Konrad Maruszczak

Nowe Porsche Macan – pierwszy w pełni elektryczny

Po 10 latach od premiery pierwszej generacji, czas wreszcie na nowego Macana. Samochód debiutuje w wersji czysto elektrycznej w dwóch wersjach. Ma mieć ogromny zasięg i osiągi, jakie przystały na Porsche. Oto nowe Porsche Macan.

Porsche wprowadza na rynek swój drugi (po Taycanie) w pełni elektryczny model. Nowe Porsche Macan z układami napędowymi o mocy do 470 kW (639 KM) zapewnia wydajność napędu E-Performance w każdym terenie oraz wysoki poziom użyteczności na co dzień. 

Macan jest ważnym modelem dla niemieckiej marki, od momentu debiutu sprzedano aż 800 tys. egzemplarzy, w 2023 roku klienci odebrali 87,3 tys. sztuk tego SUVa.

Nowe Porsche Macan mierzy 4784 mm długości, 1938 mm szerokości i 1622 mm wysokości. Łagodnie opadająca przednia pokrywa oraz mocno zaznaczone błotniki zaznaczają jego sportowy charakter. Rozstaw osi zwiększono do 2893 mm – o 86 mm więcej niż w poprzedniku.

Reflektory podzielono na dwie części: spłaszczone górne światła służą do jazdy dziennej. Nieco niżej umieszczono główne reflektory z opcjonalną matrycową technologią LED. Profil formuje typowa boczna linia Porsche – flyline, która tworzy jedną całość z płaską tylną szybą. W połączeniu z bezramkowymi szybami w drzwiach oraz charakterystycznymi bocznymi listwami pozwoliło to uzyskać smukły, sportowy design.

Nowe Porsche Macan czerpie z Audi

Auto korzysta z technologii Audi Q6 e-tron, ale ma też geny swojego brata – Taycana. Silniki elektryczne czerpią energię z akumulatora litowo-jonowego o pojemności 100 kWh brutto, z czego aktywnie można wykorzystać do 95 kWh. Architektura 800 V, która w nowym Macanie jest zastosowana po raz pierwszy, zapewnia moc ładowania DC do 270 kW. Na stacji szybkiego ładowania poziom energii można uzupełnić z 10 do 80% w ciągu około 21 minut.

W przypadku stacji ładowania o napięciu 400 V przełącznik wysokiego napięcia w baterii umożliwia ładowanie dzielone – efektywnie dzieli akumulator 800 V na dwa magazyny energii, każdy o napięciu znamionowym 400 V. Umożliwia to wyjątkowo wydajne ładowanie bez dodatkowego wzmacniacza wysokiego napięcia, z mocą do 135 kW. W przypadku domowych wallboxów możliwe jest ładowanie prądem przemiennym z mocą do 11 kW.

Podczas jazdy silniki elektryczne mogą odzyskiwać energię z mocą do 240 kW. Kompaktowy moduł IPB łączy trzy komponenty – pokładową ładowarkę AC, grzałkę wysokiego napięcia oraz konwerter DC/DC, ograniczając masę i przestrzeń.

Nowe Porsche Macan debiutuje w dwóch wersjach

Dostępne będą odmiany Macan 4 i Macan Turbo (nie ma to nic wspólnego z turbosprężarką). W obydwu wersjach dostępny jest napęd na cztery koła, przy obu osiach tkwią maszyny PSM najnowszej generacji. Dostępny jest też tryb overboost, który umożliwia maksymalne przyspieszenie, ta funkcja może być aktywowana na maksymalnie 10 sekund.

Zasięg w cyklu mieszanym WLTP wynosi do 613 km w przypadku wariantu Macan 4 oraz do 591 km dla wariantu Macan Turbo.

SilnikMacan 4Macan Turbo
Łączna moc maks. w trybie overboost408 KM639 KM
Łączny maks. moment obr. w trybie overboost650 Nm1130 Nm
0-100 km/h5,1 s3,3 s
Prędkość maks.220 km/h260 km/h

Nowe Porsche Macan z zawieszeniem pneumatycznym jest wyposażone w elektroniczną kontrolę tłumienia (PASM). Na życzenie można połączyć ją z zawieszeniem ze stalowymi sprężynami. PASM korzysta teraz z amortyzatorów w technice dwuzaworowej. Ma to znacznie poprawić wrażenia z jazdy w różnych trybach.

Macan może być wyposażony w opcjonalną skrętną tylną oś, z maksymalnym kątem skrętu kół wynoszącym 5°. W ruchu miejskim ułatwia to parkowanie i zawracanie, a jednocześnie przekłada się na wyjątkową stabilność prowadzenia przy szybszej jeździe.

Nowe Porsche Macan ma być nie tylko sportowe

W zależności od wariantu i wyposażenia pojemność tylnego bagażnika wynosi do 540 litrów (w trybie cargo). Dodatkowo pod przednią maską znajdziemy drugi bagażnik o pojemności 84 litrów. Łącznie daje to o 136 litrów więcej niż w poprzedniku. Po całkowitym złożeniu oparcia kanapy pojemność tylnego bagażnika wzrasta do 1348 litrów. Dodatkowo, nowy SUV może ciągnąć przyczepy o maksymalnej wadze dwóch ton.

Pozycja kierowcy i pasażera z przodu została obniżona względem poprzedniego modelu nawet o 28 mm, natomiast podróżujący z tyłu siedzą nawet o 15 mm niżej i mają więcej miejsca na nogi. Wnętrze to bez wątpienia Porsche: zintegrowany czarny panel podkreśla szerokość kokpitu.

Na pokładzie znajdziemy dwa ekrany – o przekątnej 12,6 cala oraz centralny o przekątnej 10,9 cala. Pasażer może przeglądać informacje, dostosowywać ustawienia systemu czy śledzić przesyłane strumieniowo treści wideo podczas jazdy za pośrednictwem własnego, trzeciego ekranu o przekątnej 10,9 cala. Po raz pierwszy w aucie znajdzie się także wyświetlacz przezierny (head-up) z technologią rozszerzonej rzeczywistości (AR). Wirtualne elementy, takie jak strzałki nawigacji, są wizualnie harmonijnie zintegrowane ze światem rzeczywistym.

Nowe Porsche Macan – ceny w Polsce

W Polsce za elektrycznego Macana 4 trzeba będzie zapłacić 386 tys. zł, a za Macana Turbo – 526 tys. zł. Auto jest więc znacznie droższe niż obecna odmiana spalinowa, której ceny startują od 298 tys. zł, co i tak jest o 19 tys. zł więcej niż w 2023 r.

Podobnie jak dotychczas, nowy Macan będzie produkowany w zakładach Porsche w Lipsku. Pierwsze dostawy do klientów są zaplanowane na drugą połowę tego roku.

Komentarze:

Pokaż więcej komentarzy
Pokaż Mniej komentarzy
Schowaj wszystkie

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze