Paula Lazarek

NASCAR wraca do przeszłości. Kierowcy spotkają się na Darlington Raceway

Rok temu, gdy pucharowa seria NASCAR wracała po pandemicznej przerwie do regularnego ścigania, pierwszym torem, jaki odwiedziła był obiekt Darlington Raceway. Niemalże rok później NASCAR Cup Series wraca na ten tor.

Będzie to wyścig szczególny, bowiem przenoszący całą serię do przeszłości.

Darlington Raceway od kilku lat organizuje tradycyjny wyścig “wspominkowy”, podczas którego malowanie samochodów, oprawa graficzna wyścigu i transmisji telewizyjnych, czy nawet wygląd kierowców nawiązuje do minionych dekad. Zazwyczaj wyścig ten odbywał się późnym latem. W tym roku jest inaczej, bowiem obiekt Darlington ponownie gości w kalendarzu dwukrotnie i to pierwsza data będzie już tą szczególną. Obiekt położony w Karolinie Południowej jest jednym z najstarszych w pucharowej serii NASCAR. Wyścigi odbywają się tam nieprzerwanie od 1950 roku, a jedynym torem pojawiającym się w kalendarzu dłużej jest Martinsville Speewday.

Poprzedni wyścig serii rozgrywany był na torze Kansas Speedway, a jego zwycięzcą został Kyle Busch. Walka o ten sukces nie była jednak łatwa. Busch wygrał wprawdzie już pierwszy segment, ale prawdziwym dominatorem rywalizacji w Buschy McBusch Race 400 był Kyle Larson. Walka tej dwójki toczyła się niemal do samego końca, a przechylić szalę na swoją korzyść nieustannie próbowało jeszcze kilku kierowców – w tym Brad Keselowski i Ryan Blaney. 

Liderem klasyfikacji generalnej pozostaje Denny Hamlin. Kierowca samochodu z numerem #11 od początku sezonu zgromadził o blisko sto punktów więcej niż drugi w zestawieniu Martin Truex Jr. Hamlin w przeciwieństwie do Truxa nie posiada jednak jeszcze żadnego zwycięstwa. W ubiegłym sezonie Hamlin był jednym z dwójki kierowców, którzy triumfowali w Darlington. Drugim był Kevin Harvick, który w tej chwili jest w bardzo podobnej sytuacji – nie ma jeszcze zwycięstwa, a jego najlepszym rezultatem jak dotąd była druga pozycja w Kansas.

Najnowsze

Paula Lazarek

Historia rekinów i Opla, czyli jak dziecięcy pomysł zyskał status kultowego motywu

W Oplu są rekiny. Bardziej lub mniej widoczne, ale pływają po różnych modelach z logo Blitz. Wiemy, w których!

Rekiny można znaleźć w nowym Oplu Mokka, a także Oplu Corsie. Jednak te drapieżniki musiały pokonać długą drogę zanim ich miniaturowe wersje zadomowiły się w Oplu. Z drugiej strony ich obecność nie jest aż tak zaskakująca, bo przecież marynistyczne nawiązania pojawiają się w samochodach niemieckiego producenta już od kilkudziesięciu lat.

Najpierw wypłynęły na drogi krążowniki szos Kadett, Admiral i Kapitän. Dawne flagowce marki zachwycały nabywców niepowtarzalną stylistyką. Morskie skojarzenia nadal fascynowały Opla, ale z czasem postanowiono zejść głębiej pod powierzchnię. W 1970 r. Opel zaprezentował sportowe coupé Manta, które z dumą prezentowało emblemat w kształcie tego gatunku ryby. Do dziś Manta wzbudza tak wiele emocji, że ku uciesze fanów właśnie wraca jako bezemisyjna Manta GSe ElektroMOD.

Projektantom Opla bardzo zależało na precyzyjnym wystylizowaniu logo Manty. Kilkanaście lat później z taką samą dbałością o szczegóły zaprojektowali rekina. „To się zaczęło 17 lat temu i z czasem przerodziło w autentyczny kult” — mówi dyrektor ds. projektowania, Karim Giordimaina.

Historia rekinów: jak dziecięcy pomysł zyskał status kultowego motywu

Skąd więc wzięły się te rekiny? W pewną niedzielę w 2004 r. projektant Opla Dietmar Finger szkicował w domu detale do nowej Corsy — a dokładnie niepozorną, zewnętrzną ściankę schowka w desce rozdzielczej, która przez większość czasu i tak jest zasłonięta zamkniętymi drzwiami pasażera. Przy otwartym schowku ta ścianka musi zachować odpowiednią sztywność, co osiąga się poprzez zastosowanie poprzecznego żebrowania na powierzchni plastiku. Zadaniem projektanta było zaprojektowanie tego żebrowania. W pewnym momencie do pokoju wszedł syn projektanta, spojrzał na szkic i zapytał: „Tato, a może byś narysował rekina?”.

A dlaczego nie? Finger chwilę pomyślał i nadał żebrowaniu kształt drapieżnej ryby. Tak narodziła się nowa tradycja. Rekin w schowku trafił do produkcji. Od tego momentu trwa historia sukcesu „rekina w Oplu”. Giordimaina, który odpowiadał wówczas za projekt wnętrza Zafiry, także ukrył trzy małe rekiny w kokpicie tego funkcjonalnego kompaktowego vana. Potem pojawiły się kolejne „rekinie niespodzianki”, najpierw w Oplu ADAMie, później w aktualnym Oplu Astrze, a wreszcie także w innych osobowych modelach, od Opla Crosslanda i Grandlanda X do Opla Insignii.

Tak stworzono prawdziwy wewnętrzny kult. Od tego czasu każdy główny projektant wnętrza dopilnowuje, aby na zakończenie procesu projektowania znalazł się w nim przynajmniej jeden rekin. Informacja o tym, gdzie się schował zazwyczaj nie jest ujawniana aż do premiery rynkowej.

Ciąg dalszy nastąpi: rekiny będą pojawiać się także w przyszłych modelach Opla

Dla Giordimainy rekin przez lata stał się ważnym motywem w Oplu, umieszczanym nie tylko w schowku na rękawiczki: „Gdy wprowadzamy nowe modele, dziennikarze pytają nas teraz o to, gdzie są rekiny. Zawsze zachęcam naszych designerów do ukrywania ich gdzieś we wnętrzu nowo projektowanych pojazdów. Narysowane z pasją drapieżniki symbolizują to, co wyróżnia Opla — pasję dla naszych samochodów. Jesteśmy entuzjastami stylistyki naszych pojazdów i precyzji w każdym detalu. Jesteśmy przystępni, ludzcy i wszystko robimy z uśmiechem. Chcemy, żeby właśnie tak czuli się też nasi klienci.

Rekiny będą nadal pojawiać się w przyszłych Oplach — czasem bardziej, czasem mniej ukryte. W zależności od modelu Opla mogą też zmienić terytorium i zanurkować gdzieś głębiej we wnętrzu.

Najnowsze

Karolina Chojnacka

10 zasad rozsądnego kierowcy. Dbajmy o bezpieczeństwo swoje i innych!

Bezpieczeństwo na drodze w dużej mierze zależy od nas samych. Przypominamy więc o najważniejszych zasadach i dobrych praktykach. Oto 10 zasad rozsądnego kierowcy!

Przed nami, miejmy nadzieję, ostatnie chłodne i deszczowe dni tej wiosny, a tym samym, pomimo pandemii koronawirusa i pewnych ograniczeń, spodziewamy się znacznie większego ruchu na drogach. Pamiętajmy o zasadach, które są niezmienne bez względu na porę roku, panujące warunki, natężenie ruchu czy ograniczenia związane z pandemią koronawirusa.

10 zasad rozsądnego kierowcy

10 zasad rozsądnego kierowcy
10 zasad rozsądnego kierowcy, fot. materiały prasowe / GDDKiA

O czym warto pamiętać?

Warto przed wyruszeniem w podróż przypomnieć sobie, jak bezpiecznie poruszać się po autostradach i drogach ekspresowych, jak odczytywać informacje ze znaków o zmiennej treści, jakie są zasady sprawnego włączania się do ruchu czy też postępowania przy awarii pojazdu.

10 zasad bezpiecznej podróży
10 zasad bezpiecznej podróży, fot. materiały prasowe / GDDKiA
  • Patrz na znaki o zmiennej treści
  • Utrzymuj bezpieczny odstęp
  • Pamiętaj, że korytarz życia może uratować niejedno życie
  • Pamiętaj że pas awaryjny tylko do awaryjnych sytuacji
  • Włączaj się bezpiecznie do ruchu i korzystaj z „suwaka”
  • Patrz na znaki, nie łam przepisów
  • Skupiaj się na drodze i dbaj o odpoczynek

Najnowsze

Paula Lazarek

Kia Polska już formalnie bez „Motors” w nazwie

Zarówno w Polsce, jak i w Europie Kia oficjalnie zarejestrowała nową nazwę, która odzwierciedla nową wizję marki.

Zmiana nazwy z Kia Motors Europe na Kia Europe oraz z Kia Motors Polska na Kia Polska jest zgodna z długoterminową strategią biznesową „Plan S” marki zaprezentowaną w ubiegłym roku.

Nowa strategia ma pomóc firmie zająć pozycję lidera zrównoważonej mobilności. Obejmuje ona nie tylko samochody elektryczne nowej generacji, ale również rozwiązania i usługi z zakresu mobilności oraz zaawansowane technologicznie tzw. pojazdy specjalne. Jednocześnie, dzięki wykorzystaniu energii ze źródeł odnawialnych i materiałów pochodzących z recyklingu, Kia będzie promować produkcję w sposób zrównoważony.

„Rozwój marki Kia koncentruje się teraz na popularyzacji samochodów eklektycznych typu BEV. W tym celu, do 2026 roku, planujemy wzbogacić gamę modeli na świecie o siedem nowych aut tego typu. Wśród nich znajdą się hatchbacki i SUV-y należące do różnych segmentów. Dzięki zastosowaniu w ich konstrukcji nowej modułowej platformy E-GMP, każde z tych aut będzie zapewniało duży zasięg i szybkie ładowanie” – mówi Leszek Sukiennik, dyrektor zarządzający Kia Polska.

„Pierwszy etap nowego ekscytującego wyzwania dla marki Kia rozpoczął się w marcu tego roku wraz z premierą EV6, nowego elektrycznego crossovera” – dodaje.

Najnowsze

Paula Lazarek

Mercedes-Benz CLS po liftingu już w sprzedaży w Polsce. Znamy ceny!

W ofercie Mercedes-Benz debiutuje odnowiony CLS. Wiemy, ile kosztuje!

Po zmianach CLS przybrał jeszcze bardziej sportową formę. To zasługa m.in. nowego grilla, odświeżonego wzornictwa zderzaków oraz nowych wzorów obręczy. W kabinie uwagę zwraca przeprojektowana, wielofunkcyjna kierownica z czujnikami pojemnościowymi, obszyta skórą nappa.

Nabywcy mają do wyboru nowe wersje wykończenia z drewnianymi elementami ozdobnymi, a także nowe konfiguracje kolorystyczne skórzanych tapicerek. Dostępne są także ekskluzywne opcje z oferty Mercedes-Benz designo, obejmującej np. specjalne lakiery czy dodatkowe kolory skóry nappa.

Pod względem technicznym CLS nie wymagał zmian – latem ubiegłego roku przeszedł kompleksową modernizację, obejmującą aktualizacje systemów wspomagających, systemu multimedialnego MBUX (Mercedes-Benz User Experience) oraz kontroli komfortu ENERGIZING.

Oferta CLS-a obejmuje:

  • CLS 220 d (194 KM): od 288 700 zł
  • CLS 300 d 4MATIC (265 + 20 KM): od 313 800 zł
  • CLS 400 d 4MATIC (330 KM): od 406 900 zł
  • CLS 350 (299 +14 KM): od 299 000 zł
  • CLS 450 4MATIC (367 + 22 KM): od 405 700 zł
  • CLS 53 4MATIC+ (435 + 22 KM): od 504 700 zł

Standardowe wyposażenie wszystkich wersji obejmuje m.in. pakiet AMG dla nadwozia i wnętrza, 19-calowe obręcze, wysokowydajne reflektory LED, integrację smartfona, dwustrefową klimatyzację automatyczną, aktywnych asystentów układu hamulcowego i pasa ruchu, nawigację, kamerę cofania, bezprzewodową ładowarkę smartfona oraz skórzaną tapicerkę.

Nabywcy maja do wyboru korzystnie wycenione pakiety dodatków z najchętniej wybieranymi opcjami (Advanced, Premium oraz Premium Plus), a także pakiety stylistyczne Night.

Nowością w ofercie jest wariant CLS 300 d 4MATIC z techniką łagodnej hybrydy. Jego czterocylindrowy silnik wysokoprężny (OM 654 M) współpracuje z rozrusznikiem zintegrowanym z alternatorem (ISG) drugiej generacji i 48-woltową instalacją elektryczną. Moc maksymalna wynosi 195 kW (265 KM) plus 15 kW (20 KM) z jednostki elektrycznej. 

Najnowsze