Karolina Chojnacka

Nowy Hyundai Kona i całkowicie nowa Kona N Line zaprezentowane! SUV-y otrzymały szereg modernizacji i nowych funkcji

Nowy Hyundai Kona otrzymał szereg modernizacji i nowych funkcji, których oczekiwali europejscy klienci. Zmiany designu nadają nowego sportowego wyglądu, w szczególności w zupełnie nowej wersji N Line. Ulepszona gama jednostek napędowych umożliwia szeroki wybór sportowych i przyjaznych dla środowiska napędów.

Kona odgrywa kluczową rolę w ogłoszonej przez Hyundaia strategii elektryfikacji, łącząc w sobie zelektryfikowane układy napędowe ze stylowym nadwoziem miejskiego SUV-a. Był to pierwszy SUV marki Hyundai dostępny z bogatą gamą zelektryfikowanych układów napędowych, w tym hybrydowym i dwoma w pełni elektrycznymi. W marcu 2020 roku Hyundai rozpoczął produkcję modelu Kona Electric w czeskiej fabryce Hyundai Motor Manufacturing Czech (HMMC). Teraz Hyundai rozszerza gamę zelektryfikowanych napędów modelu Kona, wprowadzając 48-woltowy układ hybrydowy do silników wysokoprężnych i benzynowych.

Wiceprezes ds. Marketingu i Produktu Hyundai Motor Europe, Andreas-Christoph Hofmann, powiedział:

Klienci coraz częściej poszukują SUV-ów oraz zelektryfikowanych napędów. Dlatego Hyundai jednocześnie odpowiada na oba te oczekiwania. Model Kona, jako jeden z kluczowych w ofercie marki, odegrał w ostatnim czasie ważną rolę w sukcesie Hyundaia w Europie. Dlatego też tak ważne jest dla nas poprawianie i ulepszanie tego modelu, aby nieustannie dostarczać naszym Klientom coraz lepszy produkt.

Hyundai Kona stał się ikoną segmentu SUV-ów, dzięki odważnej i nowoczesnej stylistyce oraz żądnemu przygód charakterowi. Zmiany stylistyczne z przodu i z tyłu, sprawiają, że nowa Kona ma jeszcze bardziej elegancki  design, zachowując jednocześnie swój wyrazisty charakter.

Nowy pas przedni wyróżnia się sportowym wyglądem i przyciągającymi wzrok listwami ochronnymi. Ostra krawędź maski wieńczy szeroki grill w charakterystycznym kształcie, który nadaje muskularnego wyglądu. Udoskonalone światła do jazdy dziennej LED w dokładny, przenikliwy sposób spoglądają na drogę przed samochodem. Zlokalizowany pod światłami zderzak łączy się płynnie z nadkolami tworząc wyjątkową i solidną bryłę kontrastującą z główną bryłą nadwozia.

Solidna osłona znajdującą się w dolnej części zderzaka wygląda jak gdyby obejmowała dolny wlot powietrza wizualnie współgra z przestrzenią otaczającą osłonę chłodnicy. W rogach zderzaka umieszczono pionowe wloty, które poprawiają przepływ powietrza.

Boczna część nadwozia zachowała muskularny i wyrzeźbiony kształt poprzedniego modelu Kona, Sportowa sylwetka w kształcie klina została dodatkowo podkreślona wizualnym połączeniem bocznych przetłoczeń z ostrzejszym, czystszym i bardziej harmonijnym przodem.

Nowe tylne światła mają kształt rozciągnięty w poziomie. Odzwierciedlają one wyjątkową tożsamość świetlnego podpisu przednich świateł. Nowy tylny zderzak, komponujący się z panelami ochronnymi z przodu i po bokach, również został stworzony z kontrastowego materiału.

Najnowszy model otrzymał nowe wzory 17- i 18-calowych felg aluminiowych, a także 16-calowe koła znane z poprzednika. Nowa Kona Hybrid będzie dostępna z tymi samymi 16- lub 18-calowymi obręczami z lekkich stopów.

Nowa Kona jest o 40 mm dłuższa niż poprzednia wersja, co nadaje jej bardziej elegancki i dynamiczny wygląd, który bilansuje się z jej szeroką, mocną sylwetkę.

Nowa Kona jest dostępna w pięciu nowych kolorach nadwozia, w tym Surfy Blue, Dive in Jeju, Ignite Flame, Cyber Grey i Misty Jungle. Są one uzupełnieniem gamy pięciu obecnie istniejących kolorów. Każdy kolor można połączyć z dachem w kolorze Phantom Black oraz obudowami lusterek bocznych w tym samym kolorze. Dwukolorowe nadwozie nadaje sportowego i eleganckiego wyglądu oraz umożliwia klientom więcej możliwości personalizacji i wyrażania siebie.

Nowy Hyundai Kona i całkowicie nowa Kona N Line zaprezentowane! SUV-y otrzymały szereg modernizacji i nowych funkcji

Przeczytaj też: Kona i Kona N Line – Hyundai zapowiada nowe modele SUV-ów. Co się zmienia?

Wraz z wprowadzeniem najnowszej modernizacji, do gamy modelu Kona dołączyła po raz pierwszy wersja N Line, która wyróżnia się bardziej sportowym wyglądem przedniej i tylnej części nadwozia, nakładkami na nadkola w kolorze nadwozia oraz specjalnie zaprojektowanymi do tej wersji aluminiowymi felgami.

Z przodu Kona N Line charakteryzuje się dynamicznym przednim zderzakiem, harmonijnie połączonym z nakładkami na nadkola w kolorze nadwozia. Zamiast masywnej osłony podwozia nowa Kona N Line wyróżnia się charakterystyczną dla modeli N, aerodynamiczną przednią listwą, z nisko umieszczonymi zakończeniami, która tworzy optyczne wrażenie przyklejenia samochodu do jezdni. Większe wloty powietrza wyróżniają się innym wzorem kratki wypełniającej.

Z boku zastosowano listwy progowe oraz nakładki na nadkola w kolorze nadwozia, a zwieńczenie stanowią 18-calowe felgi aluminiowe.

Tył nadwozia dopełnia dynamiczny i wygląd wersji N Line. W tylny zderzak wkomponowano duży dyfuzor w kontrastowym kolorze oraz podwójną końcówkę wydechu. W rogach tylnego zderzaka zastosowano ostre przetłoczenia i stateczniki ułożone w kształt litery N, które zapewniają lepszy przepływ powietrza.

Wnętrze wersji N Line wyróżnia się dedykowanym wykończeniem utrzymanym w czarnej tonacji. Fotele z tapicerką materiałową lub skórzano-zamszową posiadają czerwone przeszycia oraz logo N, które znajduje się również na dźwigni zmiany biegów. Sportowych wrażeń i wyglądu dodają metalowe nakładki na pedały.

Nowy Hyundai Kona i całkowicie nowa Kona N Line zaprezentowane! SUV-y otrzymały szereg modernizacji i nowych funkcji

Gama układów napędowych nowego modelu Kona osiąga nowe szczyty pod względem osiągów i wydajności. Na szczycie gamy znajduje się ulepszony silnik 1.6 T-GDI Smartstream z 7-biegową dwusprzęgłową skrzynią biegów (7DCT), która zapewnia moc 198 KM. Ten mocny, sportowy układ napędowy jest dostępny w wersjach z napędem na dwa lub na cztery koła.

Aby zwiększyć poprawić efektywność, nowa Kona będzie dostępna z 48-woltowym napędem hybrydowym. Technologia ta jest standardowo stosowana w silniku wysokoprężnym Smartstream o pojemności 1,6 litra o mocy 136 KM. Wyposażonym w skrzynię 7DCT lub sześciobiegową inteligentną manualną skrzynią biegów (6iMT), a także dostępnym z opcjonalnym napędem na cztery koła. Silnik benzynowy 1.0 T-GDI Smartstream o mocy 120 KM można również wyposażyć w 48-woltowy układ hybrydowy i skrzynię 6iMT jako opcję.

Po raz pierwszy zastosowane w nowym i30 oraz i20 Nowej Generacji, sprzęgło w skrzyni iMT działa wyłącznie elektronicznie, bez jakiegokolwiek mechanicznego połączenia. iMT odłącza silnik od skrzyni biegów po odpuszczeniu przez kierowcę pedału przyspieszenia, dzięki temu oszczędzając paliwo, ponieważ silnik może się wyłączyć i samochód przechodzi w tryb żeglowania. Silnik uruchamia się ponownie na tym samym biegu, gdy tylko kierowca wciśnie pedał przyspieszenia lub pedał hamulca, dzięki mocy dostarczanej przez silnik elektryczny 48-woltowego układu hybrydowego.

Silnik 1.0 T-GDI Smartstream występuje również bez technologii hybrydowej i można go połączyć z 7-biegową dwusprzęgłową skrzynią biegów lub 6-biegową manualną skrzynią biegów.

Nowa Kona również będzie dostępna w wersji hybrydowej, która została dodana do gamy modelu Kona w 2019 roku. Hybrydowy układ napędowy zawiera silnik 1.6 GDI i silnik elektryczny, a łączna moc układu wynosi 141 koni mechanicznych, która trafia na przednie koła za pośrednictwem 6-biegowej dwusprzęgłowej skrzyni biegów. Silnik elektryczny o mocy 44 KM (32 kW) czerpie energię z polimerowego akumulatora litowo-jonowego o pojemności 1,56 kWh.

Nowy Hyundai Kona i całkowicie nowa Kona N Line zaprezentowane! SUV-y otrzymały szereg modernizacji i nowych funkcji

Nowa Kona została poddana serii zmian mających na celu zapewnienia płynniejszej jazdy w porównaniu do jej poprzednika. Zawieszenie zostało dostrojone tak, aby poprawić komfort jazdy, nie pogarszając jednak sportowego charakteru modelu Kona. Sprężyny, amortyzatory i drążki stabilizatora zostały zmodyfikowane w celu poprawy komfortu jazdy i tłumienia nierówności. Zmodyfikowano również ograniczniki w tylnym zawieszeniu, co przyniosi korzyści w zakresie jazdy po dużych wybojach i kontroli przechyłu bocznego nadwozia.

Nowa Kona jest również wyposażona w lepsze opony, które zapewnia mniejsze opory toczenia i bardziej wydajną jazdę. Opony 18-calowe zostały zmienione z Conti Sport Contact 5 na Conti Premium Contact 6, aby poprawić komfort jazdy pojazdu. Kierowcy mogą oczekiwać niższego zużycia paliwa i emisji CO2, a jednocześnie cieszyć się mniejszym hałasem niż wcześniej. Nowe opony zapewniają równowagę między ekologiczną jazdą a sportowym charakterem. Ponadto kilka części pojazdu zostało odnowionych, aby poprawić tłumienie hałasu, wibracji i nierówności drogi, dodatkowo zwiększając komfort wewnątrz kabiny.

Układ kierowniczy został precyzyjnie dostrojony, aby pasował do nowego charakteru zawieszenia, a także do nowych opon. Nowe ustawienia dotyczą całej gamy modelu Kona, w tym Kona N Line. Jedynym wyjątkiem jest Kona N Line z układem napędowym 1.6 T-GDI i napędem na cztery koła, która otrzymała specjalne nastawy układu kierowniczego, dopasowanego do charakteru pojazdu.

Nowy Hyundai Kona i całkowicie nowa Kona N Line zaprezentowane! SUV-y otrzymały szereg modernizacji i nowych funkcji

Przeczytaj też: Hyundai Soapbox zaprezentowany! Znamy pierwsze szczegóły tego nietypowego projektu

Wnętrze nowego modelu Kona zostało zaprojektowane tak, aby wyrazić bardziej wyrafinowany i nowoczesny wygląd. Charakteryzuje się surowym, ale wyrafinowanym wyglądem, który pasuje do śmiałego wyglądu nadwozia. Nowa konsola jest odłączona od deski rozdzielczej, aby podkreślić jej poziomy układ. Deska rozdzielcza sprawia wrażenie szerokiej i daje poczucie lekkości, tworząc przestronną atmosferę. W odpowiedzi na wymagania klientów został dodany elektryczny hamulec postojowy, jako nowa funkcja zwiększająca wygodę.

Nowe oświetlenie ambientowe podświetla centralny uchwyt na kubek, a także przestrzeń na nogi po stronie pasażera i kierowcy, podkreślając lifestylowy charakter pojazdu. Nowe dekory wokół głośników i wlotów powietrza zostały wykończone aluminium, zapewniając wyższy poziom jakości i wyrafinowania.

W nowym wnętrzu zastosowano nowe kolory i materiały. Gama dostępnym tapicerek obejmuje czarny materiał, z wzorem w pepitkę, tkaninę z elementami w kolorze czarnym i szarym oraz perforowaną skórę w kolorze czarnym, beżowym lub khaki.

Nowy Hyundai Kona i całkowicie nowa Kona N Line zaprezentowane! SUV-y otrzymały szereg modernizacji i nowych funkcji

Nowa Kona została także wyposażona w najnowszą technologię i funkcje łączności w samochodzie.

Nowością w tym modelu są cyfrowe zegary z 10,25-calowym kolorowym wyświetlaczem, który po raz pierwszy pojawił się w i20 Nowej Generacji. Ponadto nowa Kona jest również dostępna 10,25-calowym ekran systemu multimediów i nawigacji, oferującym nowe funkcje łączności. Nowy ekran jest wyposażony w funkcję dzielenia ekranu i umożliwia jednoczesne połączenie z kilkoma urządzeniami za pomocą technologii Bluetooth. Ponadto jest wyposażony w najnowszą wersję systemu Bluelink, która umożliwia wybór profilu użytkownika, nawigację w trybie pieszym po zaparkowaniu, informacje o ruchu drogowym, informacje o miejscach parkingowych i wiele innych. Klienci mogą mieć spersonalizowany profil użytkownika, który można przenieść do innych samochodów Hyundaia oferujących tę samą funkcję.

Nowa Kona jest również wyposażona w nowe funkcje wybierania głosowego. Kierowca może aktywować i sterować takimi funkcjami, jak klimatyzacja, ogrzewanie tylnej szyby i lusterek bocznych, a także ogrzewanie kierownicy za pomocą prostego polecenia głosowego.

Nowa Kona jest standardowo wyposażona w powiększony z siedmiu do ośmiu cali wyświetlacz multimediów oraz radio DAB. System został wyposażony w bezprzewodowe Android Auto i Apple Car Play, co oznacza, że klienci nie muszą już używać kabla, aby podłączyć swoje telefony.

Nowy Hyundai Kona i całkowicie nowa Kona N Line zaprezentowane! SUV-y otrzymały szereg modernizacji i nowych funkcji

Nowa Kona posiada szereg funkcji bezpieczeństwa i wspomagania jazdy.

Inteligentny tempomat (SCC) został wyposażony w funkcję Stop & Go. Aktywny system monitorowania martwego pola (BCA), dostępny w połączeniu ze skrzynią DCT, został ulepszony. System aktywuje hamulce pojazdu, aby zapobiec kolizji, jeśli inny pojazd zostanie wykryty w martwym punkcie, a kierowca spróbuje zmienić pas.

Jedną z nowości w tym modelu jest ostrzeganie o odjechaniu poprzedzającego pojazdu (LVDA), który ostrzega kierowcę, jeśli nie reaguje, gdy rusza poprzedzający pojazd. Kolejną jest asystent podążania na pasie ruchu (LFA), który automatycznie steruje układem kierowniczym, pomagając kierowcy utrzymać się na środku pasa.

Kolejną ulepszoną funkcją jest asystent unikania kolizji czołowych (FCA) z pieszym, teraz wykrywającym również rowerzystów. FCA oprócz kamery wykorzystuje czujniki, aby lepiej wykrywać potencjalne kolizje. Dzięki temu system wykrywa więcej obiektów i z lepszą dokładnością, a także umożliwia działanie systemu nawet w złych warunkach pogodowych. Jeśli system wyczuje potencjalną kolizję, a kierowca nie zareaguje na czas, automatycznie aktywuje hamulce.

Asystent unikania kolizji z pojazdami podczas cofania (RCCA), również dostępny po raz pierwszym ze skrzynią DCT, działa tak, aby uniknąć kolizji podczas cofania, aktywując hamulce w przypadku wykrycia innego pojazdu. Jest to ulepszenie wcześniej dostępnego systemu ostrzegania o ruchu poprzecznym podczas cofania (RCTA), który jedynie ostrzegał.

Kolejną unikalną cechą nowego modelu Kona jest system monitorowania tylnej kanapy (RSA), który ostrzega kierowcę, gdy ktoś lub coś znajduje się na tylnym siedzeniu, gdy wychodzi z pojazdu. Kolejna funkcja bezpieczeństwa przeznaczona jest przede wszystkim dla ochrony dzieci, funkcja bezpiecznego wysiadania (SEW) ma na celu ostrzeganie pasażerów chcących wysiąść pasażerów, jeśli nie jest to wtedy bezpieczne.

Inteligentne ostrzeganie o ograniczeniach prędkości (ISLW) wykorzystuje nawigację samochodu lub przednią kamerę do określenia aktualnego ograniczenia prędkości i wyświetla je na zestawie wskaźników i ekranie systemu nawigacji. Jeśli kierowca przekroczy ograniczenie prędkości, zostanie wyświetlone ostrzeżenie.

Ponadto, nowa Kona jest teraz dostępna z systemem eCall, który automatycznie ostrzega służby ratownicze, jeśli zostaną uruchomione poduszki powietrzne lub naciśnięty zostanie przycisk eCall.

Nowy Hyundai Kona i całkowicie nowa Kona N Line zaprezentowane! SUV-y otrzymały szereg modernizacji i nowych funkcji

Całkowicie nowa Kona N Line i nowa Kona pojawią się w europejskich salonach pod koniec tego roku, a na początku 2021 roku dołączy do nich nowa Kona Hybrid.

Najnowsze

Karolina Chojnacka

Nowy Opel Mokka – auto, które idealnie sprawdzi się zarówno w miejskiej dżungli, jak i na wielopasmowej autostradzie

Po niedawnym zaprezentowaniu w pełni elektrycznego nowego Opla Mokki‑e, niemiecki producent zapowiada wprowadzenie nowej Mokki z najnowocześniejszymi silnikami spalinowymi. Wyjątkowo oszczędna i jeszcze bardziej kompaktowa, nowa Mokka ma stanowić perfekcyjne połączenie przyjemności z nowoczesnością. Idealnie sprawdzi się zarówno w miejskiej dżungli, jak i na wielopasmowej autostradzie.

Nowa Mokka jest zbudowana na nowej wersji bardzo wydajnej wieloenergetycznej platformy modułowej CMP (Common Modular Platform). Ten lekki i efektywny modułowy system oferuje maksymalną elastyczność przy projektowaniu pojazdu oraz pozwala na zastosowanie zarówno czysto elektrycznego napędu zasilanego z akumulatorów, jak i tradycyjnych silników spalinowych. Wybór należy do klienta.

Zespół inżynierów z Rüsselsheim szczególnie postarał się o znaczące obniżenie masy w porównaniu z poprzednią generacją modelu, redukując ją o 120 kg, a także o zwiększenie sztywności nadwozia. Korzyści są oczywiste: nowa Mokka zużywa znacznie mniej energii, a jednocześnie jest dużo bardziej elastyczna i dynamiczna oraz dostarcza więcej przyjemności z jazdy.

Michael Lohscheller, dyrektor generalny firmy Opel, wyznał:       

Nowy Opel Mokka wyraża wszystko, czym marka jest dzisiaj i czym zamierza być w przyszłości. Atrakcyjna, oszczędna i na wskroś innowacyjna — Mokka w pełni symbolizuje wartości naszej marki: ekscytującej, przystępnej i niemieckiej. Nasi klienci mają swobodę wyboru — mogą zamówić Mokkę z silnikiem w pełni elektrycznym lub jednym z nowych, niezwykle wydajnych silników spalinowych.

Przeczytaj też: Zakamuflowany Opel Mokka już na drogach. Jest elektryczny!

Żwawe, ale oszczędne silniki benzynowe i wysokoprężne oferują moc od 74 kW (100 KM) do 96 kW (130 KM). Wszystkie zespoły napędowe zadowalają się umiarkowaną ilością paliwa, zapewniając jednocześnie znakomite osiągi (zużycie paliwa według NEDC[1]; dane wstępne: cykl mieszany 3,8–4,8 l/100 km, emisja CO2 100–111 g/km).

Gamę otwiera podstawowy silnik 1.2 Turbo o mocy 74 kW (100 KM), łączony z sześciobiegową przekładnią manualną (zużycie paliwa według NEDC1; dane wstępne: cykl mieszany 4,6 l/100 km; emisja CO2 104 g/km).

Wyższe osiągi zapewnić ma jednostka 1.2 Turbo o mocy 96 kW (130 KM). Silnik wykonany w całości z aluminium, pomimo większej mocy, zachowuje umiarkowany apetyt na paliwo, zarówno w wersji z sześciobiegową przekładnią manualną lub ośmiostopniowym automatem (zużycie paliwa według NEDC1; dane wstępne; cykl mieszany 4,5-4,8 l/100 km; emisja CO2 103-111 g/km).

Wysoka wydajność i dynamiczne osiągi to cechy nowych silników benzynowych. Tarcie wewnętrzne i związane z tym straty zostały zminimalizowane. Turbosprężarka również reaguje natychmiast, znacznie zwiększając moment obrotowy już przy niskich obrotach. Maksymalny moment obrotowy silnika 1.2 o mocy 74 kW (100 KM) wynosi 205 Nm, a w przypadku mocniejszej jednostki (96 kW/130 KM) jest to nawet 230 Nm. Oba silniki mają zapewniać świetne wrażenia z jazdy, gdyż większość maksymalnego momentu obrotowego jest dostępna w szerokim zakresie obrotów. Przy prędkości obrotowej od 1500 do 3750 obr./min dostępne jest co najmniej 95 procent maksymalnego momentu obrotowego, co w połączeniu z niską masą pojazdu przekłada się na bardzo dobrą elastyczność.

Nowy Opel Mokka – auto, które idealnie sprawdzi się zarówno w miejskiej dżungli, jak i na wielopasmowej autostradzie

Nowa Mokka z silnikiem o mocy 96 kW (130 KM) i przekładnią manualną rozpędza się do 202 km/h], a pierwszą setkę osiąga po 9,2 sekundy. Silnik 1.2 Turbo o mocy 74 kW (100 KM) zapewnia prędkość maksymalną 182 km/h i przyspieszenie od 0 do 100 kmh w około 11 sekund.

Podstawowy silnik o mocy 74 kW (100 KM) współpracuje standardowo z sześciobiegową przekładnią manualną. Nabywcy tego modelu w wariancie z silnikiem 1.2 o mocy 96 kW (130 KM) mogą wybierać między sześciobiegową skrzynią manualną a płynnie działającym ośmiostopniowym automatem. Adaptacyjne programy zmiany przełożeń i technologia Quickshift stanowią najnowocześniejsze rozwiązania w segmencie rynkowym Mokki. Kierowcy mogą zmieniać biegi samodzielnie, operując stanowiącymi wyposażenie standardowe manetkami przy kierownicy.

Ofertę dwóch silników benzynowych uzupełnia półtoralitrowy diesel z sześciobiegową przekładnią manualną, rozwijający 81 kW (110 KM) mocy i 250 Nm momentu obrotowego (zużycie paliwa według NEDC1; dane wstępne: cykl mieszany 3,8 l/100 km; emisja CO2 100 g/km).

W celu zapewnienia optymalnego oczyszczania spalin, układ redukcji emisji zamontowano jak najbliżej silnika — jako pojedynczy kompaktowy moduł składający się z pasywnego katalizatora utleniającego/absorbera NOx, wtryskiwacza AdBlue, układu selektywnej redukcji katalitycznej (SCR) oraz filtra cząstek stałych (DPF). Absorber NOx działa jako katalizator po uruchomieniu zimnego silnika, ograniczając emisję tlenków azotu, zanim układ selektywnej redukcji katalitycznej osiągnie wymaganą temperaturę pracy.

Nowy Opel Mokka – auto, które idealnie sprawdzi się zarówno w miejskiej dżungli, jak i na wielopasmowej autostradzie

Przeczytaj też: Test Opel Mokka – nieduży SUV z dużymi aspiracjami

Mimo nieznacznie dłuższego rozstawu osi (+2,0 mm) nowa Mokka jest o 12,5 cm krótsza od poprzedniego modelu. Nadal oferuje jednak 5 miejsc w przedziale pasażerskim i podobną wielkość bagażnika o pojemności do 350 litrów. Przy całkowitej długości zaledwie 4,15 metra bardzo łatwo nią manewrować i parkować w mieście i okolicy.

Stylistyka nowej Mokki zaskakuje atrakcyjnymi proporcjami. Odważnie zaprojektowane nadwozie zwraca uwagę krótkimi zwisami i szeroką sylwetką, a wszystkie jej detale zostały starannie przemyślane. Nowość rynkowa jest pierwszym modelem prezentującym przyszłe oblicze samochodów marki Opel, czyli Opel Vizor, oraz nową generację cyfrowego kokpitu Opel Pure Panel. Rozciągnięty w poziomie układ wskaźników składa się z dwóch panoramicznych wyświetlaczy. Ekran znajdujący się przed kierowcą może mieć przekątną do 12 cali. W celu ułatwienia intuicyjnej obsługi i ciągłej obserwacji drogi projektanci zachowali przyciski do sterowania najważniejszymi funkcjami.

Opel po raz pierwszy oferuje także wersję Mokki o usportowionej stylistyce. Nowy pakiet wykończenia GS Line obejmuje charakterystyczne czerwone obramowanie szyb bocznych, czarny błyszczący Vizor, czarne (zamiast chromowanych) elementy dekoracyjne i emblematy na nadwoziu, specjalną tapicerkę przednich foteli, czerwone wykończenie zestawu wskaźników, czarne wykończenie obręczy kół z lekkiego stopu, dwukolorowy dach oraz czarną podsufitkę. Dzięki tym detalom Mokka z pewnością skutecznie zwróci na siebie uwagę innych użytkowników dróg.

Nowy Opel Mokka – auto, które idealnie sprawdzi się zarówno w miejskiej dżungli, jak i na wielopasmowej autostradzie

Nowa Mokka pozostaje wierna tradycji marki Opel i udostępnia technologię z wyższych segmentów szerokiej rzeszy użytkowników. Przykładami takich systemów są zaawansowany tempomat (ACC) i aktywne pozycjonowanie na pasie ruchu. W oświetleniu również zastosowano najnowsze technologie, w tym niespotykane w tej klasie samochodów adaptacyjne i nieoślepiające matrycowe reflektory IntelliLux LED® złożone z 14 elementów. Wszystkie warianty modelu Mokka są standardowo wyposażone w światła LED z przodu i z tyłu, elektryczny hamulec postojowy oraz system rozpoznawania znaków drogowych. Dostępna jest również panoramiczna kamera cofania obejmująca kąt 180 stopni oraz system automatycznego parkowania.

Dodatkowo dostępny jest alarm przedkolizyjny z systemem automatycznego hamowania awaryjnego i funkcją wykrywania pieszych, który działa przy prędkości powyżej 5 km/h. Jeżeli samochód zbyt szybko zbliża się do pojazdu poprzedzającego lub pieszego, system ostrzega kierowcę sygnałem dźwiękowym i wyświetla komunikat na ekranie centrum informacyjnego. Jeżeli kolizja jest nieuchronna, układ hamulcowy przygotowuje się do hamowania awaryjnego i w razie potrzeby rozpoczyna je, aby złagodzić skutki potencjalnego zderzenia. Poniżej 30 km/h system może doprowadzić pojazd do całkowitego zatrzymania. Jeżeli prędkość przekracza 30 km/h, zostaje ona tylko zmniejszona, a kierowca musi aktywnie hamować.

Adaptacyjny tempomat utrzymuje odstęp od pojazdu poprzedzającego, wykorzystując do tego radar i kamerę. System działa przy prędkości od 30 do 180 km/h. Samochód przyspiesza lub zwalnia w ślad za pojazdem poprzedzającym, ale prędkość nigdy nie przekracza zaprogramowanego limitu. Dzięki automatycznej przekładni system ma również funkcję samodzielnego zatrzymywania pojazdu, a następnie umożliwia kierowcy wznowienie jazdy zgodnie z tempem poruszania się pojazdu poprzedzającego w intensywnym ruchu miejskim.

Nowy Opel Mokka – auto, które idealnie sprawdzi się zarówno w miejskiej dżungli, jak i na wielopasmowej autostradzie

Nowe systemy multimedialne zapewniają doskonałą zintegrowaną łączność kierowcom i pasażerom Mokki. Oferta obejmuje systemy Multimedia i Multimedia Navi z 7‑calowym dotykowym kolorowym wyświetlaczem oraz Multimedia Navi Pro z 10-calowym kolorowym ekranem dotykowym o wysokiej rozdzielczości. Monitory są zintegrowane z nowym kokpitem Opel Pure Panel i zwrócone pod idealnym kątem w stronę kierowcy.

Systemy multimedialne kompatybilne z Apple CarPlay i Android Auto można obsługiwać za pomocą poleceń głosowych. Nowa Mokka oferuje również usługę OpelConnect. Nawigacja Online z informacjami o ruchu drogowym w czasie rzeczywistym oraz bezpośrednie połączenie z pomocą drogową i funkcja wzywania służb ratunkowych eCall sprawiają, że podróże stają się jeszcze bardziej relaksujące dla kierowcy i pasażerów. Jeżeli wskutek wypadku zadziałają poduszki powietrzne lub napinacze pasów bezpieczeństwa, system eCall automatycznie nawiązuje połączenie alarmowe z centrum powiadamiania ratunkowego (CPR).

Kierowca i pasażer z przodu mogą umieścić swoje smartfony na specjalnej półce w konsoli centralnej. Kompatybilne telefony ładują się w tym miejscu indukcyjnie (bezprzewodowo). Specjalnie ukształtowana gumowa podkładka zapobiega przesuwaniu się urządzeń.

Najnowsze

Karolina Chojnacka

Nowy Rolls-Royce Ghost debiutuje! To luksusowy samochód zaprojektowany zgodnie z zasadą „im mniej, tym lepiej”

Po ponad 10 latach pojawia się druga generacja Rolls-Royce Ghosta, bestsellera luksusowej marki. Brytyjska marka zaprezentowała udoskonalony samochód, który znacznie różni się od swojego poprzednika. Nowy Ghost jest najbardziej zaawansowanym technologicznie modelem marki Rolls-Royce. Odzwierciedla założenia projektowe filozofii „Post Opulent” odrzucającej nadmiar i przepych.

Nowy Ghost jest najbardziej zaawansowanym technologicznie modelem marki Rolls-Royce. Odzwierciedla założenia projektowe filozofii „Post Opulent” odrzucającej nadmiar i przepych.

Został zbudowany na sztywnej aluminiowej platformie, nowatorskiej konstrukcji marki Rolls-Royce. Posiada napęd na cztery skrętne koła, który zapewnia niezrównaną stabilność na drodze i precyzję prowadzenia oraz pierwszy na świecie układ zawieszenia Planar, który zwiększa zwrotność i lekkość prowadzenia.

Napędzany jest flagowym, podwójnie doładowanym silnikiem V12 o pojemności 6,75 litra o mocy 571 KM i maksymalnym momencie obrotowym na poziomie 850 Nm.

Elektrycznie otwierane i zamykane drzwi mają ułatwić wsiadanie i wysiadanie. A perfekcyjnie zestrojone, zgodnie z „przepisem na spokój”, częstotliwości drgań elementów wnętrza sprawiają, że w kabinie panuje idealna cisza. Dodatkowo delikatnie podświetlona osłona grilla Pantheon akcentuje kultowe elementy nadwozia. A podświetloną odświetloną tablicę rozdzielcza, którą zdobi logotyp modelu Ghost, otacza ponad 850 gwiazd.

2021 Rolls-Royce Ghost debiutuje! To luksusowy samochód zaprojektowany zgodnie z zasadą „im mniej, tym lepiej”

W 2009 roku firma Rolls-Royce ogłosiła, że planuje rozszerzyć swoją gamę o nowy model, diametralnie inny niż flagowy Phantom. Ten samochód został błyskawicznie dostrzeżony przez nową grupę klientów, których fascynowało konsekwentne dążenie marki do perfekcji w designie, technologii i wykonawstwie i chcieli dołączyć do świata Rolls-Royce’a, ale byli zainteresowani bardziej minimalistycznym i oszczędnym w formie autem.

Pierwszy model Ghosta, zaprojektowany z myślą o oczekiwaniach docelowej grupy klientów, cieszył się ogromną popularnością. W ciągu pierwszych 10 lat od jego premiery rynkowej stał się najlepiej sprzedającym się modelem w 116-letniej historii marki. Ten sukces nie tylko umożliwił marce zwiększenie produkcji i dokonanie inwestycji w rozbudowę fabryki, ale sprawił także, że Rolls-Royce stał się prawdziwie międzynarodową marką.

Ghost jest na rynku od ponad dekady. W tym czasie specjaliści marki, którzy zajmują się badaniem potrzeb nabywców dóbr luksusowych nie próżnowali – zbierali cenne informacje na temat nowych wzorców zachowań, pytali się właścicieli modeli Ghost, w jaki sposób użytkują swoje samochody, jakie elementy wyposażenia zamówili i jak postrzegają markę Rolls-Royce. Były to dla marki bardzo cenne informacje:

Ponieważ model Ghost wyróżnia się wzorcową dynamiką jazdy, jego nabywcy szybko przekonali się, że samochody marki Rolls-Royce nie muszą być zawsze kierowane przez szofera i mogą zapewnić im także zupełnie inne emocje na drodze. Wielu klientów ze Stanów Zjednoczonych i niektórych krajów Europy siadało za kierownicą tego modelu niedługo po jego premierze. Klientów z Azji interesowały bardziej technologie zapewniające łączność ze światem, wykorzystywane w celach zawodowych i dla rozrywki.

2021 Rolls-Royce Ghost debiutuje! To luksusowy samochód zaprojektowany zgodnie z zasadą „im mniej, tym lepiej”

Na wszystkich rynkach klienci, którzy składali w salonach zamówienia na Ghosta, pytali się przedstawicieli marki o doświadczenia z jazdy, nawet, jeśli zamawiali wersję z długim nadwoziem. W weekendy, samochód będący na co dzień narzędziem ich pracy nabierał bardziej kameralnego charakteru – klienci przesiadali się na fotel kierowcy, żeby podjechać do restauracji lub wybrać się na kilkudniowy wypad do letniego domu w towarzystwie rodziny lub przyjaciół. Wszyscy doceniali osobowość modelu, co odzwierciedla popularność żywszej palety kolorów oraz wiele spersonalizowanych elementów wyposażenia wnętrza umieszczonych na linii wzroku kierowcy.

Ponieważ właściciele modelu Ghost oczekiwali od swojego samochodu znacznie więcej, Rolls-Royce postanowił połączyć swoją oryginalną architekturę z takimi technologiami, jak napęd na 4 koła czy układ czterech kół skrętnych, aby nowy model zyskał zupełnie inną, bardziej wyrazistą osobowość. Zespół projektantów analizował nowe trendy, które zadecydowały ostatecznie o estetyce nowego modelu Ghost. 

Kwintesencją trendu, który nazwano wewnętrznie „Post Opulence”, jest minimalizm i oszczędna forma, podkreślone przez staranny dobór niezwykłych materiałów wykończeniowych i ich odpowiednią oprawę. Wzornictwo nie może dominować, musi być przemyślane i nie rzucać się w oczy. Nowa filozofia jest całkowitym zaprzeczeniem „miernokracji premium”, popularnego terminu wśród znawców mody, który odwołuje się do produktów wykorzystujących tanie, efekciarskie zabiegi, np. duże, przeskalowane logo, lub w świecie motoryzacji rzucające się w oczy przeszycia i inne sztuczki, aby stworzyć iluzję luksusu, prezentując przeciętnej jakości produkty w bogatym opakowaniu.

2021 Rolls-Royce Ghost debiutuje! To luksusowy samochód zaprojektowany zgodnie z zasadą „im mniej, tym lepiej”

Efektem wszystkich tych prac jest nowy model Ghost. Jest to samochód, który idealnie wpisuje się w potrzeby swoich docelowych klientów. Jest perfekcyjny w swojej prostocie, ale jednocześnie luksusowy i zaprojektowany zgodnie z zasadą „im mniej, tym lepiej”.

Przeczytaj też: Rolls-Royce zaprezentował nową identyfikację wizualną. Wszystko w przededniu premiery nowego Ghosta

Najnowsze

Eksplozja dosłownie rozerwała samochód! To nie była bomba, tylko ładujący się elektryk

Pojazdy elektryczne są bardzo bezpieczne i to jest fakt. Faktem jest też jednak to, że w bardzo konkretnych sytuacjach, mogą być o wiele groźniejsze.

Wiele osób zastanawiało się czy jazda autem elektrycznym jest bezpieczna i jak zachowują się w razie wypadku. Czy nie kopnie nas prąd? Oczywiście, że jest bezpieczna i prąd nas nie kopnie. Przypominamy też, że w przypadku aut spalinowych wozimy ze sobą dziesiątki litrów wyjątkowo łatwopalnej substancji. A jakoś nikt się nad tym nie zastanawia, kiedy rusza rano do pracy.

Auto elektryczne stanęło w płomieniach i podpaliło dwa inne pojazdy!

Mimo to elektryki nie są stuprocentowo bezpieczne. Jeśli nastąpi uszkodzenie ogniw baterii (na przykład podczas wypadku) mogą się przegrzać i zapalić, powodując reakcję łańcuchową i doprowadzając do pożaru. Ostatnio pojawiły się także informacje o hybrydach plug-in niektórych producentów, w których do takiego przegrzania, w wyniku wady konstrukcyjnej baterii, może dojść podczas zwykłego ładowania.

Hybrydy BMW są niebezpieczne? Mogą się zapalić!

Na poniższym wideo macie za to przypadek ekstremalny. Chiński elektryk zaczął dawać jakieś niepokojące objawy podczas ładowania i to przez dłuższą chwilę. Na początku nagrania nie widać żadnych płomieni, ale na miejscu był już zastęp straży pożarnej, który lał pod niego wodę. Prawdopodobnie ugasili w ten sposób pierwsze płomienie i mieli nadzieję na obniżenie temperatury baterii. Nie udało się i samochód eksplodował z głośnym hukiem, wyrywając drzwi i klapę bagażnika!

https://www.youtube.com/watch?v=KWX5aJ63fU8

Najnowsze

Rowerzysta przejechał na czerwonym świetle na oczach policji. Myślał, że jest bezkarny?

Rowerzyści często zachowują się tak, jakby przepisy ich nie dotyczyły. Czasami wynika to z nieznajomości tych przepisów, a czasami z poczucia całkowitej bezkarności. Tym razem rowerzysta mocno się zdziwił.

Obserwując zachowanie rowerzystów, można często odnieść wrażenie, że dla nich ruch drogowy jest czymś umownym. Czymś zależnym w pewnym stopniu od ich kaprysu. W danym miejscu rowerzysta powinien jechać ulicą? To wskoczy na chodnik. W innym wybudowano drogę dla rowerów? On woli śmigać ulicą, denerwując się na gęsty ruch samochodowy.

Rowerzysta wjeżdża na czerwonym pod samochód. No i w czym problem?

Najweselej jest oczywiście na skrzyżowaniach, gdzie nie raz można zauważyć niezwykłe ewolucje rowerowe. Czerwone światło? No to hop na chodnik, przejazd po przejściu dla pieszych na czerwonym i wracamy na ulicę. Powinni wtedy jeszcze krzyczeć „Trzeba mieć fantazję, dziadku!”, jeśli pamiętacie pewną starą reklamę.

Pijany rowerzysta wjeżdża w Lamborghini Huracana!

Rowerzysta na poniższym nagraniu też miał fantazję. Jechał chodnikiem, chociaż w tym miejscu powinien ulicą, a na widok czerwonego światła na skrzyżowaniu, zjechał na ulicę. Po co? Chyba tylko po to, żeby przejechać przez skrzyżowanie na czerwonym. Może sprawia mu to przyjemność, ponieważ natychmiast potem wrócił na chodnik i skręcił w prawo. To dlaczego w ogóle zjeżdżał z chodnika? Chyba faktycznie przejeżdżanie na czerwonym świetle go bawi.

Rowerzysta doprowadził do kolizji i absurdalnie się tłumaczył

Cała historia ma jednak szczęśliwe zakończenie, ponieważ rowerzysta zjechał z chodnika prosto przed stojący na czerwonym świetle samochód. Tak się zdarzyło, że był to nieoznakowany radiowóz z wideorejestratorem. Wszystko pięknie się nagrało, a policjanci ruszyli za miłośnikiem czerwonego światła i wręczyli mu mandat na 500 zł. Może da mu to trochę do myślenia.

Najnowsze