Ewa Kania

Nowe lokalizacje odcinkowych pomiarów prędkości. Gdzie powstaną?

Odcinkowy pomiar prędkości to nadal nowinka dla większości kierowców i wciąż trudno jest spotkać takie miejsca. Stale ich jednak przybywa, ponieważ taki rodzaj monitorowania prędkości sprawia, że na całym danym odcinku, kierowcy zmuszeni są jechać przepisowo.

Jak działa odcinkowy pomiar prędkości?

W naszym kraju odcinkowe pomiary prędkości działają oficjalnie od 2015 roku. System funkcjonuje z użyciem ustawionych urządzeń na początku i końcu monitorowanego odcinka, rejestrując czas wjazdu oraz wyjazdu samochodu. OPP wykonują zdjęcia pojazdów i mierzą czas, w którym pokonują kontrolowany odcinek, a te potrafią mieć nawet kilka kilometrów długości.

Na podstawie czasu wjazdu i wyjazdu samochodu, analizowana jest prędkość jego jazdy. Kierowcy, którzy przekroczą obowiązujący limit otrzymają automatycznie mandat, z kolei dane tych, którzy jechali przepisowo, zostaną automatycznie usunięte z bazy.

W Polsce nadzór nad systemem odcinkowych pomiarów prędkości sprawuje CANARD – Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym.

Odcinkowe pomiary prędkości są zawsze oznaczone znakiem z informacją na jakiej długości będzie kontrola. Jednakże zdarza się również, że kierowcy pomijają znak informacyjny, a następnie głowią się jak obniżyć prędkość jazdy na kontrolowanym odcinku, co nierzadko kończy się niebezpiecznymi manewrami, jak np.: bardzo wolna jazda na ostatnich kilometrach OPP czy kilkuminutowy postój na poboczu. Nasza aplikacja informuje zawsze z wyprzedzeniem o kontroli prędkości na trasie, w tym również o odcinkowych pomiarach prędkości. Dzięki temu, kierowca ma możliwość zachowania bezpiecznej prędkości, nawet jeśli przez nieuwagę pominął znak informujący o odcinkowym pomiarze.

Julia Langa, Yanosik

Ile jest odcinkowych pomiarów prędkości w Polsce?

Odcinkowych pomiarów prędkości spotkacie w Polsce 58. Najwięcej jest ich w województwie mazowieckiem (16), połowę mniej w łódzkim, podkarpackim i śląskim (6), a czterokrotnie mniej w lubelskim, lubuskim oraz warmińsko-mazurskim (4). Z kolei, w województwach dolnośląski, małopolskim, opolskim, podlaskim, pomorskim, świętokrzyskim są zamontowane po 2 urządzenia. W województwach wielkopolskim, zachodniopomorskim i kujawsko-pomorskim nie ma ich aktualnie w ogóle.

Lokalizacje nowych odcinkowych pomiarów prędkości

Jest już potwierdzone, że liczba odcinkowych pomiarów prędkości w naszym kraju zwiększy się o 39 nowych urządzeń. Aż 200 km dróg ma zostać objętych nadzorem. Urządzenia, które pojawią się na drogach to VELOCITY3, a wykonawca ma 70 tygodni na ich montaż. Zlecenie zostało zamknięte z końcem marca ubiegłego roku.

Nowe odcinkowe pomiary prędkości pojawią się zarówno na autostradach A1, A2 oraz A4, a także na drogach ekspresowych, wojewódzkich, powiatowych i gminnych. Szacując datę montażu urządzeń można przyjąć, że pojawią się na polskich drogach już w przyszłym roku, pod koniec lata.

Julia Langa, Yanosik

Nowy taryfikator mandatów 2022

Kierowcy powinni zwracać uwagę na znaki, informujące o odcinkowym pomiarze prędkości, zwłaszcza po wprowadzeniu nowego taryfikatora mandatów. Zgodnie z nim wyraźnie wzrosły kary między innymi właśnie za zbyt szybką jazdę. Poniżej przypominamy nowe stawki, wraz z porównaniem z tymi obowiązującymi przez lata:

  • do 10 km/h – 50 zł (było 50 zł),
  • od 11 km/h do 15 km/h – 100 zł (było od 50 do 100 zł)
  • od 16 km/h do 20 km/h – 200 zł (było od 50 do 100 zł)
  • od 21 km/h do 25 km/h – 300 zł (było od 100 do 200 zł)
  • od 26 km/h do 30 km/h – 400 zł (było od 100 do 200 zł)
  • ponad 30 km/h – 800 zł (było od 200 do 300 zł)
  • ponad 40 km/h – 1000 zł (było od 300 do 400 zł)
  • ponad 50 km/h – 1500 zł  (było od 400 do 500 zł)
  • ponad 60 km/h – 2000 zł (było od 400 do 500 zł)
  • ponad 70 km/h – 2500 zł (było od 400 do 500 zł)

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze