Niecierpliwy motocyklista ma w nosie przepisy

A oto kolejne nagranie z serii „Tak rodzą się stereotypy”. Tym razem chodzi o motocyklistów i ich podejście do przepisów ruchu drogowego.

Na czerwonym świetle stoi sobie motocykl, a za nim Mercedes z kamerą. I tak stoją, nic się nie dzieje, czerwone się świeci, nudy. Wreszcie motocyklista przestał się wpatrywać w sygnalizator, rozejrzał po okolicy i po prostu odjechał. No bo co on będzie stał na czerwonym.

Motocykliście się spieszyło, potrącił go taksówkarz

Wedle stereotypów motocykliści mają umiarkowane poszanowanie dla przepisów ruchu drogowego, a jak wiemy, stereotypy nie biorą się znikąd. Ich źródłem są na przykład takie sytuacje. A dlaczego motocykliści to robią? Sądzimy, że wynika to częściowo ze specyfiki samych motocykli. To maszyny szybkie i zwinne, a do tego nieduże. Pozwalają wyrwać się z sytuacji drogowej, narzuconej przez innych. Z łatwością można wyprzedzić zawalidrogę, przecisnąć się między pojazdami stojącymi w korku, a w niektórych miastach także jeździć buspasami. Motocykl daje ogromne poczucie wolności i niestety niektórzy za bardzo chcą z tego korzystać. Założymy się, że ten rider nie ruszyłby na czerwonym siedząc w samochodzie. Ale motocykl jest mały, szybki, prześlizgnie się, nic się nie stanie i nikt nie zauważy…

Najnowsze

Nagranie z przejazdu szeryfa plus gratis porady z „optymalizacji” kosztów w firmie

Rzadko się to zdarza, ale bywają takie filmy, w których równie ciekawa co sytuacja na drodze, jest rozmowa osób ją nagrywających.

Wideo jest teoretycznie o szeryfie i jego oryginalnym stylu jazdy, ale to taki szeryf… niedookreślony. Niby szeryfuje, ale w trochę dziwny i niejednoznaczny sposób. Najpierw, kiedy auto z kamerą zmienia pas na lewy, trochę zajeżdża mu drogę. Później jednak nie blokuje go, tylko wyprzedza dwa kolejne auta. Gdy po chwili dojeżdża do zwężenia, zjeżdża na prawo, ale tak nie do końca. Jakby rozważał, czy nie jechać okrakiem między pasami.

Szeryf prawie spowodował kolizję

Autor nagrania zrównał się z nim, opuścił szybę i zaczął zwracać się do niego per „panie szeryfie”. A później już mniej uprzejmie, jadąc przy tym po powierzchni wyłączonej z ruchu. Czy rzeczywiście był to szeryf? Jeśli tak, to nieudolny. A jeśli nie, to niezbyt rozgarnięty kierowca, który nie do końca orientuje się w sytuacji na drodze i nie do końca ma pomysł, jak jechać.

Szeryf przechytrzony przez innego kierowcę

Ciekawostką tego nagrania jest natomiast rozmowa dwóch panów, jadących autem z kamerą. Tematem rozmowy jest „optymalizacja” kosztów w firmie, na przykładzie kupowania laptopa.

Najnowsze

Alfa Romeo świętuje oficjalnie 110 lat istnienia. Pokaże „ukryte skarby” Muzeum w Arese

Alfa Romeo świętuje dzisiaj swoje 110. urodziny, otwierając ponownie drzwi swojego Muzeum w Arese. Marka zaprasza fanów i pasjonatów z całego świata do poznania nowych sekcji Muzeum, oglądając wyjątkowe filmy i uczestnicząc w obchodach online.

Muzeum Alfy Romeo w Arese, na obrzeżach Mediolanu, to prawdziwe centrum marki, w którym znajduje się ponad 200 zabytkowych samochodów. To  idealne miejsce, aby świętować 110. rocznicę marki. W ramach specjalnego prezentu dla wszystkich fanów i  „Alfistów” na całym świecie, Alfa Romeo oferuje teraz możliwość zwiedzania pomieszczeń magazynowych Muzeum, w których znajduje się ukryta na co dzień kolekcja, zachęcając zwiedzających do obejrzenia dodatkowych 150 samochodów oraz pucharów, silników samochodowych, lotniczych i morskich, czy dzieł sztuki. Kolekcję podzielono na 18 stref tematycznych, od pierwszych samochodów marki, jak 20/30 ES, po modele wyścigowe, wśród których znajdują się samochody Formuły 1 i Formuły Indy.

Alfa Romeo świętuje oficjalnie 110 lat istnienia. Pokaże

Kolekcja zawiera ponadto:

  • Samochody koncepcyjne, jak Caimano i Protéo,
  • Prototypy, jak Scrabble i Sprint 6C,
  • Zabytkowy model sportowy RL, 6C Vittoria Jano oraz nowsze samochody wyścigowe i drogowe.
  • Wreszcie, kolekcja zawiera także godne uwagi zespoły napędowe, w tym 4C 1500 z lat 30. XX wieku i Formuła 1 Turbo 415Ts.

W ramach obchodów otwarta zostanie nowa sekcja „Alfa Romeo w mundurze” poświęcona samochodom karabinierów, potwierdzająca historyczne relacje Alfy Romeo a włoską policją, która od dawna korzysta w swojej pracy z najważniejszych modeli Alfy Romeo.

W Arese debiutuje nowa limitowana edycja Giulia GTA, zaprojektowana z okazji 110. rocznicy powstania marki. Z technicznego i koncepcyjnego punktu widzenia, nowa Giulia GTA inspirowana jest Giulią GTA z 1965 roku. Stworzona przez Autodeltę, wyścigową odnogę Alfy Romeo, „Gran Turismo Alleggerita” (GTA) z 1965 roku oparta była na modelu Giulia Sprint GT, który odnosił sportowe zwycięstwa na całym świecie.

Alfa Romeo świętuje oficjalnie 110 lat istnienia. Pokaże

Marka oferuje wirtualne zwiedzanie Muzeum poprzez serię filmów wyprodukowanych dla upamiętnienia tego doniosłego wydarzenia. Cykl filmów zatytułowany jest „A Tour of 110 Years” i zawiera:

  • Wprowadzenie z panoramicznym widokiem na Muzeum,
  • Strefę „Timeline” (Oś czasu) prezentującą przemysłową ciągłość,
  • Strefę „Beauty” (Piękno) łączącą styl, design i styl życia,
  • Strefę „Speed” (Prędkość), będącą kwintesencją technologii, sportowego charakteru i przyjemności z jazdy,
  • Wyjątkowy widok na strefę „Kolekcja”, zawierający zbiory pojazdów i artefaktów wcześniej niewystawianych na widok publiczny,
  • Przegląd „Archiwum”, prezentujący zdjęcia, filmy, rysunki techniczne, szkice i dokumentację produkcyjną.

Alfa Romeo świętuje oficjalnie 110 lat istnienia. Pokaże

Alfa Romeo zaprasza wszystkich fanów, od zapalonych „Alfistów” po przypadkowych entuzjastów, by przyłączyć się do uroczystości w Muzeum, wchodząc o 15.30 na link udostępniany poprzez oficjalne media społecznościowe marki. Dla osób, które mogą odwiedzić Muzeum w Arese osobiście, Alfa Romeo zorganizowała bezpośredni udział klubów, odwiedzających i entuzjastów oraz zaprosiła fanów do uczestnictwa w różnych wydarzeniach, w tym w paradzie na wewnętrznym torze Muzeum. Wszystkie atrakcje odbywać się będą zgodnie z aktualnymi wytycznymi dotyczącymi higieny i bezpieczeństwa.

Najnowsze

Mercedes-Benz CLS wyjeżdża na drogi po dużej aktualizacji MBUX. Wiemy, ile kosztuje

Mercedes-Benz CLS wjeżdża w kolejny rok modelowy po obszernej aktualizacji technicznej oraz z nowymi odcieniami lakieru do wyboru. Znamy cenę odnowionego CLS-a!

Zaktualizowany CLS najnowszą generację systemu multimedialnego MBUX z funkcjami m.in. „uczenia się” zachowań użytkownika oraz rozszerzonej rzeczywistości dla nawigacji.

Kolejną nowością jest dodatkowo rozbudowana kontrola komfortu ENERGIZING, która wykorzystuje różne systemy samochodu z zakresu komfortu, system audio i kameralne oświetlenie, a także funkcje masażu i ogrzewania lub wentylacji foteli, do stworzenia w kabinie relaksującej lub pobudzającej atmosfery. W ofercie CLS-a dostępne są również nowe pakiety systemów monitorowania i ochrony pojazdu URBAN GUARD i URBAN GUARD Plus.

Oferta wersji napędowych sięga od wysokoprężnej, tylnonapędowej odmiany CLS 220 d (194 KM) po 6-cylindrowe warianty z napędem na obie osie: wysokoprężny 400 d (330 KM) oraz benzynowe 450 (367 KM) i AMG 53 (435 KM). Ceny odnowionego CLS-a rozpoczynają się od 249 900 zł.

 

 

CLS 220 d

CLS 400 d 4MATIC

CLS 450 4MATIC

CLS 53 4MATIC+

Silnik

typ/liczba i układ cyl.

OM 654R4

OM 656R6

M 256R6

M 256R6

Pojemność skokowa

ccm

1950

2925

2999

2999

Moc maks.

kW/ KM

143/194

243/330

270/367

320/435

przy

obr./min

3800

3600-4200

5500-6100

5500-6100

Elektryfikacja

 

ISG

ISG

Dodatkowa moc (EQ Boost)

kW/KM

16/22

16/22

Maksymalny moment obr.

Nm

400

700

500

520

przy

obr./min

1600-2800

1200-3200

1600-4000

1800-5800

Dodatkowy mom. obr. (EQ Boost)

 

250

250

Zużycie paliwa w cyklu łączonym

l/100 km

4,8-5,0

6,2-6,4

8,0-8,3

8,7-9,0

Emisje CO2 w cyklu łączonym

g/km

125-132

162-169

183-191

199-206

Przyspieszenie 0-100 km/h

s

7,5

5,0

4,8

4,5

Prędkość maksymalna

km/h

237

250

250

250

Ceny od

249 900

350 000

348 900

439 100

Najnowsze

Wakacje z kamperem to wyzwanie – jak przygotować się do podróży?

Z powodu pandemii wiele osób obawia się spędzać urlop w dużych ośrodkach wypoczynkowych. W tej sytuacji jednym z możliwych rozwiązań okazuje się kamper, inaczej samochód kempingowy, posiadający część mieszkalną, w której możemy nocować.

Jeżeli masa całkowita kampera nie przekracza 3,5 t, może go prowadzić kierowca z prawem jazdy kategorii B. Nie oznacza to jednak, że taki pojazd prowadzi się dokładnie w ten sam sposób, co zwykłe auto. Wyzwaniem mogą się okazać wymiary kampera, który jest wyższy, dłuższy i szerszy od samochodów osobowych. 

Powinniśmy o tym pamiętać zwłaszcza podczas parkowania i przejazdu przez wąskie bramy czy uliczki, ale także kiedy skręcamy. Starajmy się zwolnić i trzymać środka naszego pasa ruchu, tak aby nie zahaczyć o auto na sąsiednim pasie. Z kolei wysokość naszego pojazdu sprawia, że gałęzie drzew znajdujące się nisko nad jezdnią czy znaki wystające ponad pas ruchu mogą okazać się dla nas groźne. Unikajmy też podziemnych parkingów.

Zachowaj rozsądną prędkość
Do rozmiarów pojazdu należy także dostosować prędkość, z jaką się poruszamy. Droga hamowania kampera ze względu na jego masę jest dłuższa niż w przypadku niedużego auta. Trudniejsze będzie także wyprzedzanie, na które potrzebujemy więcej miejsca. Uważajmy też na przeszkody takie jak torowiska czy progi zwalniające. Kamperem należy je pokonywać wolniej niż samochodem osobowym – zwraca uwagę Krzysztof Peła, ekspert Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault. 

Wakacje z kamperem to wyzwanie - jak przygotować się do podróży?

Patrz w lusterka
Choć podczas jazdy kamperem nie możemy wspomagać się lusterkiem wewnętrznym, to ogromne znaczenie ma korzystanie z lusterek bocznych, zwłaszcza gdy dopiero przyzwyczajamy się do prowadzenia pojazdu o takich wymiarach. Lusterka pomagają kierowcy utrzymać odpowiednią odległość od osi i krawędzi jezdni oraz przeszkód, a także prawidłowo zaparkować samochód.

Jak się spakować?
Przy pakowaniu się na wyjazd należy zachować rozsądek – nie możemy przekroczyć dopuszczalnej masy całkowitej, która uwzględnia nie tylko wagę ładunku, lecz także pasażerów. Wszystkie bagaże powinny być zabezpieczone, ponieważ przedmioty przewożone luzem mogą stanowić śmiertelne zagrożenie dla pasażerów w razie nagłego hamowania czy kolizji. Dla większej stabilności pojazdu zadbajmy o to, by jego środek znajdował się jak najniżej, dlatego cięższe bagaże umieśćmy w nisko położonych schowkach.

Przewożenie pasażerów
Podczas jazdy kamperem obowiązują te same przepisy co w przypadku aut osobowych. Wszyscy pasażerowie mają obowiązek jazdy z zapiętymi pasami bezpieczeństwa, a dzieci należy przewozić w odpowiednio dobranych fotelikach. Przemieszczanie się po pojeździe i korzystanie z dostępnych w nim urządzeń jest dozwolone wyłącznie podczas postoju – mówią trenerzy Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.

 

Najnowsze