Nie wjedziesz starszym autem i motocyklem do centrum miasta!

Politycy Platformy Obywatelskiej znaleźli kolejny sposób, jak utrudnić życie właścicielom starszych samochodów. Władze miasta będą mogły wprowadzić tzw. ekosfery, w których zabrania się wjazdu pojazdom nie spełniających określonej normy.

Samochody będą musiały być wyposażone w specjalne naklejki na przedniej szybie, informujące o klasie ekologicznej, którą spełnia dany pojazd – podobnie jest już w Niemczech. 

Podział na kategorie będzie zależny od daty pierwszej rejestracji. Naklejkę czerwoną otrzymają auta z silnikami diesla, wyprodukowane w latach 1997-2001. Modele wyprodukowane w latach 2001-2006 żółtą, a 2006-2010 zieloną. W najwyższej klasie znajdą się diesle, których pierwsza rejestracja nastąpiła po 2010 roku. 

W przypadku samochodów z silnikiem benzynowym podział będzie mniej skomplikowany. Wszystkie auta zarejestrowane po 1993 roku trafią do klasy czwartej, a w najwyższej znajdą się wszystkie wyprodukowane po 2001 roku. Auta z silnikami wysokoprężnymi wyprodukowane przed 1997 rokiem i benzyniaki sprzed 1993 roku, nie będą mogły wjeżdżać do stref. Przepisy będą umożliwiały to tylko mieszkańcom oraz autom zabytkowym.

Naklejki ze strefami będą dotyczyły również motocykli. Właściciele nie będą jednak musieli przyklejać ich na jednoślad, tylko będą musieli okazywać je podczas kontroli. Motocykle wyprodukowane w latach od 1 września 1980 do 16 czerwca 1999 otrzymają klasę trzecią. Do czwartej klasy załapią się maszyny wyprodukowane w okresie 17 czerwca 1999 – 30 czerwca 2007. Wszystkie motocykle wyprodukowane po 30 czerwca 2007 będą klasyfikowane w klasie piątej.

Aby otrzymać naklejkę właściciel pojazdu będzie musiał złożyć odpowiedni wniosek do starosty. Koszt takiej nalepki to 10 złotych. Jej brak będzie karany mandatem. Jak wysokim? Tego jeszcze nie wiadomo. Co ciekawe, będą możliwe „awanse” do wyższych kategorii. Wystarczy wymienić silnik na nowszy, a następnie udać się do stacji kontroli pojazdów, by zbadać emisję szkodliwych substancji. Wątpimy jednak w to, że znajdzie się na to wielu chętnych.

Najnowsze

Załoga Dagmara Kowalczyk i Roman Popławski przed rajdem „Mutt” w Gliwicach

Przyjeżdżają tu i najnowsze, off-road’owe konstrukcje i kultowe UAZ-y i Gazy. Przeprawowy rajd „Mutt” w Gliwicach to prawdziwy klasyk, którego 16-edycja rozpocznie się w najbliższy piątek. Wystartuje w nim za kierownicą Jeepa Wranglera Dagmara Kowalczyk.

– Mutt to niezwykle długi i trudny rajd. Teren jest mocno zróżnicowany, przez co na trasie mamy naprawdę sporo atrakcji. Są głębokie, wodne przeprawy, bagna oraz szybkie, a nawet trialowe odcinki specjalne. Do tego czeka nas jazda na azymuty i koordynaty GPS, czyli całkowicie nieopisana trasa, na której musimy znaleźć najkrótszy dojazd do wyznaczonego punktu na poligonie. Trzeba będzie wykazać się wszechstronnością mówi Dagmara Kowalczyk, kierowca czerwonego Jeepa Wranglera.

Na „gorącym’ fotelu zasiądzie Roman Popławski, jeden z najlepszych, polskich pilotów rajdowych.  W zeszłym roku, razem z kierowcą Arturem Owczarkiem wygrali 15 edycję „Mutt’a”.

– Dojechaliśmy najdalej ze wszystkich załóg, w okolice 70 punktu oznaczeniowego. Tymczasem finałowy etap trasy liczył aż… 118 punktów! Większość maszyn na trasie wyzionęła ducha, co najlepiej świadczy o skali trudności gliwickiego rajdu. W tym roku czekają nas dwa etapy w ciągu dnia i jeden nocny, organizowane tradycyjnie na gliwickim poligonie i Kotlarni pod Gliwicami, gdzie osobiście trenuje Adam Małysz – mówi Roman Popławski.

Ciekawostką jest adaptacja auta załogi, Jeepa Wranglera z silnikiem Diesla, na zasilanie… gazem LPG!  Na rajdzie odbędą się pierwsze testy nowego rozwiązania, które docelowo ma znacząco podnieść moc rajdowej terenówki.

Rajd „Mutt” odbędzie się w dniach 1-3.05.2015. W piątek o godz. 9:00 zawodnicy wystartują na Kotlarni pod Gliwicami. W sobotę czeka ich odcinek dzienny na terenie gliwickiego poligonu oraz nocny (od godz. 22:00) na Kotlarni.  

Sponsorami załogi są firmy: „Elpigaz”, „Dragon Winch” oraz „Bażantowo Sport”.

 

Najnowsze

Na Torze Poznań startują Wyścigowe Motocyklowe Mistrzostwa Polski i Puchar Polski 2015

Automobilklub Wielkopolski w dniach 9-10 maja 2015 r. zaprasza wszystkich sympatyków wyścigów motocyklowych na Tor „Poznań”, gdzie rozegrana zostanie I i II Runda Wyścigowych Motocyklowych Mistrzostw Polski i Pucharu Polski 2015.

W najmocniejszej klasie Superbike zobaczymy na pewno Pawła Szkopka (II wicemistrz Polski 2014), który w barwach Yamaha Motor Polska na nowym motocyklu R1M będzie walczył o najwyższe trofeum. „Cel jest jasny: razem z całym zespołem chcemy zdobyć kolejny tytuł mistrzowski w Polsce. Ciężko w to uwierzyć, ale to już mój siedemnasty sezon w wyścigach motocyklowych, choć nie znaczy to, że będę podchodził do niego z mniejszych zaangażowaniem. Wręcz przeciwnie. Lata doświadczeń i przejechane kilometry są w tym sporcie bardzo istotne” zapowiada Paweł Szkopek.

Broniący tytułu Mistrza Polski Superbike – Ireneusz Sikora – w 2015 r. będzie się koncentrował na startach w niemieckiej serii IDM w barwach BMW Sikora Motorsport, ale na pewno nie odda wywalczonego w 2014 r. tytułu bez walki. Kibiców z pewnością elektryzuje wiadomość o powrocie Andrzeja Pawelca, wielokrotnego Mistrza Polski, bezsprzecznie najszybszego zawodnika ostatnich kilkunastu lat, jednak dla Nowotomyślanina priorytetem będzie seria IDM, ale po cichu kibice liczą na jego starty także w Mistrzostwach Polski.
Kasku i rękawic wciąż nie złożył „profesor” Janusz Oskaldowicz, od lat pozostający w czołówce polskich wyścigów. Czarnym koniem mistrzostw może okazać się Bartek Lewandowski, który na wiosennych treningach prezentował bardzo wysoką formę oraz Piotr Prendota z Ducati Toruń Motul Team, który przed sezonem mówi: „To mój drugi sezon w Mistrzostwach Polski. Zeszły rok zakończyłem dobrym wynikiem. A w tym roku? Walczę w Superbike’ach”.

W nieco tylko słabszej klasie Superstock 1000 atak na tytuł Mistrza Polski zapowiada młodszy z braci Szkopków – Marek, ale ubiegłoroczny triumfator Michał Fila na pewno zrobi wszystko by trofeum pozostało jeszcze w jego rękach. Do walki o podium bez wątpienia włączy się Marcin Walkowiak startujący w rozgrzewających trybuny do czerwoności barwach Ducati. Walkowiak, choć najmłodszy w zespole Ducati, to jeden z najszybszych zawodników w stawce: „Przypadła mi rola najmłodszego zawodnika zespołu. Ale swoim doświadczeniem wyścigowym na arenach międzynarodowych chętnie dzielę się z kolegami. Celuję w tytuł Mistrza Polski w klasie Superstock 1000”, zapowiada znający Tor „Poznań” jeszcze ze startów w kartingu Wielkopolanin.

W powracającej do Mistrzostw Polski klasie Superstock 600 zobaczymy m.in. ubiegłorocznych triumfatorów klasy Rookie 600 – Marka Chłapkowskiego, a także Pawła „Rinasa” Przybylskiego, który z wielką wolą walki i doskonałym przygotowaniem fizycznym zapowiada przed sezonem: „Wchodzę na nieznany dla siebie teren. Posiadam już wyścigową licencję A – ważniejszej już w Polsce nie ma. Wchodzę do klasy, gdzie ścigają się najlepsi… Czy ich dogonię? Nie wiem, na pewno spróbuję.”

W Pucharze Polski rozgrywanym w klasach Rookie 600, Rookie 1000, Moto 3 i Młodzieżowych Pucharze Polski walka jak zwykle będzie zacięta, bo tutaj przyszli mistrzowie zdobywają pierwsze wyścigowe szlify. Na wiosennych jazdach treningowych „Speed Day school” na Torze Poznań, aż 15 nowych zawodników zdało egzamin na licencję wyścigową, zapowiada się więc wysoka frekwencja  i niezwykłe emocje.

Motocyklowy sezon wyścigowy 2015 rozpocznie się na Torze „Poznań” już w sobotę 9 maja kwalifikacjami o godz. 11:00. Start do pierwszego wyścigi zaplanowano na godz. 13:35. Szczegółowe informacje oraz harmonogram czasowy zawodów na stronie internetowej Automobilklubu Wielkopolski www.aw.poznan.pl

Najnowsze

Gosia Rdest rozpoczyna sezon w Audi TT Sport Cup

W najbliższy weekend na niemieckim torze Hockenheim zadebiutuje Audi TT Sport Cup. W nowej serii wyścigowej wystąpi w tym roku dwoje Polaków, w tym Gosia Rdest - 22-letnia zawodniczka, która w sportowym portfolio ma starty w VW Golf Cup, VW Scirocco R-Cup, BRDC Formula 4, BMW Talent Cup oraz wyścigach długodystansowych.

Gosia Rdest do Hockenheim przyjechała prosto z pierwszej rundy Volkswagen Golf Cup, która została rozegrana w miniony weekend na torze Oschersleben. Zawodniczka rozpocznie sezon za kierownicą pucharowej TT-ki już dziś, podczas wolnego treningu zaplanowanego na 13:50. W piątek o 9:35 odbędą się kwalifikacje, które zadecydują o polach startowych do wyścigów. W sobotę o 9:40 zostanie rozegrany pierwszy wyścig, drugie zawody odbędą się w niedzielę o 10:10. Rywalizację będzie można śledzić online na stronie http://www.audi-motorsport.com W najbliższy weekend w Audi TT zobaczymy 18 zawodników z 13 krajów oraz 6 zaproszonych gości. Wśród tych ostatnich: Svena Hannavalda, Tannera Fousta, Toomasa Heikkinena oraz trzech dziennikarzy motoryzacyjnych.

{{ tn(9000) left }} Najbliższy weekend będzie stał pod znakiem debiutu pod kilkoma względami. Nigdy nie jeździłam na torze Hockenheim, znam go jedynie z onboardów, więc pierwszą sesję treningową poświęcę na  zapoznanie się z obiektem. Moi koledzy z pucharu Audii poznali tor w ostatni weekend podczas testów, na których nie mogłam być obecna ze względu na rywalizację w Pucharze VW Golfa. Kierowcy Audi TT Sport Cup są bardzo doświadczeni, część z nich znam z kartingu, pucharu Golfa czy Scirocco. To bardzo szybcy driverzy, już kwietniowe testy w Barcelonie pokazały, że poziom w pucharze jest wyrównany, a rywalizacja o poszczególne miejsca będzie zacięta. Pucharowe Audi TT jest znacznie mocniejsze od Golfa, inaczej się prowadzi, dużą rolę odgrywa tu aerodynamika. Nowością jest dla mnie również start przy dużej i prestiżowej serii jaką jest DTM – takie weekendy to prawdziwe święto dla wszystkich, którzy kochają motorsport, na tor ściągają tysiące osób, a trybuny wypełnione są po brzegi – mówi Gosia Rdest.

Audi Sport TT Cup 2015 to sześć rund, które odbędą się na niemieckich i austriackich torach wyścigowych i będą towarzyszyć wyścigom DTM. Za kierownicą pucharowych Audi TT każdorazowo rywalizuje 18 stałych zawodników oraz zaproszeni przez organizatora goście: dziennikarze, VIP-owie, zawodnicy innych dyscyplin motorsportowych. W gronie 18 stałych kierowców znaleźli się reprezentanci: Niemiec, Austrii, Danii, Belgii, Norwegii, Polski, Francji, Wielkiej Brytanii, Szwecji, Turcji, Szwajcarii, Chin i Stanów Zjednoczonych, w tym dwie zawodniczki.  Z polską flagą w Audi TT Cup będą rywalizować Gosia Rdest i Janek Kisiel. Każdy weekend wyścigowy oznacza dla kierowców 140 minut jazdy po torze, na które składają się: wolne treningi, 30-minutowe kwalifikacje i dwa dwudziestominutowe wyścigi. Pucharowe Audi TT jest wyposażone w przedni napęd i 2-litrowy 4-cylindrowy silnik TFSI o mocy 310 KM przy przeszło 400 niutonometrach momentu obrotowego. Moc samochodu można zwiększyć o kolejne 30 KM poprzez użycie systemu „push-to-pass”. Samochód waży zaledwie 1125 kg.

Auto detailing na własną rękę, czyli jak dbać o samochód

Najnowsze

BMW i3 jako mobilny bankomat

Idea Bank wpadł na bardzo ciekawy pomysł promocji swoich usług. Wykorzystano do tego elektryczne BMW i3, które na wyposażeniu seryjnym posiada wbudowany bankomat i umożliwia dowóz pod wybrane miejsce.

Banki szukają coraz nowszych sposobów na przyciągnięcie klientów. Tym razem w sieci pojawiły się zdjęcia pierwszego w Polsce mobilnego bankomatu zainstalowanego na pokładzie elektrycznego BMW i3. 

Klienci mogą zamówić taki samochód pod określoną lokalizację i czas przy pomocy aplikacji Idea Bank Money Collection dostępnej na smartfony z Androidem i systemem iOS. Przy pomocy telefonu można sprawdzić aktualną pozycję samochodu. 

Tak więc zamiast jedzenia można sobie zamówić bankomat z opcją wpłatomatu z dowozem. Samochód pracuje obecnie na ulicach Warszawy, ale niewykluczone, że pojawi się on także w innych miastach Polski.

Najnowsze