Ile kosztuje naprawa auta elektrycznego? Nie uwierzysz w te liczby!
Niemieccy specjaliści wzięli pod lupę koszty napraw powypadkowych aut spalinowych i elektrycznych odpowiedników. Okazuje się, że naprawa auta elektrycznego może pochłonąć fortunę.
Spis treści
- Naprawa auta elektrycznego o ponad 1/3 droższa niż w zwykłym aucie spalinowym
- Koszty napraw aut elektrycznych vs. spalinowych. Ranking modeli
- Co najbardziej podnosi koszty naprawy w autach elektrycznych?
Nie jest żadną nowością fakt, że auta elektryczne są znacznie bardziej skomplikowane i droższe w zakupie niż jego spalinowe odpowiedniki. Ale ile tak naprawdę kosztuje naprawa auta elektrycznego? Niemieckie stowarzyszenie ubezpieczeniowe (Gesamtverband der Deutschen Versicherungswirtschaft – GDV) postanowiło to sprawdzić. Wyniki są porażające!
Naprawa auta elektrycznego o ponad 1/3 droższa niż w zwykłym aucie spalinowym
Niemieckie GDV opublikowało badania, w których porównano koszty napraw auta elektrycznego i spalinowego. Pod lupę wzięto częstotliwości powodowanych szkód oraz wysokości kosztów naprawy na przestrzeni lat 2019-2021. Analizie poddano 37 par modelowych. W większości przypadków są to auta różniące się tylko rodzajem napędu. Czasami zdarzało się porównanie ze spalinowym odpowiednikiem w konkurencyjnej marce (np. Tesla).
Co ciekawe, zdarzenia drogowe z udziałem samochodu elektrycznego zdarzają się średnio o 5-10 proc. rzadziej niż w analogicznym przypadku samochodu z silnikiem spalinowym. Szkód własnych, czyli rozliczanych z polisy AC, kierowcy pojazdów elektrycznych powodują nawet o 20 proc. mniej.
Może to wynikać z faktu, że właściciele aut elektrycznych jeżdżą po prostu wolniej, a przez co uważniej. Są też bardziej wyczuleni na prędkość, ze względu na ograniczony zasięg i to wcale nie jest złośliwość.
Niestety, okazuje się, że naprawa auta elektrycznego jest znacznie droższa – średnio o 30-35 proc. Te czynniki są brane pod uwagę w Niemczech przy obliczaniu klas ubezpieczeniowych (tzw. Typklassen) dla poszczególnych modeli, zarówno w przypadku OC, jak i AC. Im wyższa szkodowość danego modelu, tym wyższa klasa ubezpieczenia, czyli droższa składka.
W przypadku OC wpływ na klasę ma przede wszystkim rodzaj samochodu i sposób jazdy użytkowników danego modelu. W polisach AC uwzględniane są też kradzieże, pożary czy szkody szyb.
Koszty napraw aut elektrycznych vs. spalinowych. Ranking modeli
Niemieckie stowarzyszenie ubezpieczeniowe porównało 37 par aut elektrycznych i ich spalinowych odpowiedników lub konkurentów. Oto jak wyglądają koszty napraw:
| OC – niem. Typklasse | OC – niem. Typklasse | AC – niem. Typklasse | AC – niem. Typklasse | |
| Model: spalinowy | elektryczny | Elektryczny | Spalinowy | Elektryczny | Spalinowy |
| VW e-Golf (VII) | VW Golf 1.4 TSI (VII) | 12 | 14 | 17 | 17 |
| VW ID.3 | VW Golf 1.5 TSI (VIII) | 14 | 12 | 19 | 18 |
| BMW i3 | BMW 220i Active Tourer | 15 | 17 | 17 | 20 |
| Hyundai Kona electric | Hyundai Kona 1.6 T-GDI | 16 | 18 | 21 | 21 |
| Hyundai Ioniq electric | Hyundai Ioniq Hybrid | 16 | 18 | 21 | 22 |
| Renault Zoe | Renault Clio 0.9 | 18 | 18 | 17 | 14 |
| Renault Zoe | Renault Clio 1.0 | 18 | 18 | 17 | 18 |
| Tesla Model S AWD | BMW 540i xDrive | 22 | 17 | 28 | 28 |
| Tesla Model 3 AWD | BMW 330i | 20 | 16 | 25 | 26 |
| Nissan Leaf (1. gen) | Nissan Note 1.6 | 20 | 16 | 16 | 12 |
| Nissan Leaf (2. gen) | Nissan Pulsar 1.6 | 20 | 18 | 22 | 20 |
| Fiat 500 E (3. gen) | Fiat 500 0.9 | 14 | 12 | 16 | 12 |
| Kia Niro (1. gen) | Kia Niro 1.6 Hybrid | 18 | 20 | 19 | 21 |
| Mazda MX-30 | Mazda CX-30 2.0 | 14 | 16 | 17 | 20 |
| Mini Cooper SE | Mini Cooper S 2.0 | 14 | 16 | 17 | 18 |
| Opel Corsa-e | Opel Corsa 1.2 (gen. F) | 16 | 18 | 19 | 20 |
| Peugeot e-208 | Peugeot 208 1.2 | 16 | 17 | 21 | 21 |
| Seat Mii electric | Seat Mii 1.0 | 14 | 15 | 14 | 12 |
| Skoda Citigo-e iV | Skoda Citigo 1.0 | 15 | 14 | 15 | 12 |
| VW e-up / VW up 1.0 | 13 | 12 | 13 | 13 |
| Smart ForTwo (2. gen.) | 11 | 13 | 10 | 10 |
| Smart ForTwo (3. gen.) | 12 | 15 | 11 | 11 |
| Smart ForTwo Cabrio (3. gen.) | 12 | 13 | 11 | 11 |
| Smart ForFour (2. gen.) | 13 | 17 | 15 | 16 |
Co najbardziej podnosi koszty naprawy w autach elektrycznych?
Specjaliści wymieniają, że elementem, który najbardziej podraża naprawę jest akumulator trakcyjny oraz baterie. Chińczycy już znaleźli tani i szybki sposób na wymiany tego drugiego elementu, a sam proces przypomina wymianę baterii w telefonie. Niemcy wskazują też na sposób wymiany uszkodzonych ogniw, możliwości ich diagnozy i naprawy. Te czynniki mocno niekorzystnie wpływają na finalny rachunek naprawy pojazdu elektrycznego.
Specjaliści z GDV żądają od producentów, aby akumulatory były lepiej chronione przed uszkodzeniami wypadkowymi. Jednocześnie warsztaty i eksperci powinni mieć łatwy dostęp do danych diagnostycznych akumulatora po wypadku, które pomogłyby jak najwcześniej wykluczać ryzyko pożaru i możliwie najkrótszy okres przechowywania w kwarantannie.
Zostaw komentarz:
Najnowsze
-
Co obejmuje 145 punktów kontroli technicznej w Toyota Pewne Auto?
Lśniące nadwozie, posprzątane wnętrze i nabłyszczone opony - na rynku samochodów używanych prawdziwy stan techniczny potrafi być zamaskowany naprawdę starannie. Nie wszystko da się ocenić podczas krótkiej przejażdżki i powierzchownych oględzinach. Przy odrobinie pecha, zamiast radości od pierwszych kilometrów czeka nas długa lista ukrytych wad i pilne naprawy do wykonania. Właśnie dlatego kluczowe znaczenie przy takim zakupie ma rzetelna i szczegółowa kontrola, która daje wiarygodną odpowiedź na pytanie o kondycję samochodu. -
Chińskie samochody dominują w Car of the Year Polska 2026. Niemcy daleko w tyle
-
Lexus LBX – test: elegancja kontra kompromis. Czy to najlepszy crossover w swojej klasie, czy tylko najładniejszy?
-
Chiński szturm na polski rynek. Te marki zyskują na popularności najszybciej
-
Dlaczego regularny serwis auta to podstawa bezpiecznej jazdy?
Komentarze: