Konrad Maruszczak

Seat – czy wiesz co oznacza nazwa tej marki?

Historia marki Seat zaczęła się w 1940 roku i trwa do dziś. To znana marka w Polsce, ale czy wiesz co oznacza?

Spis treści

Zanim jeszcze powstał Seat, w 1940 roku hiszpański bank Urquijo wraz z grupą największych państwowych przedstawicieli przemysłu, wśród których znalazła się m.in. Hispano-Suiza, powołał do życia spółkę SIAT, czyli Sociedad Ibérica de Automóviles de Turismo (Iberyjskie Towarzystwo Samochodów Turystycznych). Już dwa lata później pojawił się plan budowy samochodu, który miał „zrewolucjonizować motoryzację na lokalnym rynku”. Te plany pokrzyżowała wojna, ale już w 1950 roku zostały wznowione. Wtedy też, hiszpańskiemu producentowi nadano nieco zmienioną nazwę – Seat.

Co oznacza skrót Seat?

Nową spółkę, powstałą w 1950 roku nazwano Sociedad Española de Automóviles de Turismo, czyli akronim nazwy „Seat”, którą znamy do dziś.

– Historia marki SEAT rozpoczęła się w trudnych czasach, ale to właśnie te wyzwania stworzyły podwaliny pod niezwykłą podróż motoryzacyjną. Dzięki uporowi i pasji twórców, w 1950 roku narodziła się Sociedad Española de Automóviles de Turismo, znana dzisiaj jako SEAT. W ciągu 70-ciu lat istnienia marka wykazała się zdolnością do odkrywania siebie na nowo oraz skutecznego stawiania czoła wyzwaniom, a w konsekwencji do rozwoju motoryzacji zarówno w Hiszpanii, jak i na całym świecie wyjaśnia Daria Zielaskiewicz, dyrektorka marek SEAT i CUPRA.

Markę Seat formalnie założono 9 maja 1950 roku

Głównymi udziałowcami hiszpańskiej marki stali się Narodowy Instytut Przemysłu, mający 51% udziałów, grono dużych, lokalnych banków (42%) oraz włoski FIAT (7%), który odpowiadał za udostępnienie licencji do produkcji modeli na bazie swoich własnych samochodów. Włosi dostarczali także nowoczesne jak na tamten czas rozwiązania techniczne.

Czy Seat zniknie z rynku?

Jakiś czas temu w mediach pojawiła się informacja na temat zniknięcia marki Seat z rynku. Jako podstawę tej tezy przytoczono rozmowę Thomasa Schafera, dyrektoar generalnego Volkswagena z redakcją Autocar. Schafer, w czasie trwających targów motoryzacyjnych w Monachium, powiedział, że dla Seata planowana jest „inna rola”.

Dla branży był to jasny sygnał – marka Seat będzie schodzić ze sceny motoryzacyjnej. Przedstawiciele marki zaczęli jednak temu zaprzeczać. Jaka jest więc prawda?

Seat czy Cupra? Co jest lepsze?

Marka Cupra powstała w 2018 roku i traktowana była raczej jako nisza. Pojawienie się modelu Formentor zmienił jednak postrzeganie Cupry, bowiem statystyki sprzedaży zaczęły piąć się w górę.

Chwilę potem pojawił się pierwszy elektryczny model – Cupra Born, który był oferowany tylko ze znaczkiem Cupry. Co więcej, do modeli marki zaczęły trafiać też słabsze wersje silnikowe, a więc ceny stały się bardziej przystępne. Klienci mieli do wyboru albo 300-konne sportowe auto, albo takie z mocą o połowę mniejszą, lecz wciąż o agresywnym wyglądzie. To okazało się strzałem w dziesiątkę.

W 2022 roku Cupra sprzedała 153 tys. samochodów, czyli o dwa razy więcej niż rok wcześniej. Volkswagen doszedł do wniosku, że to co nie udało się z Seatem (stworzenie emocjonującej sportowej marki), powiodło się z Cuprą.

Czy dalsze istnienie Seata ma więc sens? Dodajmy tylko, że od czasu Seata Leona, który zadebiutował w 2020 roku nie pokazano żadnej nowości. To mówi samo przez się.

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze