku klasy C 63 AMG, dostępnej jako klasyczny sedan i kombi, oraz do innych coupé spod znaku AMG: CLS 63 AMG oraz CL 63 AMG. Z okazji premiery modelu w salonach pojawi się również specjalna seria Edition 1 z ekskluzywnym wyposażeniem i indywidualnie skomponowaną stylizacją: dwutonową, skórzaną tapicerką designo, obszytą skórą i alcantarą kierownicą AMG oraz wykończeniem fortepianową czernią konsolą środkową. Z zewnątrz wyjątkowość Edition 1 podkreślą emblematy, pięcioramienne alufelgi AMG w kolorze matowej czerni i opcjonalny, matowy lakier – do wyboru smolista czerń Designo Magno Night Black lub niewinna biel Diamond White Metallic Bright.

Piękne coupe od AMG.
fot. Daimler

Pod maską C 63 AMG Coupé spoczywa benzynowy silnik V8 o pojemności 6,2 litra, generujący moc 457 KM i maksymalny moment obrotowy 600 Nm. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje mu jedynie 4,5 s, a prędkość maksymalna wynosi 250 km/h (ograniczona elektronicznie). 

Z nowości pojawia się montowana seryjnie, zmodernizowana przekładnia AMG SPEEDSHIFT MCT o 7 przełożeniach oraz elektryczna pompa wspomagania kierownicy. Efekt? Według danych producenta średnie zużycie paliwa wynosi 12 litrów na 100 kilometrów. 

Cztery końcówki wydechu dają znać konkurentom, że nie warto zadzierać…
fot. Daimler

Pakiet AMG Performance
Dostępny w opcji pakiet pozwala skrócić czas sprintu do setki do zaledwie 4,4 s. Rozwiązania zaczerpnięte wprost z modelu SLS AMG – kute tłoki i korbowody oraz lżejszy wał korbowy – pozwoliły wygenerować dodatkowe 30 KM i odchudzić widlaste serce o 3 kilogramy.

Cechy charakterystyczne Klasy C 63 AMG Coupé z pakietem AMG Performance to wzmocniony układ hamulcowy z przednimi tarczami hamulcowymi z kompozytów i polakierowanymi na czerwono zaciskami, wykonany z włókna węglowego spojler tylnej klapy oraz poręczna kierownica, obszyta skórą nappa i alcantarą.

Dane techniczne 

 

Mercedes C 63 AMG Coupé

Pojemność skokowa:

6208 ccm

Średnica x skok tłoka:

102,2 x 94,6 mm

Stopień sprężania:

11,3:1

Moc maksymalna:

336 kW (457 KM) przy 6800 obr./min
358 kW (487 KM) przy 6800 obr./min*

Maksymalny moment obrotowy:

600 Nm przy 5000 obr./min

Masa własna silnika (bez płynów):

195 kg
192 kg*

Średnie zużycie paliwa (NEDC):

12,0 l/100 km

Średnica emisja CO2:

280 g/km

Przyspieszenie 0-100 km/h:

4.5 s

4.4 s*

Prędkość maksymalna:

250 km/h**

* dotyczy Klasy C 63 AMG Coupé z pakietem AMG Performance  

7-stopniowa przekładnia AMG SPEEDSHIFT MCT w standardzie
Zamiast tradycyjnego konwertera, 7-stopniowa przekładnia AMG SPEEDSHIFT MCT używa mokrego sprzęgła, dzięki czemu sprawniej przekazuje moment obrotowy na tylne koła i pozwala obniżyć zużycie paliwa. Zależnie od preferencji, kierowca może wybrać jeden z czterech trybów pracy przekładni. Ich obsłudze służy nowe pokrętło, zaczerpnięte ze „skrzydlatego” brata – modelu SLS AMG. 

W trybie C (Controlled Efficiency) kolejne biegi załączane są przy niższych prędkościach obrotowych, a reakcja na wciśnięcie pedału gazu jest najbardziej łagodna. Tryby S, S+ i M wyzwalają z samochodu kolejne stopnie agresji. Przekładnia zmienia wtedy przełożenia szybciej i przy wyższych prędkościach obrotowych (w trybach S+ i M zmiana biegu trwa tylko 100 ms). Dodatkowo kierowca dysponuje funkcją RACE START, pozwalającą na ruszenie z miejsca z wykorzystaniem wszystkich rezerw mocy. 

Rasowo i luksusowo.
fot. Daimler

Sportowe zawieszenie
W parze z możliwościami układ napędowego idzie sportowo zestrojony układ jezdny, układ kierowniczy i wzmocnione hamulce. Sztywniejsze resorowanie, stabilizatory o zwiększonej średnicy i poszerzony w porównaniu z „cywilną” odmianą rozstaw kół mają sprzyjać dynamicznej jeździe, podobnie jak układ kierowniczy o bezpośrednim przełożeniu (13,5:1). Do energicznego charakteru auta dostosowany został system stabilizacji toru jazdy ESP, który może działać w jednym z trzech trybów: ESP ON, ESP SPORT i ESP OFF. W opcji występuje mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu.

Całość spoczywa na aluminiowych obręczach AMG o średnicy 18 cali z oponami 235/40 i 255/35 (odpowiednio: z przodu i z tyłu auta). 

Najnowsze

Wspomnienie wielkiej miłośniczki motoryzacji Elizabeth Taylor. Film

Była jednym z największych symboli seksu XX wieku. Aktorka, aktywistka, ulubienica mężczyzn, a przede wszystkim wielka miłośniczka motoryzacji. Elizabeth Taylor, zmarła 23 marca 2011 roku, w wieku 79 lat.

Richard Burton i Elizabeth Taylor po emocjonującej przejażdzce w Rzymie, w kwietniu 1962 roku.

W czasie, kiedy Elizabeth Taylor zasiadała po raz pierwszy za kierownicą samochodu, Ameryka przeżywała boom gospodarczy. Po raz pierwszy w historii zapanował okres, kiedy mieszkańcy USA przeżywali prawdziwą obsesję na punkcie motoryzacji. Piękna aktorka automatycznie została okrzyknieta królową szos, czym zyskała dodatkową sympatię.

 

 

 

 

 

 

 

 

Aktorka ze swoim synem podczas Super Stock.

Zasłynęła rolami motoryzacyjnymi w dwóch filmach. Po pierwsze, w nagrodzonym Oskarem „A Place in the Sun z 1951 roku”, gdzie Elizabeth podróżowała po autostradzie sportowym Cadillaciem serii 62. 

Druga z produkcji, w której widzimy Taylor w niezapomnianej dla miłośników motoryzacji scenie, to „Butterfield 8”. Aktorka gra tam call-girl, która zakochuje się w żonatym mężczyźnie i pod jego wpływem chce zmienić swoje życie. Zaskakujące zwroty akcji oraz uznana za najlepszą scena pościgu, wyniosły Taylor na wyżyny popularności.

 

 

 

Od tej sceny w filmie „A Place in the Sun” z 1951 roku,  Elizabeth zapisała się w historii amerykańskiego kina jako Królowa Szos.

Najnowsze